Spør KI-samtaleroboten vår
Planlagt

Forskningssenter for kunstig intelligens innenfor transport

Dette er en føreløpig utlysningstekst. Den kan bli endret frem til den åpner for søknader.

Viktige datoer

11. mars 2026

Åpen for søknad

29. apr. 2026

Søknadsfrist

Viktige datoer

Formål

Formålet med utlysningen er å etablere et forskningssenter for utvikling og anvendelse av kunstig intelligens (KI) til nytte for transportsektoren. Målet med KI-senteret innenfor transport (TKI-senteret) er å styrke innovasjonsevnen blant aktører i transportsektoren og øke verdiskapingen for næringslivet gjennom økt bruk av KI.

Om utlysningen

TKI-senteret skal rette seg mot fremtidens databehandling med hovedvekt på kunstig intelligens. Senteret skal utføre KI-forskning av høy kvalitet på problemstillinger der forskning og samarbeid på tvers av sektorer (privat, offentlig og UoH-sektor) og institusjoner er nødvendig for å svare på utfordringer som transportsektoren står overfor.  

Problemstillingene skal være relevante for aktører i transportsektoren og skal gi betydelige bidrag til ett eller flere av målene i Nasjonal transportplan (NTP), i tillegg til det overordnede målet om et effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem i hele landet i 2050. 

Senteret skal koble ledende forskningsmiljø innenfor KI med ledende miljøer innen transportforskning.  

Hvilke mål skal TKI-senteret oppfylle?  

TKI-senteret skal 

  • bygge kapasitet og kompetanse i forskningsmiljøene, øke KI-kompetansen i transportsektoren og utvikle ny kunnskap som svarer på utfordringer og behov for aktører. 
  • utløse økt nasjonal KI-innsats utover den innsatsen som Forskningsrådet finansierer. 
  • være et nasjonalt senter med ambisiøse mål for KI-forskning til nytte for transportsektoren. Dette innebærer at TKI-senteret må ha brede institusjonelle og regionale samarbeid med relevante aktører.   
  • utvikle ny kunnskap, teknologi og/eller løsninger som fortløpende tas i bruk for å skape verdi for transportsektoren. 
  • bygge kompetanse som øker KI-kapasiteten i forskningsmiljøer og dekker behovet for kvalifisert arbeidskraft i næringsliv og offentlig sektor.   
  • øke internasjonaliseringen av norsk KI-forskning gjennom samarbeid og deltagelse i sterke nettverk nasjonalt og internasjonalt.  
  • styrke vår nasjonale evne til å løse komplekse problemstillinger gjennom tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid.  

Hva slags forskning skal TKI-senteret utføre?    

Kjernen i et TKI-senter er å drive forskning på KI og KI-relevante problemstillinger, med ambisjon om å utvide bruken av KI i transportsektoren og flytte forskningsfronten på relevante forskningsområder. Forskningen i et TKI-senter må ha overføringsverdi til flere aktører og ha anvendelsesområde i transportsektoren.  

Forskningen skal dekke både person- og godstransport og må omhandle landtransport og eventuelle andre transportformer (luft, bane, sjø).   

Senteret skal forske på hvordan transportsektoren kan ta i bruk KI og eventuelle andre digitale teknologier. Dette innebærer blant annet forskning på hvordan KI kan fremme kreativitet og innovasjon hos alle typer aktører i transportsektoren. Det inkluderer også hvordan KI-teknologi kan danne grunnlag for nye metoder, praksiser, tjenester og produkter, samt skape nye forretningsmuligheter for organisasjoner og virksomheter. Senteret skal også undersøke måter å overvinne barrierer for effektiv bruk av kunstig intelligens i transportsektoren. Dette omfatter blant annet digital sikkerhet, tilgang til data, datakvalitet, datamodenhet og brukeres aksept for løsninger som benytter KI-teknologi.  

Et TKI-senter som også forsker på andre digitale teknologier, inkludert digital sikkerhet, må sikre at denne forskningen er tydelig koblet til KI-relaterte problemstillinger i transportsektoren.    

Alle aktivitetene skal ivareta kravene om ansvarlig forskning og innovasjon, se Ansvarlig forskning og innovasjon som metode (forskningsradet.no).   

Organisering og arbeidsform 

TKI-senteret skal ha en organisering og arbeidsform som best mulig møter og ivaretar de faglige, administrative og strukturelle forventningene til et senter. 

  • Senteret skal legge til rette for en arbeidsform som sikrer gjennomføring av et fruktbart tverrfaglig samarbeid.  
  • Senteret bør søke samarbeid med relevante sentre som blir finansiert gjennom den generelle utlysningen for KI-sentre.  
  • Prosjektet skal ha en styringsgruppe eller referansegruppe hvor samarbeidspartnerne er representert. 
  • Senteret skal ha klare retningslinjer og planer for hvordan resultater med innovasjonspotensial skal følges opp av partnerne, og drive utstrakt formidling av kunnskap om bruk av KI til aktører i transportsektoren.  
  • Senteret skal ha dialog og kommunikasjon med relevante samfunnsgrupper for å forstå kunnskapsbehovene og sikre kunnskapsspredning. 
  • Senteret skal ha en plan for rekruttering, forskerutdanning og kompetanseutvikling.  
  • Senteret skal ha en plan som beskriver behovet for og sikrer tilgang til nødvendig infrastruktur for data og regnekraft. Håndtering av forskningsdata skal følge FAIR-prinsippene, så langt det er mulig. 

Søkere må sette seg godt inn i utlysningen og gjøre seg kjent med de krav og retningslinjer som gjelder for utlysningen.

Vi tar forbehold om mulige endringer i utlysningen etter vi har mottatt tildelingsbrev fra departementene for 2026.   

Utlysningen finnes både på norsk og engelsk (kommer). Den norske utlysningsteksten er juridisk bindende. 

Hvem kan søke?

Bare godkjente, norske forskningsorganisasjoner kan søke. Se listen med godkjente forskningsorganisasjoner.

Hvem kan delta i prosjektet?

Krav til prosjektansvarlig  

Forskningsorganisasjonen som står som prosjektansvarlig i søknadsskjemaet må ha godkjent at søknaden sendes inn.  

Dersom søknaden er et samarbeid mellom flere organisasjoner, sender prosjektansvarlig organisasjonen inn søknaden på vegne av alle samarbeidspartnere.  

Krav til prosjektleder 

  • Prosjektleder (senterleder) må dokumentere relevant erfaring fra å lede store og komplekse prosjekter med mange partnere.   
  • Prosjektleder må være ansatt hos prosjektansvarlig eller hos en av samarbeidspartnerne.  

Krav til samarbeidspartnere 

Godkjente norske forskningsorganisasjoner og tilsvarende utenlandske organisasjoner kan delta som samarbeidspartnere i prosjektet og motta støtte. 

  • Senteret skal ha to eller flere samarbeidspartnere fra andre norske forskningsorganisasjoner. Senteret kan også ha forpliktende samarbeid med utenlandske forskningsmiljøer.   
  • Senteret skal ha tre eller flere norske samarbeidspartnere som ikke er forskningsorganisasjoner. Disse omtales som brukerpartnere.   
  • Alle brukerpartnerne skal delta aktivt i forskning og må ha en betydelig evne til å utnytte forskningsresultater i utviklingen av sin virksomhet. 
  • Senteret kan ha internasjonale brukerpartnere. Dere må beskrive hvordan eventuelle internasjonale brukerpartnere vil bidra til å nå senterets mål. Utenlandske aktører må vurderes opp mot Eksportkontrollregelverket.  

Hva kan du søke om støtte til?

Dere kan søke om støtte til å dekke faktiske kostnader som er nødvendig for å gjennomføre prosjektet. Prosjektansvarlig skal hente inn opplysninger om kostnader fra samarbeidspartnerne i prosjektet. Disse kostnadene skal legges inn i kostnadsplanen under den kostnadstypen de tilhører.  
Vi krever at dere i søknaden bryter prosjektbudsjettet ned i følgende kostnadstyper: 

  • personal- og indirekte kostnader, som er kostnader hos prosjektansvarlig virksomhet og samarbeidspartnere i offentlig sektor eller som er forskningsorganisasjoner  
  • andre driftskostnader, som er kostnader til øvrig aktivitet som er nødvendig for å gjennomføre prosjektets FoU-aktiviteter. Eventuelle innkjøp fra underleverandører skal føres her. Alle kostnader ført som "andre driftskostnader" skal spesifiseres i søknaden. 
  • utstyr, som omfatter drifts- og avskrivningskostnader for vitenskapelig utstyr som er nødvendig for å gjennomføre prosjektet 

Kostnadstypen innkjøp av FoU-tjenester skal ikke brukes. 

Dersom doktorgrads- og postdoktorstipendiater inngår i prosjektet og det foreligger konkrete planer om utenlandsopphold for disse, kan dette inngå i søknaden.  

Dere finner detaljert og viktig informasjon om hva budsjettet skal inneholde på nettsiden.  

Omfanget av støtten  

Brukerpartnere som er offentlige aktører kan motta støtte. Når brukerpartneren er fra kommunal sektor, er maksimal støtte fra Forskningsrådet begrenset til 75% av de totale godkjente prosjektkostnadene. For brukerpartnere fra statlige virksomheter er maksimal støtte begrenset til 50% av de totale godkjente prosjektkostnadene. Private bedrifter og offentlige foretak som driver virksomhet av industriell eller forretningsmessig karakter kan delta i prosjektet, men kan ikke motta støtte av oss.

Forskningsrådet kan gi støtte for å dekke kostnader hos utenlandske forskningsorganisasjoner, se Føring av personalkostnader og indirekte kostnader i UH-sektoren. Kostnader hos andre utenlandske samarbeidspartnere kan vi ikke dekke. Disse kostnadene skal derfor holdes utenfor budsjettabellene. Aktivitetene de skal utføre, samt kostnadene ved dem, skal dere likevel omtale i prosjektbeskrivelsen (under avsnitt 3.2).   

Etikk  

Forskningsrådet stiller krav om høy forskningsetisk standard i prosjektene vi finansierer, og etikk inngår i vurderingskriteriet for Forskningskvalitet. Beskrivelsen av etikk er først og fremst en forsikring til fagfellene om at det foreligger en plan for å håndtere de viktigste etiske dilemmaene i prosjektet. Dersom dere har behov for å beskrive dette mer detaljert, kan det gjøres andre steder i prosjektbeskrivelsen, eksempelvis under metodevalg, eller dere kan gjøre det i datahåndteringsplan(er) (se under).   

Ansvaret for at den forskningsetiske standarden følges, ligger hos den enkelte forsker og forskningsorganisasjon (jfr.  Lov om organisering av forskningsetisk arbeid).   

Panelets vurdering og Forskningsrådets vedtak om tildeling innebærer ingen forskningsetisk godkjenning. 

Forutsetninger for tildeling av støtte 

Vi tildeler ikke statsstøtte gjennom denne utlysningen. Vi forutsetter at forskningen gjennomføres i faktisk samarbeid slik dette er definert i statsstøtteregelverket:   

 "Samarbeid mellom minst to uavhengige parter for å utveksle kunnskap eller teknologi eller for å nå et felles mål på grunnlag av arbeidsdeling, der partene i fellesskap definerer omfanget av samarbeidsprosjektet, bidrar til dets gjennomføring og deler risikoer og resultater. En eller flere parter kan bære alle kostnadene for prosjektet og dermed frita andre parter for finansiell risiko. Oppdragsforskning og yting av forskningstjenester anses ikke som en form for samarbeid."    

Følgende retningslinjer gjelder:  

  • Støtte til en forskningsorganisasjon går til organisasjonens ikke-økonomiske aktivitet. Den utgjør dermed ikke statsstøtte. Forskningsrådet forutsetter at nødvendig regnskapsmessig skille er på plass.   
  • Brukerpartnere som ikke får dekket sin kostnader eller kun deler av sine kostnader, må bidra med egenfinansiering.  Prosjektansvarlig organisasjon og andre forskningsorganisasjoner kan også bidra med egenfinansiering, men dette er ikke et krav.  
  • Rettigheter til prosjektresultater skal reguleres slik at foretak som deltar i senteret ikke mottar indirekte støtte fra deltakende forskningspartnere. Reguleringen av rettighetene må derfor være i tråd med ESAs retningslinjer for støtte til forskning, utvikling og innovasjon, punkt 29. Dette innebærer at rettigheter til IPR fra prosjektet skal allokeres til de ulike samarbeidspartnerne på en måte som fullgodt reflekterer deres arbeidspakker, bidrag og respektive interesser.    

Forskningsrådets forutsetninger for tildeling finner dere også i våre generelle vilkår for FoU-prosjekter på informasjonssiden Dette består kontrakten av.  

I tillegg må dere være klar over følgende om dere skulle få tildeling fra oss:  

  • Prosjektleder og prosjektansvarlig skal ha vurdert og håndtert hensynet til forskningssikkerhet i prosjektet. Forskningssikkerhet handler om risiko knyttet til uønsket overføring av kunnskap og teknologi, påvirkning på forskning og innovasjon eller brudd på forskningsetikk/-integritet hvor kunnskap og teknologi brukes til å underminere sentrale samfunnsverdier. 
  • Prosjektansvarlig skal etablere samarbeidsavtale(r) med alle samarbeidspartnerne i senteret. Samarbeidsavtalen skal regulere gjensidige rettigheter og plikter og sikre forskningens integritet og uavhengighet. Samarbeidsavtalen skal også sikre at ingen samarbeidende foretak mottar indirekte støtte fra forskningsorganisasjonen som er prosjektansvarlig eller fra samarbeidende forskningsorganisasjon. Samarbeidsavtalen skal derfor inneholde vilkår som sikrer at ESAs retningslinjer for offentlig støtte til FoUoI pkt. 29 er overholdt.   
  • Forskningsrådet stiller krav om full og umiddelbar åpen tilgang (open access) for vitenskapelige artikler, se Plan S - åpen tilgang til publikasjoner.  
  • For alle prosjekter som håndterer data, skal prosjektansvarlig utarbeide en datahåndteringsplan i forbindelse med revidert søknad. Her finner dere mer informasjon om krav til datahåndteringsplaner i prosjekter som får finansiering fra oss.  
  • Tilskuddsmottakere i forskningsorganisasjoner og offentlig sektor (prosjektansvarlige og samarbeidspartnere) skal ha handlingsplaner for likestilling (GEP) tilgjengelig på sine nettsider. Kravet gjelder ikke for privat næringsliv, interesseorganisasjoner eller frivillig sektor.   
  • Den prosjektansvarlige organisasjonen avgjør hvilke(n) arkivløsning(er) som skal brukes for lagring av forskningsdata som kommer fram i prosjektet. Dette skal spesifiseres i prosjektets datahåndteringsplan. 
  • For medisinske og helsefaglige studier som involverer mennesker stiller Forskningsrådet særskilte krav og retningslinjer om prospektiv registrering av studier og offentliggjøring av resultater.

Aktuelle temaområder for denne utlysningen

Energi og transport

Transport og mobilitet

Praktiske opplysninger

Krav til utforming

Dere kan endre og sende inn søknaden flere ganger fram til søknadsfristen. Vi anbefaler at dere sender inn søknaden så snart dere har fylt ut søknadsskjemaet og lastet opp de obligatoriske vedleggene. Når søknadsfristen går ut, er det den versjonen av søknaden som ble sendt inn sist, som vi behandler. 

  • Søknaden og alle vedleggene skal skrives på engelsk. 
  • Alle vedleggene skal være i PDF-format. 

Obligatoriske vedlegg  

  • Prosjektbeskrivelse på maks 20 sider. Bruk standard mal som dere kan laste ned nederst på siden.   
  • CV for prosjektleder. Bruk standard mal som dere finner nederst i utlysningen.
  • CV for inntil ti av de mest sentrale personene (for eksempel arbeidspakkeledere) i prosjektet. Bruk standard mal som dere kan laste ned nederst på siden.  
  • Intensjonsbrev fra alle samarbeidspartnerne. Se eksempel på intensjonsbrev på veiledningssiden vår.   
  • Beskrivelse av relevans på maksimalt én side. Malen finner dere nederst i utlysningen. Når dere skal beskrive søknadens relevans, anbefaler vi at dere leser «Aktuelle temaområder for denne utlysningen» nøye. Lastes opp som vedleggstype «Annet».  
  • Søknader som ikke oppfyller kravene over vil bli avvist.  

Valgfrie vedlegg 

  • Legg gjerne ved et vedlegg med forslag på inntil tre fagfeller/fagpersoner (evt. fagmiljøer) som dere mener har kompetanse til å vurdere søknaden, eller en kort beskrivelse av den kompetansen som dere mener vil egne seg til å vurdere den. Vi er ikke forpliktet til å bruke disse forslagene.   

Alle krav i utlysningen må være oppfylt. Søknader som ikke oppfyller kravene til utforming eller krav til prosjektansvarlig og krav til samarbeid og roller i prosjektet, vil bli avvist.   

Vi vil ikke vurdere andre vedlegg enn dem som er spesifisert over, eller dokumenter og nettsider som det lenkes til i søknaden.   

Alle vedlegg til søknaden må sendes inn sammen med søknaden. Vi godtar ikke vedlegg sendt inn etter søknadsfristen med mindre vi har bedt om ytterligere dokumentasjon. Vær nøye med å laste opp riktig vedleggstype, siden det ikke er lagt noen tekniske begrensninger på hva slags maler det er mulig å laste opp i søknadsskjemaet. 

Vurderingskriterier

Vi vurderer søknadene i lys av formålet med utlysningen og etter disse kriteriene: 

Forskningskvalitet | KSP

I hvilken grad prosjektet er ambisiøst, nyskapende og flytter forskningsfronten
• Vitenskapelig kreativitet og originalitet.
• I hvilken grad hypoteser og problemstillinger er nyskapende og dristige.
• I hvilken grad prosjektet har potensial for å frembringe ny kunnskap som flytter forskningsfronten, inkludert vesentlig utvikling/fornyelse av teori, metoder, eksperimenter eller empirisk kunnskap.

Kvaliteten på prosjektets FoU-aktiviteter
• Kvaliteten på problemstillingene, hypotesene og prosjektets mål, og i hvilken grad de er klart og tydelig beskrevet.
• I hvilken grad den teoretiske tilnærmingen, forskningsdesignet og metodevalget er troverdig og velegnet, og tverrfaglige innfallsvinkler er tilstrekkelig vurdert.
• I hvilken grad prosjektet tar hensyn til samfunnsansvar, etiske problemstillinger og kjønnsdimensjonen i forskningen på en tilfredsstillende måte.
• I hvilken grad prosjektet forholder seg til brukeres/interessenters kunnskap på en tilfredsstillende måte.

Virkninger og effekter | KSP

Potensielle virkninger og effekter av den foreslåtte forskningen
• I hvilken grad prosjektets planlagte resultater kan bidra til å møte viktige vitenskapelige utfordringer, både nå og i fremtiden.
• I hvilken grad de planlagte resultatene skal gjøres åpent tilgjengelige for å sikre gjenbruk av forskningsresultatene og forsterke reproduserbarhet.
• I hvilken grad prosjektets planlagte resultater kan svare på viktige utfordringer i sektoren(e), både nå og i fremtiden.
• I hvilken grad kompetanseutviklingen og prosjektets planlagte resultater vil gi grunnlag for verdiskaping i norsk næringsliv og/eller offentlig sektor.
• I hvilken grad prosjektets planlagte resultater er relevante for FNs bærekraftsmål eller har potensiale for å bidra til å møte andre viktige samfunnsutfordringer, både nå og i fremtiden.
• I hvilken grad de potensielle virkningene og effektene er tydelig formulert og troverdige.

Kommunikasjon og utnyttelse
• I hvilken grad riktig praksis for åpen forskning er en integrert del av prosjektet for å sikre åpen deling og utstrakt tilgang på forskningsresultater.
• Kvaliteten på, og omfanget av, kommunikasjons- og involveringsaktiviteter rettet mot relevante interessenter/brukere.
• I hvilken grad samarbeidspartnerne er involvert i arbeidet med å ta i bruk prosjektets resultater.

Gjennomføring | KSP

Kvalitet på prosjektleder og prosjektgruppe
• I hvilken grad prosjektleder har relevant kompetanse og erfaring og har vist evne til å utføre forskning av høy kvalitet (sett i forhold til hans/hennes karrierestadium).
• I hvilken grad prosjektdeltakerne utfyller hverandre, og i hvilken grad prosjektgruppen innehar den nødvendige kompetansen for å gjennomføre prosjektet på en effektiv måte.

Kvaliteten på prosjektets organisering og ledelse
• I hvilken grad prosjektets organisering er effektiv, inkludert i hvilken grad ressursene til de forskjellige arbeidspakkene er tilstrekkelig og i samsvar med prosjektets mål og leveranser.
• I hvilken grad oppgavene i prosjektet er fordelt på en måte som sikrer at alle prosjektdeltakere har en tydelig rolle og tilstrekkelig med ressurser til å fylle denne rollen.
• I hvilken grad ledelse og styring i prosjektet er organisert på en egnet måte.
• I hvilken grad samarbeidspartnerne bidrar i styringen og gjennomføringen av prosjektet.

Relevans for utlysningens tema

• I hvilken grad prosjektet tilfredsstiller den tematiske innretningen som er beskrevet i utlysningsteksten.
• I hvilken grad prosjektet tilfredsstiller eventuelle andre prioriteringer i utlysningsteksten.

Behandlingsprosedyre

Når vi har mottatt søknadene etter søknadsfristen, vil vi først sjekke at formelle krav til utforming av søknaden er oppfylt. Søknader som ikke tilfredsstiller disse kravene, vil bli avvist.     

Forskningsrådet kan avvise søknader der prosjektansvarlig eller samarbeidspartner de siste to årene før innsendt søknad vesentlig har misligholdt sine forpliktelser i andre prosjekter med støtte fra Forskningsrådet.      

Søknaden kan bli avvist dersom prosjektleder er felt i Felles redelighetsutvalg eller Granskningsutvalget de siste to årene før innsendt søknad. 

I tillegg vil søknader som ikke tilfredsstiller de tematiske prioriteringene i utlysningen bli avslått. Vedtak om dette fattes av porteføljestyret for Energi og transport.  

Søknader som oppfyller de formelle kravene vil bli vurdert av et panel med fagpersoner som kommer frem til en omforent vurdering av hvert av de tre kriteriene "Forskningskvalitet", "Virkninger og effekter" og "Gjennomføring".    

Saksbehandlere i Forskningsrådet vil vurdere søknaden ut fra kriteriet "Relevans for utlysningen". Resultatet av vurderingen av de fire ovennevnte kriteriene oppsummeres i en hovedkarakter som et samlet uttrykk for søknadens kvalitet.    

Porteføljestyret for Energi og transport legger videre en helhetlig vurdering til grunn for vedtaket sitt om tildeling. I vurderingen tar de hensyn til: 

  • karakterene som er gitt i vurderingen av søknadene, og spesielt vurderingen på kriteriet «Virkninger og effekter»  
  • formålet med senteret 
  • de planlagte forskningsaktivitetenes relevans for de transportpolitiske målene angitt i Nasjonal transportplan  

I tillegg vil porteføljestyret prioritere prosjekter som har en plass på veien mot lavutslippssamfunnet, og i tilfeller der to prosjekter har fått ellers lik vurdering, vil prosjektet som er mest bærekraftig med hensyn til effekter på klima, miljø og samfunn, bli prioritert. 

Porteføljestyret planlegger å ha vedtaksmøte i september 2026. Vi publiserer resultatene av søknadsbehandlingen i etterkant av møtet.    

Se også: Slik behandler vi søknader.

Meldinger ved utskriftstidspunkt 20. desember 2025, kl. 00.57 CET

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.
{ }