Spør KI-samtaleroboten vår
Planlagt

Offentlig sektor-ph.d. – doktorgradsprosjekt i offentlig virksomhet 2026

Dette er et varsel om en kommende utlysning. Mer informasjon kommer.

Formål

Formålet med Offentlig sektor-ph.d.-ordningen er å styrke forskningsdrevet innovasjon og bidra til langsiktig kompetansebygging i offentlig sektor gjennom rekruttering av doktorgradskandidater i offentlige virksomheter. Prosjektene skal ta utgangspunkt i behov og utfordringer og inngå i den offentlige virksomhetens planer for utvikling.

Ordningen skal samtidig bidra til tettere samarbeid mellom offentlig sektor og forskningsmiljøer, slik at forskningsbasert kunnskap lettere kan tas i bruk.

Om utlysningen

Et Offentlig sektor-ph.d.-prosjekt er et samarbeidsprosjekt mellom en prosjektansvarlig offentlig virksomhet og en gradsgivende institusjon. Doktorgradsprosjektet skal ta utgangspunkt i en problemstilling som er relevant for den offentlige virksomheten, og det skal planlegges og gjennomføres i tett samarbeid mellom virksomheten og gradsgivende institusjon.

Denne utlysningen har løpende søknadsmottak og -behandling fra utlysningen åpner. Etter hvert som prosjektene blir innvilget, vil vi oppdatere utlysningen med informasjon om hvilke budsjettmidler som fortsatt er tilgjengelige. Les mer om dette under «Behandlingsprosedyre». 

Offentlig sektor-ph.d.-ordningen er ikke en konkurransearena. Det vil si at midlene tildeles fortløpende til søknader som tilfredsstiller alle kriteriene i utlysningen, så lenge det er tilgjengelige midler. 

I denne utlysningsrunden støtter vi prosjekter med oppstart innenfor det akademiske året 2026/27. Prosjekter kan tidligst starte ved høstsemesterets oppstart 10. august 2026 og senest ved vårsemesterets oppstart 4. januar 2027.  

Utlysningen finnes både på norsk og engelsk (kommer). Den norske utlysningsteksten er juridisk bindende. 

Hvem kan søke?

Offentlige virksomheter kan søke, se Forskningsrådets definisjon på offentlig sektor:

Statlige, regionale eller lokale myndigheter, offentligrettslige organer og sammenslutninger dannet av én eller flere slike myndigheter eller offentligrettslige organ. Med offentligrettslig organ mener vi ethvert organ:

a. som er opprettet særlig med det formål å oppfylle behov i allmennhetens interesse som ikke er av industriell eller kommersiell art, og
b. som er en juridisk person, og
c. som er finansiert hovedsakelig av statlige, regionale eller lokale myndigheter, eller andre offentligrettslige organer, eller som er underlagt slike organers administrative kontroll, eller som har et administrasjonsorgan, ledelsesorgan eller kontrollorgan der mer enn halvparten av medlemmene er utpekt av statlige, regionale eller lokale myndigheter eller andre offentligrettslige organer. 

Organisasjoner som er godkjent av Forskningsrådet som forskningsorganisasjon kan ikke søke OFFPHD, se Forskningsrådets liste over godkjente forskningsorganisasjoner. Dette inkluderer også helseforetak og teknologioverføringskontorer (Technology Transfer Office, TTO).  

OFFPHD-ordningen åpner ikke for statsstøtte, og bedrifter kan derfor ikke være søker eller inngå som samarbeidsparter i et OFFPHD-prosjekt.

Hvem kan delta i prosjektet?

Prosjektansvarlig offentlig virksomhet må gjennomføre doktorgradsprosjektet i samarbeid med en norsk eller utenlandsk gradsgivende institusjon (universitet eller høyskole).   

Andre offentlige aktører kan være samarbeidspartnere i prosjektet under visse forutsetninger. Les mer om dette under "Samarbeid med andre aktører". 

Forskningsrådet stiller følgende krav til prosjektansvarlig virksomhet og prosjektdeltagere: 

Krav til prosjektansvarlig offentlig virksomhet 

  • Doktorgradsprosjektet skal være relevant for virksomhetens FoU-behov. 
  • Prosjektansvarlig virksomhet må ha økonomisk gjennomføringsevne og sikre finansiering av prosjektet i hele prosjektperioden også ved eventuelle forsinkelser.  
  • Prosjektet skal gjennomføres på enten tre eller fire hele kalenderår. I treårige prosjekter arbeider kandidaten 100 prosent med doktorgradsprosjektet. I fireårige prosjekter arbeider kandidaten minst 75 prosent av tiden med doktorgradsprosjektet, og 25 prosent av tiden med andre oppgaver.  
  • Kandidaten skal være ansatt i prosjektansvarlig virksomhet gjennom hele prosjektperioden. Kandidaten skal være ansatt i 100 prosent stilling i tre år ved treårige prosjekter, og i minst 75 prosent stilling i fire år ved fireårige prosjekter.  Seneste tillate ansettelsesdato er prosjektets oppstartsdato. 
  • Ansettelsesforholdet skal ta høyde for at det kan bli forsinkelser. Forskningsrådet forutsetter at kandidatens ansettelses- og arbeidsforhold er i tråd med norsk lovverk.  
  • Prosjektansvarlig virksomhet skal oppnevne en intern mentor i prosjektet og sette av tilstrekkelig tid og ressurser for at doktorgradsprosjektet kan gjennomføres. Rollen som mentor skal fylles av en person med relevant kompetanse for prosjektets fagtematikk, men vedkommende trenger ikke å ha en doktorgrad. Intern mentor kan leies inn fra en annen aktør dersom virksomheten ikke har relevant kompetanse.

Krav til doktorgradskandidaten

  • Kandidaten må være navngitt på søknadstidspunktet. Dere kan ikke søke om støtte til prosjekter uten en spesifikk kandidat. Det er heller ikke mulig å bytte kandidat underveis.  
  • Kandidaten må ha godkjent mastergrad på søknadstidspunktet.  
  • Forskningsrådet gir kun støtte til prosjekter med kandidater som ikke har doktorgrad fra før.   
  • Ordningen støtter ikke ferdigstilling av påbegynte doktorgrader.  

Krav til gradsgivende institusjon  

  • Gradsgivende institusjon har ansvar for å sikre at doktorgradsprosjektet, og dermed doktorgraden som skal forsvares ved institusjonen, møter de samme kravene til vitenskapelig nivå som institusjonens øvrige doktorgrader, og følger institusjonens forskrift for doktorgradsutdanning når det gjelder opptak, gjennomføring og bedømmelse. Forskningsrådet foretar ingen forskningsfaglig vurdering og kvalitetssikring av prosjektet, men forutsetter at dette er ivaretatt av gradsgivende institusjon.  
  • Prosessen med opptak til doktorgradsprogram skal være igangsatt på søknadstidspunktet. Dokumentasjon på endelig opptak må ettersendes dersom søknaden blir innvilget.  
  • For å sikre nødvendig uavhengighet og integritet i forskningen, krever vi at hovedveileder og evt. andre biveiledere fra gradsgivende institusjon ikke har økonomiske interesser eller eierandeler i søkervirksomheten, i samsvar med universitetets retningslinjer for objektivitet og habilitet.  
  • Dersom gradsgivende institusjon er utenlandsk, må prosjektansvarlig virksomhet dokumentere at graden fra den utenlandske institusjonen er på nivå med en doktorgrad avlagt ved et norsk universitet.

Krav til samarbeid og organisering av prosjektet  

  • Prosjektansvarlig virksomhet og gradsgivende institusjon skal i fellesskap tilby kandidaten et tilfredsstillende fagmiljø og god støtte til å gjennomføre doktorgradsprosjektet.      
    • Det skal gjennomføres to framdriftsmøter per år. Disse møtene skal inkludere kandidaten, prosjektleder og/eller administrativt ansvarlig og mentor hos prosjektansvarlig virksomhet og hovedveileder hos gradsgivende institusjon. Møtene skal bidra til å evaluere prosjektets utvikling og se på eventuelle utfordringer i en tidlig fase samt sikre kontinuerlig kommunikasjon med Forskningsrådet om prosjektets framdrift. Møtereferatene skal leveres til Forskningsrådet på forespørsel. 
  • Kandidaten skal oppholde seg minst ett år ved gradsgivende institusjon og minst ett år ved prosjektansvarlig virksomhet. Dette gjelder også dersom gradsgivende institusjon er utenfor Norge. Oppholdet trenger ikke være sammenhengende, men kan deles opp i flere kortere opphold fordelt over prosjektperioden.

Krav til samarbeidsavtalen

Prosjektansvarlig virksomhet og gradsgivende institusjon må inngå en skriftlig samarbeidsavtale som følger, se våre generelle vilkår. Offentlig sektor-ph.d. ordningen stiller følgende krav til samarbeidsavtalen:

  • Avtalen skal være gyldig gjennom hele prosjektperioden. Avtaleperioden skal spesifiseres i avtaledokumentet.  
  • Fordeling av resultater og spørsmål om immaterielle rettigheter skal avklares.  
  • Mentor hos prosjektansvarlig virksomhet og veileder hos gradsgivende institusjon skal spesifiseres med navn, rolle og arbeidsgiver. 
  • Avtalen skal ikke hindre kandidaten i å publisere resultatene og disputere på grunnlag av dem. Dette skal spesifiseres i avtalen.  
  • Det skal spesifiseres at kandidaten skal oppholde seg minst ett år ved den offentlige virksomheten og minst ett år ved gradsgivende institusjon. Tiden kan fordeles slik det er mest hensiktsmessig for prosjektet. 
  • Det skal spesifiseres at partene skal gjennomføre et samarbeidsmøte minst én gang per semester. 
  • Krav om arbeidsplikt for kandidaten skal avklares. Dette kan også være en del av en separat ansettelsesavtale mellom kandidaten og virksomheten. I fireårige prosjekter skal det spesifiseres hvor stipendiatens arbeidsplikt skal utføres.  
  • Finansiering og fordeling av kostnader på hver samarbeidspartner i doktorgradsprosjektet skal oppgis.  

Les mer om samarbeidsavtaler på Forskningsrådet nettside.  

Samarbeid med andre aktører  

Offentlig sektor-ph.d. er et virkemiddel som i utgangspunktet er rettet mot enkeltvirksomheter i samarbeid med en gradsgivende institusjon. Men ordningen åpner også for at flere offentlige aktører kan gå sammen om et Offentlig sektor-ph.d.-prosjekt, forutsatt at samarbeidet er i henhold til krav til samarbeidsavtalen (se ovenfor). Bedrifter kan ikke være samarbeidspartnere. I et Offentlig sektor-ph.d.-prosjekt hvor flere offentlige virksomheter inngår som samarbeidspartnere, må følgende krav oppfylles:

  • Prosjektansvarlig virksomhets egenandel i prosjektet kan fordeles på flere samarbeidspartnere, men prosjektansvarlig må gå inn med den største andelen.  
  • Det må inngås en forpliktende samarbeidsavtale mellom prosjektansvarlig virksomhet og samarbeidspartnerne i prosjektet. I avtalen må alle relevante forhold avklares, herunder immaterielle rettigheter (IPR), fordeling av resultater og økonomiske forhold. Forskningsrådet krever at det inngås én fellesavtale hvis det er flere samarbeidspartnere i tillegg til prosjektansvarlig og gradsgivende institusjon i prosjektet.  
  • Prosjektansvarlig virksomhet må kunne vise til en plan for hvordan prosjektet kan fullføres i tilfelle samarbeidspartnere trekker seg underveis i prosjektet.   

 

 

Hva kan du søke om støtte til?

Dere kan søke om støtte til å dekke faktiske kostnader som er nødvendig for å gjennomføre doktorgradsprosjektet. Disse kostnadene skal legges inn i kostnadsplanen under den kostnadstypen de tilhører. Merk at prosjektet avsluttes etter at avhandlingen er levert første gang. Forskningsrådet oppfordrer søker til å konsultere virksomhetens lønns- eller økonomiavdeling under utarbeidelsen av budsjettet. Kostnadene hos gradsgivende institusjon skal hentes inn fra institusjonens økonomiavdeling og legges inn i totalbudsjettet. 

Alle prosjektkostnader skal budsjetteres etter Forskningsrådets retningslinjer for budsjettering. Dere finner detaljert og viktig informasjon om hva budsjettet skal inneholde på nettsiden. 

Prosjektansvarlig virksomhet må i søknaden sette opp et budsjett som viser alle kostnader direkte knyttet til gjennomføring av doktorgradsprosjektet.  

Vi krever i søknaden at kostnadene fordeles på følgende kostnadstyper:  

  • Personalkostnader og indirekte kostnader: Her føres lønn- og personalkostnader for personell i den offentlige virksomheten, som kandidat og intern mentor, og lønn- og personalkostnader ved gradsgivende institusjon. Kostnadene skal beregnes på grunnlag av timesatser per person som deltar i prosjektet. Beregningsgrunnlaget dere benytter, det vil si hvilke kostnader som dere tar med i timesatsen, skal beskrives i søknaden i spesifikasjonsfeltet under budsjettabellene. Det er ulike retningslinjer for beregning av timesatser for personer i virksomheten og ved gradsgivende institusjon. Vennligst les retningslinjene og følg eksemplene på beregning av timekostnader og indirekte kostnader:  
  • Innkjøp av FoU-tjenester: Dette er kostnader til innkjøp av FoU-tjenester som laboratorievirksomhet, analyser, etc. fra en FoU-leverandør som ikke er samarbeidspartner i prosjektet. Se retningslinjer for "Innkjøp av FoU-tjenester" for mer informasjon.  
  • Utstyr: Merk at det er begrensinger for hvilke utstyrskostnader som kan tas med i budsjettet. Det er derfor viktig at dere leser retningslinjene nøye. Retningslinjer for utstyr.
  • Andre driftskostnader: Dette er kostnader til blant annet litteraturinnkjøp, konferansereiser, deltagelse i Forskerskoler, driftskostnader ved laboratorieforsøk, etc. Se retningslinjer for andre driftskostnader.  

Beregning av støtten  

Tabellen under viser maksimalt støttebeløp fra Forskningsrådet til Offentlig sektor-ph.d.-prosjekter per år og måned. Dere beregner støtten per måned fra oppstartdato:  

   

2026  

2027  

2028  

2029  

2030  

2031  

3-årige prosjekter  

715 000  

742 000  

768 000  

795 000  

823 000  

852 000  

Støtte per måned  

60 000  

62 000  

64 000  

66 000  

69 000  

71 000  

   

   

   

   

   

   

   

4-årige prosjekter  

536 000  

556 000  

576 000  

596 000  

617 000  

639 000  

Støtte per måned  

45 000  

46 000  

48 000  

50 000  

51 000  

53 000  

Støtten korrigeres i tråd med regnskapsførte, faktiske kostnader. Støtten kan ikke overstige 50 prosent av totale, godkjente prosjektkostnader. Det betyr at dersom regnskapsførte kostnader blir lavere enn budsjettert, blir Forskningsrådets utbetaling redusert slik at den ikke utgjør mer enn 50 prosent av prosjektkostnadene. 

Etikk  

Forskningsrådet stiller krav om høy forskningsetisk standard i prosjektene vi finansierer, og etikk inngår i vurderingskriteriene våre. Det skal foreligge en plan for å håndtere de viktigste etiske dilemmaene i prosjektet. Ansvaret for at den forskningsetiske standarden følges, ligger hos den enkelte forsker og forskningsorganisasjon (jfr. Lov om organisering av forskningsetisk arbeid).     

Forskningsrådets vedtak om tildeling innebærer dermed ingen forskningsetisk godkjenning. 

Forutsetninger for tildeling av støtte 

Prosjektene må starte opp mellom 10. august 2026 og 4. januar 2027. Seneste tillatte prosjektslutt er 3. januar 2031.

I tillegg må dere være klar over følgende om dere skulle få tildeling fra oss: 

Deltagelse i forskerskoler og støtte til utenlandsopphold

Støtte til utenlandsopphold  

Virksomheter som får støtte gjennom Offentlig sektor-ph.d.-ordningen kan i tillegg søke om støtte til utenlandsopphold for sin doktorgradskandidat dersom gradsgivende institusjon er norsk. Se egen utlysning om Utenlandsopphold for doktorgrads- og postdoktorstipendiater.

Forskerskoler 

Forskerskolene skal heve kvalitet og relevansen i doktorgradsutdanningen gjennom samarbeid i nettverk. Vi anbefaler alle kandidater å vurdere muligheten for å delta i en forskerskole. Kostnader for deltagelse kan legges inn i budsjettet. Se liste over nasjonale forskerskoler her FORSKERSKOLER - Nasjonale forskerskoler 

Aktuelle temaområder for denne utlysningen

Utlysningen er åpen for prosjekter innenfor alle områder i offentlig sektor, og det er dessuten mulig å søke øremerka midler innenfor noen fagfelt. Vi ønsker at søker knytter søknaden sin opp mot ett eller flere av de temaene som er listet opp under: 

Politikk- og forvaltningsområder 

  • Fornyelse og innovasjon i offentlig sektor (åpen kategori) 
  • Helse 
  • aArbeid og velferd 
  • Utdanningssektoren 
  • Likestilling og ikke-diskriminering 
  • Sirkulær økonomi 

Innovasjon

Innovasjon i offentlig sektor

Praktiske opplysninger

Krav til utforming

Søknaden skal opprettes og sendes inn via Mitt nettsted. Søknaden og alle vedleggene skal skrives på norsk eller engelsk. Alle vedleggene skal være i PDF-format og lastes opp som vedlegg i søknadsskjemaet. Du finner alle vedleggsmalene nederst i utlysningen.  

Denne utlysningen har løpende søknadsmottak og -behandling fra utlysningen åpner.  

Legg merke til at dere bare kan sende inn søknaden én gang. Dersom dere sender inn søknaden og kort tid etterpå ser at den må endres, må dere opprette en ny søknad, f.eks. som kopi av den dere allerede har sendt inn. Deretter må dere trekke den første søknaden ved å sende en e-post om dette. Den nye søknaden får en ny, senere plassering i behandlingsrekkefølgen.

Søknadsskjemaet

  • De formelle rollene i prosjektet, altså administrativt ansvarlig og prosjektleder, skal innehas av ansatte hos prosjektansvarlig offentlig virksomhet og kan ikke fylles av ph.d.-kandidaten.  
    • Administrativt ansvarlig må ha signaturrett for virksomheten og må kunne forplikte virksomheten i et Offentlig sektor-ph.d.-prosjekt. Administrativt ansvarlig skal godkjenne søknaden før den blir sendt inn og skal signere blant annet kontrakten og rapporter i prosjektperioden.  
    • Prosjektlederen i virksomheten har rapporteringsansvar overfor Forskningsrådet og er Offentlig sektor-ph.d.-prosjektets primære kontaktperson. Prosjektleder har også ansvar for prosjektets framdrift.  
  • Gradsgivende institusjon, og eventuelt andre offentlige virksomheter eller institusjoner som inngår i et faktisk samarbeid, skal føres opp under "Samarbeidspartnere og FoU-leverandører" i søknadsskjemaet. 
  • Gradsgivende institusjon og eventuelle samarbeidspartnere må registreres som «finansierende og utførende». Prosjektansvarlig virksomhet og Forskningsrådet skal ikke føres opp som samarbeidspartnere.  
  • Hovedaktiviteter og milepæler i prosjektperioden skal inkludere:  
    • obligatoriske og valgfrie kurs ved gradsgivende institusjon og eventuelt andre universitet/høyskoler  
    • framdriftsmøter minst én gang per semester  
    • midtveisevaluering ved gradsgivende institusjon  
    • milepæler for de planlagte artiklene  
    • innlevering av avhandlingen skal være prosjektets siste milepæl. Vi anser innlevering av avhandlingen som avslutningen av prosjektet. Vi venter ikke på disputas da dette kan ta lengre tid.   
  • I spesifikasjonsfeltet til kostnadsplanen skal dere beskrive hvordan dere har kommet fram til timesatsen til prosjektmedarbeiderne, og hvor mange timer i året dere har beregnet per prosjektmedarbeider.  
  • Hvis dere har brukt maksimal timesats (1100 kroner) må dere begrunne dette. Antall timer for kandidaten kan ikke overstige 1850 per år i 3-årige prosjekter og 1389 per år i 4-årige prosjekter. Se eksempel på utregnet timesats på Forskningsrådets nettsider, her: Føring av personalkostnader og indirekte kostnader. Spesifiser også kostnadene til gradsgivende institusjon, dvs. oppgi beløp for veiledning og beløp for indirekte kostnader (f.eks. kontor). Spesifiser også eventuelle "Andre driftskostnader".  

Vedlegg til søknaden  

Alle obligatoriske vedlegg må følge malene i årets utlysning. Dere finner alle vedleggsmalene nederst i utlysningen. Alle vedleggene skal være i PDF-format.  

Deler av søknadsbehandlingen hos oss er digitalisert. Det er derfor viktig at dere beholder toppteksten i dokumentene. Systemet gjør ingen teknisk validering på innholdet i vedleggene dere laster opp, så pass på å laste opp korrekt fil på riktig vedleggstype.  

Søknader som ikke oppfyller kriteriene for å søke vil bli avvist.  

Søknader som ikke har lagt ved alle obligatoriske vedlegg vil bli avvist.   

Vi vil ikke vurdere andre vedlegg enn dem som er spesifisert over, eller dokumenter og nettsider som det lenkes til i søknaden.

Obligatoriske vedlegg  

  1. Prosjektbeskrivelse på totalt maksimum 10 A4-sider (bruk standard mal som du finner nedenfor)  
  2. Partneropplysninger for virksomheter (bruk standard mal som du finner nedenfor)  
  3. Bekreftelse på deltakelse i doktorgradsprosjekt (lastes opp under vedleggstypen "Annet". Bruk standard mal som du finner nedenfor)  
  4. CV for kandidaten: Det er kun kandidatens CV som skal lastes opp (bruk standard mal for CV som du finner nedenfor)  

Behandlingsprosedyre

Denne utlysningen har løpende søknadsmottak og -behandling fra utlysningen åpner, og søknadene behandles administrativt av Forskningsrådet. Søknadene behandles fortløpende i den rekkefølgen de blir mottatt, og i regelmessige vedtaksmøter, frem til det ikke lenger er midler igjen. Dersom midlene blir brukt opp vil utlysningen bli oppdatert med informasjon om at utlysningen er stengt. Søknader som kommer inn etter at budsjettet er brukt opp, men før utlysningen stenges, avslås uten videre behandling. 

Innen tolv uker etter søknadsfristen vil virksomheten motta tilbakemelding om enten bevilgning eller avslag via e-post. Det tas forbehold om mulig forlengelse av behandlingstiden i perioder med ferieavvikling og økt pågang. Svar vil bli kommunisert via Mitt nettsted til prosjektleder og administrativt ansvarlig. Vi forventer å publisere hvilke søknader som får tildeling løpende. 

Forskningsrådet kan avvise søknader der prosjektansvarlig eller samarbeidspartner de siste to årene før innsendt søknad vesentlig har misligholdt sine forpliktelser i andre prosjekter med støtte fra Forskningsrådet.  

Søknaden kan bli avvist dersom prosjektleder er felt i Felles redelighetsutvalg eller Granskningsutvalget de siste to årene før innsendt søknad.  

Dersom søknaden blir betinget godkjent, vil søker motta et brev som inneholder krav om tilleggsinformasjon og revidering av søknad. I revidert søknad blir søker bedt om å skrive et populærvitenskapelig sammendrag av prosjektet, utarbeide datahåndteringsplan, og eventuelt andre avklaringer eller rettelser knyttet til søknaden. Frist for innsending av revidert søknad er vanligvis to uker. Ved behov kan søker be om utsatt frist.   

Når etterspurt tilleggsinformasjon og søknadsrevideringer er godkjent, vil vi legge ut en kontrakt på Mitt nettsted. Signert samarbeidsavtale med gradsgivende institusjon og eventuelt andre samarbeidspartnere skal lastes opp som vedlegg til kontrakten. Det er tre måneders frist fra publiserings dato for å akseptere kontrakten. Kontrakten er gyldig etter at vi har godkjent den innsendte kontrakten og vedlegget.

Vær oppmerksom på at all prosjektaktivitet som utføres før kontrakten med Forskningsrådet er signert, skjer på prosjektpartnernes egen risiko.   

Forskningsrådets generelle vilkår for FoU-prosjekter gjelder for alle prosjekter med tildeling fra ordningen. Se mer på våre nettsider: Dette består kontrakten av.  

Rapportering og utbetaling av støtte  

Dere skal sende inn en årlig prosjektregnskapsrapport som dokumenterer påløpte kostnader og hvordan de er finansiert.     

Vi utbetaler støtten etterskuddsvis. Dere vil få mer informasjon om dette hvis søknaden innvilges.  

Meldinger ved utskriftstidspunkt 25. november 2025, kl. 14.09 CET

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.