Innovasjonsprosjekt i offentlig sektor
Last ned utlysningen
Last ned maler
Viktige datoer
2. aug. 2023
Åpen for søknad
13. sep. 2023
Søknadsfrist
1. feb. 2024
Tidligste tillatte prosjektstart
1. okt. 2024
Seneste tillatte prosjektstart
30. sep. 2028
Seneste tillatte prosjektslutt
Viktige datoer
Formål
Et innovasjonsprosjekt i offentlig sektor skal bidra til at offentlig sektor innoverer tjenester, infrastruktur og forvaltning på en bærekraftig, systematisk og effektiv måte. Prosjektene skal ta utgangspunkt i behov og utfordringer og inngå i den offentlige virksomhetens planer for utvikling. Prosjektet skal gjennomføres i et faktisk samarbeid mellom den offentlige prosjekteieren, FoU-miljøer og andre relevante aktører.
Om utlysningen
Vi lyser ut inntil 55 millioner kroner i støtte til innovasjonsprosjekter i offentlig sektor. Midlene skal gå til prosjekter der offentlige virksomheter trenger samarbeid med forskningsmiljøer og forskningsbasert kunnskap i innovasjonsarbeidet sitt.
Vi anbefaler at dere bruker prosjektetableringsverktøyet prosjektkanvas (presentasjonen åpnes i et nytt vindu) når dere skal etablere et innovasjonsprosjekt. Les også mer her: Fra idé til forskningsprosjekt for offentlig sektor.
Vi lyser ut midler til innovasjon i offentlig sektor gjennom to utlysninger: Utlysningen du leser nå og Førkommersiell anskaffelse. Søknader til utlysningene vil konkurrere om de samme midlene.
Utlysningen finnes bare på norsk.
Hvem kan søke?
Virksomheter i offentlig sektor, som definert i lenken, kan søke. For enkelte temaer i utlysningen er det flere krav til søkerne. Disse kravene ligger under beskrivelsen av de respektive temaområdene.
Bedrifter og forskningsorganisasjoner kan ikke søke.
Hvem kan delta i prosjektet?
Krav til prosjektansvarlig
Prosjektansvarlig må være en norsk offentlig virksomhet etter definisjon på offentlig sektor.
Den offentlige virksomheten som står som prosjektansvarlig i søknadsskjemaet må ha godkjent at søknaden sendes inn.
Prosjektansvarlig organisasjon sender inn søknaden på vegne av alle samarbeidspartnere.
Krav til samarbeid med minst én forskningsorganisasjon
En eller flere godkjente forskningsorganisasjoner må delta i prosjektet i et faktisk samarbeid. Se oversikten over godkjente forskningsorganisasjoner.
Oppdragsforskning og det å yte forskningstjenester regnes ikke som faktisk samarbeid.
Forventninger om annet samarbeid
For å sikre deling og spredning av resultater, oppfordrer vi til at flere aktører deltar som samarbeidspartnere i prosjektet. Dette kan være andre offentlige virksomheter, næringsliv, interesseorganisasjoner og andre aktører som er relevante for prosjektet.
Krav om faktisk samarbeid
Prosjektet skal gjennomføres i faktisk samarbeid mellom alle partnerne slik dette er definert i statsstøtteregelverket:
Samarbeid mellom minst to uavhengige parter for å utveksle kunnskap eller teknologi eller for å nå et felles mål på grunnlag av arbeidsdeling, der partene i fellesskap definerer omfanget av samarbeidsprosjektet, bidrar til dets gjennomføring og deler risikoer og resultater. En eller flere parter kan bære alle kostnadene for prosjektet og dermed frita andre parter for finansiell risiko. Oppdragsforskning og yting av forskningstjenester anses ikke som en form for samarbeid.
Merk at prosjektansvarlig og samarbeidspartnere må være uavhengige av hverandre, noe som innebærer at den ene ikke kan ha kontrollerende innflytelse over den andre. Dette følger av definisjonen av samarbeidspartner i våre generelle vilkår for FoU-prosjekter, sammenholdt med definisjonen av faktisk samarbeid. Det samme gjelder samarbeidspartnerne imellom.
Én og samme aktør kan ikke ha flere roller i prosjektet, eksempelvis som prosjektansvarlig og samarbeidspartner eller underleverandør i samme prosjekt.
Krav til prosjektleder
Fagpanelet skal vurdere den faglige kompetansen til prosjektlederen og i tillegg hvor godt egnet han/hun er til å gjennomføre prosjektet. Prosjektlederens CV vil bli vurdert opp mot prosjektbeskrivelsen. Krav til kompetanse og egnethet gjelder gjennom hele prosjektperioden.
Dersom det er behov for å bytte prosjektleder i løpet av prosjektperioden, må dere søke om dette spesielt. Godkjenning av en slik søknad er avhengig av vurderingen av den nye prosjektlederens kompetanse og egnethet.
Krav til ansettelse
Prosjektleder må være ansatt hos prosjektansvarlig eller hos en av samarbeidspartnerne.
Vi oppfordrer til brukermedvirkning
Brukermedvirkning og brukerkunnskap er i mange sammenhenger viktig for å lykkes i innovasjonsarbeidet. Med brukere mener vi i denne sammenhengen de som skal motta tjenesten, profesjonelle brukere/brukerorganisasjoner og/eller de som skal levere tjenesten (ansatte). I prosjekter der det er relevant, bør dere legge opp til brukermedvirkning, og brukerperspektivet bør være tydelig.
Hva kan du søke om støtte til?
Dere kan søke om støtte til å dekke faktiske kostnader som er nødvendig for å gjennomføre prosjektet.
I prosjektbeskrivelsen skal dere skissere en plan for hvordan innovasjonen skal tas i bruk og føre til verdiskaping, både underveis og etter at prosjektet er avsluttet. Legg merke til at vi ikke finansierer kostnader til realisering av gevinster.
Når prosjektansvarlig er fra kommunal sektor, er maksimal støtte fra Forskningsrådet til prosjektet begrenset til 75 prosent av de totale godkjente prosjektkostnadene. For prosjekter med prosjektansvarlig fra statlige virksomheter, er maksimal støtte til prosjektet begrenset til 50 prosent av de totale godkjente prosjektkostnadene.
Alle prosjektkostnader skal budsjetteres etter Forskningsrådets retningslinjer. I tilfeller der den offentlige virksomheten driver økonomisk aktivitet, reguleres støttegraden til denne virksomheten av reglene om statsstøtte.
Vi krever at dere i søknaden bryter prosjektbudsjettet ned i følgende kostnadstyper:
- personal- og indirekte kostnader, som er kostnader hos prosjektansvarlig virksomhet og samarbeidspartnere i offentlig sektor, i forskningsorganisasjoner og i norsk næringsliv
- andre prosjektkostnader, som er kostnader til øvrig aktivitet som er nødvendig for å gjennomføre prosjektets FoU-aktiviteter. Eventuelle innkjøp fra underleverandører skal føres her. Alle kostnader ført som "andre driftskostnader" skal spesifiseres i søknaden.
- utstyr, som omfatter drifts- og avskrivningskostnader for vitenskapelig utstyr som er nødvendig for å gjennomføre prosjektet
Posten Innkjøp av FoU-tjenester skal ikke brukes.
Utenlandske partnere
Forskningsrådets bevilgning kan finansiere kostnader hos utenlandske forskningsorganisasjoner som ikke driver økonomisk aktivitet (jf. statsstøtteregelverket).
Vi tildeler ikke støtte til utenlandske foretak eller utenlandske offentlige virksomheter gjennom denne utlysningen. Utenlandske foretak eller utenlandske offentlige virksomheter som skal delta i et prosjekt må derfor enten dekke sine utgifter selv eller bli knyttet til prosjektet som en underleverandør.
Enkeltpersonforetak kan være samarbeidspartnere
Enkeltpersonforetak kan være samarbeidspartnere, men støtte til dekning av personal- og indirekte kostnader gis bare for ansatte i selskapet. Både lønnskostnader og andre kostnader som enkeltpersonforetaket har ved deltakelse i et prosjekt må fremkomme av foretakets regnskap.
Dere finner detaljert og viktig informasjon om hva budsjettet skal inneholde på nettsiden vår.
Forutsetninger for tildeling av støtte
Prosjektene må starte opp mellom 1.2.2024 og 1.10.2024 og du må søke om midler fra Forskningsrådet for 2024. Seneste tillatte prosjektslutt er 1.10.2028.
Våre forutsetninger for bevilgning og utbetaling av støtte for første år, og eventuelle tilsagn og utbetalinger for etterfølgende år, står i våre generelle vilkår for FoU-prosjekter som du finner i sin helhet på informasjonssiden Dette består kontrakten av.
Dersom dere får innvilget prosjektet, må følgende på plass før dere inngår kontrakt med oss:
- Fra 2022 skal tilskuddsmottakere i forskningsorganisasjoner og offentlig sektor (prosjektansvarlige og samarbeidspartnere) ha handlingsplaner for likestilling (GEP) tilgjengelig på sine nettsider. Kravet gjelder ikke for privat næringsliv, interesseorganisasjoner eller frivillig sektor.
- Forskningsrådet stiller krav om full og umiddelbar åpen tilgang (open access) for vitenskapelige artikler, se Plan S - åpen tilgang til publikasjoner.
- Dere må utarbeide en datahåndteringsplan for eventuelle forskningsdata som blir håndtert i prosjektet. Dataene skal gjøres tilgjengelige i tråd med FAIR-prinsippene (Findable, Accessible, Interoperable and Reusable).
- For medisinske og helsefaglige studier som involverer mennesker, stiller Forskningsrådet særskilte krav og retningslinjer om prospektiv registrering av studier og offentliggjøring av resultater.
Statsstøtte
Støtte til "foretak" utgjør statsstøtte. Med foretak menes i denne sammenheng enhver aktør som driver økonomisk aktivitet ved å tilby varer og/eller tjenester i et marked. Når et foretak skal få dekket deler av sine prosjektkostnader som samarbeidspartner i prosjektet, må dette skje i henhold til Gruppeunntaksforordningens art. 25 (Kommisjonsforordning (EU) nr. 651/2014). Les mer om Betingelser for tildeling av statsstøtte.
Støtte til forskningsorganisasjonene vil være støtte til ikke-økonomiske aktivitet, fordi FoU-prosjektet skal gjennomføres i faktisk samarbeid. Den utgjør dermed ikke statsstøtte. Forskningsrådet forutsetter at nødvendig regnskapsmessig skille mellom økonomisk og ikke-økonomisk aktivitet er på plass.
For virksomheter som er foretak i statsstøtterettslig forstand, vil graden av støtte til foretakets prosjektkostnader være avhengig av foretakets størrelse og type FoU-aktiviteter. Støttegraden vil dermed kunne variere fra 25 til 70 prosent, jf. statsstøtteregelverket (se "Artikkel 25: Støtte til forsknings- og utviklingsprosjekter" i lenken), og tabellen under.
---
Utlysningen er meldt som støtteordning til EFTA Surveillance Authority (ESA) og har referanse GBER 62/2023/R&D&I.
Aktuelle temaområder for denne utlysningen
Utlysningen dekker ulike temaer og flere sektorer og tjenesteområder vil finne en inngang for sitt prosjekt. Vi forventer å lyse ut midler innenfor temaene Bærekraftig arealbruk (Temaer på tvers) og Helse.
For de enkelte temaene legger vi ut beskrivelse av formål og prioriteringer for tildeling av støtte etter hvert som disse beskrivelsene blir klare.
Innenfor noen temaer er det krav og føringer som vektlegges spesielt. Vi oppfordrer deg som søker til å sette deg godt inn i beskrivelser av temaet/temaene som er relevante for din søknad.
Du merker av i søknadsskjemaet hvilke(t) tema du mener er mest relevante for søknaden din. Valg av tema er veiledende for søknadsbehandlingen, og søknaden vil bli vurdert innenfor det temaet vi mener den er mest relevant for.
Under hvert tema finner du også beløpet som er satt av til det enkelte temaet. Beløpene vil kunne bli endret i løpet av utlysningsperioden.
Ta kontakt med kontaktpersoner for de ulike temaene for mer informasjon.
Temaer på tvers
Midlene skal gå til innovasjoner i offentlig sektor som bidrar med løsninger på utfordringer knyttet til arealforvaltning. Dere må i prosjektbeskrivelsen vise hvordan løsningene skal bidra til bærekraftig arealbruk i tråd med Norges mål og forpliktelser for ivaretakelse av natur og klima.
Løsningene skal kunne anvendes av arealplanmyndigheter for å styrke deres kunnskaps- og beslutningsgrunnlag. Problemstillingene skal ta utgangspunkt i disse myndighetenes behov og utfordringer for å oppfylle egne og overordnede myndigheters målsetninger for bærekraftig arealforvaltning.
Relevante prosjekter
Dere må vise at prosjektet bidrar til ett eller flere av de tre kulepunktene under:
- samle, strukturere og kvalitetsheve miljøinformasjon
- helhetlig naturkartlegging av økosystemenes utbredelse, funksjoner og tilstand, og økt kunnskap om økologiske sammenhenger og prosesser
- verktøy for å vurdere klima- og naturpåvirkning
Når vi fastsetter karakteren for søknadens relevans, legger vi også vekt på at dere i prosjektet
- ser løsningene i sammenheng med retningslinjer/påbegynt arbeid på nasjonalt og/eller regionalt nivå for å sikre samhandling, gjenbruk av metodikk og muligheter for oppskalering
- har med interkommunalt samarbeid og/eller samarbeid mellom ulike myndighetsnivåer
- inkluderer tverrsektorielt samarbeid der det er hensiktsmessig
- har en konkret og realiserbar plan for hvordan innovasjonen skal tas i bruk i arealforvaltning så raskt som mulig
Det vil ellers telle positivt dersom søknaden har en tilknytning til en søknad til KDD om forsøkskommune (søknadsfrist 8. september). Samtidig kan ikke prosjekter finansiert av Forskningsrådet på noen måte være avhengige av å bli innlemmet i forsøkskommuneordningen.
Kontakter
Helse
Midlene skal gå til forskningsdrevne innovasjonsprosjekter i helse-, omsorgs- og velferdstjenestene.
Prosjektene skal ta utgangspunkt i behov og utfordringer i tjenestene og styrke deres kunnskaps- og beslutningsgrunnlag. Løsningene skal kunne anvendes av tjenestene, og være forankret i virksomhetens planer og strategier.
Vi vil finansiere inntil ett prosjekt om sammenhengen mellom arbeid og helse. Hovedproblemstillingen bør innbefatte tjenestesamhandlingen i og mellom helse-, omsorgs- og arbeids- og velferdstjenestene.
Relevante prosjekter
Prosjektbeskrivelsen må beskrive hvordan løsningene vil bidra til bærekraftige tjenester. Med bærekraft i helse-, omsorgs- og velferdstjenestene mener vi at tjenestene i framtida fortsatt skal kunne tilby trygge, likeverdige og tilpassede tjenester av høy kvalitet til alle innbyggere uten økt totalbelastning på hverken tjenestene eller samfunnet.
Når vi fastsetter karakteren for søknadens relevans, legger vi også vekt på at prosjektet
- har en tydelig plan for hvordan innovasjonen kan implementeres i tjenestene
- har en tydelig beskrevet brukermedvirkning som involverer sluttbrukere og som bygger på praksis og metodikk for etiske forsvarlig involvering, f.eks. PRO-Ethics-rammeverket (PDF)
Det vil ellers telle positivt dersom søknaden har en tilknytning til en søknad til KDD om forsøkskommune (søknadsfrist 8. september). Samtidig kan ikke prosjekter finansiert av Forskningsrådet på noen måte være avhengige av å bli innlemmet i forsøkskommuneordningen.
Vi viser også til Pilot Helse-utlysningen, som har samme søknadsfrist.
Søknader til Pilot Helse og til denne utlysningen vil sees i sammenheng for å sikre en balansert prosjektportefølje som bidrar til bærekraft i helse-, omsorgs- og velferdstjenestene og til verdiskaping i norsk næringsliv.
Disse prosjektene vil ikke få støtte
Søknader fra prosjekter som omhandler utvikling eller testing av ny eller forbedret behandling, terapi eller diagnostikk er ikke aktuelle for finansiering, og vil bli avvist.
Prioritering mellom ellers like søknader
Når vi vurderer søknader fra prosjekter som omhandler helsetjenester, vil vi prioritere prosjekter hvor kommuner er prosjektansvarlig.
Kontakter
Kontakter
Andre relevante utlysninger med samme tema
Praktiske opplysninger
Krav til utforming
Dere kan endre og sende inn søknaden flere ganger fram til søknadsfristen. Vi anbefaler at dere sender inn søknaden så snart dere har fylt ut søknadsskjemaet og lastet opp de obligatoriske vedleggene. Når søknadsfristen går ut, er det den versjonen av søknaden som ble sendt inn sist, som vi behandler.
- Søknaden og alle vedleggene skal skrives på norsk eller engelsk.
- Alle vedleggene skal være i PDF-format.
Obligatoriske vedlegg
- prosjektbeskrivelse på maksimalt 10 sider. Alle punktene i malen skal besvares.
- CV for prosjektleder og andre sentrale prosjektmedarbeidere (for eksempel ansvarlige for prosjektets arbeidspakker). CV lastes opp som vedleggstype CV.
- Partneropplysninger for alle samarbeidspartnere, inkludert prosjektansvarlig må gis i henhold til mal for partneropplysninger som du finner nederst i utlysningen. Vedlegget lastes opp som vedleggstype "Partneropplysninger".
Valgfritt vedlegg
- forslag på inntil tre fageksperter som antas å være egnede og habile til å vurdere søknaden
Alle krav i utlysningen må være oppfylt. Søknader som ikke oppfyller kravene til utforming eller krav til prosjektansvarlig og krav til samarbeid og roller i prosjektet, vil ikke bli behandlet.
Alle vedlegg til søknaden må sendes inn sammen med søknaden. Vi godtar ikke vedlegg sendt inn etter søknadsfristen med mindre vi har bedt om ytterligere dokumentasjon.
Vi vil ikke vurdere dokumenter og nettsider det lenkes til i søknaden, eller andre vedlegg enn dem som er spesifisert over. Det er ikke teknisk validering på innhold i vedleggene du laster opp, så pass på å laste opp korrekt fil på riktig vedleggstype.
Vurderingskriterier
Vi vurderer søknadene i lys av formålet med søknadstypen og etter disse kriteriene:
Forskning og innovasjon | IP-Offentlig sektor
• I hvilken grad representerer innovasjonen noe nytt?
• I hvilken grad vil innovasjonen bidra til å løse en utfordring og/eller møte et erkjent behov?
• I hvilken grad har prosjektet potensial for å frembringe ny kunnskap som gir grunnlag for innovasjon?
• I hvilken grad er FoU-aktivitetene nødvendige for å lykkes med innovasjonen?
• I hvilken grad bygger prosjektet på relevant og oppdatert kunnskap?
• I hvilken grad benytter prosjektet relevante og anerkjente FoU-metoder?
Virkninger og effekter | IP-Offentlig sektor
Verdiskaping og realisering av gevinster
• I hvilken grad er potensielle virkninger og effekter tydelig formulert og troverdige?
• I hvilken grad vil prosjektet gi grunnlag for verdiskaping hos søker og partnere i offentlig sektor?
• I hvilken grad er plan for realisering av gevinster relevant og dekkende, herunder risikovurderinger, planer, metoder, ressursbehov, partnere, forankring og roller?
• I hvilken grad kan prosjektet gi andre positive samfunnseffekter, for eksempel
– i form av utnyttelse av resultater hos andre deler av offentlig sektor, næringsliv og andre aktører
– ved at innovasjonen bidrar til FNs bærekraftmål eller til å løse andre viktige samfunnsutfordringer?
Formidling, deling og spredning
• I hvilken grad er formidling og kommunikasjonsaktiviteter tydelig formulert og rettet mot relevante målgrupper?
• I hvilken grad er potensialet for deling og spredning tydelig formulert og sannsynliggjort?
• I hvilken grad har prosjektet planer for spredning til andre deler av offentlig sektor?
Gjennomføring | IP-Offentlig sektor
Kvalitet på prosjektets organisering og ledelse
• I hvilken grad er arbeidsplanen velegnet, inkludert om ressursene til de forskjellige arbeidspakkene er tilstrekkelig og i tråd med den enkelte arbeidspakkes mål, tidsplan og leveranser?
• I hvilken grad er samarbeidspartnerne de rette til å gjennomføre FoU-aktivitetene og med en tydelig og relevant fordeling av budsjett, roller og ansvar?
• I hvilken grad er ledelse, styring og forankring i prosjektet ivaretatt?
Kvalitet på prosjektleder og prosjektgruppe
• I hvilken grad har prosjektleder relevant kompetanse og erfaring for å lede et FoU-prosjekt rettet mot innovasjon og verdiskaping i offentlig sektor?
• I hvilken grad sikrer prosjektgruppen den nødvendige kompetansen og ekspertisen for å gjennomføre prosjektet på en effektiv måte?
Relevans for utlysningen | IP-Offentlig sektor
• I hvilken grad treffer søknaden det aktuelle temaets føringer og prioriteringer?
• I hvilken grad tilfredsstiller søknaden utlysningens andre krav og kjennetegn?
Behandlingsprosedyre
Når søknadene er mottatt, vil vi først gjøre en forvurdering for å sjekke at alle formelle krav er oppfylt. Søknader som ikke tilfredsstiller de formelle kravene, vil bli avvist.
Etter forvurdering vil søknader som oppfyller formelle krav fordeles i paneler hvor det sitter eksperter med relevant kompetanse fra forskningssektoren og offentlig sektor.
For hver enkelt søknad sjekker vi at ekspertene er habile og har tilstrekkelig kompetanse på søknadens temaområde. Ekspertene vurderer kriteriene "Forskning og innovasjon", "Virkninger og effekter" og "Gjennomføring". Det blir gitt en omforent karakter for hvert av disse kriteriene.
Vurderingen fra ekspertene har avgjørende betydning for om prosjektet kan tildeles støtte.
Dersom panelet har bedømt samtlige kriterier til karakter 4 eller høyere i en skala med 7 som høyeste karakter, vil søknaden bli vurdert ut fra kriteriet "Relevans for utlysningen" av saksbehandlere i Forskningsrådet. Resultatet av vurderingen av de fire ovennevnte kriteriene oppsummeres i en "hovedkarakter" som et samlet uttrykk for prosjektsøknadens kvalitet.
Administrasjonen legger så søknadene og karaktersettingen fram for vedtak i relevante porteføljestyrer i Forskningsrådet. Porteføljestyret vil legge vekt på å oppnå en balansert portefølje av prosjekter innenfor sine ansvarsområder, også sett i lys av pågående prosjekter og eventuelle søknader fra andre utlysninger. Disse vurderingene vil være basert på budsjettrammer, utlysningsteksten og dokumenter det er henvist til i beskrivelsen av de ulike temaene.
Last ned maler
Om søknadsresultatene
- Søkt beløp
- Kr 204 692 000
- Tildelte midler
- Kr 46 482 000
- Mottatte søknader
- 33
- Innvilgede søknader
- 7
Prosjektnr. | Organisasjon | Prosjekttittel | Tema | Søkt beløp | Publisert |
---|---|---|---|---|---|
349492 | LARVIK KOMMUNE | Operasjon planvask. | Arealer under press | Kr 6 928 000 | 06.12.2023 |
349504 | STATENS KARTVERK | Landsdekkende våtmarksdatasett | Arealer under press | Kr 7 000 000 | 06.12.2023 |
349584 | VESTLAND FYLKESKOMMUNE NÆRING, PLAN OG INNOVASJON | Nyskapande metodar for naturdata og arealrekneskap for å vise samspeleffektar mellom natur og klima på Vestlandet | Arealer under press | Kr 5 054 000 | 06.12.2023 |
349559 | TRONDHEIM KOMMUNE | Helhetlig avansert ressursstyring for bærekraftige helse og omsorgstjenester | Helse | Kr 7 000 000 | 01.02.2024 |
349557 | TØNSBERG KOMMUNE | Bedre beskyttelse av barn og unge gjennom en mer systemisk samhandling i forebygging og håndtering av skadelig seksuell atferd i skolen | Helse | Kr 7 000 000 | 01.02.2024 |
349547 | FOLKEHELSEINSTITUTTET | Ny prosess for kunnskapsbasert vurdering og rådgiving ved bruk av kunstig intelligens ved Folkehelseinstituttet | Helse | Kr 6 570 000 | 01.02.2024 |
349554 | NAV INNLANDET | Positive avvik – en innovativ tilnærming til ungt utenforskap (POSTUT) | Helse | Kr 7 000 000 | 01.02.2024 |
Meldinger ved utskriftstidspunkt 8. desember 2024, kl. 03.29 CET