Planlagt

Forskerprosjekt for tidlig karriere (tematisk)

Det kan komme endringer i utlysningsteksten og flere temaer kan bli lagt til, frem til utlysningen åpner i januar 2025.

Viktige datoer

22. jan. 2025

Åpen for søknad

5. mars 2025

Søknadsfrist

Viktige datoer

Formål

Formålet med utlysningen er å gi forskere mulighet til å forfølge egne ideer og å lede et forskningsprosjekt innenfor temaene angitt i utlysningen. Utlysningen er rettet mot forskere på et tidlig stadium i karrieren, 2–7 år etter disputas, som har vist potensial til å utføre forskning av høy vitenskapelig kvalitet. 

Om utlysningen

Hensikten med utlysningen er å stimulere forskere i starten av karrieren til å lede prosjekter basert på deres egne ideer.    

I tillegg til denne utlysningen har vi andre utlysninger med frist 5. mars som er rettet mot forskingsorganisasjoner. Disse utlysningene er: 

I tematekstene i denne utlysningen finner du informasjon om hvilke av de andre utlysningene som kan være relevante for det enkelte tema.   

Vi anbefaler derfor at du også leser gjennom eventuelle andre relevante utlysninger for å se hvilken som er mest egnet for ditt prosjekt. Merk at vi ikke flytter søknader mellom utlysningene, og at det derfor er viktig at du sender søknaden til riktig utlysning.  

Merk også at du bare kan stå som prosjektleder på én søknad til denne søknadsfristen. Denne begrensningen inkluderer ikke FRIPROs utlysninger med løpende frist. Det er altså mulig å søke til én av de  ovennevnte, selv om du har søkt FRIPRO. 

Du kan opprette søknad og fylle inn i søknadsskjemaet fra og med 22. januar. 

Utlysningen finnes både på norsk og engelsk. Den norske utlysningsteksten er juridisk bindende. 

Hvem kan søke?

Bare godkjente, norske forskningsorganisasjoner kan søke. Se listen med godkjente forskningsorganisasjoner. 

Hvem kan delta i prosjektet?

Krav til prosjektansvarlig 

Forskningsorganisasjonen som står som prosjektansvarlig i søknadsskjemaet må ha godkjent at søknaden sendes inn. 

Dersom søknaden er et samarbeid mellom flere organisasjoner, sender den prosjektansvarlige organisasjonen inn søknaden på vegne av alle samarbeidspartnere.  

Krav til prosjektleder 

Krav til erfaring: Du må ha godkjent doktorgrad og det må ha gått mellom to og syv år fra disputasdato til søknadsfristen. Du må ha disputert tidligst 5. mars 2018 og senest 5. mars 2023.  

Har det gått mer enn syv år siden disputasdatoen, kan du søke fratrekk for lovbestemte permisjoner, obligatorisk militær- eller siviltjeneste, asylsøker- eller flyktningstatus eller sykefravær i henhold til våre fratrekksregler.  

Fratrekksregler  

Du kan søke fratrekk hvis du har:  

  • hatt lovbestemte permisjoner,  
  • avtjent obligatorisk militær førstegangstjeneste eller siviltjeneste (opp til 12 måneder fratrekk for hver av disse),  
  • søkt om asyl eller flyktningstatus (fratrekk for perioden fra innsendelse til du får svar på søknad om asyl eller flyktningstatus og/eller innvilgelse av oppholdstillatelse), eller  
  • hatt sammenhengende fulltids og/eller deltids sykefravær som tilsvarer minst åtte uker fulltidsfravær  

Fratrekksperiodene må ha funnet sted etter disputasdatoen.  

For å innvilge fratrekk, krever vi at du legger ved dokumentasjon på det du søker om fratrekk for, når du sender inn søknaden. Du må også fylle inn fratrekket i søknadsskjemaet. Vi aksepterer dokumentasjon fra NAV, lege/helsetjeneste eller andre offentlig organer/instanser (i Norge eller et annet land), og arbeidsgiver. Dokumentasjon fra veileder/tidligere veileder er ikke tilstrekkelig. Hvis du benytter dokumentasjon fra arbeidsgiver, må det være fra administrasjonen hos arbeidsgiver, for eksempel HR-avdelingen. Dokumentasjonen må være på norsk, svensk, dansk eller engelsk, eller det må følge med en godkjent oversettelse til et av disse språkene.  

Vi følger permisjonsreglene beskrevet i arbeidsmiljøloven, og du kan søke om fratrekk for permisjoner som du ville hatt krav på hvis du bodde i Norge da du hadde permisjonen. For eksempel kan du få fratrekk for foreldrepermisjon i et land hvor foreldrepermisjon ikke er lovbestemt, hvis du faktisk hadde foreldrepermisjon. Kravet er at du kan dokumentere permisjonen slik vi beskriver over.  

Du må jobbe minst 25 prosent av en fulltidsstilling i prosjektet i løpet av prosjektperioden.  

Du må være ansatt i minst 50 prosent stilling ved den prosjektansvarlige forskningsorganisasjonen gjennom hele prosjektperioden. Du kan være/bli ansatt i stilling som postdoktorstipendiat, forsker eller en annen vitenskapelig stilling. Du kan, men må ikke, være ansatt hos prosjektansvarlig når du sender inn søknaden.  

Krav til samarbeidspartnere

Vi stiller ikke krav om samarbeid i denne utlysningen. Hvis du skal ha med samarbeidspartnere gjelder følgende:  

  • Det er bare godkjente forskningsorganisasjoner (se "Hvem kan søke?" over) eller tilsvarende forskningsorganisasjoner i andre land som kan være samarbeidspartnere og motta støtte gjennom denne utlysningen.  
  • Andre organisasjonstyper, inkludert bedrifter og andre foretak, kan ikke være samarbeidspartnere i forskerprosjekter.  
  • Alle samarbeidspartnere skal inngå samarbeidsavtale som en del av kontrakten hvis dere får tildeling fra Forskningsrådet. 

Les mer om samarbeidspartnere

Som prosjektansvarlig eller samarbeidspartner i prosjektet, kan du engasjere underleverandører til å levere tjenester og bidra til gjennomføring av enkelte oppgaver i prosjektet. Underleverandører kan ikke gis rettigheter til prosjektresultater. Organisasjoner som er underlagt regelverket for offentlige anskaffelser, må på vanlig måte gjennomføre valg av underleverandør i tråd med dette regelverket. Du kan ikke ha FoU-leverandører i prosjektet.  

En aktør kan ikke ha ulike roller i prosjektet. Det betyr at en underleverandør ikke samtidig kan være prosjektansvarlig eller samarbeidspartner i prosjektet. 

Hva kan du søke om støtte til?

Du kan søke om støtte til å dekke faktiske kostnader som er nødvendig for å gjennomføre prosjektet. Prosjektansvarlig skal hente inn opplysninger om kostnader fra samarbeidspartnerne i prosjektet. Disse kostnadene skal legges inn i kostnadsplanen under den kostnadstypen de tilhører.  

Vi krever at dere i søknaden bryter prosjektbudsjettet ned i følgende kostnadstyper:  

  • personal- og indirekte kostnader, som er kostnader knyttet til forskertid (inkludert stipendiatstillinger og prosjektleders stilling) ved forskningsorganisasjonene som deltar i prosjektet. For doktorgradsstipend er støtten begrenset oppad til tre årsverk. For postdoktorstipend er støtten begrenset oppad til fire år i henhold til Forskrift om ansettelsesvilkår for stillinger som postdoktor, stipendiat, vitenskapelig assistent og spesialistkandidat.  
  • andre driftskostnader, som er kostnader til øvrig aktivitet som er nødvendig for å gjennomføre prosjektets FoU-aktiviteter. Eventuelle innkjøp fra underleverandører skal føres her. Alle kostnader ført som "andre driftskostnader" skal spesifiseres i søknaden.  
  • utstyr, som er kostnader som omfatter drifts- og avskrivningskostnader for vitenskapelig utstyr og forskningsinfrastruktur som er nødvendig for å gjennomføre prosjektet  

Kostnadstypen innkjøp av FoU-tjenester skal ikke brukes.  

Dersom doktorgrads- og postdoktorstipendiater inngår i prosjektet og det foreligger konkrete planer om utenlandsopphold for disse, kan dette inngå i søknaden. Forskningsrådet har også en egen utlysning for støtte til utenlandsopphold for doktorgrads- og postdoktorstipendiater. Her kan prosjektleder søke om støtte til utenlandsopphold for stipendiater som inngår i prosjektet, i løpet av prosjektperioden. Merk at utlysningen av midler til utenlandsopphold har en rekke krav til hvem som kan få støtte for utenlandsoppholdet.  

Dersom det foreligger konkrete planer for gjesteforskeropphold eller utenlandsopphold for forskere i prosjektet kan dette inngå i søknaden. Reglene for slike opphold, samt satser finner du via siden om budsjettinformasjon (se nedenfor).  

 Du finner detaljert og viktig informasjon om hva budsjettet skal inneholde på nettsiden.  

Omfanget av støtten  

Vi kan gi støtte på 4–8 millioner kroner per prosjekt i denne utlysningen.   

Vi stiller ikke krav til egenfinansiering. Dersom våre rundsumsatser ikke dekker alle kostnader for rekrutteringsstillinger i UH- eller instituttsektoren eller for forskerstillinger i UH-sektoren, forutsetter vi at dere dekker mellomlegget med egenfinansiering. For forskerstillinger i instituttsektoren skal du bruke innmeldte timesatser. 

Forutsetninger for tildeling av støtte 

Vi tildeler ikke statsstøtte gjennom denne utlysningen. Dette innebærer at finansieringen kun skal gå til den ikke-økonomiske aktiviteten deres. Vi forutsetter at nødvendig regnskapsmessig skille er på plass. Våre forutsetninger for tildeling og utbetaling av støtte for første år, og eventuelle tilsagn og utbetalinger for etterfølgende år, finner du i våre generelle vilkår for FoU-prosjekter på informasjonssiden Dette består kontrakten av.  

I tillegg må dere være klar over følgende om dere skulle få tildeling fra oss: 

Aktuelle temaområder for denne utlysningen

Flere temaer kommer.

Det er kun mulig å sende inn søknader rettet mot temaene som er nevnt i utlysningen. Du skal begrunne hvordan søknaden er relevant for temaet i vedlegget Relevance to the topic. Du finner temaene i denne utlysningen gruppert i temaområdene nedenfor. Temaene inneholder spesielle krav og føringer som blir vektlagt i vurderingen av søknaden. 

Velferd og utdanning

Praktiske opplysninger

Krav til utforming

Du kan endre og sende inn søknaden flere ganger fram til søknadsfristen. Vi anbefaler at du sender inn søknaden så snart du har fylt ut søknadsskjemaet og lastet opp de obligatoriske vedleggene. Når søknadsfristen går ut, er det den versjonen av søknaden som ble sendt inn sist, som vi behandler. 

Søknaden må oppfylle følgende krav:  

  • Søknaden og alle vedleggene skal skrives på engelsk, med unntak av beskrivelsen av relevans for tema, som du kan skrive på norsk eller engelsk.   
  • Alle vedlegg skal være i PDF-format.  
  • Obligatoriske vedlegg må være med.  
  • Krav til prosjektleder og prosjektansvarlig forskningsorganisasjon må være oppfylt.  
  • Prosjektet må starte mellom 01.10.2025 og 01.04.2026 med en varighet på inntil 6 år. 
  • Dere må vise tydelig at prosjektet er innenfor prioriteringene beskrevet i temaet dere søker om midler fra. 

Obligatoriske vedlegg  

  • Prosjektbeskrivelse på maksimum 11 sider.  
  • CV for prosjektleder på maksimum fire sider.  
  • Dokumentasjon på fratrekk dersom du søker om fratrekk for erfaring. (Vi har ingen egen mal for dette). Dokumentet skal lastes opp under “Attachments/Other items" i søknadsskjemaet.  
  • Beskrivelse av relevans på maksimalt én side. Når dere skal beskrive søknadens relevans, anbefaler vi at dere leser den aktuelle temateksten nøye. Lastes opp som vedleggstype “Attachments/Other items". 

Søknader som ikke oppfyller kravene over vil bli avvist. Dere må bruke standardmaler for alle obligatoriske vedlegg (bortsett fra for dokumentasjon på fratrekk). Malene finner dere nederst i utlysningen. 

Valgfrie vedlegg 

  • CV for de mest sentrale prosjektdeltakerne, hver på maksimalt fire sider. Det er obligatorisk å bruke CV-malen nederst i utlysningen.  
    • Du vurderer selv hvilke prosjektdeltakere som er de mest sentrale, og i hvilke tilfeller det vil være av betydning for søknadsbehandlingen å vurdere prosjektdeltakernes kvalifikasjoner.  
  • Dersom du ønsker, kan du legge ved en kort beskrivelse av kompetanse eller forslag til inntil tre fagfeller du mener vil egne seg til å vurdere din søknad. Vi plikter ikke å bruke forslagene, men kan benytte dem ved behov. 

Alle vedlegg til søknaden må sendes inn sammen med søknaden. Vi godtar ikke vedlegg sendt inn etter søknadsfristen med mindre vi har bedt om ytterligere dokumentasjon. 

Vi vil ikke vurdere dokumenter og nettsider det lenkes til i søknaden, eller andre vedlegg enn dem som er spesifisert over. Vær nøye med å laste opp riktig vedleggs-type, siden det ikke er lagt noen tekniske begrensninger på hva slags maler det er mulig å laste opp i søknadsskjemaet.  

Vi vil ikke vurdere dokumenter og nettsider det lenkes til i søknaden, eller andre vedlegg enn dem som er spesifisert over. Vær nøye med å laste opp riktig vedleggs-type, siden det ikke er lagt noen tekniske begrensninger på hva slags maler det er mulig å laste opp i søknadsskjemaet.

Vurderingskriterier

Vi vurderer søknadene i lys av formålet med utlysningen og etter disse kriteriene:

Behandlingsprosedyre

Vi vurderer søknaden din slik den er sendt inn. Det er ikke relevant hvordan en lik eller tilnærmet lik søknad har blitt vurdert tidligere hos oss.  

Her kan du lese mer om behandlingsprosedyren for Forskerprosjekt. 

Når søknadsfristen er gått ut, vil vi først sjekke at alle formelle krav er oppfylt. Søknader som ikke tilfredsstiller de formelle kravene, vil bli avvist.    

Søknader som ligger utenfor de tematiske avgrensingene i utlysningen, vil bli avslått. Vedtak om dette fattes av de enkelte porteføljestyrene.     

Der hvor kravene er oppfylt, gjør vi søknaden, med alle obligatoriske vedlegg, tilgjengelig i en nettportal for fagfeller som hver for seg vurderer kriteriene Forskningskvalitet – potensial for å flytte forskningsfronten, Forskningskvalitet – kvalitet i FoU-aktiviteter, Virkninger og effekter og Gjennomføring. Deretter møtes fagfellene i tematiske paneler hvor de kommer frem til en omforent vurdering av søknaden for hvert av de fire kriteriene.   

Dersom fagpanelet bedømmer samtlige kriterier til karakter 5 eller høyere, vil søknaden også bli vurdert ut fra kriteriet Relevans for utlysningen av saksbehandlere i Forskningsrådet. Resultatet av vurderingen av de fire ovennevnte kriteriene oppsummeres i en hovedkarakter som et samlet uttrykk for søknadens kvalitet.    

Fagfellene vurderer søknadene på åpen forskningspraksis som en del av kriteriet Virkninger og effekter. På denne nettsiden finner du mer informasjon om vurdering av åpen forskning i søknader.

Forskningsrådet legger videre en helhetlig porteføljevurdering til grunn for vedtakene i porteføljestyrene. Under hvert tema ser du hvilke faktorer porteføljestyret tar hensyn til.

Se også: Slik behandler vi søknader.

Meldinger ved utskriftstidspunkt 13. november 2024, kl. 17.15 CET

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.