Samarbeidsprosjekt for å forebygge og bekjempe vold i nære relasjoner
Last ned utlysningen
Last ned maler
Viktige datoer
1. okt. 2025
Åpen for søknad
12. nov. 2025
Søknadsfrist
Mars 2026
Forventet svar på søknaden
1. apr. 2026
Tidligste tillatte prosjektstart
1. okt. 2026
Seneste tillatte prosjektstart
30. sep. 2029
Seneste tillatte prosjektslutt
Viktige datoer
Formål
Formålet med utlysningen er å utvikle ny kunnskap og å bygge forskningskompetanse som samfunnet trenger for å forebygge og bekjempe vold og overgrep i nære relasjoner.
I prosjektene må det være samarbeid mellom forskningsmiljøer og aktører utenfor forskningssektoren som representerer praksisfeltets behov for ny kunnskap og forskningskompetanse.
Om utlysningen
Midlene skal gå til forskning på hvordan vold og overgrep i nære relasjoner kan forebygges og bekjempes.
Opptrappingsplan mot vold og overgrep mot barn og vold i nære relasjoner (2024-2028) Trygghet for alle viser hvordan vold og overgrep utgjør et stort folkehelseproblem, skaper utrygghet og begrenser enkeltes livsutfoldelse og mulighet for en aktiv samfunnsdeltakelse. Vold og overgrep kan øke barn og unges sårbarhet for å bli utsatt for ny vold og for selv å begå denne typen eller annen kriminalitet. Det er også en vedvarende utfordring at samarbeid mellom sektorer svikter og at mye arbeid for å forebygge og bekjempe vold fortsatt foregår i siloer.
Prosjektene skal bidra til helhetlig og samordnet innsats mot vold og overgrep i nære relasjoner, og må omfatte justissektoren. Resultatene fra prosjektene skal blant annet bidra til kunnskap om effektive forebyggingstiltak, bedre hjelp til og beskyttelse av utsatte, og mer effektiv straffeforfølgning og oppfølging av voldsutøvere.
Resultatene skal kunne tas i bruk i relevante sektorer på flere nivåer. Formidling må være en integrert del av prosjektet.
Søknadene må dekke ett eller flere av følgende punkter:
- politiets rolle i forebygging og bekjempelse av vold og overgrep, herunder voldtekt
- utsatte og/eller utøveres møte med politiet/domstolen i saker om vold og overgrep, herunder voldtekt
- rettsapparatets håndtering av saker om vold i nære relasjoner og voldtekt
- sammenhengene mellom vold og overgrep i oppveksten og senere kriminalitet
- samarbeid og samhandling med og mellom etater/sektorer for å forebygge og avdekke vold i nære relasjoner
Dersom søknadene er relevant for punktene over, vil vi prioritere søknader som:
- involverer sluttbrukere (f.eks. ansatte og arbeidsgivere, innbyggere, pårørende, brukere eller interesseorganisasjoner) i planleggingen og gjennomføringen av prosjektet og i utnyttelsen av resultatene
- har sektorovergripende problemstillinger
- er tverrfaglig
- har aktivt samarbeid med minst én annen forskningsorganisasjon, nasjonal og/eller internasjonal
Når vi fastsetter karakteren for søknadens relevans, vurderer vi hvor godt punktene ovenfor er oppfylt.
Før dere søker, må dere gjøre dere kjent med veiledningen for samarbeidsprosjekter som gir svar på sentrale spørsmål.
Utlysningen finnes både på norsk og engelsk. Den norske utlysningsteksten er juridisk bindende.
Hvem kan søke?
Bare godkjente, norske forskningsorganisasjoner kan søke. Se listen med godkjente forskningsorganisasjoner.
Hvem kan delta i prosjektet?
Krav til prosjektansvarlig
Forskningsorganisasjonen som står som prosjektansvarlig i søknadsskjemaet må ha godkjent at søknaden sendes inn.
Dersom søknaden er et samarbeid mellom flere organisasjoner, sender prosjektansvarlig inn søknaden på vegne av alle samarbeidspartnere.
Krav til prosjektleder
Du må ha godkjent doktorgrad eller oppnådd førstestillingskompetanse før søknadsfristen. I denne utlysningen regnes det å være eller å ha vært ansatt som forsker 1, forsker 2 eller seniorforsker i instituttsektoren som førstestillingskompetanse.
Prosjektleder må være ansatt hos prosjektansvarlig eller hos en av samarbeidspartnerne.
Krav til samarbeidspartnere
Prosjektet skal gjennomføres av én eller flere forskningsorganisasjoner i faktisk samarbeid med relevante aktører i offentlig sektor, frivillige organisasjoner, og/eller andre organisasjoner. Foretak kan ikke motta støtte i denne utlysningen. Et foretak er i denne sammenheng enhver som driver økonomisk aktivitet, det vil si som tilbyr varer eller tjenester i et marked.
- Prosjektet skal ha minimum to norske samarbeidspartnere som ikke er forskningsorganisasjoner (se veiledningen for definisjon). Dette skal være samfunnsaktører som bidrar med kompetanse og erfaring og sikrer at prosjektet og dets målsetning treffer reelle utfordringer i samfunnet.
- Samfunnsaktørene skal delta aktivt i prosjektet. Vi krever at minimum 10 prosent av prosjektets totalkostnader skal forbrukes hos disse aktørene. I veiledningen omtaler vi dette som "medvirkningskravet".
- Prosjektet skal gjennomføres i faktisk samarbeid, noe som innebærer at alle samarbeidspartnerne skal bidra aktivt i arbeidet med planleggingen og oppfølgingen av prosjektet. Alle må også bidra til å spre resultater og å sikre at ny kunnskap tas i bruk.
- Prosjektet skal være strategisk forankret hos alle samarbeidspartnerne. Dette skal dere bekrefte i intensjonsbrevene. Se informasjon om hva intensjonsbrevet må omfatte under Praktiske opplysninger (nedenfor).
- I prosjektet skal dere ha med en styringsgruppe eller en referansegruppe der samarbeidspartnerne som representerer samfunnsutfordringen er representert.
- Forskningen deres skal ikke skal ikke være oppdragsforskning.
- I søknaden skal dere beskrive hvordan kompetansen dere bygger opp i prosjektet kan komme større brukergrupper til nytte.
Én og samme aktør kan ikke ha flere roller i prosjektet, eksempelvis som prosjektansvarlig og samarbeidspartner eller som underleverandør i samme prosjekt.
Hva kan du søke om støtte til?
Dere kan søke om støtte til å dekke faktiske kostnader som er nødvendig for å gjennomføre prosjektet. Prosjektansvarlig skal hente inn opplysninger om kostnader fra samarbeidspartnerne i prosjektet. Disse kostnadene skal legges inn i kostnadsplanen under den kostnadstypen de tilhører.
Følgende kostnadstyper skal brukes:
- personal- og indirekte kostnader, som er kostnader knyttet til forskertid (inkludert stipendiatstillinger og prosjektleders stilling) ved forskningsorganisasjonene som deltar i prosjektet. For doktorgradsstipend er støtten begrenset oppad til tre årsverk. For postdoktorstipend er støtten begrenset til å vare i maksimum tre år. Se våre nettsider om postdoktorstipendiatstilling og doktorgradsstipendiatstilling.
- andre driftskostnader, som er kostnader til øvrig aktivitet som er nødvendig for å gjennomføre prosjektets FoU-aktiviteter. Eventuelle innkjøp fra underleverandører skal føres her. Alle kostnader du fører som "andre driftskostnader" skal spesifiseres i søknaden.
- utstyr, som er kostnader som omfatter drifts- og avskrivningskostnader for vitenskapelig utstyr og forskningsinfrastruktur som er nødvendig for å gjennomføre prosjektet.
Posten innkjøp av FoU-tjenester skal ikke brukes.
Dersom doktorgrads- og postdoktorstipendiater inngår i prosjektet og det foreligger konkrete planer om utenlandsopphold for disse, kan dette inngå i søknaden. Forskningsrådet har også en egen utlysning for støtte til utenlandsopphold for doktorgrads- og postdoktorstipendiater. Her kan prosjektleder søke om støtte til utenlandsopphold for stipendiater som inngår i prosjektet, i løpet av prosjektperioden. Merk at den separate utlysningen har en rekke krav til hvem som kan få støtte for utenlandsoppholdet
Dersom det foreligger konkrete planer for gjesteforskeropphold eller utenlandsopphold for doktorgrads- og postdoktorstipendiater eller forskere i prosjektet kan dette inngå i søknaden. Reglene for slike opphold og informasjon om satser finner du på siden om budsjettinformasjon (se lenke nedenfor).
Du finner detaljert og viktig informasjon om hva budsjettet skal inneholde på nettsiden.
Kostnader hos utenlandske samarbeidspartnere
Forskningsrådets tildeling kan dekke kostnader hos de utenlandske forskningsorganisasjonene. Se Budsjettering av kostnader for utenlandske samarbeidspartnere.
Kostnader hos andre utenlandske samarbeidspartnere kan vi ikke dekke. Disse kostnadene skal derfor holdes utenfor budsjettabellene. Aktivitetene de skal utføre, samt kostnadene ved dem, skal dere likevel omtale i prosjektbeskrivelsen.
Omfanget av støtten
Vi kan gi støtte på 10 millioner kroner per prosjekt i denne utlysningen. Vi stiller ikke krav til egenfinansiering, men for UH-sektoren forutsetter vi noe egenfinansiering av forskertid.
Forutsetninger for tildeling av støtte
Prosjektene må starte opp mellom 1.4.2026 og 1.10.2026. Seneste tillatte prosjektslutt er 30.9.2029.
Foretak kan ikke motta støtte til å dekke prosjektkostnader.
Etikk
Forskningsrådet stiller krav om høy forskningsetisk standard i prosjektene vi finansierer, og etikk inngår i vurderingskriteriet for Forskningskvalitet. I malen for prosjektbeskrivelse er det et eget punkt som omhandler dette. Beskrivelsen av etikk er først og fremst en forsikring til fagfellene om at det foreligger en plan for å håndtere de viktigste etiske dilemmaene i prosjektet. Dersom dere har behov for å beskrive dette mer detaljert, kan det gjøres andre steder i prosjektbeskrivelsen, eksempelvis under metodevalg, eller dere kan gjøre det i datahåndteringsplan(er) (se under).
Ansvaret for at den forskningsetiske standarden følges, ligger hos den enkelte forsker og forskerinstitusjon (jf. Lov om organisering av forskningsetisk arbeid). Panelets vurdering og Forskningsrådets vedtak om tildeling innebærer ingen forskningsetisk godkjenning.
I tillegg må dere være klar over følgende om dere skulle få tildeling fra oss:
- Forskningsrådets forutsetninger for tildeling finner dere også i våre generelle vilkår for FoU-prosjekter på informasjonssiden Dette består kontrakten av.
- Prosjektleder og prosjektansvarlig skal ha vurdert og håndtert hensynet til forskningssikkerhet i prosjektet. Forskningssikkerhet handler om risiko knyttet til uønsket overføring av kunnskap og teknologi, påvirkning på forskning og innovasjon eller brudd på forskningsetikk/-integritet hvor kunnskap og teknologi brukes til å underminere sentrale samfunnsverdier.
- Tilskuddsmottakere i forskningsorganisasjoner og offentlig sektor (prosjektansvarlige og samarbeidspartnere) skal ha handlingsplaner for likestilling (GEP) tilgjengelig på sine nettsider. Denne må være på plass innen kontraktsinngåelse for prosjekter med tilskudd fra oss. Kravet gjelder ikke for privat næringsliv, interesseorganisasjoner eller frivillig sektor.
- Forskningsrådet stiller krav om full og umiddelbar åpen tilgang (open access) for vitenskapelige artikler, se Plan S - åpen tilgang til publikasjoner.
- For alle prosjekter som håndterer data, skal prosjektansvarlig utarbeide en datahåndteringsplan i forbindelse med revidert søknad. Her finner dere mer informasjon om krav til datahåndteringsplaner i prosjekter som får finansiering fra oss.
- For medisinske og helsefaglige studier som involverer mennesker, stiller Forskningsrådet særskilte krav og retningslinjer om prospektiv registrering av studier og offentliggjøring av resultater.
Aktuelle temaområder for denne utlysningen
Utlysningen favner alle fag og forskningsområder og vi tar imot søknader om støtte til både anvendt og grunnleggende forskning.
Demokrati og global utvikling
Praktiske opplysninger
Krav til utforming
Dere kan endre og sende inn søknaden flere ganger fram til søknadsfristen. Vi anbefaler at dere sender inn søknaden så snart dere har fylt ut søknadsskjemaet og lastet opp de obligatoriske vedleggene. Når søknadsfristen går ut, er det den versjonen av søknaden som ble sendt inn sist, som vi behandler.
Obligatoriske vedlegg
- Prosjektbeskrivelse. Bruk standard mal som dere kan laste ned nederst på siden.
- CV for prosjektleder og for de mest sentrale prosjektdeltakerne. Bruk standard mal som dere kan laste ned nederst på siden. Dere vurderer selv hvilke prosjektdeltakere som er de mest sentrale, og i hvilke tilfelle det vil være av betydning for søknadsbehandlingen å vurdere prosjektdeltakernes kvalifikasjoner. Sentrale prosjektdeltakere som er forskere kan benytte CV-malen kalt "Template for CV researchers". Andre sentrale prosjektdeltakere kan benytte CV-malen kalt "Template for CV".
- Intensjonsbrev fra alle registrerte samarbeidspartnere som er forskningsorganisasjoner.
- Intensjonsbrev fra alle registrerte samarbeidspartnere som bidrar fra et samfunnsperspektiv. Se eksempel på intensjonsbrev på veiledningssiden vår.
- Beskrivelse av relevans på maksimalt én side. Når dere skal beskrive søknadens relevans, anbefaler vi at dere leser den aktuelle temateksten nøye. Lastes opp som vedleggstype “Annet".
Søknader som ikke oppfyller kravene over vil bli avvist.
Valgfrie vedlegg
- Dersom dere ønsker det, kan dere legge ved en kort beskrivelse av kompetanse eller forslag til inntil tre fagfeller dere mener vil egne seg til å vurdere din søknad. Vi plikter ikke å bruke forslagene, men kan gjøre det ved behov.
Alle vedlegg til søknaden må sendes inn sammen med søknaden. Vi godtar ikke vedlegg sendt inn etter søknadsfristen med mindre vi har bedt om ytterligere dokumentasjon.
Vi vil ikke vurdere dokumenter og nettsider det lenkes til i søknaden, eller andre vedlegg enn dem som er spesifisert over. Vær nøye med å laste opp riktig vedleggstype, siden det ikke er lagt noen tekniske begrensninger på hva slags maler det er mulig å laste opp i søknadsskjemaet.
Behandlingsprosedyre
Vi vurderer søknaden slik den er sendt inn.
Når søknadsfristen er gått ut, vil vi først sjekke at alle formelle krav er oppfylt. Søknader som ikke tilfredsstiller de formelle kravene, vil bli avvist.
Forskningsrådet kan avvise søknader der prosjektansvarlig eller samarbeidspartner de siste to årene før innsendt søknad vesentlig har misligholdt sine forpliktelser i andre prosjekter med støtte fra Forskningsrådet.
Søknaden kan bli avvist dersom prosjektleder er felt i Felles redelighetsutvalg eller Granskningsutvalget de siste to årene før innsendt søknad.
Der hvor kravene er oppfylt, gjør vi søknaden, med alle obligatoriske vedlegg, tilgjengelig i en nettportal for fagfeller som hver for seg vurderer kriteriene "Forskningskvalitet", "Virkninger og effekter" og "Gjennomføring". Deretter møtes fagfellene i paneler hvor de kommer frem til en omforent vurdering av søknaden for hvert av de tre kriteriene.
Dersom panelet bedømmer samtlige kriterier til karakter 4 eller høyere er søknaden aktuell for tildeling, og søknaden vil også bli vurdert ut fra kriteriet "Relevans for utlysningen" av saksbehandlere i Forskningsrådet. Resultatet av vurderingen av de fire ovennevnte kriteriene oppsummeres i en hovedkarakter som et samlet uttrykk for søknadens kvalitet.
Administrasjonen skriver så en innstilling med anbefalinger til porteføljestyret for Demokrati og global utvikling. Porteføljestyret legger til grunn panelets vurdering, relevansvurderingen og en helhetlig porteføljevurdering for sitt vedtak.
Se også: Slik behandler vi søknader.
Vi forventer å publisere hvilke søknader som får tildeling i mars 2026.
Last ned maler
Meldinger ved utskriftstidspunkt 12. juni 2025, kl. 23.26 CEST