Førkommersiell anskaffelse
Viktige datoer
01. jun 2021
Søkerwebinar om muligheter for helse- og velferdstjenester i offentlig sektor
02. jun 2021
Søkerwebinar: Hva er en førkommersiell anskaffelse og hvordan kan jeg søke om støtte?
09. jun 2021
Søkerwebinar for offentlig sektors muligheter innen bioøkonomi
10. jun 2021
Søkerwebinar for offentlig sektor om muliggjørende teknologier
04. aug 2021
Åpen for søknad
15. sep 2021
Søknadsfrist
01. feb 2022
Tidligste tillatte prosjektstart
01. okt 2022
Seneste tillatte prosjektstart
30. sep 2026
Seneste tillatte prosjektslutt
Viktige datoer
Formål
En førkommersiell anskaffelse er en innovativ anskaffelse med forskning som kan brukes når offentlige virksomheter har behov for at det utvikles løsninger som ikke finnes enda.
I disse prosjektene beskriver dere som offentlige virksomheter behovet deres og utfordrer forskere og næringsliv til å foreslå innovative løsninger som kan dekke dette behovet. Deretter inngås avtale med leverandørene av de beste forslagene om å kjøpe utviklingen av innovasjonene deres.
På denne måten kan offentlige myndigheter modernisere tjenestene sine, og leverandørene kan få en referansekunde og ta en ledende rolle i nye markeder.
Innovasjoner forstår vi her som nye eller vesentlig forbedrede varer, tjenester, prosesser, organisasjons- og styringsformer eller konsepter som tas i bruk for å oppnå verdiskaping og samfunnsnytte.
Om utlysningen
Forskningsrådet lyser ut inntil 135 millioner kroner i FoU-støtte til innovasjon i offentlig sektor.
Vi lyser ut midler til innovasjon i offentlig sektor gjennom to ulike utlysninger: Innovasjonsprosjekt i offentlig sektor og utlysningen du leser nå. Søknader til de to utlysningene vil konkurrere om de samme midlene.
Førkommersielle anskaffelser
Førkommersielle anskaffelser brukes når offentlige virksomheter har behov for at det utvikles løsninger som ikke finnes enda.
Prosjektet starter med at prosjektgruppen forbereder og publiserer en beskrivelse av behov de trenger dekket, og etterspør innovasjonsideer som kan utvikles for å dekke behovet. Så leverer forskere og næringsliv med gode ideer tilbud om å utvikle slike innovasjoner.
Deretter inngår prosjektgruppen kontrakter med leverandørene av de beste tilbudene om å kjøpe utviklingen av deres innovasjoner. De forskjellige leverandørene utvikler sine innovasjoner samtidig og konkurrer om å skape de beste innovasjonene.
Konkurransen foregår i tre faser:
- design- og konseptfase
- prototypefase
- testfase
Fase 1 og 2 avsluttes med en evaluering og eventuelt redusering av antall leverandører. Det skal være minst to leverandører med i siste fase.
Metoden er unntatt fra vanlige regler for offentlige anskaffelser med henvisning til FoU-unntaket i anskaffelsesforskriften. Dermed må hoveddelen av kontraktene mellom leverandørene i den førkommersielle anskaffelsen og de offentlige virksomhetene være forsknings- og utviklingstjenester.
Her kan du lese mer om FoU-unntaket.
Du kan lese mer om førkommersielle anskaffelser og andre former for innovative anskaffelser hos våre samarbeidspartnere: Direktoratet for forvaltning og økonomistyring og Leverandørutviklingsprogrammet.
Utlysningen finnes bare på norsk.
Hvem kan søke?
Kun virksomheter i offentlig sektor, som definert i lenken, kan søke. For enkelte temaer i utlysningen er det flere krav til søkerne. Disse kravene ligger under beskrivelsen av de respektive temaene.
Offentlige virksomheter som driver økonomisk aktivitet kan ikke få støtte som subsidierer denne aktiviteten da det vil utgjøre statsstøtte. Søkere som driver slik aktivitet, må opprettholde et regnskapsmessig skille og for øvrig innrette seg slik at støtten de mottar fra Forskningsrådet ikke utgjør statsstøtte.
Hvem kan delta i prosjektet?
Krav til prosjektansvarlig
Prosjektansvarlig må være en offentlig virksomhet etter definisjon på offentlig sektor.
Prosjektansvarlig organisasjon må ha gjennomført behovsavklaring og markedsdialog. Resultatene skal fremgå av prosjektbeskrivelsen.
Samarbeidspartnere
Det er ikke krav om at prosjektansvarlig har samarbeidspartnere, men vi oppfordrer til partnerskap med andre virksomheter med tilsvarende behov. Dersom det er føringer for samarbeid utover dette, er det oppgitt under de enkelte temaene i utlysningen.
Ekstern fagkompetanse
Ved behov kan prosjektgruppen engasjere ekstern fagkompetanse for bistand til å gjennomføre anskaffelsen. De som bistår prosjektgruppen på denne måten, kan ikke samtidig være knyttet til leverandører av løsningsforslag i den førkommersielle anskaffelsen.
Leverandørene i den førkommersielle anskaffelsen
Aktørene som leverer tilbud om utvikling av innovasjoner, er leverandører i den førkommersielle anskaffelsen. Disse kan være enkeltaktører eller konsortier av aktører. De skal ikke være knyttet til prosjektet på søknadstidspunktet.
For at alle potensielle leverandører skal kunne konkurrere på like vilkår (også "start-ups",) skal det hverken legges vekt på deres referanser eller finansielle soliditet når tilbudene deres vurderes.
Leverandørene beholder rettigheter til å kommersialisere det de utvikler i prosjektet. De skal forplikte seg til å gjøre innovasjonene de utvikler tilgjengelig på markedet.
Krav til prosjektleder
Prosjektleders faglige kompetanse og egnethet til å gjennomføre prosjektet vil bli vurdert av fagpanelet. Prosjektleders CV vurderes opp mot prosjektbeskrivelsen. Krav til kompetanse og egnethet gjelder gjennom hele prosjektperioden.
Dersom det er behov for å bytte prosjektleder i løpet av prosjektperioden, må det søkes om dette. Godkjenning av en slik søknad beror på en vurdering av den nye prosjektlederens kompetanse og egnethet.
Hva kan du søke om støtte til?
Forskningsrådets støtte skal i hovedsak brukes til å betale leverandørene i den førkommersielle anskaffelsen for FoU-aktiviteter som kreves for å lage nye innovative løsninger.
Så langt det er nødvendig, kan en mindre andel av midlene brukes til å dekke andre utgifter som er nødvendige for å gjennomføre prosjektet. Inkludert personal- og indirekte kostnader og utgifter til å engasjere ekstern kompetanse.
Forskningsrådets støtte skal ikke brukes til å betale for kjøp av de utviklede løsningene.
Alle prosjektkostnader skal budsjetteres etter Forskningsrådets retningslinjer.
Du finner mer om budsjett her.
Vi krever at søknaden bryter prosjektbudsjettet ned i følgende kostnadstyper:
- personal- og indirekte kostnader, som er kostnader hos prosjektansvarlig institusjon og andre prosjektutførende samarbeidspartnere i offentlig sektor, i næringslivet og i forskningsorganisasjoner i Norge
- andre driftskostnader, som er kostnader til øvrig aktivitet som er nødvendig for å gjennomføre prosjektets FoU-aktiviteter. Alle kostnader ført som "andre driftskostnader" skal spesifiseres i søknaden og vil bli revidert dersom prosjektsøknaden innvilges
- innkjøp av FoU-tjenester, som er kostnader ved å engasjere leverandører til å utføre FoU-oppgaver i prosjektet
- utstyr, som er drifts- og avskrivningskostnader for vitenskapelig utstyr som prosjektet er avhengig av å benytte
Når prosjektansvarlig er fra kommunal sektor, er maksimal støtte fra Forskningsrådet til prosjektet begrenset til 75 prosent av de totale godkjente prosjektkostnadene. For prosjekter med prosjektansvarlig fra statlige virksomheter, er maksimal støtte til prosjektet begrenset til 50 prosent av de totale godkjente prosjektkostnadene.
Forutsetning for tildeling av støtte
Våre forutsetninger for bevilgning finner du i Generelle vilkår for FoU-prosjekter. For prosjekter innvilget under denne utlysningen, omfatter dette blant annet krav om årlig prosjektregnskapsrapport som dokumenterer påløpte prosjektkostnader og finansiering av disse.
Dersom søknaden blir innvilget, må prosjektansvarlig utarbeide en revidert søknad i samsvar med bevilgningsvedtak. Prosjektansvarlig må også inngå avtale med alle samarbeidspartnere.
Prosjektet skal gjennomføres i tråd med EUs metode for førkommersielle anskaffelser.
En utførlig veiledning i metoden er beskrevet i European assistance for innovation procurement Toolkit Modul 2 og 3.
Forskningsrådet tildeler ikke statsstøtte gjennom denne utlysningen. For å unngå at kontrakter med leverandørene i den førkommersielle anskaffelsen utgjør statsstøtte skal prosjektet overholde vilkårene i ESAs retningslinjer for støtte til forskning, utvikling og innovasjon avsnitt 33.
Søker er ansvarlig for at støtten som mottas anvendes i tråd med dette regelverket.
Forskningsartikler og forskningsdata
Forskningsrådet stiller krav om full og umiddelbar åpen tilgang (open access) for vitenskapelige artikler, se Plan S - åpen tilgang til publikasjoner.
Forskningsdata skal gjøres tilgjengelig i tråd med FAIR-prinsippene (Findable, Accessible, Interoperable and Reusable). For prosjekter som håndterer data skal den prosjektansvarlige organisasjonen utarbeide en datahåndteringsplan i forbindelse med revidert søknad.
Om medisinske og helsefaglige studier som involverer mennesker
For medisinske og helsefaglige studier som involverer mennesker, stiller Forskningsrådet særskilte krav og retningslinjer om prospektiv registrering av studier og offentliggjøring av resultater.
Aktuelle temaområder for denne utlysningen
Utlysningen dekker ulike temaer og flere sektorer og tjenesteområder vil finne en inngang for sitt prosjekt.
Under de enkelte temaene beskrives formål og prioriteringer for tildeling av støtte. Innenfor noen temaer er det krav og føringer som vektlegges spesielt. Vi oppfordrer deg som søker til å sette deg godt inn i beskrivelser av temaet/temaene som er relevante for din søknad.
Du merker av i søknadsskjemaet hvilke tema du mener er mest relevante for søknaden din. Valg av tema er veiledende for søknadsbehandlingen, og søknaden vil bli vurdert innenfor de temaene den er relevant for.
For mer informasjon om prioriteringer under de enkelte temaene, kan du lese dokumenter vi viser til under "Relevante planer".
Vi legger vekt på å oppnå en balansert portefølje av prosjekter innenfor de enkelte temaene.
Under hvert tema finner du også beløpet som er satt av til det enkelte temaet. Beløpene vil kunne bli endret i løpet av utlysningsperioden.
Ta kontakt med kontaktpersoner for de ulike temaene for mer informasjon om temaene.
Temaer på tvers
Midlene skal gå til innovasjonsprosjekter som vil bidra til grønn omstilling og et lavutslippssamfunn som bruker og gjenbruker ressurser effektivt i den biobaserte økonomien.
Den biobaserte økonomien består både av de tradisjonelle næringene som fiskeri, havbruk, landbruk og skogbruk, men også prosess- og næringsmiddelindustri, muliggjørende teknologier som bioteknologi og digitalisering – og ikke minst avfallssektoren som behandler store mengder biobaserte materialer.
Ved at næringslivet utvikler biobaserte løsninger, tjenester og produkter på oppdrag fra det offentlige, åpnes det for et godt og effektivt samspill mellom offentlig og privat sektor i utvikling av bioøkonomien i Norge.
Relevante prosjekter
Offentlig sektor spiller sammen med næringslivet en viktig rolle i arbeidet med å omstille samfunnet i en mer bærekraftig retning. Dette skjer for eksempel gjennom styring og organisering, innovative anskaffelser, tjenesteutvikling og forvaltningsoppgaver.
Regjeringens bioøkonomistrategi (2016): Kjente ressurser – uante muligheter gir overordnede føringer for en nasjonal innsats for å styrke det biobaserte næringslivet.
Strategien har tre overordnede mål:
- fremme økt verdiskaping og sysselsetting
- redusere klimagassutslipp
- bidra til en mer effektiv og bærekraftig utnyttelse av de fornybare biologiske ressursene
I strategien legger man særlig vekt på de sektorovergripende mulighetene som oppstår gjennom utviklingen og bruken av kunnskap og teknologi. I strategien peker man blant annet på løsninger som kan fremme kunnskaps og teknologiplattformer som kan utnytte fornybare biologiske ressurser fra ulike næringer og som har anvendelse inn mot forskjellige industrier.
Vi ønsker prosjekter som vil bidra til å realisere ett eller flere av disse tre målene som er beskrevet i regjeringens bioøkonomistrategi. Vi vil prioritere prosjekter som bidrar til at de sektorovergripende mulighetene i bioøkonomien blir realisert.
Se regjeringens bioøkonomistrategi for mer informasjon om de tre målene og de sektorovergripende mulighetene innenfor bioøkonomien.
Når vi fastsetter karakteren for søknadens relevans, vil vi også vektlegge søknader som
- Representerer et behov som er utbredt
- Har forpliktende samarbeid mellom flere behovshavere
- Legger til rette for minst 4 leverandører i 1. fase og 2 leverandører i fase 3
- Har gjennomført grundige behovsavklaringer
Kontakter
Andre relevante utlysninger
Demokrati, styring og fornyelse
Midlene skal gå til prosjekter som bidrar til innovasjon i kommuner eller fylkeskommuner. Prosjektene skal gi innovasjoner i kommunale tjenester, infrastruktur og/eller i forvaltning og de må ta utgangspunkt i behov og utfordringer i kommunal sektor.
Søker må være en norsk kommune eller interkommunal enhet.
Midlene vi lyser ut her er delt med temaet "ungt utenforskap" i utlysningen til innovasjonsprosjekt i offentlig sektor. Søknader til disse to utlysningen vil derfor konkurrere om de samme midlene.
Relevante prosjekter
Relevante prosjekter skal ta utgangpunkt i erkjente behov og utfordringer i kommunale og fylkeskommunale ansvars-/tjenesteområder som ikke dekkes av de andre temaene i utlysningen.
Når vi fastsetter karakteren for søknadens relevans, vektlegger vi også søknader som:
- har betydelig brukermedvirkning
- representerer et behov som er utbredt i norsk offentlig sektor
- har forpliktende samarbeid mellom flere behovshavere
- legger til rette for minst fire leverandører i 1. fase og to leverandører i fase 3
- har gjennomført grundige behovsavklaringer
Relevante planer
Andre relevante utlysninger
Helse
Midlene skal gå til innovasjoner i og for offentlig sektor som bidrar med gode løsninger på konkrete utfordringer i helse- og velferdstjenestene. Prosjektene skal ha som mål å bidra til tjenester som er bærekraftige, som utnytter ressursene godt, leverer høy kvalitet, gir høy brukertilfredshet og er robuste og framtidsretta.
Med helse- og velferdstjenester mener vi helse- og omsorgstjenestene, arbeids- og velferdstjenestene og barne- og familievernet.
Relevante prosjekter
Prosjekter som er aktuelle å finansiere innenfor dette temaet, må oppfylle minst ett av de tre målene under
- bidra til å løse utfordringer som går på tvers av sektorer og tjenesteområder
- bidra til bedre utnyttelse av ressurser i helse- og velferdstjenestene
- ha høy grad av samsvar mellom behov og utfordringer som dere svarer på i prosjektene og virksomhetenes planer og strategier for utvikling av tjenestene
Føringer
Søknader som omhandler utvikling eller testing av ny eller forbedret behandling, terapi eller diagnostikk, er ikke aktuelle for finansiering.
Når vi fastsetter karakteren for søknadens relevans, vektlegger vi også søknader som
- har tydelig beskrivelse av brukermedvirkning og hvor brukernes perspektiver er ivaretatt
- representerer et behov som er utbredt i helse- og velferdstjenestene
- har forpliktende samarbeid mellom flere behovshavere
- legger til rette for minst fire leverandører i 1. fase og 2 leverandører i fase 3
- har gjennomført grundige behovsavklaringer
Prioriteringer
- Porteføljestyret for Helse vil i sin vurdering se prosjekter i denne utlysningen i sammenheng med Pilot Helse-utlysningen.
- Prosjekter som dekker alle de tre tjenesteområdene, helse- og omsorgstjenestene, arbeids- og velferdstjenestene og barne- og familievernet, vil prioriteres, forutsatt at søknadene får hovedkarakter 5 eller høyere.
- Minst ett prosjekt fra temaområdet "ungt utenforskap" i utlysningen Innovasjonsprosjekt i offentlig sektor vil prioriteres fra denne bevilgningen, forutsatt at prosjektet har tilstrekkelig kvalitet og relevans.
Kontakter
Andre relevante utlysninger
Muliggjørende teknologier
Midlene skal gå til innovasjonsprosjekter innenfor informasjon- og kommunikasjonsteknologi som har som formål å transformere prosesser og produksjon av tjenester og varer i industri, offentlige sektor og samfunnet for øvrig. Digitalisering er en av vår tids største samfunnstransformerende prosesser og endrer i raskt tempo funksjoner, arbeid, produksjon og tjenester i både privat og offentlig sektor.
Relevante prosjekter
Prosjekter som er aktuelle å finansiere innenfor dette temaet, skal sørge for forskning innenfor IKT/digitalisering. De skal sørge for at resultater fra forskningen kommer til anvendelse og gir grunnlag for verdiskapende effektivisering og innovasjon i offentlig sektor og/eller for offentlig sektors brukere.
Spesielt relevante er prosjekter som
- inkluderer forskning på én eller flere av temaene stordata, kunstig intelligens, digital sikkerhet, robotikk og tingenes internett
- tar utgangspunkt i behovene til brukerne av offentlig sektors tjenester og forvaltning og/eller som skal bidra til høyere kvalitet og effektivitet i forvaltningen
Når vi fastsetter karakteren for søknadens relevans, vektlegger vi også søknader som
- representerer et behov som er utbredt i norsk offentlig sektor eller blant sektorens brukere
- har forpliktende samarbeid mellom flere behovshavere
- legger til rette for minst fire leverandører i 1. fase og 2 leverandører i fase 3
- har gjennomført grundige behovsavklaringer
Kontakter
Relevante planer
Andre relevante utlysninger
Praktiske opplysninger
Krav til utforming
Søknaden skal opprettes og sendes inn via Mitt nettsted. Søknaden og alle vedlegg skal skrives på norsk. CV kan skrives på norsk eller engelsk. Du kan endre og sende inn søknaden flere ganger fram til søknadsfristen. Vi anbefaler at du sender inn søknaden så snart du har fylt ut søknadsskjemaet og lastet opp de obligatoriske vedleggene. Når søknadsfristen går ut behandles den versjonen som ble sendt inn sist.
- Alle vedlegg skal være i PDF-format og lastes opp som vedlegg i søknadsskjema. Du finner alle søknadsmalene nederst i utlysningen.
- I søknadsskjemaet må du informere om samme søknad eller nært tilgrensende søknader er sendt til andre utlysninger i Forskningsrådet.
- Tidligste tidspunkt for oppstart er 01.02.2022.
- Seneste tidspunkt for oppstart av prosjektet er 01.10.2022. Prosjekter som er vedtatt bevilget, men ikke startet innen dette tidspunktet, vil kunne miste bevilgningen.
Obligatoriske vedlegg
- Prosjektbeskrivelse på maksimalt 10 sider. Bruk standard mal nederst i utlysningen (kommer snart). Alle punktene i malen skal besvares.
- CV for prosjektleder og andre sentrale prosjektmedarbeidere (for eksempel ansvarlige for prosjektets arbeidspakker). Bruk standard maler nederst I utlysningen (kommer snart). CV lastes opp som vedleggtype CV.
- Partneropplysninger for alle samarbeidspartnere, inkludert prosjektansvarlig må gis i henhold til mal for partneropplysninger som du finner nederst i utlysningen. Vedlegget lastes opp som vedleggtype "Partneropplysninger".
Alle krav i utlysningen må være oppfylt. Søknader som ikke oppfyller kravene til utforming eller krav til prosjektansvarlig og krav til samarbeid og roller i prosjektet vil ikke bli behandlet.
Vi vil ikke vurdere dokumenter og nettsider det lenkes til i søknaden, eller andre vedlegg enn dem som er spesifisert over. Det er ikke teknisk validering på innhold i vedleggene du laster opp, så pass på å laste opp korrekt fil på riktig vedleggtype.
Valgfritt vedlegg
- Forslag på inntil tre fageksperter som antas å være egnede til å vurdere søknaden kan legges ved.
Vurderingskriterier
Vi vurderer søknadene etter disse kriteriene:
Forskning og innovasjon | FKA
• I hvilken grad representerer det prosjektet etterspør noe nytt?
• I hvilken grad vil prosjektet bidra til å løse en utfordring og/eller møte et erkjent behov?
• I hvilken grad bygger prosjektet på relevant og oppdatert kunnskap?
• I hvilken grad vil prosjektets mål kreve forskning og utvikling (FoU)?
Virkninger og effekter | FKA
Verdiskaping og realisering av gevinster
• I hvilken grad er potensielle virkninger og effekter troverdig og tydelig formulert?
• I hvilken grad vil prosjektet gi grunnlag for verdiskaping hos søker og partnere i offentlig sektor?
• I hvilken grad kan prosjektets resultater gi verdiskaping for deltakende leverandører?
• I hvilken grad er plan for realisering av gevinster relevant og dekkende, herunder risikovurderinger, planer, metoder, ressursbehov, partnere, forankring og roller?
• I hvilken grad kan prosjektet gi andre positive samfunnseffekter, for eksempel
- i form av utnyttelse av resultater hos andre deler av offentlig sektor og andre aktører
- ved at innovasjonen bidrar til FNs bærekraftmål eller til å løse andre viktige samfunnsutfordringer?
Formidling, deling og spredning
• I hvilken grad er formidling og kommunikasjonsaktiviteter tydelig formulert og rettet mot relevante målgrupper?
• I hvilken grad er potensialet for deling og spredning tydelig formulert og sannsynliggjort?
Gjennomføring | FKA
Kvaliteten på prosjektets ledelse og organisering
• I hvilken grad er arbeidsplanen velegnet, inkludert om ressursene til de forskjellige arbeidspakkene er tilstrekkelig og i tråd med den enkelte arbeidspakkens mål, tidsplan og leveranser?
• I hvilken grad er prosjektet egnet til å mobilisere tilstrekkelig tilbud fra aktuelle leverandører?
• I hvilken grad er ledelse, styring og forankring av prosjektet ivaretatt?
Kvalitet på prosjektleder og prosjektgruppen
• I hvilken grad har prosjektleder den nødvendige kompetanse til å lede prosjektet?
• I hvilken grad sikrer prosjektgruppen den nødvendige kompetansen og ekspertisen for å gjennomføre prosjektet?
Relevans for utlysningen | IP-Offentlig sektor
• I hvilken grad treffer søknaden det aktuelle temaets føringer og prioriteringer?
• I hvilken grad tilfredsstiller søknaden utlysningens andre krav og kjennetegn?
Behandlingsprosedyre
Når søknadene er mottatt vil vi først gjøre en forvurdering for å sjekke at alle formelle krav er oppfylt. Søknader som ikke tilfredsstiller de formelle kravene, vil bli avvist.
Etter forvurdering vil søknader som oppfyller formelle krav fordeles i paneler hvor det sitter eksperter med relevant kompetanse fra forsknings- og offentlig sektor.
For hver enkelt søknad sjekker vi at ekspertene er habile og har tilstrekkelig kompetanse på søknadens temaområde. Ekspertene vurderer kriteriene "Forskning og innovasjon", "Virkninger og effekter" og "Gjennomføring". Det blir gitt en omforent karakter for hvert av disse kriteriene.
Vurderingen fra ekspertene har avgjørende betydning for om prosjektet kan tildeles støtte.
Dersom fagpanelet har bedømt samtlige kriterier til karakter 4 eller høyere i en skala med 7 som høyeste karakter, vil søknaden bli vurdert også ut fra kriteriet "relevans for utlysningen" av saksbehandlere i Forskningsrådet. Resultatet av vurderingen av de fire ovennevnte kriteriene oppsummeres i en "hovedkarakter" som et samlet uttrykk for prosjektsøknadens kvalitet.
Administrasjonen legger så søknadene og karaktersettingen fram for vedtak i relevante porteføljestyrer i Forskningsrådet. Porteføljestyret vil legge vekt på å oppnå en balansert portefølje av prosjekter innenfor sine ansvarsområder, også sett i lys av pågående prosjekter og eventuelle søknader fra andre utlysninger. Disse vurderingene vil være basert på budsjettrammer, utlysningsteksten og dokumenter det er henvist til i beskrivelsen av temaområder i denne utlysningen.
Porteføljestyret vil også legge Forskningsrådets generelle policy for tildeling av midler til grunn, det vil si at vi vurderer søknadene ut fra:
- forskningsetiske krav
- prioritering av prosjekter med kvinnelige prosjektleder blant søknader med lik kvalitetsvurdering
- prioritering av prosjekter ut fra effekt på bærekraft og miljø blant søknader med lik kvalitetsvurdering.
Vi forventer å publisere hvilke søknader som får bevilgning i uke 51. For oppdatert tidspunkt og liste over bevilgede søknader, se søknadsresultater her.
Om søknadsresultatene
- Søkt beløp
- Kr 20 000 000
- Tildelte midler
- Kr 20 000 000
- Mottatte søknader
- 2
- Innvilgede søknader
- 2
Prosjektnr. | Organisasjon | Prosjekttittel | Tema | Søkt beløp | Publisert |
---|---|---|---|---|---|
331925 | OSLOBYGG KF | Nye fallunderlag - innovasjonsprosjekt med en før-kommersiell anskaffelse | N/A | N/A | 13.12.2021 |
331753 | FISKERIDIREKTORATET | FangstID - Automatisert og digitalisert ressurskontroll | N/A | N/A | 13.12.2021 |
Meldinger ved utskriftstidspunkt 1. juni 2023, 17:21 CEST
IT-feil Skattefunn
Har du fått e-post om at prosjektet ditt til SkatteFUNN er trukket? Dette skyldes en IT-feil. Vi beklager dette og jobber med å rette opp i feilen.