Spør KI-samtaleroboten vår

Når du er i kontakt med oss

Du kan komme i kontakt med oss gjennom mange ulike flater som alle sammen må behandle personopplysninger.

Gå direkte til:

Abbonere på nyhetsbrev

Du kan abonnere på elektroniske nyhetsbrev fra Forskningsrådet, Nysgjerrigper og Forskningsdagene. For å kunne sende e-post til rett mottaker må vi lagre e-postadressen din.

Du trenger ikke gi oss annen informasjon, men du kan velge å gjøre det hvis du vil. Hvis du ønsker å avslutte abonnementet ditt, kan du enkelt gjøre det ved å melde deg av på nettsiden eller via en lenke i nyhetsbrevet.

Forskningsrådet, Nysgjerrigper og Forskningsdagene bruker Microsoft Dynamics 365 Customer Insights - Journeys (heretter kalt CRM-systemet) til å administrere og sende ut nyhetsbrev og lignende informasjon. Dataene om nyhetsbrevabonnenter lagres i CRM-systemet. Formålet med behandlingen av personopplysninger er vedlikehold og oppdatering av kontaktopplysninger.

Personopplysningene vi bruker til utsending av nyhetsbrev slettes så snart du sier opp abonnementet ditt.

Arrangementspåmeldinger

Gå direkte til: Abbonere på nyhetsbrevArrangementspåmeldingerSpørreundersøkelser/datainnsamlingHøringerForespørsler om innsyn i offentlige dokumenter

I forbindelse med påmeldinger til ulike arrangementer, bruker vi en elektronisk påmeldingsløsning fra Dynamics 365 Customer Insights - Journeys og Checkin. I tillegg har vi rammeavtaler med tre arrangementsbyråer (Gambit H+K og Medvind Eventbyrå og Kite Kommunikasjon Event AS) som har egne påmeldingsløsninger for arrangementer de håndterer for oss. 

Når du melder deg på, lagrer vi informasjonen du gir oss. Vi bruker denne informasjonen for å administrere påmeldingen din, organisere deltakelsen din og evaluere arrangementet i etterkant.

Data fra påmeldingen lagres i tillegg i Forskningsrådets CRM-system. Formålet med behandlingen av personopplysninger er blant annet vedlikehold og oppdatering av kontaktopplysninger, kartlegging og analyse av aktiviteter og arrangementer som tilbys brukere av systemet, samt å utføre nødvendig administrasjon for gjennomføring av arrangementer (herunder dokumentering av deltagelse) og mobilisering.

Spørreundersøkelser/datainnsamling

Gå direkte til: Abbonere på nyhetsbrevArrangementspåmeldingerSpørreundersøkelser/datainnsamlingHøringerForespørsler om innsyn i offentlige dokumenter

Vi bruker Customer Voice i forbindelse med gjennomføring av eksterne spørreundersøkelser og annen datainnsamling fra brukerne av våre tjenester. Vi bruker Microsoft Forms til interne undersøkelser.

Vi bruker også Verian AS som leverandør av og databehandler for spørreundersøkelser blant brukerne av tjenestene våre. Svarene blir da tilgjengelig for Verian AS, og kun i anonymisert form tilgjengelig for oss. Verien AS sletter svarene når avtalen om gjennomføring av en undersøkelse avsluttes, senest innen to år eller før hvis vi instruerer dem om det.

Å svare på spørreundersøkelsene er frivillig. Mottakere av undersøkelsene kan enkelt reservere seg mot å få tilsendt slike undersøkelser i framtida.

For å kunne sende ut elektroniske henvendelser om spørreundersøkelser behandler vi navn og e-postadresser. Navn og e-postadresser henter vi da fra vårt personregister over brukere av våre tjenester, vårt register over abonnenter på nyhetsbrev, samt påmeldte til våre arrangementer og CRM-systemet.

Forskningsrådet behandler personopplysninger basert på vår berettigede interesse, i tråd med GDPR artikkel 6 (1) bokstav f. Dette betyr at vi kan behandle personopplysninger hvis det er nødvendig for å ivareta en viktig interesse som er viktigere enn hensynet til den enkeltes personvern. Vår hovedinteresse er å forbedre vår rolle som nasjonalt forskningsstrategisk forvaltningsorgan, noe vi mener vil gavne både våre brukere og samfunnet. Vi mener denne interessen veier tyngre enn hensynet til personvernet. Dersom du ønsker mer informasjon om hvordan vi har vurdert dette, kan vi gi deg detaljer på forespørsel.

Data om fageksperter rekruttert via Customer Voice lagres i Forskningsrådets CRM-system, for vedlikehold og oppdatering av kontaktopplysninger i inntil fem år fra påmeldingstidspunktet.

Høringer

Gå direkte til: Abbonere på nyhetsbrevArrangementspåmeldingerSpørreundersøkelser/datainnsamlingHøringerForespørsler om innsyn i offentlige dokumenter

Høringssystemet er Forskningsrådets verktøy for å gjennomføre offentlige høringer, i henhold til utredningsinstruksen. Forskningsrådet håndterer følgende personopplysninger i systemet: obligatoriske opplysninger er navnet ditt, e-postadressen din og IP-adressen din. Det er valgfritt å oppgi arbeidssted og stilling. Høringsuttalelser er offentlig tilgjengelige, og vi publiserer dem kontinuerlig på forskningsradet.no. Derfor skal du ikke inkludere annen personlig informasjon i høringssvaret ditt. Etter høringen sammenstiller vi uttalelsene i en rapport for videre behandling.

Høringsuttalelser lagres for framtida. Vi arkiverer dem sammen med opplysningene du har registrert om deg selv ved innsending. Hvis du har sendt inn en uttalelse ved en feil, ønsker å trekke den tilbake eller vil endre noe, kan du kontakte oss på post@forskningsradet.no. Du kan se høringsuttalelsene dine på udir.no/høyringar i tre år etter høringsfristen. Etter tre år er de ikke tilgjengelige på nettsidene våre, men du kan be om innsyn ved å sende en e-post til post@forskningsradet.no.

Når vi behandler forespørsler om innsyn i offentlige dokumenter

Gå direkte til: Abbonere på nyhetsbrevArrangementspåmeldingerSpørreundersøkelser/datainnsamlingHøringerForespørsler om innsyn i offentlige dokumenter

Når vi mottar forespørsler om innsyn i offentlige dokumenter, gir vi ut personopplysninger i henhold til offentlighetsloven og forvaltningsloven. Vi har spesielle sikkerhetstiltak og rutiner for å beskytte sensitiv informasjon i arkivet, som spesielt gjelder sensitive personopplysninger.

Vi er pålagt å gjøre de offentlige journalene våre tilgjengelige for allmennheten på internett via offentlig elektronisk postjournal (OEP)/eInnsyn. I offentlighetsforskriften § 7, jf. § 6 fjerde ledd, er det spesifisert en del opplysninger som ikke skal gå fram av offentlige journaler og journaler som blir lagt ut på nettet. Personnavn kan ikke søkes fram i OEP/eInnsyn etter at oppføringen er mer enn ett år gammel.

Meldinger ved utskriftstidspunkt 7. juli 2025, kl. 15.10 CEST

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.