Spør KI-samtaleroboten vår
Planlagt

Kunnskapsgrunnlag for regelverksutvikling for bærekraftig fôr

Viktige datoer

13. aug. 2025

Åpen for søknad

24. sep. 2025

Søknadsfrist

14. nov. 2025

Forventet svar på søknaden

1. jan. 2026

Tidligste tillatte prosjektstart

1. mars 2026

Seneste tillatte prosjektstart

31. aug. 2027

Seneste tillatte prosjektslutt

Viktige datoer

Formål

Formålet med utlysningen er å lage et kunnskapsnotat som skal oppsummere kjent kunnskap og identifisere kunnskapshull med betydning for det videre arbeidet med regelverksutvikling for bærekraftig fôr til husdyr og oppdrettsfisk. Vi ser for oss å finansiere ett prosjekt på inntil 3 millioner kroner og oppfordrer relevante forskningsmiljøer til å samarbeide om prosjektet.

Om utlysningen

I 2023 lanserte Regjeringen et samfunnsoppdrag på bærekraftig fôr. Målet er:  

"Innen 2034 skal alt fôr til oppdrettsfisk og husdyr komme fra bærekraftige kilder og bidra til å redusere klimagassutslippene i matsystemene. Samfunnsoppdraget skal være med på å bevare naturmangfold, utvikle en sterk fôringrediensindustri og øke forsyningssikkerheten i Norge".  

Se mer på nettsidene til samfunnsoppdraget og i rapporten Et samfunnsløft for bærekraftig fôr.  

Formålet med utlysningen er å lage et kunnskapsnotat som skal oppsummere kjent kunnskap og identifisere kunnskapshull med betydning for det videre arbeidet med regelverksutvikling innen bærekraftig fôr til husdyr og oppdrettsfisk.  

Det finnes nye, potensielt bærekraftige fôrråvarer som er tilgjengelige på markedet i dag eller som er under utvikling, men som ikke kan tas i bruk. Dette kan skyldes kunnskapshull som gjør at det er usikkert om de er trygge å bruke i fôr til matproduserende dyr, kunnskapshull knyttet til annen regelverksutvikling eller andre hindringer.  

Kunnskapsnotatet skal kartlegge kjent kunnskap og identifisere kunnskapshull som er relevante for arbeidet med regelverksutvikling. Regelverk knyttet til mat- og fôrtrygghet er spesielt relevant, men også andre regelverk knyttet til fôr bør omfattes. Kunnskapsnotatet bør ta for seg alle aktuelle, nye fôrråvarer og nye anvendelser av fôrråvarer som allerede er i bruk, til oppdrettsfisk og husdyr, der kunnskapshull i dag er en hindring for å utvikle nytt regelverk. Dette omfatter blant annet, men er ikke begrenset til, mattrygghetsvurderinger knyttet til:  

  • fiskeslam, husdyrgjødsel eller kjøkken-/matavfall som substrat til insekter som skal brukes som fôringrediens 
  • forskjellige råstoff som substrat for dyrking/fermentering av encellede organismer  
  • integrert multitrofisk akvakultur og potensialet for overføring av smitte mellom arter, samt innhold av legemidler eller algetoksiner  

Andre kunnskapshull som er relevante for regelverksutvikling knyttet til nye fôrråvarer, som for eksempel (ikke begrenset til) samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser av utkastforbud for fiskeslo for bedre utnyttelse av marint restråstoff, bør også omtales i kunnskapsnotatet. 

Arbeidet skal bygge videre på kunnskapsoppsummeringer, kunnskapsrapporter og kunnskapsstatus fra de senere år. 

Kunnskapsnotatet skal skrives på norsk og må inneholde et eget sammendrag for forvaltningen.  

Vi ønsker også at resultatene publiseres i fagfellevurderte tidsskrifter. 

Krav til metode, tilganger og protokoll for rapporten 

Rapporten skal utarbeides som et kunnskapsnotat, der vi krever:  

  • god metodikk for gjennomføring av systematiske søk i databaser for forskningslitteratur  
  • inklusjon av annen relevant forskningslitteratur, som rapporter og andre kunnskapsnotater  
  • forhåndsfastsatte kriterier for tilvalg og bortvalg   
  • god metodikk for analyse av materialet i tråd med kravene til systematiske kunnskapsoppsummeringer  

Dere må vise at dere har tilgang til relevant kapasitet og kompetanse og til relevante databaser. Vi legger vekt på at dere har erfaring fra tilsvarende prosjekter. Dere kan supplere egen kapasitet og kompetanse med innkjøp fra én eller flere eksterne underleverandører.  

Vi forutsetter at dere lager en protokoll som publiseres før gjennomføringen av prosjektet. Skisse til protokoll må inkluderes i prosjektbeskrivelsen.  

Prosjektet skal koordinere seg med det pågående arbeidet med kunnskapsnotat om forskning på bærekraftig fôr til landlevende husdyr for å hindre overlappende arbeid. Dette arbeidet ble satt i gang med midler fra Forskningsrådet i 2025 og forventes avsluttet før prosjektet starter opp. 

Forskningsrådets oppfølging  

Vi legger opp til tre møter med Forskningsrådet: Et oppstartsmøte, et framdriftsmøte halvveis i prosjektet og et møte ved prosjektslutt. I tillegg skal noe av prosjektmidlene brukes til å arrangere et seminar underveis i prosjektperioden, der relevante aktører fra forskning, næringslivet og forvaltningen skal inviteres til å gi innspill til kunnskapsnotatet.   

Utlysningen finnes bare på norsk. Den norske utlysningsteksten er juridisk bindende. 

Hvem kan søke?

Bare godkjente, norske forskningsorganisasjoner kan søke. Se listen med godkjente forskningsorganisasjoner.

Hvem kan delta i prosjektet?

Krav til prosjektansvarlig 

Forskningsorganisasjonen som står som prosjektansvarlig i søknadsskjemaet må ha godkjent at søknaden sendes inn. 

Dersom søknaden er et samarbeid mellom flere organisasjoner, sender prosjektansvarlig organisasjonen inn søknaden på vegne av alle samarbeidspartnere. 

Krav til prosjektleder 

Du må ha godkjent doktorgrad eller oppnådd førstestillingskompetanse før søknadsfristen. I denne utlysningen regnes det å være eller å ha vært ansatt som forsker 1, forsker 2 eller seniorforsker i instituttsektoren som førstestillingskompetanse. 

Prosjektleder må være ansatt hos prosjektansvarlig eller hos en av samarbeidspartnerne. 

Krav til samarbeidspartnere 

Godkjente norske forskningsorganisasjoner og tilsvarende utenlandske organisasjoner kan delta som samarbeidspartnere i prosjektet og motta støtte.  

Andre aktører som bedrifter, foretak i offentlig sektor eller interesseorganisasjoner kan gjerne delta, men må dekke egne kostnader.  

Hva kan du søke om støtte til?

Dere kan søke om støtte til å dekke faktiske kostnader som er nødvendig for å gjennomføre prosjektet. Prosjektansvarlig skal hente inn opplysninger om kostnader fra samarbeidspartnerne i prosjektet. Disse kostnadene skal legges inn i kostnadsplanen under den kostnadstypen de tilhører. 

Vi krever at dere i søknaden bryter prosjektbudsjettet ned i følgende kostnadstyper: 

  • personal- og indirekte kostnader, som er kostnader hos prosjektansvarlig og samarbeidspartnere  
  • andre driftskostnader, som er kostnader til øvrig aktivitet som er nødvendig for å gjennomføre prosjektets FoU-aktiviteter. Eventuelle innkjøp fra underleverandører skal føres her. Alle kostnader ført som "andre driftskostnader" skal spesifiseres i søknaden. 

Kostnadstypen innkjøp av FoU-tjenester skal ikke brukes. 

Dere finner detaljert og viktig informasjon om hva budsjettet skal inneholde på nettsiden.  

Omfanget av støtten  

Vi kan gi støtte på 3 millioner kroner per prosjekt i denne utlysningen. Det stilles ikke krav til egenfinansiering, men for UH-sektoren kan Forskningsrådet kun dekke personal- og indirekte kostnader med en en rundsumbevilgning (1 431 000 kroner/årsverk i 2026). 

Etikk 

Alle som søker om støtte hos Forskningsrådet må gjøre rede for etiske problemstillinger i prosjektet og beskrive hvordan disse vil bli håndtert. Dette inngår som del av prosjektbeskrivelsen og søknadsvurderingen. Det er først og fremst en forsikring om at det er en plan for å håndtere de viktigeste etiske dilemma i prosjektet. Du kan bruke den forskningsetiske huskelista, som de nasjonale forskningsetiske komiteene har laget, til hjelp. Her kun du lese mer om våre forskningsetiske krav. 

Ansvaret for at den forskningsetiske standarden følges, ligger hos den enkelte forsker og forskerinstitusjon (jf. Lov om organisering av forskningsetisk arbeid). Forskningsrådets eventuelle vedtak om bevilgning, innebærer ingen forskningsetisk godkjenning. 

Forutsetninger for tildeling av støtte 

Prosjektene må starte opp mellom 1.1.2026 og 1.3.2026. Seneste tillatte prosjektslutt er 31.08.2027. 

Foretak kan ikke motta støtte til å dekke prosjektkostnader. 

I tillegg må dere være klar over følgende om dere skulle få tildeling fra oss: 

  • Forskningsrådets forutsetninger for tildeling finner dere også i våre generelle vilkår for FoU-prosjekter på informasjonssiden Dette består kontrakten av
  • Prosjektleder og prosjektansvarlig skal ha vurdert og håndtert hensynet til forskningssikkerhet i prosjektet. Forskningssikkerhet handler om risiko knyttet til uønsket overføring av kunnskap og teknologi, påvirkning på forskning og innovasjon eller brudd på forskningsetikk/-integritet hvor kunnskap og teknologi brukes til å underminere sentrale samfunnsverdier. 
  • Tilskuddsmottakere i forskningsorganisasjoner og offentlig sektor (prosjektansvarlige og samarbeidspartnere) skal ha handlingsplaner for likestilling (GEP) tilgjengelig på sine nettsider. Denne må være på plass innen kontraktsinngåelse for prosjekter med tilskudd fra oss. Kravet gjelder ikke for privat næringsliv, interesseorganisasjoner eller frivillig sektor. 
  • Forskningsrådet stiller krav om full og umiddelbar åpen tilgang (open access) for vitenskapelige artikler, se Plan S - åpen tilgang til publikasjoner
  • For alle prosjekter som håndterer data, skal prosjektansvarlig utarbeide en datahåndteringsplan i forbindelse med revidert søknad. Her finner dere mer informasjon om krav til datahåndteringsplaner i prosjekter som får finansiering fra oss

Aktuelle temaområder for denne utlysningen

Mat og bioressurser

Praktiske opplysninger

Krav til utforming

Dere kan endre og sende inn søknaden flere ganger fram til søknadsfristen. Vi anbefaler at dere sender inn søknaden så snart dere har fylt ut søknadsskjemaet og lastet opp de obligatoriske vedleggene. Når søknadsfristen går ut, er det den versjonen av søknaden som ble sendt inn sist, som vi behandler. 

  • Søknaden og alle vedleggene skal skrives på norsk og/eller engelsk. 
  • Alle vedleggene skal være i PDF-format. 

Obligatoriske vedlegg  

  • Prosjektbeskrivelse. Bruk standard mal som dere kan laste ned nederst på siden.   
  • CV for prosjektleder. Bruk standard mal som dere kan laste ned nederst på siden.  

Søknader som ikke oppfyller kravene over vil bli avvist.  

Valgfrie vedlegg 

  • CV for sentrale deltakere i prosjektet, bruk standard mal som dere laster ned nederst på siden. 
    • Dere vurderer selv hvilke prosjektdeltakere som er de mest sentrale, og i hvilke tilfeller det vil være av betydning for søknadsbehandlingen å vurdere prosjektdeltakernes kvalifikasjoner. 

Alle vedlegg til søknaden må sendes inn sammen med søknaden. Vi godtar ikke vedlegg sendt inn etter søknadsfristen med mindre vi har bedt om ytterligere dokumentasjon. 

Vi vil ikke vurdere dokumenter og nettsider det lenkes til i søknaden, eller andre vedlegg enn dem som er spesifisert over. Vær nøye med å laste opp riktig vedleggstype, siden det ikke er lagt noen tekniske begrensninger på hva slags maler det er mulig å laste opp i søknadsskjemaet. 

Vurderingskriterier

Vi vurderer søknadene i lys av formålet med utlysningen og etter disse kriteriene:

Kvalitet | KOS

Originalitet/Nyskapende
• I hvilken grad konseptet er gjennomtenkt, troverdig og nyskapende.

Soliditet
• I hvilken grad målene for prosjektet er klare og relevante.
• Kvaliteten på planlagte leveranser i prosjektet.

Virkninger og effekter | KOS

Potensiale
• I hvilken grad forventede virkninger er spesifisert.
• I hvilken grad forventede samfunns-/system-effekter er spesifisert.

Kunnskapsdeling og -anvendelse
• Kvaliteten på planlagte kommunikasjons- og spredningsaktiviteter.
• I hvilken grad det er troverdig at de foreslåtte tiltakene i prosjektet vil gi de spesifiserte virkningene og effektene.

Gjennomføring | KOS

Prosjektleder og prosjektgruppe
• I hvilken grad prosjektleder og prosjektgruppen er kvalifisert og har nødvendig samlet kompetanse og er i posisjon til å gjennomføre prosjektet.
• I hvilken grad ledelsesstrukturer og prosedyrer er hensiktsmessige.

Planer og organisering
• I hvilken grad prosjektplanen er oversiktlig og forståelig, og tidsplanen realistisk.
• I hvilken grad det er god sammenheng mellom mål og tiltak.
• I hvilken grad prosjektet er godt forankret hos prosjekteier og eventuelle samarbeidspartnere, og rolledelingen er klar.
• I hvilken grad budsjettet er realistisk og tilstrekkelig, og ressursene fordelt slik at hver partner kan fylle sin rolle.
• I hvilken grad mulige risikoer er drøftet.

Relevans for utlysningen

I hvilken grad prosjektet svarer på utlysningens formål og føringer.

Behandlingsprosedyre

Forskningsrådet kan avvise søknader der prosjektansvarlig eller samarbeidspartner de siste to årene før innsendt søknad vesentlig har misligholdt sine forpliktelser i andre prosjekter med støtte fra Forskningsrådet.   

Søknaden kan bli avvist dersom prosjektleder er felt i Felles redelighetsutvalg eller Granskningsutvalget de siste to årene før innsendt søknad.   

Søknadene behandles administrativt i Forskningsrådet. 

Søknadene vil først bli forvurdert opp mot formelle krav og føringer. Deretter vurderer minst to saksbehandlere i Forskningsrådet søknadene opp mot vurderingskriteriene Kvalitet, Virkninger og effekter, Gjennomføring og Relevans. 

Til slutt vurderes søknadene opp mot hverandre i et administrativt panel som avgjør hvilken søknad som får tildeling.  

Vi forventer å publisere hvilke søknader som får tildeling 14.11.2025.  

Meldinger ved utskriftstidspunkt 11. juni 2025, kl. 06.24 CEST

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.