Sentre for fremragende forskning – SFF VI – Trinn 2
Last ned utlysningen
Last ned maler
Viktige datoer
Høst 2027
Forventet svar på søknaden trinn 2
1. jan. 2028
Tidligste tillatte prosjektstart
1. aug. 2028
Seneste tillatte prosjektstart
31. jul. 2038
Seneste tillatte prosjektslutt
Viktige datoer
Formål
Ordningen Sentre for fremragende forskning (SFF) gir Norges fremste vitenskapelige miljøer muligheten til å organisere seg i sentre for å nå ambisiøse vitenskapelige mål gjennom samarbeid og med langsiktig grunnfinansiering. Forskningen ved sentrene skal være nyskapende og ha stort potensial for grensesprengende resultater som flytter den internasjonale forskningsfronten. Sentrene skal arbeide med ambisiøse ideer og komplekse problemer der samordnet og langsiktig forskningsinnsats innenfor, eller på tvers av, fagområder, er viktig for å nå målene.
Utlysningen er åpen for søknader innenfor alle fag og forskningsområder.
Om utlysningen
Utlysningen er trinn 2 i en to-trinns søknadsbehandling hvor vi skal velge ut den sjette generasjonen av SFF-er, også kalt SFF-VI. Trinn 2 er en lukket utlysning, og kun inviterte søkere som ble valgt i trinn 1, kan søke. Det er et krav at søknaden skal beskrive det samme prosjektet som søknaden til trinn 1, men i en mer utfyllende prosjektbeskrivelse. Søknaden som ble sendt inn til SFF-VI trinn 1 vil ikke bli lest eller vurdert i trinn 2. Unntak gjøres dersom det er tvil om at den nye søknaden (trinn 2) beskriver det samme prosjektet som ble vurdert i trinn 1. I et slikt tilfelle kan fagfellepanelet og den vitenskapelige komiteen i trinn 2 gis tilgang til søknaden fra trinn 1, for å vurdere om kravet er oppfylt.
Søkerne skal allerede i planleggingsfasen sette seg inn i Forskningsrådets kontrakt der Krav og retningslinjer Vitenskapelig rettede forskningssentre (vedlegget åpnes i nytt vindu) er et SFF-spesifikt vedlegg.
Dersom senteret tildeles SFF-finansiering, skal kontrakten signeres av senterets vertsinstitusjon og av Forskningsrådet.
Utlysningen finnes både på norsk og engelsk. Den norske utlysningsteksten er juridisk bindende. I søknadsbehandlingen benyttes derimot kun de engelske vurderingskriteriene, og det er de engelske vurderingskriteriene som er juridisk bindende.
Hvem kan søke?
Kun inviterte søkere som ble valgt fra SFF-VI trinn 1 kan søke.
Bare godkjente, norske forskningsorganisasjoner kan søke som prosjektansvarlig. Se listen med godkjente forskningsorganisasjoner.
I SFF-sammenheng kalles prosjektansvarlig også for "vertsinstitusjon".
Hvem kan delta i prosjektet?
Krav til prosjektansvarlig
Vertsinstitusjonen står som prosjektansvarlig i søknadsskjemaet.
Viktige punkter for vertsinstitusjonen fra "Krav og retningslinjer for SFF":
- Prosjektansvarlig organisasjon skal legge til rette for samlokalisering av senteret og stille egnede lokaler til rådighet.
- Prosjektansvarlig organisasjon skal bidra med administrative tjenester til drift av senteret.
- Prosjektansvarlig organisasjon skal etablere retningslinjer for SFF’er ved sin organisasjon for a sikre at sentrene og virksomheten der er godt forankret i vertsinstitusjonens ledelse.
Krav til prosjektleder
- Det må være samme prosjektleder som på søknaden som ble sendt inn til trinn 1.
- Prosjektleder i søknaden er den samme som den som er planlagt som senterleder ved prosjektstart.
- Hvis søknaden til trinn 1 hadde to senterledere, skal de samme to være senterledere i de samme tidsperiodene som beskrevet i søknaden til trinn 1.
- Du må ha godkjent doktorgrad eller oppnådd førstestillingskompetanse før søknadsfristen. I denne utlysningen regnes det å være eller å ha vært ansatt som forsker 1, forsker 2 eller seniorforsker i instituttsektoren som førstestillingskompetanse.
- Du må være ansatt ved prosjektansvarlig forskningsorganisasjon (vertsinstitusjonen) ved prosjektstart.
- Du kan være senterleder for kun én søknad.
- Dersom du er, eller har vært, senterleder for en SFF som fremdeles får finansiering av Forskningsrådet i 2028 (SFF-V), kan du ikke være senterleder i en søknad til denne utlysningen.
- Du kan delta i flere søknader til SFF-VI, men ikke som senterleder.
- Et senter kan kun ha én senterleder om gangen. Et senter kan likevel ha to senterledere som skifter på rollen som senterleder. Dette kan gjøres ved å skifte en eller flere ganger mellom senterledere underveis i senterperioden.
- Dersom senterleder ikke er ansatt ved vertsinstitusjonen ved søknadsfristen, skal dere sende inn en signert bekreftelse fra senterlederen (se malen “SFF-VI - Confirmation centre director” nederst i utlysningen) på at hen vil arbeide i en minst 80 prosent stilling for vertsinstitusjonen og senteret og oppholde seg ved vertsinstitusjonen hoveddelen av tiden hvert år.
Krav til samarbeidspartnere
Det er ikke et krav at senteret skal ha samarbeidspartnere.
Det er bare godkjente norske forskningsorganisasjoner og tilsvarende forskningsorganisasjoner i andre land som kan være samarbeidspartnere og motta støtte.
Senteret skal videreutvikle et ledende forskningsmiljø i Norge, derfor skal finansiell støtte til utenlandske forskningsorganisasjoner være begrenset. Dersom dere planlegger støtte til en eller flere utenlandske samarbeidspartnere, må prosjektbeskrivelsen begrunne hvordan det norske forskningsmiljøet videreutvikles som en følge av støtten som går til utlandet.
Dersom senteret blir valgt ut til å bli finansiert, krever vi at signert samarbeidsavtale mellom vertsinstitusjonen og hver samarbeidspartner på institusjonsnivå, skal foreligge før kontrakten mellom Forskningsrådet og vertsinstitusjonen kan inngås.
Som hovedregel skal et senter bestå av samlokaliserte forskergrupper ved vertsinstitusjonen. Eventuelle forskningsledere ansatt hos samarbeidspartner, skal jevnlig oppholde seg ved vertsinstitusjonen.
Andre organisasjonstyper, inkludert bedrifter og andre foretak, kan ikke være samarbeidspartnere i en SFF og motta støtte, men de kan være underleverandører av tjenester til senteret, som ikke innebærer FoU-oppgaver. Se ytterligere beskrivelse Bruk av underleverandører.
For foretak er det spesielt viktig å være oppmerksom på at vi ikke tildeler statsstøtte gjennom SFF-ordningen.
Krav til forskningsledere
Dere skal sende inn CV for minimum to og maksimum seks forskningsledere. Hvis senteret har to senterledere, kan dere sende inn maksimalt fem CV-er for forskningsledere, til sammen maksimum syv CV-er.
Disse kravene gjelder de forskningslederne som det sendes inn CV for:
- Dere skal sende inn CV for de samme personene som til trinn 1.
- Forskningsledere må være ansatt ved prosjektansvarlig forskningsorganisasjon (vertsinstitusjonen) eller hos en samarbeidspartner ved prosjektstart.
- Dersom en forskningsleder ikke er ansatt i Norge på søknadstidspunktet, skal dere sende inn signert bekreftelse fra forskningslederen (se malen
- “SFF-VI - Confirmation group leader-PI” på slutten av utlysningsteksten) på at hen vil arbeide i en minst 20 prosent stilling for senteret i senterperioden og oppholde seg ved vertsinstitusjonen i minimum fire uker totalt hvert år.
En forskningsleder kan delta i flere søknader til trinn 2 hvis hen også deltok i de samme søknadene i trinn 1.
Hva kan du søke om støtte til?
Støttegrenser for Forskningsrådets finansiering for det enkelte senter er 80–160 millioner kroner over 10 år.
En SFF vil normalt ha flere typer finansieringskilder: SFF-bidraget fra Forskningsrådet, egenfinansiering fra vertsinstitusjon, finansiering fra eventuelle samarbeidspartnere, finansiering fra konkurranseutsatte prosjekter og annen privat/internasjonal finansiering. Til sammen kalles dette totalfinansieringen.
Forskningsrådet skiller mellom senterets:
- grunnfinansiering – som legges inn i søknadsskjemaet
- tilleggsfinansiering – som legges inn et obligatorisk vedlegg til søknadsskjemaet (se malen "SFF-VI - 10-year budget")
Senterets grunnfinansiering
Senterets grunnfinansiering består som oftest av Forskningsrådets SFF-finansiering og egenfinansieringen fra vertsinstitusjonen, finansiering fra eventuelle samarbeidspartnere og annen sikker finansiering, for eksempel sikre bidrag fra andre parter, som stiftelser og private og offentlige organisasjoner.
Vi stiller ikke krav om egenfinansiering. En SFF har likevel vitenskapelige mål og kompleksitet som normalt krever et vesentlig høyere nivå på finansieringen enn Forskningsrådets bidrag. Vi anbefaler derfor at vertsinstitusjonen og eventuelle samarbeidspartnere selv bidrar til grunnfinansieringen.
Grunnfinansieringen skal finansiere aktiviteter som støtter opp under senterets mål. Dette kan være personal- og indirekte kostnader (herunder kostnader knyttet til gjesteforskere), kostnader til bruk av forskningsinfrastruktur, reise- og møtekostnader og andre driftsutgifter.
Dere finner detaljert og viktig informasjon om hva budsjettet skal inneholde på nettsiden.
NB! Det vil ikke være plass til alle ti årene i budsjettabellene i søknadsskjemaet. Bare de 96 første månedene (8 år), 2028–2035, skal derfor legges inn.
Grunnfinansieringen for hele tiårsperioden skal legges inn i vedlegget “SFF-VI - 10-year budget” sammen med tilleggsfinansieringen. Vi krever at maksimalt 60 prosent av Forskningsrådets SFF-bidrag for tiårsperioden skal budsjetteres i perioden før underveisevalueringen, det vil si de første 72 månedene.
Merk at prosjektdeltagere og gjesteforskere som er finansiert av senterets grunnfinansiering ikke kan søke Forskningsrådets utlysning Utenlandsstipend for doktorgrads- og postdoktorstipendiater om finansiering av utenlandsopphold. Utenlandsopphold for disse kan eventuelt dekkes innenfor senterets grunnfinansiering.
Tilleggsfinansiering
Tilleggsfinansieringen består av alle andre forventede inntekter, inkludert inntekter fra nye, konkurranseutsatte prosjekter som slutter opp under senterets forskningsmål.
Forskningsrådet forventer at vertsinstitusjonen og eventuelle samarbeidspartnere innhenter og inkluderer nye konkurranseutsatte prosjekter (f.eks. EU-prosjekter eller prosjekter med midler gjennom Forskningsrådets andre utlysninger) som støtter opp under senterets forskningsmål. Eksisterende prosjekter med finansiering inn i senterperioden kan også inngå i tilleggsfinansieringen. Optimalt omfang av tilleggsfinansiering vil variere fra senter til senter, og dere skal legge inn et realistisk økonomisk nivå for tilleggsfinansieringen i vedlegget til søknadsskjemaet.
Forskningsrådet vil følge opp senteret på hvor godt dere oppnår det planlagte nivået for tilleggsfinansiering i årlige framdriftsrapporter, i underveisvurdering og i senterets sluttrapport.
Etikk
Forskningsrådet stiller krav om høy forskningsetisk standard i prosjektene vi finansierer, og etikk inngår i vurderingskriteriet for Forskningskvalitet – kvalitet i FoU-aktiviteter. Beskrivelsen av etikk skal inkluderes i prosjektbeskrivelsen og er først og fremst en forsikring til fagfellene/medlemmene i vitenskapelig komité om at det foreligger en plan for å håndtere de viktigste etiske dilemmaene i prosjektet.
Ansvaret for at den forskningsetiske standarden følges, ligger hos den enkelte forsker og forskerinstitusjon (jf. Lov om organisering av forskningsetisk arbeid). Panelets vurdering og Forskningsrådets vedtak om tildeling, innebærer ingen forskningsetisk godkjenning.
Forutsetning for tildeling av støtte
Dersom kontrakten og krav og retningslinjer etterleves, vil hvert senter finansieres i 10 år.
Basert på underveisvurderingen kan Forskningsrådet i en revidert kontrakt stille nye betingelser for aktiviteten den gjenstående prosjektperioden, slik at senterets aktiviteter og opprinnelige mål blir oppfylt på best mulig måte.
Forskningsrådet tildeler ikke statsstøtte gjennom denne utlysningen. Dette innebærer at Forskningsrådets finansiering kun skal gå til den ikke-økonomiske aktiviteten hos forskningsorganisasjonene, definert av EFTAs overvåkingsorgan (ESA)s retningslinjer for statsstøtte til forskning, utvikling og innovasjon. Forskningsrådet forutsetter at nødvendig regnskapsmessig skille er på plass. Les mer om statsstøtte.
Våre forutsetninger for tildeling og utbetaling av støtte for første år, og eventuelle tilsagn og utbetalinger for etterfølgende år, finner du i våre generelle vilkår for FoU-prosjekter på informasjonssiden Dette består kontrakten av.
Sentrene som til slutt blir foreslått finansiert etter trinn 2, vil bli invitert til kontraktsmøte i Forskningsrådet. Søkerne skal allerede i planleggingsfasen sette seg inn i Forskningsrådets kontrakt der "Krav og retningslinjer for SFF" er et SFF-spesifikt vedlegg. Se en foreløpig versjon for SFF-VI her.
Dersom dere går videre til trinn 2 og får innvilget prosjektet, må i tillegg følgende på plass før dere inngår kontrakt med Forskningsrådet:
- Prosjektleder og prosjektansvarlig skal ha vurdert og håndtert hensynet til forskningssikkerhet i prosjektet. Forskningssikkerhet handler om risiko knyttet til uønsket overføring av kunnskap og teknologi, påvirkning på forskning og innovasjon eller brudd på forskningsetikk/-integritet hvor kunnskap og teknologi brukes til å underminere sentrale samfunnsverdier.
- Tilskuddsmottakere i forskningsorganisasjoner og offentlig sektor (prosjektansvarlige og samarbeidspartnere) skal ha handlingsplaner for likestilling (GEP) tilgjengelig på sine nettsider. Denne må være på plass innen kontraktsinngåelse for prosjekter med tilskudd fra oss. Kravet gjelder ikke for privat næringsliv, interesseorganisasjoner eller frivillig sektor.
- Forskningsrådet stiller krav om full og umiddelbar åpen tilgang (Open Access) for vitenskapelige artikler, se Plan S – åpen tilgang til publikasjoner.
- For alle prosjekter som håndterer data, skal prosjektansvarlig utarbeide en datahåndteringsplan i forbindelse med revidert søknad. Her finner dere mer informasjon om krav til datahåndteringsplaner i prosjekter som får finansiering fra oss.
- Prosjektansvarlig avgjør hvilke(n) arkivløsning(er) som skal brukes for lagring av forskningsdata som kommer fram i prosjektet.
- For medisinske og helsefaglige studier som involverer mennesker stiller Forskningsrådet særskilte krav og retningslinjer om prospektiv registrering av studier og offentliggjøring av resultater.
Dersom senteret tildeles finansiering, skal kontrakten signeres av senterets vertsinstitusjon og av Forskningsrådet. Brudd på kontraktsvilkårene i senterets levetid, vil få konsekvenser for finansieringen.
Aktuelle temaområder for denne utlysningen
Utlysningen favner alle fag og forskningsområder.
Banebrytende forskning
Praktiske opplysninger
Krav til utforming
Søknaden kan opprettes fra seks uker før søknadsfristen og skal sendes inn via Mitt Nettsted. Du kan endre og sende inn søknaden flere ganger fram til søknadsfristen. Vi anbefaler at du sender inn søknaden så snart du har fylt ut søknadsskjemaet og lastet opp de obligatoriske vedleggene. Når søknadsfristen har gått ut er det den versjonen av søknaden som ble sendt inn sist, som vi behandler.
Søknader som ikke oppfyller kravene i utlysningen, vil bli avvist:
- Søknaden er invitert videre til trinn 2 i prosessen.
- Senterleder og forskningsledere som det sendes CV for, skal være de samme som i trinn 1.
- Søknaden og alle vedleggene skal skrives på engelsk.
- Alle obligatoriske vedlegg må være med.
Vedlegg
Det er obligatorisk å bruke malene, som du kan laste ned nederst i utlysningen. Lenker i vedleggene vil ikke bli brukt i søknadsbehandlingen.
Obligatoriske vedlegg
- Prosjektbeskrivelse, 1 forside + maksimalt 15 sider prosjektbeskrivelse (eventuelt inkludert referanser) + 1 side kun til referanser. Last opp ett vedlegg på maksimalt 17 sider.
- CV og track record for prosjektleder(e)/ senterleder(e):
- CV (maksimalt 2 sider) + 10-year track record (maksimalt 2 sider). Last opp vedlegg på maksimalt 4 sider.
- CV og track record for forskningsledere:
- CV (maksimalt 2 sider) + 10 year track record (maksimalt 2 sider) eller CV (maksimalt 2 sider) + early achievements track record (maksimalt 2 sider) for minimum 2 forskningsledere og maksimalt 6 forskningsledere. Hvis det er to senterledere, kan det lastes opp CV for maksimalt 5 forskningsledere. Last opp ett vedlegg på maksimalt 4 sider per forskningsleder.
- Finansieringsplan som viser senterets totale finansiering, både grunnfinansiering og tilleggsfinansiering for 10 år (se malen "SFF -VI -10-year budget"). Last opp vedlegget under "Attachements/Other items".
- Dersom senterleder ikke er ansatt ved vertsinstitusjonen ved søknadsfristen, skal det sendes inn signert bekreftelse fra senterlederen. Malen " SFF-VI - Confirmation centre director" skal brukes.
- Dersom en forskningsleder (som det sendes CV for) ikke er ansatt i Norge ved søknadsfristen, skal det sendes inn signert bekreftelse fra forskningslederen. Malen "SFF-VI - Confirmation group leader-PI " skal brukes.
- Dersom søknaden har en utenlandsk samarbeidspartner skal det sendes inn: Signert intensjonsavtale fra rektor/leder på at den utenlandske forskningsinstitusjonen vil signere en samarbeidsavtale med vertsinstitusjonen dersom senteret får finansiering. Dette vedlegget vurderes kun av Forskningsrådets administrasjon og blir ikke gjort tilgjengelig for panelet eller den vitenskapelige komiteen. Last opp vedlegg under "Attachments/Confirmation from partners". Det skal ikke lastes opp noen vedlegg under "Partner information".
Valgfritt vedlegg
- Forslag til opptil tre habile, utenlandske fagfeller (navn, tittel, arbeidssted). Ved tverrfaglige søknader, oppfordrer vi dere til å foreslå tverrfaglige fagfeller, evt. fagfeller på alle søknadens fagområder. Forskningsrådet plikter ikke å bruke forslagene, men kan velge å benytte en av fagfellene ved behov. Søker har ikke anledning til a kontakte fagfellen. Navn på fagfeller (navn, tittel, arbeidssted, begrunnelse) som ikke ønskes benyttet på grunn av konflikt, kan nevnes i tillegg.
Merknad til vedlegg
Pass på at dere laster opp korrekt vedleggstype, ettersom det ikke er noen tekniske begrensninger når det gjelder hvilke vedleggstyper som kan lastes opp.
Vedlegg som ikke er i henhold til maler og sideantallsbegrensninger for denne utlysningen blir ikke med i søknadsbehandlingen. Informasjon/tekst utover det som er eksplisitt etterspurt i vedleggene, vil ikke bli vurdert.
Andre vedlegg enn de som er nevnt her som obligatoriske og valgfrie, samt eventuelle nettsider som du lenker til i søknaden, blir ikke tatt med i vurderingen av søknaden.
Alle vedlegg til søknaden må sendes inn sammen med søknaden. Vi godtar ikke vedlegg sendt inn etter søknadsfristen med mindre vi har bedt om ytterligere dokumentasjon.
Vurderingskriterier
Vurderingskriteriene er oversatt fra engelsk til norsk. Det er den engelskspråklige versjonen som vil bli brukt i søknadsbehandlingen og alle søkere må forholde seg kun til de engelske vurderingskriteriene (se den engelske versjonen av utlysningen, du finner den øverst til høyre på nettsiden.)
Forskningskvalitet - potensial for å flytte forskningsfronten | SFF
• den planlagte forskningen tar for seg viktige forskningsutfordringer som vil ha stor innvirkning på internasjonale forskningstemaer og/eller forskningsmetoder
• målene er ambisiøse og flytter forskningsfronten (f.eks. nye konsepter og tilnærminger, utvikling av ny metodikk eller utvikling mellom eller på tvers av disipliner)
• den planlagte forskningen har potensial til å gi banebrytende resultater
Forskningskvalitet – kvalitet i FoU-aktiviteter | SFF
• den skisserte vitenskapelige tilnærmingen er gjennomførbar.
• de planlagte teoretiske tilnærmingene, vitenskapelige metodene og forskningsdesignet er hensiktsmessige for å dekke omfanget og kompleksiteten i forskningsspørsmålene og for å nå senterets vitenskapelige mål.
Kun trinn 2:
I hvilken grad det er tatt hensyn til etiske problemstillinger, sikkerhetsspørsmål og kjønnsdimensjon i forskningsinnholdet.
Virkninger og effekter | SFF
Kun trinn 2:
• I hvilken grad senteret vil skape et miljø som vil tiltrekke seg og utvikle forskningstalenter utover det som kan oppnås i de enkelte forskningsgruppene.
• Kvaliteten på og omfanget av formidling til og involvering av forskjellige målgrupper.
Gjennomføring | SFF
Senterleder:
I hvilken grad
• senterleder har vist evne til å gjennomføre banebrytende forskning.
• senterleder har den nødvendige vitenskapelige kompetansen og kapasiteten til å lede senteret på en god måte.
• senterleder har vist god ledelse i opplæring og utvikling av unge forskere.
Forskningsledere som det sendes inn CV for:
I hvilken grad
• forskningslederne har vist evnen til å gjennomføre banebrytende forskning.
• forskningslederne har den nødvendige vitenskapelige kompetansen og kapasiteten til å gjennomføre prosjektet.
• minst én av gruppelederne, i tillegg til senterlederen, har en merittliste med betydelige forskningsprestasjoner.
Senterets organisering
• I hvilken grad det foreslåtte forskningsprosjektet overgår hva de enkelte forskningslederne kunne oppnådd hver for seg.
Kun trinn 2:
I hvilken grad
• gruppen viser i søknaden at den samler elementene – som ferdigheter, kunnskap, erfaring, kompetanse, disipliner, metoder, tilnærminger – som er nødvendige for å kunne svare på de foreslåtte forskningsspørsmålene.
• ledelsesstrukturer og organisering er hensiktsmessig.
• den fysiske organiseringen av senteret er optimal for vitenskapelige samarbeid og et inspirerende studentmiljø for veiledning og samarbeid på tvers av forskningstemaene.
Kun trinn 2:
Dersom senterets ledergruppe med senterleder og forskningsledere karakteriseres av ubalanse mellom kjønnene:
• I hvilken grad det er tilstrekkelige planer på plass for å støtte utviklingen av forskertalenter, av det underrepresenterte kjønn, mot kvalifisering til stillinger på seniornivå.
Behandlingsprosedyre
Søknadsbehandlingsprosess for SFF VI, trinn 2
Når søknadsfristen er passert, vil Forskningsrådet sjekke at de formelle kravene til søknaden er oppfylt. Søknader som ikke tilfredsstiller disse kravene, kan bli avvist.
Forskningsrådet kan avvise søknader der prosjektansvarlig eller samarbeidspartner de siste to årene før innsendt søknad vesentlig har misligholdt sine forpliktelser i andre prosjekter med støtte fra Forskningsrådet.
Søknaden kan bli avvist dersom prosjektleder er felt i Felles redelighetsutvalg, organisasjonens redelighetsutvalg eller Granskningsutvalget de siste to årene før innsendt søknad.
Der hvor kravene er oppfylt, gjør Forskningsrådet søknaden, med alle obligatoriske vedlegg, tilgjengelig for fagfeller i paneler og til medlemmer i den vitenskapelige komiteen for trinn2, og søknadsbehandlingsprosessen kan starte.
Først vil hver søknad i trinn 2 bli vurdert av fagfeller i et fagpanel
Tre individuelle fagfeller vurderer hver søknad, men antallet kan økes dersom Forskningsrådets administrasjon mener det er behov for det. Ingen av fagfellene skal ha fast stilling i Norge. I trinn 2 kan søkerne komme med forslag til opptil tre fagfeller (i valgfritt vedlegg), i tillegg til dem som ble foreslått i trinn 1, og Forskningsrådet kan velge å benytte inntil én av dem.
Hver av de tre fagfellene skriver først sin individuelle vurdering av søknaden. Deretter danner de et panel som skriver en samlet panelvurdering av søknaden, og gir delkarakterer på de fire vurderingskriteriene "Forskningskvalitet - potensial for å flytte forskningsfronten", Forskningskvalitet - kvalitet i FoU-aktiviteter ", "Virkninger og effekter" og "Gjennomføring". Dersom ett eller flere panelmedlemmer ønsker å fremme dissens på ett eller flere av kriteriene, skal dissensen komme frem i panelvurderingen.
Søker vil bli tilsendt panelets foreløpige vurdering og karakterer. Søker har anledning til å oppklare eventuelle misforståelser i panelvurderingen (“Tilsvar fra søker”).
Disse kommentarene går så tilbake til panelet som kan velge å ta hensyn til kommentarene når de foretar sin endelige vurdering.
Merk at panelets vurdering og karakter er gitt av et panel som bare har lest én søknad. Panelet har derfor ikke kunnet sammenligne søknaden med nivået på de andre søknadene.
Fagfellenes navn gjøres kjent for søker etter at søknadsbehandlingen i trinn 2 er avsluttet.
Vitenskapelig komité for trinn 2
Den vitenskapelige komitéen for trinn 2 vil ha ti medlemmer med bred forskningserfaring på høyt internasjonalt nivå, samt erfaring fra ledelse av større forskningsaktiviteter. Ingen av medlemmene skal ha fast stilling i Norge. Ingen av medlemmene har vært involvert i den vitenskapelige komiteen i trinn 1 eller i fagpanelene. Det vil være tre komitémedlemmer fra humaniora og samfunnsvitenskap, tre fra livsvitenskap og tre fra naturvitenskap og teknologi. Det siste medlemmet er overordnet leder for komiteen og har kjennskap til tverrfaglig forskning.
Navnene på medlemmene i den vitenskapelig komitéen for trinn 2 gjøres kjent på SFF-ordningens nettside så snart alle er oppnevnt.
Møte i den vitenskapelige komitéen for trinn 2
Fagpanelenes vurdering og karakterer er gitt av fagfeller som har lest én søknad og de har derfor ikke kunnet sammenligne nivået i søknaden med nivået i de andre søknadene. Søknadene til trinn 2 vurderes opp mot hverandre av den vitenskapelige komitéen for trinn 2. Den vitenskapelige komitéen har ansvar for å vurdere og rangere alle søknadene i trinn 2 og kan avvike fra en rangering kun basert på karakterene fra fagfellepanelene, som bare ser en søknad.
Komitéens oppgave er å sammenligne og rangere søknadene om støtte, og foreslå en endelig liste over de 15 høyest rangerte søknadene som de mener bør prioriteres for finansiering. Først vil den vitenskapelige komitéen lese søknadene, vurderingene fra fagpanelene og søkers tilsvar/kommentarer. Deretter vil den vitenskapelige komitéen vurdere søknadene og gjennomføre en intervjurunde med senterledere. Videre utarbeider komitéen listen med rangerte søknader, der de prioriterer de to høyest rangerte søknadene fra hvert hovedfagområde: Naturvitenskap og teknologi, Livsvitenskap, og Humaniora og samfunnsvitenskap på de første plassene. Søknadenes hovedfagsområde er lik den primære underkomitéen den tilhørte i SFF-VI trinn 1. Det betyr at plass nr. 1-6 på prioriteringslisten forbeholdes de to høyest rangerte søknadene innenfor hvert fagområde, basert på den faglige vurderingen. Den vitenskapelige komitéen i trinn 2 rangerer deretter, på plass nr. 7-15, søknader basert på den faglige vurderingen, uavhengig av fagområde. Moderat kjønnskvotering benyttes ved ellers lik vurdering mellom søknader, der søknader med kvinnelig senterleder prioriteres foran søknader med mannlig senterleder. Dersom det er en kvinnelig senterleder ved senterets start, eller det er planlagt å bytte til en navngitt kvinnelig senterleder når minst halvparten av perioden gjenstår, regnes dette som en kvinnelig senterleder.
Vedtak i trinn 2
Administrasjonen utarbeider forslag om tildeling basert på den rangerte listen fra den vitenskapelige komitéen i trinn 2. Porteføljestyret for Banebrytende forskning vurderer først om søknadsbehandlingsprosessen i trinn 2 skal godkjennes. Hvis prosessen godkjennes, vil porteføljestyret fatte endelig vedtak om tildeling. Dersom det oppstår inhabilitet i porteføljestyret, vil det om nødvendig bli utnevnt settemedlemmer.
Vi forventer å publisere hvilke søknader som har blitt innvilget støtte høsten 2027.
Tilbakemelding til søker etter trinn 2
Samlet tilbakemelding til søkerne i trinn 2 består av den endelige vurderingen fra fagpanelet og en kort tilbakemelding fra den vitenskapelige komitéen for trinn 2. Svar på søknadene kommer etter møtet i porteføljestyret for Banebrytende forskning høsten 2027.
Last ned maler
Meldinger ved utskriftstidspunkt 30. september 2025, kl. 11.14 CEST