Innovasjonsprosjekt i offentlig sektor
Last ned utlysningen
Last ned maler
- Mal for prosjektbeskrivelse - innovasjonsprosjekt i offentlig sektor_2021.docx
- Template for Project Description - Innovation Project for the Public Sector_2021.docx
- Mal for partneropplysninger - innovasjonsprosjekt i offentlig sektor og førkommersiell anskaffelse 2021.docx
- Template for Partner Information - Innovation Projects for the Public Sector and Pre-commercial Procurement.docx
Viktige datoer
01. jun 2021
Søkerwebinar om muligheter for helse- og velferdstjenester i offentlig sektor
02. jun 2021
Søkerwebinar: Hva er en førkommersiell anskaffelse og hvordan kan jeg søke om støtte?
09. jun 2021
Søkerwebinar for offentlig sektors muligheter innen bioøkonomi
10. jun 2021
Søkerwebinar for offentlig sektor om muliggjørende teknologier
04. aug 2021
Åpen for søknad
15. sep 2021
Søknadsfrist
01. mar 2022
Tidligste tillatte prosjektstart
01. okt 2022
Seneste tillatte prosjektstart
Viktige datoer
Formål
Et innovasjonsprosjekt i offentlig sektor skal bidra til at offentlig sektor innoverer tjenester, infrastruktur og forvaltning på en bærekraftig, systematisk og effektiv måte. Prosjektene skal ta utgangspunkt i behov og utfordringer og inngå i den offentlige virksomhetens planer for utvikling. Prosjektet skal gjennomføres i et faktisk samarbeid mellom den offentlige prosjekteieren, FoU-miljøer og andre relevante aktører.
Se også informasjonssiden Fra idé til prosjekt i offentlig sektor hvor du blant annet finner du finner verktøy for prosjektuvikling.
Innovasjoner forstår vi her som nye eller vesentlig forbedrede varer, tjenester, prosesser, organisasjons- og styringsformer eller konsepter som tas i bruk for å oppnå verdiskaping og samfunnsnytte.
Om utlysningen
Forskningsrådet lyser ut inntil 160 millioner kroner i FoU-støtte til innovasjonsprosjekter i offentlig sektor. Midlene skal gå til prosjekter der offentlige virksomheter trenger forskning i sitt innovasjonsarbeid. Prosjektene skal føre til verdiskaping. Det vil være mulig å søke støtte til prosjekter som er innenfor ulike temaer, og flere sektorer og tjenesteområder vil finne en inngang for sitt innovasjonsprosjekt. Det vil også være åpent for prosjekter som går på tvers av sektorer og tjenesteområder. Les mer om dette under Aktuelle temaområder.
Vi lyser ut midler til innovasjon i offentlig sektor gjennom to ulike utlysninger. Utlysningen du leser nå og Førkommersielle anskaffelser. Søknader til utlysningene vil konkurrere om de samme midlene.
Utlysningen finnes både på norsk og engelsk. Den norske utlysningsteksten er juridisk bindende.
Hvem kan søke?
Virksomheter i offentlig sektor, som definert i lenken, kan søke. For enkelte temaer i utlysningen er det flere krav til søkerne. Disse kravene ligger under beskrivelsen av de respektive temaområdene.
Bedrifter og forskningsorganisasjoner kan ikke søke.
Hvem kan delta i prosjektet?
Krav til prosjektansvarlig
Prosjektansvarlig må være en norsk offentlig virksomhet etter definisjon på offentlig sektor (se over).
Krav til samarbeidspartner
En eller flere godkjente forskningsorganisasjoner må delta i prosjektet i et faktisk samarbeid. Se oversikten over godkjente forskningsorganisasjoner. Dersom det er krav til samarbeid utover dette, er dette oppgitt under de enkelte temaene i utlysningen.
Forventninger om annet samarbeid
Vi oppfordrer til at flere aktører deltar som partnere i prosjektet. Dette kan være andre offentlige virksomheter, næringsliv, interesseorganisasjoner og andre aktører som er relevante for prosjektet.
Vi oppfordrer til brukermedvirkning
Brukermedvirkning og brukerkunnskap er i mange sammenhenger viktig for å lykkes i innovasjonsarbeidet. Med brukere mener vi i denne sammenhengen de som skal motta tjenesten, profesjonelle brukere/brukerorganisasjoner og/eller de som skal levere tjenesten (ansatte). I prosjekter der det er relevant, bør det legges opp til brukermedvirkning, og brukerperspektivet bør være tydelig.
Krav til prosjektleder
Prosjektleders faglige kompetanse og egnethet til å gjennomføre prosjektet vil bli vurdert av fagpanelet. Prosjektleders CV vurderes opp mot prosjektbeskrivelsen. Krav til kompetanse og egnethet gjelder gjennom hele prosjektperioden.
Dersom det er behov for å bytte prosjektleder i løpet av prosjektperioden, må det søkes om dette. Godkjenning av en slik søknad beror på en vurdering av den nye prosjektlederens kompetanse og egnethet.
Hva kan du søke om støtte til?
Du finner detaljert og viktig informasjon om hva budsjettet skal inneholde på nettsiden.
Forskningsrådets støtte til innovasjon i offentlig sektor gjelder FoU-aktiviteter. I prosjektbeskrivelsen skal du også beskrive andre aktiviteter og tiltak som er nødvendige for å realisere innovasjonen, men vi finansierer ikke kostnader til dette. Relevante prosjektkostnader er personalkostnader, eventuelle kostnader til stipendiater og direkte prosjektutgifter.
Alle prosjektkostnader skal budsjetteres etter Forskningsrådets retningslinjer.
Vi krever at du i søknaden bryter prosjektbudsjettet ned i følgende kostnadstyper:
- personal- og indirekte kostnader, som er kostnader hos prosjektansvarlig institusjon og andre prosjektutførende samarbeidspartnere i offentlig sektor, i næringslivet og i forskningsorganisasjoner i Norge
- andre prosjektkostnader, som er kostnader til øvrig aktivitet som er nødvendig for å gjennomføre prosjektets FoU-aktiviteter. Alle kostnader ført som "andre driftskostnader" skal spesifiseres i søknaden og vil bli revidert dersom prosjektsøknaden innvilges
- innkjøp av FoU-tjenester, som er kostnader ved å engasjere FoU-leverandører til å utføre FoU-oppgaver i prosjektet
- utstyr, som er drifts- og avskrivningskostnader for vitenskapelig utstyr som prosjektet er avhengig av å benytte
Når prosjektansvarlig er fra kommunal sektor, er maksimal støtte fra Forskningsrådet til prosjektet begrenset til 75 prosent av de totale godkjente prosjektkostnadene. For prosjekter med prosjektansvarlig fra statlige virksomheter, er maksimal støtte til prosjektet begrenset til 50 prosent av de totale godkjente prosjektkostnadene.
Forutsetning for tildeling av støtte
Våre forutsetninger for bevilgning finner du i Generelle vilkår for FoU-prosjekter. For prosjekter innvilget under denne utlysningen, omfatter dette blant annet krav om årlig prosjektregnskapsrapport som dokumenterer påløpte prosjektkostnader og finansiering av disse.
Dersom søknaden innvilges, må prosjektansvarlig utarbeide en revidert søknad i samsvar med bevilgningsvedtaket. Prosjektansvarlig må også inngå avtale med alle samarbeidspartnerne.
Støtte til forskningsorganisasjoner som er samarbeidspartnere i prosjektet, går til deres ikke-økonomiske aktivitet, idet FoU gjennomført i faktisk samarbeid med andre regnes som en del av forskningsorganisasjonens ikke-økonomiske aktivitet. Dette ifølge ESAs retningslinjer for offentlig støtte til forskning, utvikling og innovasjon. Forskningsrådet forutsetter at nødvendig regnskapsmessig skille mellom økonomisk og ikke-økonomisk aktivitet er på plass.
Vi forutsetter at forskningen gjennomføres i faktisk samarbeid slik dette er definert i statsstøtteregelverket.
Støtte til foretak utgjør statsstøtte. Med foretak menes i denne sammenheng enhver aktør som driver økonomisk aktivitet ved å tilby varer og/eller tjenester i et marked. Når et foretak skal få dekket deler av sine prosjektkostnader, som samarbeidspartner i prosjektet, må dette skje i henhold til Gruppeunntaksforordningens art. 25 (Kommisjonsforordning (EU) nr. 651/2014).
Utlysningen er meldt som støtteordning til EFTA Surveillance Authority (ESA) og har referanse GBER 72/2021/R&D&I.
Enkeltpersonforetak kan være samarbeidspartnere, men innehaver av enkeltpersonforetaket kan ikke få dekket egne personal- og indirekte kostnader. Enkeltpersonforetak kan få dekket personal- og indirekte kostnader til ansatte de måtte ha, og andre kostnader som de har ved deltakelse i et prosjekt, forutsatt at disse kan gjenfinnes i enkeltpersonforetakets regnskap.
Utenlandske foretak
Forskningsrådet kan ikke tildele støtte til utenlandske foretak gjennom denne utlysningen. Utenlandske foretak som skal delta i et prosjekt må derfor enten dekke sine utgifter uten støtte fra Forskningsrådet eller knyttes til prosjektet som FoU-leverandører.
Det forutsettes at forskningen gjennomføres i faktisk samarbeid mellom alle partnerne slik dette er definert i statsstøtteregelverket:
"Samarbeid mellom minst to uavhengige parter for å utveksle kunnskap eller teknologi eller for å nå et felles mål på grunnlag av arbeidsdeling, der partene i fellesskap definerer omfanget av samarbeidsprosjektet, bidrar til dets gjennomføring og deler risikoer og resultater. En eller flere parter kan bære alle kostnadene for prosjektet og dermed frita andre parter for finansiell risiko. Oppdragsforskning og yting av forskningstjenester anses ikke som en form for samarbeid."
Omfang av støtte
Graden av støtte til foretakets prosjektkostnader er avhengig av foretakets størrelse og type FoU-aktiviteter. Støttegraden vil dermed kunne variere fra 25 til 70 prosent, jf. statsstøtteregelverket (se "Artikkel 25: Støtte til forsknings- og utviklingsprosjekter" i lenken), og tabellen under.
Forskningsartikler og forskningsdata
Forskningsrådet stiller krav om full og umiddelbar åpen tilgang (open access) for vitenskapelige artikler, se Plan S - åpen tilgang til publikasjoner.
Forskningsdata skal gjøres tilgjengelig i tråd med FAIR-prinsippene (Findable, Accessible, Interoperable and Reusable). For prosjekter som håndterer data skal den prosjektansvarlige organisasjonen utarbeide en datahåndteringsplan i forbindelse med revidert søknad.
Om medisinske og helsefaglige studier som involverer mennesker
For medisinske og helsefaglige studier som involverer mennesker, stiller Forskningsrådet særskilte krav og retningslinjer om prospektiv registrering av studier og offentliggjøring av resultater.
Aktuelle temaområder for denne utlysningen
Utlysningen dekker ulike temaer og flere sektorer og tjenesteområder vil finne en inngang for sitt prosjekt.
Under de enkelte temaene beskrives formål og prioriteringer for tildeling av støtte. Innenfor noen temaer er det krav og føringer som vektlegges spesielt. Vi oppfordrer deg som søker til å sette deg godt inn i beskrivelser av temaet/temaene som er relevante for din søknad.
Du merker av i søknadsskjemaet hvilke tema du mener er mest relevante for søknaden din. Valg av tema er veiledende for søknadsbehandlingen, og søknaden vil bli vurdert innenfor det temaet vi mener den er mest relevant for.
For mer informasjon om prioriteringer under de enkelte temaene, kan du lese dokumenter som vi viser til under "Relevante planer".
Vi legger vekt på å oppnå en balansert portefølje av prosjekter innenfor de enkelte temaene.
Under hvert tema finner du også beløpet som er satt av til det enkelte temaet. Beløpene vil kunne bli endret i løpet av utlysningsperioden.
Ta kontakt med kontaktpersoner for de ulike temaene for mer informasjon om temaene.
Temaer på tvers
Midlene skal gå til innovasjonsprosjekter som vil bidra til grønn omstilling og et lavutslippssamfunn som bruker og gjenbruker ressurser effektivt i den biobaserte økonomien.
Den biobaserte økonomien består både av de tradisjonelle næringene som fiskeri, havbruk, landbruk og skogbruk, men også prosess- og næringsmiddelindustri, muliggjørende teknologier som bioteknologi og digitalisering – og ikke minst avfallssektoren som behandler store mengder biobaserte materialer.
Relevante prosjekter
Offentlig sektor spiller sammen med næringslivet og forskningsmiljøer en viktig rolle i arbeidet med å omstille samfunnet i en mer bærekraftig retning. Dette skjer for eksempel gjennom styring og organisering, innovative anskaffelser, tjenesteutvikling og forvaltningsoppgaver.
Regjeringens bioøkonomistrategi (2016): Kjente ressurser – uante muligheter gir overordnede føringer for en nasjonal innsats for å styrke det biobaserte næringslivet.
Strategien har tre overordnede mål:
- fremme økt verdiskaping og sysselsetting
- redusere klimagassutslipp
- bidra til en mer effektiv og bærekraftig utnyttelse av de fornybare biologiske ressursene
I strategien legger man særlig vekt på de sektorovergripende mulighetene som oppstår gjennom utviklingen og bruken av kunnskap og teknologi. I strategien peker man blant annet på løsninger som kan fremme kunnskaps og teknologiplattformer som kan utnytte fornybare biologiske ressurser fra ulike næringer og som har anvendelse inn mot forskjellige industrier.
Vi ønsker prosjekter som vil bidra til å realisere ett eller flere av disse tre målene som er beskrevet i regjeringens bioøkonomistrategi. Vi vil prioritere prosjekter som bidrar til at de sektorovergripende mulighetene i bioøkonomien blir realisert.
Se regjeringens bioøkonomistrategi for mer informasjon om de tre hovedmålene og de sektorovergripende mulighetene innenfor bioøkonomien.
Når vi fastsetter karakteren for søknadens relevans, vil vi også vektlegge søknader som
- har planer for realisering av gevinster som også inkluderer partnere fra offentlig sektor
- har tydelig forankring hos offentlige aktører
Kontakter
Andre relevante utlysninger
Midlene skal gå til innovasjonsprosjekter som har som mål å løse utfordringer med ungt utenforskap. Ungt utenforskap er et stort og sammensatt problem som ikke lar seg løse på tradisjonelt vis. Prosjektene bør føre til innovasjoner som går på tvers av sektorer, profesjoner og forvaltningsnivåer.
Relevante prosjekter
Vi ønsker innovative prosjekter som bidrar til å forebygge eller løse utfordringer ved ungt utenforskap.
Andelen unge mennesker som ikke er ikke er en del av felleskapet er høy. Mange har ikke fullført videregående opplæring, og en stor andel av de unge mellom 18 og 35 år er hverken i arbeid eller i utdanning. Hjelpebehovet til den enkelte kan sjelden løses innenfor en sektor eller et forvaltningsnivå, og det kan heller ikke baseres på bestemte fag eller disipliner alene. Mange aktører har en rolle i denne samfunnsutfordringen, og mange må inkluderes i arbeidet for å løse den.
Prosjektene bør bidra til at aktørene tar nye roller. Prosjektene bør også se på hvordan vi kan endre oppgavefordelingen mellom sektorene, endre lover og regler, få fram nye samarbeidsformer og få fram andre større endringer i måten vi jobber med å forebygge eller løse at unge faller utenfor.
Når vi fastsetter karakteren for søknadens relevans, vil vi også vektlegge søknader som har
- samarbeid mellom flere offentlige aktører
- samarbeid på tvers av sektorer og tjenesteområder
- koblinger til større satsinger og initiativer som er sentrale for å bekjempe ungt utenforskap
- tydelig beskrivelse av brukermedvirkning og hvor brukernes perspektiver er ivaretatt
- konkrete og realistiske planer for realisering av gevinster som inkluderer de andre partnerne fra offentlig sektor
- tydelig forankring hos offentlige aktører
Når vi fastsetter karakteren for søknadens relevans, vurderer vi hvor godt punktene ovenfor er oppfylt.
Kontakter
Relevante planer
Helse
Midlene skal gå til innovasjoner i og for offentlig sektor som bidrar med gode løsninger på konkrete utfordringer i helse- og velferdstjenestene. Prosjektene skal ha som mål å bidra til tjenester som er bærekraftige, som utnytter ressursene godt, leverer høy kvalitet, gir høy brukertilfredshet og er robuste og framtidsretta.
Med helse- og velferdstjenester mener vi helse- og omsorgstjenestene, arbeids- og velferdstjenestene og barne- og familievernet.
Relevante prosjekter
Prosjekter som er aktuelle å finansiere innenfor dette temaet, må oppfylle minst ett av de tre målene under
- bidra til å løse utfordringer som går på tvers av sektorer og tjenesteområder
- bidra til bedre utnyttelse av ressurser i helse- og velferdstjenestene
- ha høy grad av samsvar mellom behov og utfordringer som dere svarer på i prosjektene og virksomhetenes planer og strategier for utvikling av tjenestene
Føringer
- Søknader som omhandler utvikling eller testing av ny eller forbedret behandling, terapi eller diagnostikk, er ikke aktuelle for finansiering.
- Likelydende søknader sendt både til denne utlysningen og til Pilot Helse-utlysningen (se lenke under Andre relevante utlysninger under), vil bare bli behandlet et sted.
Når vi fastsetter karakteren for søknadens relevans, vektlegger vi også søknader som
- har tydelig beskrivelse av brukermedvirkning og hvor brukernes perspektiver er ivaretatt
- bygger på et gjensidig samarbeid mellom virksomhetene og FoU-miljøene
- har konkrete og realistiske planer for realisering av gevinster som inkluderer partnere fra offentlig sektor
Prioriteringer
- Porteføljestyret for Helse vil i sin vurdering se prosjekter i denne utlysningen i sammenheng med Pilot Helse-utlysningen.
- Prosjekter som dekker alle de tre tjenesteområdene, helse- og omsorgstjenestene, arbeids- og velferdstjenestene og barne- og familievernet, vil prioriteres, forutsatt at søknadene får hovedkarakter 5 eller høyere.
- Minst ett prosjekt fra temaområdet "ungt utenforskap" vil prioriteres fra denne bevilgningen, forutsatt at prosjektet har tilstrekkelig kvalitet og relevans.
Kontakter
Muliggjørende teknologier
Midlene skal gå til innovasjonsprosjekter innenfor informasjon- og kommunikasjonsteknologi. IKT kan i dag betraktes som grunnlaget for et innovativt og gjennomgripende system som transformerer arbeidsinnhold og dynamikk i industri, offentlige sektor og samfunnet for øvrig. Digitalisering er vår tids største samfunnstransformerende prosess og endrer i raskt tempo funksjoner, arbeid, produksjon og tjenester i både privat og offentlig sektor.
Relevante prosjekter
Prosjekter som er aktuelle å finansiere innenfor dette temaet, sørger for forskning innenfor IKT/digitalisering. De sørger for at resultater fra forskningen kommer til anvendelse og gir grunnlag for hensiktsmessig effektivisering og innovasjon i offentlig sektor og/eller for offentlig sektors brukere.
Spesielt relevante er prosjekter som
- inkluderer forskning på én eller flere av temaene stordata, kunstig intelligens, digital sikkerhet, robotikk og tingenes internett
- tar utgangspunkt i behovene til brukerne av offentlig sektors tjenester og forvaltning og/eller som skal bidra til høyere kvalitet og effektivitet i forvaltningen
Når vi fastsetter karakteren for søknadens relevans, vil vi også vektlegge søknader som har
- planer for realisering av gevinster som også inkluderer partnere fra offentlig sektor
- tydelig forankring hos offentlige aktører
Kontakter
Relevante planer
Andre relevante utlysninger
Utdanning og kompetanse
Midlene skal gå til innovasjonsprosjekter som løser aktuelle utfordringer i utdanningssektoren. Det er viktig at dere i prosjektene viser til brukernes kunnskapsbehov og forankring i sektoren. Prosjektene skal styrke forskningens bidrag til utviklings- og endringsprosesser i barnehager, skoler og utdannings- og opplæringsinstitusjoner. Vi etterspør prosjekter fra barnehagesektoren og fra grunn- og videregående opplæring.
Barnehage- og skoleeiere som er godkjent av myndighetene og underlagt gjeldende lovverk i Kunnskapsdepartementet, kan søke.
Relevante prosjekter
Prosjekter som er aktuelle å finansiere innenfor dette temaet, må falle inn under minst ett av disse tre områdene:
- læringsprosesser, vurderingsformer og læringsutbytte
- praksis, profesjonsutøvelse og kompetanseutvikling
- styring, ledelse, organisering og resultatoppnåelse
Områdene er utdypet i porteføljeplanen for Utdanning og kompetanse i kap. 2.2. Siste avsnitt om område B i porteføljeplanen, omhandler forskningskompetanse i utvalgte profesjonsutdanninger og er ikke relevant for denne utlysningen.
Når vi fastsetter karakteren for søknadens relevans, vektlegger vi også søknader som har:
- aktivt nasjonalt og internasjonalt samarbeid
- planer for realisering av gevinster som inkluderer partnere fra offentlig sektor
- forankring hos barnehage- og skoleeiere
Vi prioriterer søknader fra barnehagesektoren ved bevilgning, så fremt søknadene er av høy kvalitet. Vi legger tilsvarende vekt på geografisk spredning.
Kontakter
Praktiske opplysninger
Krav til utforming
Søknaden skal opprettes og sendes inn via Mitt nettsted. Søknaden og alle vedlegg skal skrives på norsk eller engelsk. CV kan skrives på norsk eller engelsk. Du kan endre og sende inn søknaden flere ganger fram til søknadsfristen. Vi anbefaler at du sender inn søknaden så snart du har fylt ut søknadsskjemaet og lastet opp de obligatoriske vedleggene. Når søknadsfristen går ut behandles den versjonen som ble sendt inn sist.
- Alle vedlegg skal være i PDF-format og lastes opp som vedlegg i søknadsskjema. Du finner alle søknadsmalene nederst i utlysningen.
- I søknadsskjemaet må du informere om samme søknad eller nært tilgrensende søknader er sendt til andre utlysninger i Forskningsrådet.
- Tidligste tidspunkt for oppstart er 01.03.2022
- Seneste tidspunkt for oppstart av prosjektet er 01.10.2022. Prosjekter som er vedtatt bevilget, men ikke startet innen dette tidspunktet, vil kunne miste bevilgningen.
Obligatoriske vedlegg
- Prosjektbeskrivelse på maksimalt 10 sider. Bruk standard mal nederst i utlysningen. Alle punktene i malen skal besvares.
- CV for prosjektleder og andre sentrale prosjektmedarbeidere (for eksempel ansvarlige for prosjektets arbeidspakker). Bruk standard maler nederst I utlysningen. CV lastes opp som vedleggtype CV.
- Partneropplysninger for alle samarbeidspartnere, inkludert prosjektansvarlig må gis i henhold til mal for partneropplysninger som du finner nederst i utlysningen. Vedlegget lastes opp som vedleggtype "Partneropplysninger".
Alle krav i utlysningen må være oppfylt. Søknader som ikke oppfyller kravene til utforming eller krav til prosjektansvarlig og krav til samarbeid og roller i prosjektet vil ikke bli behandlet.
Vi vil ikke vurdere dokumenter og nettsider det lenkes til i søknaden, eller andre vedlegg enn dem som er spesifisert over. Det er ikke teknisk validering på innhold i vedleggene du laster opp, så pass på å laste opp korrekt fil på riktig vedleggtype.
Valgfritt vedlegg
- Forslag på inntil tre fageksperter som antas å være egnede til å vurdere søknaden kan legges ved.
Vurderingskriterier
Vi vurderer søknadene etter disse kriteriene:
Forskning og innovasjon | IP-Offentlig sektor
• I hvilken grad representerer innovasjonen noe nytt?
• I hvilken grad vil innovasjonen bidra til å løse en utfordring og/eller møte et erkjent behov?
• I hvilken grad har prosjektet potensial for å frembringe ny kunnskap som gir grunnlag for innovasjon?
• I hvilken grad er FoU-aktivitetene nødvendige for å lykkes med innovasjonen?
• I hvilken grad bygger prosjektet på relevant og oppdatert kunnskap?
• I hvilken grad benytter prosjektet relevante og anerkjente FoU-metoder?
Virkninger og effekter | IP-Offentlig sektor
Verdiskaping og realisering av gevinster
• I hvilken grad er potensielle virkninger og effekter tydelig formulert og troverdige?
• I hvilken grad vil prosjektet gi grunnlag for verdiskaping hos søker og partnere i offentlig sektor?
• I hvilken grad er plan for realisering av gevinster relevant og dekkende, herunder risikovurderinger, planer, metoder, ressursbehov, partnere, forankring og roller?
• I hvilken grad kan prosjektet gi andre positive samfunnseffekter, for eksempel
– i form av utnyttelse av resultater hos andre deler av offentlig sektor, næringsliv og andre aktører
– ved at innovasjonen bidrar til FNs bærekraftmål eller til å løse andre viktige samfunnsutfordringer?
Formidling, deling og spredning
• I hvilken grad er formidling og kommunikasjonsaktiviteter tydelig formulert og rettet mot relevante målgrupper?
• I hvilken grad er potensialet for deling og spredning tydelig formulert og sannsynliggjort?
• I hvilken grad har prosjektet planer for spredning til andre deler av offentlig sektor?
Gjennomføring | IP-Offentlig sektor
Kvalitet på prosjektets organisering og ledelse
• I hvilken grad er arbeidsplanen velegnet, inkludert om ressursene til de forskjellige arbeidspakkene er tilstrekkelig og i tråd med den enkelte arbeidspakkes mål, tidsplan og leveranser?
• I hvilken grad er samarbeidspartnerne de rette til å gjennomføre FoU-aktivitetene og med en tydelig og relevant fordeling av budsjett, roller og ansvar?
• I hvilken grad er ledelse, styring og forankring i prosjektet ivaretatt?
Kvalitet på prosjektleder og prosjektgruppe
• I hvilken grad har prosjektleder relevant kompetanse og erfaring for å lede et FoU-prosjekt rettet mot innovasjon og verdiskaping i offentlig sektor?
• I hvilken grad sikrer prosjektgruppen den nødvendige kompetansen og ekspertisen for å gjennomføre prosjektet på en effektiv måte?
Relevans for utlysningen | IP-Offentlig sektor
• I hvilken grad treffer søknaden det aktuelle temaets føringer og prioriteringer?
• I hvilken grad tilfredsstiller søknaden utlysningens andre krav og kjennetegn?
Behandlingsprosedyre
Når søknadene er mottatt, vil vi først gjøre en forvurdering for å sjekke at alle formelle krav er oppfylt. Søknader som ikke tilfredsstiller de formelle kravene, vil bli avvist.
Etter forvurdering vil søknader som oppfyller formelle krav fordeles i paneler hvor det sitter eksperter med relevant kompetanse fra forsknings- og offentlig sektor.
For hver enkelt søknad sjekker vi at ekspertene er habile og har tilstrekkelig kompetanse på søknadens temaområde. Ekspertene vurderer kriteriene "Forskning og innovasjon", "Virkninger og effekter" og "Gjennomføring". Det blir gitt en omforent karakter for hvert av disse kriteriene.
Vurderingen fra ekspertene har avgjørende betydning for om prosjektet kan tildeles støtte.
Dersom fagpanelet har bedømt samtlige kriterier til karakter 4 eller høyere i en skala med 7 som høyeste karakter, vil søknaden bli vurdert også ut fra kriteriet "relevans for utlysningen" av saksbehandlere i Forskningsrådet. Resultatet av vurderingen av de fire ovennevnte kriteriene oppsummeres i en "hovedkarakter" som et samlet uttrykk for prosjektsøknadens kvalitet.
Administrasjonen legger så søknadene og karaktersettingen fram for vedtak i relevante porteføljestyrer i Forskningsrådet. Porteføljestyret vil legge vekt på å oppnå en balansert portefølje av prosjekter innenfor sine ansvarsområder, også sett i lys av pågående prosjekter og eventuelle søknader fra andre utlysninger. Disse vurderingene vil være basert på budsjettrammer, utlysningsteksten og dokumenter det er henvist til i beskrivelsen av temaområder i denne utlysningen.
Porteføljestyret vil også legge Forskningsrådets generelle policy for tildeling av midler til grunn, det vil si at vi vurderer søknadene ut fra:
- forskningsetiske krav
- prioritering av prosjekter med kvinnelige prosjektleder blant søknader med lik kvalitetsvurdering
- prioritering av prosjekter ut fra effekt på bærekraft og miljø blant søknader med lik kvalitetsvurdering
Vi forventer å publisere hvilke søknader som får bevilgning i uke 51. For oppdatert tidspunkt og liste over bevilgede søknader, se søknadsresultater her.
Last ned maler
- Mal for prosjektbeskrivelse - innovasjonsprosjekt i offentlig sektor_2021.docx
- Template for Project Description - Innovation Project for the Public Sector_2021.docx
- Mal for partneropplysninger - innovasjonsprosjekt i offentlig sektor og førkommersiell anskaffelse 2021.docx
- Template for Partner Information - Innovation Projects for the Public Sector and Pre-commercial Procurement.docx
Om søknadsresultatene
- Søkt beløp
- Kr 277 395 000
- Tildelte midler
- Kr 94 739 000
- Mottatte søknader
- 43
- Innvilgede søknader
- 14
Prosjektnr. | Organisasjon | Prosjekttittel | Tema | Søkt beløp | Publisert |
---|---|---|---|---|---|
331986 | ST. OLAVS HOSPITAL HF | Tverrsektorielle samhandlingskonsultasjoner som innovativt tillegg til tverrfaglig pakkeforløp for langvarig og sammensatt smertetilstand | N/A | N/A | 13.12.2021 |
331984 | STATENS KARTVERK | Nasjonal Hybrid Posisjonstjeneste for Fremtidens Digitale og Autonome Samfunn | N/A | N/A | 13.12.2021 |
331965 | HELSE BERGEN HF | AI-Support in Medical Emergency Calls: The AISMEC-project | N/A | N/A | 13.12.2021 |
331950 | TANNHELSETENESTE KOMPETANSESENTER VESTLAND | Innovation, At risk children and oral health | N/A | N/A | 13.12.2021 |
331791 | TRONDHEIM FOLKEBIBLIOTEK | SMART LIBRARY FOR ENHANCED USERS EXPERIENCE AND EFFICIENT OPERATIONS THROUGH DIGITAL TECHNOLOGIES | N/A | N/A | 13.12.2021 |
331830 | Oslobygg KF | DIGG-MIN-SKOLE - Transformerende samspill mellom digitale teknologier og mennesker for bærekraftig inneklima i skoler | N/A | N/A | 13.12.2021 |
331811 | VESTFJORDEN AVLØPSSELSKAP (VEAS) | Transformation of biogas digestates to a fertilizer which reduce N2O emissions. | N/A | N/A | 13.12.2021 |
331891 | FOLKEHELSEINSTITUTTET | A new generation of Patient-Reported Quality Measurements in Mental health and Addiction Services (PRQMs-MAS) | N/A | N/A | 13.12.2021 |
331770 | FOLKEHELSEINSTITUTTET | Strengthening the patient voice in health service evaluation: machine learning on free text comments from surveys and online sources | N/A | N/A | 13.12.2021 |
331893 | OSLO POLITIDISTRIKT | "Artificial Intelligence in Innovation of Investigative Interviews Speech-To-Text and Text Analysis Using Machine Learning" | N/A | N/A | 13.12.2021 |
331782 | TANNHELSETENESTE KOMPETANSESENTER VESTLAND | Innovative intervention: Caries-Obesity Prevention in children by modifying risk behaviors among parents with immigrant background-COP study | N/A | N/A | 13.12.2021 |
331815 | Lindesnes kommune | SKRIV TIL MEG - En lærer- og elevbasert plattform for skapende og kreativ skriving | N/A | N/A | 13.12.2021 |
331911 | INNLANDET FYLKESKOMMUNE | Døren til realisering av oppdrettseventyret i Innlandet | N/A | N/A | 13.12.2021 |
331871 | AGDER FYLKESKOMMUNE | SE-metodikk som forsterkning av elevrettede tjenester: Implementering og effektmåling av et levekårstiltak i videregående skoler på Agder. | N/A | N/A | 13.12.2021 |
Meldinger ved utskriftstidspunkt 6. juni 2023, 07:38 CEST