Spør KI-samtaleroboten vår
Planlagt

Forskerprosjekt for rettsvitenskapelig forskning

Viktige datoer

13. aug. 2025

Åpen for søknad

24. sep. 2025

Søknadsfrist

1. feb. 2026

Tidligste tillatte prosjektstart

1. mai 2026

Seneste tillatte prosjektstart

30. apr. 2031

Seneste tillatte prosjektslutt

Viktige datoer

Formål

Formålet med utlysningen er å styrke rettsvitenskapelig forskning, tette kunnskapshull og bidra til bedre regulering og lovgivning. Prosjektene skal fremme teori- og metodeutvikling innenfor rettsvitenskap og frembringe kunnskap for å møte viktige samfunnsutfordringer.

Om utlysningen

Samfunnet står overfor komplekse rettslige utfordringer knyttet til rettsstat, sikkerhet, kriminalitet og migrasjon. Gjennom denne utlysningen støtter vi forskning som belyser hvordan rettssystemet kan møte disse utfordringene og bidra til kunnskapsbasert lovgivning og politikk. Forskningen skal bidra til bedre regulering og lovgivning, og fremme teori- og metodeutvikling innenfor rettsvitenskap. 
 
Søknaden må være relevant for ett eller flere av følgende tematiske områder:

  • Rettsstatsutfordringer, for eksempel knyttet til domstolenes uavhengighet, regulering av demokratiske valg, det grønne skiftet og regelverksutvikling og -kvalitet (herunder gode lovgivningsprosesser og implementering av EØS-rett).
  • Sikkerhetsutfordringer, for eksempel knyttet til havrett, digitalisering, personellsikkerhet og sikkerhetsklarering, og forholdet mellom ordinære fullmakter og ekstraordinære fullmakter. 
  • Kriminalitetsutfordringer, for eksempel knyttet til informasjonsdeling og taushetsplikt, bruk av administrative sanksjoner, forebygging av økonomisk og organisert kriminalitet og barne- og ungdomskriminalitet. 
  • Migrasjonsutfordringer, for eksempel knyttet til grenselandet mellom asylrett og grenseforvaltning, instrumentalisering av asylsøkere, asylsaksbehandling og retursentre i tredjeland.

Er søknadene relevant for temapunktene over, vil vi prioritere prosjekter som:  

  • har tyngdepunkt i rettsvitenskap 
  • har aktivt forskningssamarbeid med minst én annen nasjonal forskningsorganisasjon 
  • har aktivt forskningssamarbeid med en internasjonal forsker eller forskningsorganisasjon

Vi vil tilstrebe en balansert prosjektportefølje som dekker ulike områder og problemstillinger i utlysningen.  

Utlysningen finnes både på norsk og engelsk. Den norske utlysningsteksten er juridisk bindende. 

Hvem kan søke?

Bare godkjente, norske forskningsorganisasjoner kan søke. Se listen med godkjente forskningsorganisasjoner.

Hvem kan delta i prosjektet?

Krav til prosjektansvarlig  

Organisasjonen som står som prosjektansvarlig i søknadsskjemaet må ha godkjent at søknaden sendes inn.  

Dersom søknaden er et samarbeid mellom flere organisasjoner, sender prosjektansvarlig organisasjonen inn søknaden på vegne av alle samarbeidspartnere. 

Krav til prosjektleder  

Du må ha godkjent doktorgrad eller oppnådd førstestillingskompetanse før søknadsfristen. I denne utlysningen regnes det å være eller å ha vært ansatt som forsker 1, forsker 2 eller seniorforsker i instituttsektoren som førstestillingskompetanse. 

Prosjektleder må være ansatt hos prosjektansvarlig eller hos en av samarbeidspartnerne. 

Krav til samarbeidspartnere 

Godkjente norske forskningsorganisasjoner og tilsvarende utenlandske organisasjoner kan delta som samarbeidspartnere i prosjektet og motta støtte.

Hva kan du søke om støtte til?

Dere kan søke om støtte til å dekke faktiske kostnader som er nødvendig for å gjennomføre prosjektet. Prosjektansvarlig skal hente inn opplysninger om kostnader fra samarbeidspartnerne i prosjektet. Disse kostnadene skal legges inn i kostnadsplanen under den kostnadstypen de tilhører. 

Vi krever at dere i søknaden bryter prosjektbudsjettet ned i følgende kostnadstyper: 

  • personal- og indirekte kostnader, knyttet til forskertid (inkludert stipendiatstillinger og prosjektleders stilling) ved forskningsorganisasjonene som deltar i prosjektet. For doktorgradsstipend er støtten begrenset oppad til tre årsverk. For postdoktorstipend er støtten begrenset til å vare i minimum tre år og i maksimum fire år. Se også våre nettsider om  postdoktorstipendiatstilling  og doktorgradsstipendiatstilling.   
  • andre driftskostnader, som er kostnader til øvrig aktivitet som er nødvendig for å gjennomføre prosjektets FoU-aktiviteter. Eventuelle innkjøp fra underleverandører skal føres her. Alle kostnader ført som "andre driftskostnader" skal spesifiseres i søknaden. 
  • utstyr, som omfatter drifts- og avskrivningskostnader for vitenskapelig utstyr som er nødvendig for å gjennomføre prosjektet 

Kostnadstypen innkjøp av FoU-tjenester skal ikke brukes. 

Dersom doktorgrads- og postdoktorstipendiater inngår i prosjektet og det foreligger konkrete planer om utenlandsopphold for disse, kan dette inngå i søknaden. Forskningsrådet har også en egen utlysning for støtte til utenlandsopphold for doktorgrads- og postdoktorstipendiater. Her kan prosjektleder søke om støtte til utenlandsopphold for stipendiater som inngår i prosjektet, i løpet av prosjektperioden.  

Dersom det foreligger konkrete planer for gjesteforskeropphold eller utenlandsopphold for forskere i prosjektet, kan dette inngå i søknaden. Reglene for slike opphold og informasjon om satser finner du på siden om budsjettinformasjon (se lenke nedenfor). 

Dere finner detaljert og viktig informasjon om hva budsjettet skal inneholde på nettsiden.  

Omfanget av støtten  

Vi kan gi støtte på 12 millioner kroner per prosjekt i denne utlysningen. Vi stiller ikke krav til egenfinansiering, men for UH-sektoren forutsetter vi noe egenfinansiering av forskertid. 

Etikk   

Forskningsrådet stiller krav om høy forskningsetisk standard i prosjektene vi finansierer, og etikk inngår i vurderingskriteriet for Forskningskvalitet – kvalitet i FoU-aktiviteter. I malen for prosjektbeskrivelse er det et eget punkt som omhandler dette. Beskrivelsen av etikk er først og fremst en forsikring til fagfellene om at det foreligger en plan for å håndtere de viktigste etiske dilemmaene i prosjektet. Dersom dere har behov for å beskrive dette mer detaljert, kan det gjøres andre steder i prosjektbeskrivelsen, eksempelvis under metodevalg, eller dere kan gjøre det i datahåndteringsplan(er) (se under).   

Ansvaret for at den forskningsetiske standarden følges, ligger hos den enkelte forsker og forskerinstitusjon (jf. Lov om organisering av forskningsetisk arbeid). Panelets vurdering og Forskningsrådets vedtak om tildeling innebærer ingen forskningsetisk godkjenning. 

Forutsetninger for tildeling av støtte 

Prosjektene må starte opp mellom 01.02.2026 og 01.05.2026. Seneste tillatte prosjektslutt er 31.04.2031.  

I tillegg må dere være klar over følgende om dere skulle få tildeling fra oss: 

  • Forskningsrådets forutsetninger for tildeling finner dere også i våre generelle vilkår for FoU-prosjekter på informasjonssiden Dette består kontrakten av. 
  • Prosjektleder og prosjektansvarlig skal ha vurdert og håndtert hensynet til forskningssikkerhet i prosjektet. Forskningssikkerhet handler om risiko knyttet til uønsket overføring av kunnskap og teknologi, påvirkning på forskning og innovasjon eller brudd på forskningsetikk/-integritet hvor kunnskap og teknologi brukes til å underminere sentrale samfunnsverdier. 
  • Tilskuddsmottakere i forskningsorganisasjoner og offentlig sektor (prosjektansvarlige og samarbeidspartnere) skal ha handlingsplaner for likestilling (GEP) tilgjengelig på sine nettsider. Denne må være på plass innen kontraktsinngåelse for prosjekter med tilskudd fra oss. Kravet gjelder ikke for privat næringsliv, interesseorganisasjoner eller frivillig sektor. 
  • Forskningsrådet stiller krav om full og umiddelbar åpen tilgang (open access) for vitenskapelige artikler, se Plan S - åpen tilgang til publikasjoner.
  •  For alle prosjekter som håndterer data, skal prosjektansvarlig utarbeide en datahåndteringsplan i forbindelse med revidert søknad. Her finner dere mer informasjon om krav til datahåndteringsplaner i prosjekter som får finansiering fra oss

Aktuelle temaområder for denne utlysningen

Utlysningen favner alle forskningsområder, og vi vil tilstrebe en balansert prosjektportefølje som dekker ulike områder og problemstillinger innenfor rettsvitenskap.

Demokrati og global utvikling

Praktiske opplysninger

Krav til utforming

Dere kan endre og sende inn søknaden flere ganger fram til søknadsfristen. Vi anbefaler at dere sender inn søknaden så snart dere har fylt ut søknadsskjemaet og lastet opp de obligatoriske vedleggene. Når søknadsfristen går ut, er det den versjonen av søknaden som ble sendt inn sist, som vi behandler. 

  • Søknaden og alle vedleggene skal skrives på engelsk. 
  • Alle vedleggene skal være i PDF-format.

Obligatoriske vedlegg

  • Prosjektbeskrivelse. Bruk standard mal som dere kan laste ned nederst på siden.   
  • CV for prosjektleder. Bruk standard mal som dere kan laste ned nederst på siden.  
  • Beskrivelse av relevans på maksimalt én side. Når dere skal beskrive søknadens relevans, anbefaler vi at dere leser den aktuelle temateksten nøye. Lastes opp som vedleggstype “Annet".  

Søknader som ikke oppfyller kravene over vil bli avvist.  

Valgfrie vedlegg 

  • CV for sentrale deltakere i prosjektet, bruk standard mal som dere laster ned nederst på siden. 
    • Dere vurderer selv hvilke prosjektdeltakere som er de mest sentrale, og i hvilke tilfeller det vil være av betydning for søknadsbehandlingen å vurdere prosjektdeltakernes kvalifikasjoner. 
  • Dersom dere ønsker det, kan dere legge ved en kort beskrivelse av kompetanse eller forslag til inntil tre fagfeller dere mener vil egne seg til å vurdere din søknad. Vi plikter ikke å bruke forslagene, men kan gjøre det ved behov.

Alle vedlegg til søknaden må sendes inn sammen med søknaden. Vi godtar ikke vedlegg sendt inn etter søknadsfristen med mindre vi har bedt om ytterligere dokumentasjon. 

Vi vil ikke vurdere dokumenter og nettsider det lenkes til i søknaden, eller andre vedlegg enn dem som er spesifisert over. Vær nøye med å laste opp riktig vedleggstype, siden det ikke er lagt noen tekniske begrensninger på hva slags maler det er mulig å laste opp i søknadsskjemaet. 

Forskningskvalitet – potensial for å flytte forskningsfronten| FP

I hvilken grad prosjektet er ambisiøst, nyskapende og flytter forskningsfronten
• Vitenskapelig kreativitet og originalitet.
• I hvilken grad hypoteser og problemstillinger er nyskapende og dristige.
• I hvilken grad prosjektet har potensial for å frembringe ny kunnskap som flytter forskningsfronten, inkludert vesentlig utvikling/fornyelse av teori, metoder, eksperimenter eller empirisk kunnskap.

Forskningskvalitet – kvalitet i FoU-aktiviteter | FP

Kvaliteten på prosjektets FoU-aktiviteter
• Kvaliteten på problemstillingene, hypotesene og prosjektets mål, og i hvilken grad de er klart og tydelig beskrevet.
• I hvilken grad den teoretiske tilnærmingen, forskningsdesignet og metodevalget er troverdig og velegnet, og tverrfaglige innfallsvinkler er tilstrekkelig vurdert.
• Hvorvidt prosjektet tar hensyn til etiske problemstillinger og kjønnsdimensjonen i forskningen på en tilfredsstillende måte. Hvis relevant, hvorvidt prosjektet forholder seg til brukeres/interessenters kunnskap på en tilfredsstillende måte.

Virkninger og effekter | FP

Potensielle virkninger og effekter av den foreslåtte forskningen
• Potensielle vitenskapelige virkninger og effekter:
I hvilken grad prosjektets planlagte resultater kan bidra til å møte viktige vitenskapelige utfordringer, både nå og i framtiden.
I hvilken grad de planlagte resultatene skal gjøres åpent tilgjengelige for å sikre gjenbruk av forskningsresultatene og forsterke reproduserbarhet.
• Potensielle samfunnsmessige virkninger og effekter (kun dersom søker selv har beskrevet dette i søknaden):
I hvilken grad prosjektets planlagte resultater er relevante for FNs bærekraftsmål eller har potensiale for å bidra til å møte andre viktige samfunnsutfordringer, både nå og i framtiden.
• I hvilken grad de potensielle virkningene og effektene er tydelig formulert og troverdige.

Formidling, kommunikasjon og utnyttelse
• I hvilken grad riktig praksis for åpen forskning er en integrert del av prosjektet for å sikre åpen deling og utstrakt tilgang på forskningsresultater.
• Kvaliteten på og omfanget av formidling til og involvering av forskjellige målgrupper, inkludert relevante interessenter/brukere.

Gjennomføring | FP

Kvalitet på prosjektleder og prosjektgruppe
• I hvilken grad prosjektleder har relevant kompetanse og erfaring og har vist evne til å utføre forskning av høy kvalitet (sett i forhold til hans/hennes karrierestadium).
• I hvilken grad prosjektdeltakerne utfyller hverandre, og i hvilken grad prosjektgruppen innehar den nødvendige kompetansen for å gjennomføre prosjektet på en effektiv måte.

Kvaliteten på prosjektets organisering og ledelse
• I hvilken grad prosjektets organisering er effektiv, inkludert i hvilken grad ressursene til de forskjellige arbeidspakkene er tilstrekkelige og i samsvar med prosjektets mål og leveranser.
• I hvilken grad oppgavene i prosjektet er fordelt på en måte som sikrer at alle prosjektdeltakere har en tydelig rolle og tilstrekkelig med ressurser til å fylle denne rollen.
• I hvilken grad ledelse og styring i prosjektet er organisert på en egnet måte.

Relevans for utlysningen

I hvilken grad prosjektet svarer på utlysningens formål og føringer.

Behandlingsprosedyre

I søknadsbehandlingen vil vi bruke standard søknadsbehandling med bruk av fagpaneler. Les mer om søknadsbehandlingen her: Slik behandler vi søknader
  
Forskningsrådet kan avvise søknader der prosjektansvarlig eller samarbeidspartner de siste to årene før innsendt søknad vesentlig har misligholdt sine forpliktelser i andre prosjekter med støtte fra Forskningsrådet.    
 
Søknaden kan bli avvist dersom prosjektleder er felt i Felles redelighetsutvalg eller Granskningsutvalget de siste to årene før innsendt søknad. 
    
Dersom fagpanelet bedømmer søknaden til en gjennomsnittskarakter på 5 eller høyere og samtlige vurderingskriterier får karakter 4 eller høyere, er søknaden aktuell for tildeling og vil bli vurdert ut fra kriteriet "Relevans for utlysningen" av administrasjonen i Forskningsrådet.  
 
Resultatet av vurderingen på alle kriterier oppsummeres i en hovedkarakter som et samlet uttrykk for søknadens kvalitet.      
 
Administrasjonen skriver så en innstilling med anbefalinger til porteføljestyret for Demokrati og global utvikling. Porteføljestyret legger til grunn panelets vurdering, relevansvurderingen og en helhetlig porteføljevurdering for vedtaket om tildelinger.  
 
I porteføljevurderingen vil vi ta hensyn til at det er   

  • en god balanse mellom ulike områder og problemstillinger i utlysningen 
  • en god balanse i porteføljen med hensyn til institusjon  

Vi forventer å publisere hvilke søknader som får tildeling 15.12.2025.  

Meldinger ved utskriftstidspunkt 19. juni 2025, kl. 21.29 CEST

Viktig melding

Mitt nettsted er dessverre ustabil i dag. Vi jobber med å finne årsaken til dette. Prøv igjen om noen timer.