Nærings-ph.d. – doktorgradsprosjekt i bedrift 2026
Last ned utlysningen
Last ned maler
- 2026 NPHD Mal for prosjektbeskrivelse.docx
- 2026 NPHD Template project description.docx
- 2026 NPHD Partneopplysninger.docx
- 2026 NPHD Information about the applicant and partners.docx
- 2026 NPHD Bekreftelse pa deltakelse i doktorgradsprosjekt.docx
- 2026 NPHD Confirmation of participation in a doctoral project.docx
- 2026 NPHD CV Mal.docx
- 2026 NPHD CV Template.docx
- 2026 NPHD Egenerklaringsskjema om foretak.docx
- 2026 NPHD Declaration form for undertaking.docx
Dette er et varsel om en kommende utlysning. Mer informasjon kommer.
Viktige datoer
10. aug. 2026
Tidligste tillatte prosjektstart
4. jan. 2027
Seneste tillatte prosjektstart
3. jan. 2031
Seneste tillatte prosjektslutt
Viktige datoer
Formål
Formålet med Nærings-ph.d.-ordningen er å styrke forskningsdrevet innovasjon og bidra til langsiktig kompetansebygging i norsk næringsliv gjennom rekruttering av doktorgradskandidater i bedrifter.
Ordningen skal samtidig bidra til tettere samarbeid mellom næringsliv og forskningsmiljøer, slik at forskningsbasert kunnskap lettere kan tas i bruk.
Om utlysningen
Et Nærings-ph.d.-prosjekt er et samarbeidsprosjekt mellom en prosjektansvarlig bedrift og en gradsgivende institusjon. Doktorgradsprosjektet skal ta utgangspunkt i en problemstilling som er relevant for bedriften, og det skal planlegges og gjennomføres i tett samarbeid mellom bedriften og gradsgivende institusjon. Andre aktører kan være samarbeidspartnere i prosjektet under visse forutsetninger. Les mer om dette under "Samarbeid med andre aktører".
Denne utlysningen har løpende søknadsmottak og -behandling fra utlysningen åpner. Etter hvert som prosjektene blir innvilget, vil vi oppdatere utlysningen med informasjon om hvilke budsjettmidler som fortsatt er tilgjengelige. Les mer om dette under «Behandlingsprosedyre».
Nærings-ph.d.-ordningen er ikke en konkurransearena. Det vil si at midlene tildeles fortløpende til søknader som tilfredsstiller alle kriteriene i utlysningen, så lenge det er tilgjengelige midler.
I denne utlysningsrunden støtter vi prosjekter med oppstart innenfor det akademiske året 2026/27. Prosjekter kan tidligst starte ved høstsemesterets oppstart 10. august 2026 og senest ved vårsemesterets oppstart 4. januar 2027.
Utlysningen finnes både på norsk og engelsk (kommer). Den norske utlysningsteksten er juridisk bindende.
Hvem kan søke?
Prosjektansvarlig bedrift må være registrert i det norske Foretaksregisteret og ha økonomisk aktivitet i Norge. Med økonomisk aktivitet mener vi å tilby varer eller tjenester i et marked. Dette innebærer at prosjektansvarlig enten må være en privat bedrift, eller et offentlig foretak som driver virksomhet av industriell eller forretningsmessig karakter. I resten av utlysningen bruker vi fellesbetegnelsen "bedrift".
På søknadstidspunktet må bedriften må ha minst to heltidsansatte. Ved oppstart av doktorgradsprosjektet må bedriften ha minst tre heltidsansatte, inkludert doktorgradskandidaten.
Enkeltpersonforetak kan ikke være prosjektansvarlig, men de kan være samarbeidspartnere.
Organisasjoner som er godkjent av Forskningsrådet som forskningsorganisasjon kan ikke søke Nærings-ph.d., se Forskningsrådets liste over godkjente forskningsorganisasjoner. Dette inkluderer også helseforetak og teknologioverføringskontorer (Technology Transfer Office, TTO).
Hvem kan delta i prosjektet?
Prosjektansvarlig bedrift må gjennomføre doktorgradsprosjektet i samarbeid med en norsk eller utenlandsk gradsgivende institusjon (universitet eller høyskole).
Forskningsrådet stiller følgende krav til prosjektansvarlig bedrift og gradsgivende institusjon:
Krav til prosjektansvarlig bedrift
- Doktorgradsprosjektet skal være relevant for bedriftens FoU-behov
- Prosjektansvarlig bedrift må ha økonomisk gjennomføringsevne og sikre finansiering av prosjektet i hele prosjektperioden også ved eventuelle forsinkelser.
- Prosjektet skal gjennomføres på enten tre eller fire hele kalenderår. I treårige prosjekter arbeider kandidaten 100 prosent med doktorgradsprosjektet. I fireårige prosjekter arbeider kandidaten minst 75 prosent av tiden med doktorgradsprosjektet, og 25 prosent av tiden med andre oppgaver.
- Kandidaten skal være ansatt i prosjektansvarlig bedrift gjennom hele prosjektperioden. Kandidaten skal være ansatt i 100 prosent stilling i tre år ved treårige prosjekter, og i minst 75 prosent stilling i fire år ved fireårige prosjekter. Seneste tillate ansettelsesdato er prosjektets oppstartsdato.
- Ansettelsesforholdet skal ta høyde for at det kan bli forsinkelser. Forskningsrådet forutsetter at kandidatens ansettelses- og arbeidsforhold er i tråd med norsk lovverk.
- Prosjektansvarlig bedrift skal oppnevne en intern mentor i prosjektet og sette av tilstrekkelig tid og ressurser for at doktorgradsprosjektet kan gjennomføres. Rollen som mentor i bedriften skal fylles av en person med relevant kompetanse for prosjektets fagtematikk, men trenger ikke å ha en doktorgrad. Intern mentor kan leies inn fra en annen aktør dersom bedriften ikke har relevant kompetanse.
Krav til doktorgradskandidaten
- Kandidaten må være utpekt på søknadstidspunktet. Dere kan ikke søkes om støtte til prosjekter uten en navngitt kandidat. Det er heller ikke mulig å bytte kandidat underveis.
- Kandidaten må ha godkjent mastergrad på søknadstidspunktet.
- Forskningsrådet gir kun støtte til prosjekter med kandidater som ikke har doktorgrad fra før.
- Ordningen støtter ikke ferdigstilling av påbegynte doktorgrader.
Krav til gradsgivende institusjon
- Gradsgivende institusjon har ansvar for å sikre at doktorgradsprosjektet, og derved doktorgraden som skal forsvares ved institusjonen, møter de samme kravene til vitenskapelig nivå som institusjonens øvrige doktorgrader, og følger institusjonens forskrift for doktorgradsutdanning når det gjelder opptak, gjennomføring og bedømmelse. Forskningsrådet gjør ingen forskningsfaglig vurdering og kvalitetssikring av prosjektet, men vi forutsetter at dette er ivaretatt av gradsgivende institusjon.
- Prosessen med opptak til doktorgradsprogram skal være igangsatt på søknadstidspunktet. Dokumentasjon på endelig opptak ettersendes dersom søknaden blir innvilget. Forskningsrådet inngår ikke kontrakt med prosjektansvarlig bedrift før bekreftelse på endelig opptak er mottatt.
- For å sikre nødvendig uavhengighet og integritet i forskningen, krever vi at hovedveileder og evt. andre biveiledere fra gradsgivende institusjon ikke har økonomiske interesser eller eierandeler i søkerbedriften, i samsvar med universitetets retningslinjer for objektivitet og habilitet.
- Dersom gradsgivende institusjon er utenlandsk, må prosjektansvarlig bedrift dokumentere at graden fra den utenlandske institusjonen er på nivå med en doktorgrad avlagt ved et norsk universitet.
Krav til samarbeid og organisering av prosjektet
- Prosjektansvarlig bedrift og gradsgivende institusjon skal i fellesskap tilby kandidaten et tilfredsstillende fagmiljø og god støtte til å gjennomføre doktorgradsprosjektet.
- Dere skal gjennomføre to framdriftsmøter per år. Disse møtene skal inkludere kandidaten, prosjektleder og/eller administrativt ansvarlig og intern mentor hos prosjektansvarlig bedrift og hovedveileder hos gradsgivende institusjon. Møtene skal bidra til å evaluere prosjektets utvikling og gjøre noe med eventuelle utfordringer i en tidlig fase samt sikre kontinuerlig kommunikasjon med Forskningsrådet om prosjektets framdrift. Møtereferat skal sendes til Forskningsrådet på forespørsel.
- Kandidaten skal oppholde seg minst ett år ved gradsgivende institusjon og minst ett år ved prosjektansvarlig bedrift. Dette gjelder også dersom gradsgivende institusjon er utenfor Norge. Oppholdet trenger ikke være sammenhengende, men kan deles opp i flere kortere opphold fordelt over prosjektperioden.
Krav til samarbeidsavtalen
- Prosjektansvarlig bedrift og gradsgivende institusjon må inngå en skriftlig samarbeidsavtale som følger våre generelle vilkår.
- Nærings-ph.d. ordningen stiller følgende krav til samarbeidsavtalen:
- Avtalen skal være gyldig gjennom hele prosjektperioden. Avtaleperioden skal spesifiseres i avtaledokumentet.
- Fordeling av resultater og spørsmål om immaterielle rettigheter skal avklares. Partene må regulere eierskapet og bruksrettighetene til prosjektresultatene når flere har frembrakt resultatet i fellesskap. Eierskap og bruksrettigheter skal reguleres slik at foretak som deltar i konsortiet ikke mottar indirekte støtte fra deltakende forskningsinstitusjoner. Reguleringen av eierskap og bruksrett må derfor være i tråd med ESAs retningslinjer for støtte til forskning, utvikling og innovasjon, paragraf 29.
- Mentor fra prosjektansvarlig bedrift og veileder fra gradsgivende institusjon skal spesifiseres med navn, rolle og arbeidsgiver.
- Avtalen skal ikke hindre kandidaten i å publisere resultatene og disputere på grunnlag av dem. Dette skal spesifiseres i avtalen.
- Krav om arbeidsplikt for kandidaten skal avklares. Dette kan også være en del av en separat ansettelsesavtale mellom kandidaten og bedriften. I fireårige prosjekter skal det spesifiseres hvor stipendiatens arbeidsplikt skal utføres.
- Finansiering og fordeling av kostnader på hver samarbeidspartner i doktorgradsprosjektet skal oppgis.
Les mer om samarbeidsavtaler på Forskningsrådet nettside.
Samarbeid med andre aktører
Nærings-ph.d. er et virkemiddel som i utgangspunktet er rettet mot enkeltbedrifter i samarbeid med en gradsgivende institusjon. Men ordningen åpner også for at flere aktører kan gå sammen om et Nærings-ph.d.-prosjekt, forutsatt at samarbeidet er i henhold til krav til samarbeidsavtalen (se ovenfor). I et Nærings-ph.d.-prosjekt hvor flere bedrifter inngår som samarbeidspartnere, må følgende krav oppfylles:
- Prosjektansvarlig bedrifts egenandel i prosjektet kan fordeles på flere samarbeidspartnere, men prosjektansvarlig må gå inn med den største andelen.
- Det må inngås en forpliktende samarbeidsavtale mellom prosjektansvarlig bedrift og samarbeidspartnerne i prosjektet. I avtalen må alle relevante forhold avklares, herunder immaterielle rettigheter (IPR), fordeling av resultater og økonomiske forhold. Forskningsrådet krever at det inngås en fellesavtale hvis det er flere samarbeidspartnere i tillegg til prosjektansvarlig og gradsgivende institusjon i prosjektet.
- Prosjektansvarlig bedrift må kunne vise til en plan for hvordan prosjektet kan fullføres i tilfelle samarbeidspartnere trekker seg underveis i prosjektet.
Hva kan du søke om støtte til?
Dere kan søke om støtte til å dekke faktiske kostnader som er nødvendig for å gjennomføre doktorgradsprosjektet. Disse kostnadene skal legges inn i kostnadsplanen under den kostnadstypen de tilhører. Merk at prosjektet avsluttes etter at avhandlingen er levert første gang.
Forskningsrådet oppfordrer søker til å konsultere bedriftens lønns- eller økonomiavdeling under utarbeidelsen av budsjettet. Kostnadene hos gradsgivende institusjon skal hentes inn fra institusjonens økonomiavdeling og legges inn i totalbudsjettet.
Alle prosjektkostnader skal budsjetteres etter Forskningsrådets retningslinjer for budsjettering. Mer informasjon om hvilke kostnader som kan dekkes finner dere på vår nettside under Dette skal budsjettet inneholde.
Vi krever at kostnadene fordeles på følgende kostnadstyper i søknaden:
- Personalkostnader og indirekte kostnader: Her føres lønn- og personalkostnader for personell i bedriften, som kandidat og intern mentor, og lønn- og personalkostnader ved gradsgivende institusjon. Kostnadene skal beregnes på grunnlag av timesatser per person som deltar i prosjektet. Beregningsgrunnlaget dere benytter, det vil si hvilke kostnader som dere tar med i timesatsen, skal beskrives i søknaden i spesifikasjonsfeltet under budsjettabellene. Det er ulike retningslinjer for beregning av timesatser for personer i bedriften og ved gradsgivende institusjon. Vennligst les retningslinjene og følg eksemplene på beregning av timekostnader og indirekte kostnader:
- Se retningslinjer for beregning av timesatser i bedriften.
- Se retningslinjer for beregning av timesatser i UH-sektoren (gradsgivende institusjon).
- Innkjøp av FoU-tjenester: Dette er kostnader til innkjøp av FoU-tjenester som laboratorievirksomhet, analyser, etc. fra en FoU-leverandør som ikke er samarbeidspartner i prosjektet. Se retningslinjer for "Innkjøp av FoU-tjenester" for mer informasjon.
- Utstyr: Merk at det er begrensinger for hvilke utstyrskostnader som kan tas med i budsjettet. Det er derfor viktig at dere leser retningslinjene nøye. Retningslinjer for utstyr.
- Andre driftskostnader: Dette er kostnader til blant annet litteraturinnkjøp, konferansereiser, deltagelse i Forskerskoler, driftskostnader ved laboratorieforsøk, etc. Se retningslinjer for andre driftskostnader.
Beregning av støtten
Tabellen under viser maksimalt støttebeløp fra Forskningsrådet til Nærings-ph.d.-prosjekter per år og måned. Dere beregner støtten per måned fra oppstartdato:
|
|
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
2030 |
2031 |
|
3-årige prosjekter |
715 000 |
742 000 |
768 000 |
795 000 |
823 000 |
852 000 |
|
Støtte per måned |
60 000 |
62 000 |
64 000 |
66 000 |
69 000 |
71 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4-årige prosjekter |
536 000 |
556 000 |
576 000 |
596 000 |
617 000 |
639 000 |
|
Støtte per måned |
45 000 |
46 000 |
48 000 |
50 000 |
51 000 |
53 000 |
Støtten korrigeres i tråd med faktiske, regnskapsførte kostnader. Støtten kan ikke overstige 50 prosent av totale, godkjente prosjektkostnader. Det betyr at dersom regnskapsførte kostnader blir lavere enn budsjettert, blir Forskningsrådets utbetaling redusert slik at den ikke utgjør mer enn 50 prosent av prosjektkostnadene.
Forutsetninger for tildeling av støtte
Statsstøtte
Denne utlysningen utgjør en støtteordning som meldes til EFTAs overvåkningsorgan (ESA) og har referanse GBER 86/2024/R&D&I.
Støtten under ordningen tildeles i henhold til Gruppeunntaksforordningens artikkel 25 (Kommisjonsforordning (EU) nr. 651/2014). I tillegg må de generelle vilkårene i forordningens kapittel I være oppfylt. Les mer om statsstøtte her: Artikkel 25: Støtte til forsknings- og utviklingsprosjekter.
Nærings-ph.d.-ordningen støtter kun prosjektaktivitet som faller innenfor statsstøtteregelverkets definisjon av grunnforskning og industriell forskning (les om Hjemler for statsstøtte fra Forskningsrådet her).
Støtte kan ikke gis til foretak som ikke har oppfylt krav om tilbakebetaling etter en forutgående beslutning fra ESA/EU-kommisjonsbeslutning der støtten er erklært ulovlig og uforenlig med det indre marked. Støtte kan heller ikke gis til foretak i vanskeligheter i EØS-rettslig forstand.
Etikk
Forskningsrådet stiller krav om høy forskningsetisk standard i prosjektene vi finansierer, og etikk inngår i vurderingskriteriene våre. Det skal foreligge en plan for å håndtere de viktigste etiske dilemmaene i prosjektet. Ansvaret for at den forskningsetiske standarden følges, ligger hos den enkelte forsker og forskningsorganisasjon (jfr. Lov om organisering av forskningsetisk arbeid).
Forskningsrådets vedtak om tildeling innebærer dermed ingen forskningsetisk godkjenning.
Kan Nærings-ph.d. kombineres med SkatteFUNN?
Nærings-ph.d.-ordningen kan vurderes benyttet i kombinasjon med SkatteFUNN. Forutsetningen er at bedriften søker Nærings-ph.d.-ordningen først, for å deretter vurdere muligheten for å søke SkatteFUNN for deler av det samme prosjektet, dersom Nærings-ph.d.-prosjektet blir innvilget. Ta kontakt med Forskningsrådets fagrådgivere for SkatteFUNN for mer informasjon: Kontakt SkatteFUNN
Andre forutsetninger
I tillegg må dere være klar over følgende om dere skulle få tildeling fra oss:
- Forskningsrådets forutsetninger for tildeling finner dere også i våre generelle vilkår for FoU-prosjekter på informasjonssiden Dette består kontrakten av.
- Prosjektleder og prosjektansvarlig skal ha vurdert og håndtert hensynet til forskningssikkerhet i prosjektet. Forskningssikkerhet handler om risiko knyttet til uønsket overføring av kunnskap og teknologi, påvirkning på forskning og innovasjon eller brudd på forskningsetikk/-integritet hvor kunnskap og teknologi brukes til å underminere sentrale samfunnsverdier.
- Forskningsrådet stiller krav om full og umiddelbar åpen tilgang (open access) for vitenskapelige artikler, se Plan S - åpen tilgang til publikasjoner.
- For alle prosjekter som håndterer data, skal prosjektansvarlig utarbeide en datahåndteringsplan i forbindelse med revidert søknad. Her finner dere mer informasjon om krav til datahåndteringsplaner i prosjekter som får finansiering fra oss.
- For medisinske og helsefaglige studier som involverer mennesker, stiller Forskningsrådet særskilte krav og retningslinjer om prospektiv registrering av studier og offentliggjøring av resultater.
Deltagelse i forskerskoler og støtte til utenlandsopphold
Støtte til utenlandsopphold
Bedrifter som får støtte gjennom Nærings-ph.d.-ordningen kan i tillegg søke om støtte til utenlandsopphold for sin doktorgradskandidat dersom gradsgivende institusjon er norsk. Se egen utlysning om Utenlandsopphold for doktorgrads- og postdoktorstipendiater.
Forskerskoler
Forskerskolene skal heve kvaliteten og relevansen i doktorgradsutdanningen gjennom samarbeid i nettverk. Vi anbefaler alle kandidater å vurdere muligheten for å delta i en forskerskole. Kostnader for deltagelse kan legges inn i budsjettet. Se liste over nasjonale forskerskoler her FORSKERSKOLER - Nasjonale forskerskoler.
Aktuelle temaområder for denne utlysningen
Innovasjon
Muliggjørende teknologier
Landbasert mat, miljø og bioressurser
Praktiske opplysninger
Krav til utforming
Søknaden skal opprettes og sendes inn via Mitt nettsted. Søknaden og alle vedleggene skal skrives på norsk eller engelsk. Alle vedleggene skal være i PDF-format og lastes opp som vedlegg i søknadsskjemaet. Du finner alle vedleggsmalene nederst i utlysningen.
Denne utlysningen har løpende søknadsmottak og -behandling fra utlysningen åpner. Legg merke til at dere bare kan sende inn søknaden én gang. Dersom dere sender inn søknaden og kort tid etterpå ser at den må endres, må dere opprette en ny søknad, f.eks. som kopi av den dere allerede har sendt inn. Deretter må dere trekke den første søknaden ved å sende en e-post om dette. Den nye søknaden får en ny, senere plassering i behandlingsrekkefølgen.
Søknadsskjemaet
- De formelle rollene i prosjektet, altså administrativt ansvarlig og prosjektleder, skal innehas av ansatte hos prosjektansvarlig bedrift og kan ikke fylles av ph.d.-kandidaten.
- Administrativt ansvarlig må ha signaturrett for bedriften og må kunne forplikte bedriften i et Nærings-ph.d.-prosjekt. Administrativt ansvarlig skal godkjenne søknaden før den blir sendt inn og skal signere blant annet kontrakten og rapporter i prosjektperioden.
- Prosjektlederen i bedriften har rapporteringsansvar overfor Forskningsrådet og er Nærings-ph.d.-prosjektets primære kontaktperson. Prosjektleder har også ansvar for prosjektets framdrift.
- Gradsgivende institusjon, og eventuelt andre bedrifter eller institusjoner som inngår i et faktisk samarbeid, skal føres opp under "Samarbeidspartnere og FoU-leverandører" i søknadsskjemaet.
- Gradsgivende institusjon og eventuelle samarbeidspartnere må registreres som «finansierende og utførende». Prosjektansvarlig bedrift og Forskningsrådet skal ikke føres opp som samarbeidspartnere.
- Hovedaktiviteter i prosjektperioden skal legges inn og kategoriseres som grunnforskning eller industriell forskning. En til to hovedaktiviteter er tilstrekkelig.
- Milepæler i prosjektperioden skal inkludere:
- obligatoriske og valgfrie kurs ved gradsgivende institusjon og eventuelt andre universitet/høyskoler
- framdriftsmøter minst én gang per semester
- midtveisevaluering ved gradsgivende institusjon
- milepæler for de planlagte artiklene
- Innlevering av avhandlingen skal være prosjektets siste milepæl og avslutningsdato for prosjektet. Vi anser innlevering av avhandlingen som avslutningen av prosjektet. Vi venter ikke på disputas da dette kan ta lengre tid.
- I spesifikasjonsfeltet til kostnadsplanen skal alle kostnadstyper spesifiseres. Dere skal beskrive hvordan dere har kommet fram til timesatsen til prosjektmedarbeiderne, og hvor mange timer i året dere har beregnet per prosjektmedarbeider.
- Hvis dere har brukt maksimal timesats (1100 kroner) må dere begrunne dette. Antall timer for kandidaten kan ikke overstige 1850 per år i 3-årige prosjekter og 1389 per år i 4-årige prosjekter. Se eksempel på utregnet timesats på Forskningsrådets nettsider, her: Føring av personalkostnader og indirekte kostnader. Spesifiser også kostnadene til gradsgivende institusjon, dvs. oppgi beløp for veiledning og beløp for indirekte kostnader (f.eks. kontor). Spesifiser også eventuelle "Andre driftskostnader".
Vedlegg til søknaden
Alle obligatoriske vedlegg må følge malene i årets utlysning. Dere finner alle vedleggsmalene nederst i utlysningen. Alle vedleggene skal være i PDF-format.
Deler av søknadsbehandlingen hos oss er digitalisert. Det er derfor viktig at dere beholder toppteksten i dokumentene. Systemet gjør ingen teknisk validering på innholdet i vedleggene dere laster opp, så pass på å laste opp korrekt fil på riktig vedleggstype.
Søknader som ikke oppfyller kriteriene for å søke vil bli avvist.
Søknader som ikke har lagt ved alle obligatoriske vedlegg vil bli avvist.
Vi vil ikke vurdere andre vedlegg enn dem som er spesifisert over, eller dokumenter og nettsider som det lenkes til i søknaden.
Obligatoriske vedlegg
- Prosjektbeskrivelse på totalt maksimum 10 A4-sider (bruk standard mal som dere finner nedenfor)
- Partneropplysninger for bedrifter (bruk standard mal som derefinner nedenfor)
- Bekreftelse på deltakelse i doktorgradsprosjekt (lastes opp under vedleggstypen "Annet". Bruk standard mal som dere finner nedenfor)
- CV for kandidaten: Det er kun kandidatens CV som skal lastes opp (bruk standard mal for CV som dere finner nedenfor)
- Egenerklæringsskjema for foretak (lastes opp under vedleggstypen "Annet") (bruk standard mal som dere finner nedenfor)
Behandlingsprosedyre
Denne utlysningen har løpende søknadsmottak og -behandling fra utlysningen åpner, og søknadene behandles administrativt av Forskningsrådet. Søknadene behandles fortløpende i den rekkefølgen de blir mottatt, og i regelmessige vedtaksmøter, frem til det ikke lenger er midler igjen. Dersom midlene blir brukt opp vil utlysningen bli oppdatert med informasjon om at utlysningen er stengt. Søknader som kommer inn etter at budsjettet er brukt opp, men før utlysningen stenges, avslås uten videre behandling.
Innen tolv uker etter søknadsfristen vil bedriften motta tilbakemelding om enten bevilgning eller avslag via e-post. Det tas forbehold om mulig forlengelse av behandlingstiden i perioder med ferieavvikling og økt pågang. Svar vil bli kommunisert via Mitt nettsted til prosjektleder og administrativt ansvarlig.
Forskningsrådet kan avvise søknader der prosjektansvarlig eller samarbeidspartner har vesentlig misligholdt sine forpliktelser i andre prosjekter med støtte fra Forskningsrådet de siste to årene.
Søknaden kan bli avvist dersom prosjektleder er felt i Felles redelighetsutvalg eller Granskningsutvalget de siste to årene før innsendt søknad.
Dersom søknaden blir betinget godkjent, vil søker motta et brev som inneholder krav om tilleggsinformasjon og revidering av søknad. I revidert søknad blir søker bedt om å skrive et populærvitenskapelig sammendrag av prosjektet, utarbeide datahåndteringsplan, og eventuelt andre avklaringer eller rettelser knyttet til søknaden. Frist for innsending av revidert søknad er vanligvis to uker. Ved behov kan søker be om utsatt frist.
Når etterspurt tilleggsinformasjon og søknadsrevideringer er godkjent, vil vi legge ut en kontrakt på Mitt nettsted. Forskningsrådet inngår ikke kontrakt med prosjektansvarlig bedrift før bekreftelse på endelig opptak av kandidaten til doktorgradsprogram er mottatt. Signert samarbeidsavtale med gradsgivende institusjon og eventuelt andre samarbeidspartnere skal lastes opp som vedlegg til kontrakten. Det er tre måneders frist fra publiserings dato for å akseptere kontrakten. Kontrakten er gyldig etter at vi har godkjent den innsendte kontrakten og vedlegget.
Vær oppmerksom på at all prosjektaktivitet som utføres før kontrakten med Forskningsrådet er signert, skjer på prosjektpartnernes egen risiko.
Forskningsrådets generelle vilkår for FoU-prosjekter gjelder for alle prosjekter med tildeling fra ordningen. Se mer på våre nettsider: Dette består kontrakten av.
Rapportering og utbetaling av støtte
Dere skal sende inn en årlig prosjektregnskapsrapport som dokumenterer påløpte kostnader og hvordan de er finansiert.
Vi utbetaler støtten etterskuddsvis. Dere vil få mer informasjon om dette hvis søknaden innvilges.
Last ned maler
- 2026 NPHD Mal for prosjektbeskrivelse.docx
- 2026 NPHD Template project description.docx
- 2026 NPHD Partneopplysninger.docx
- 2026 NPHD Information about the applicant and partners.docx
- 2026 NPHD Bekreftelse pa deltakelse i doktorgradsprosjekt.docx
- 2026 NPHD Confirmation of participation in a doctoral project.docx
- 2026 NPHD CV Mal.docx
- 2026 NPHD CV Template.docx
- 2026 NPHD Egenerklaringsskjema om foretak.docx
- 2026 NPHD Declaration form for undertaking.docx
Meldinger ved utskriftstidspunkt 25. november 2025, kl. 12.26 CET