Portefølje for velferd og utdanning
Porteføljen skal dekke velferdssamfunnets sosiale og økonomiske bærekraft. Den skal bidra til et mangfoldig samfunn med høy tillit og begrenset utenforskap, et omstillingsdyktig og inkluderende arbeidsliv og en kompetent befolkning som deltar aktivt i utdanning, arbeid og samfunnsliv. Porteføljen omfatter også migrasjon, medier, kultur, sivilsamfunn og makroøkonomiske utfordringer. Samfunnsoppdraget om inkludering av flere barn og unge i utdanning, arbeid og samfunnsliv er forankret i denne porteføljen.
Nye porteføljer 1/1-2024
Fra 2024 er porteføljeinndelingen endret. Noen porteføljer videreføres uendret, mens andre slås sammen eller splittes opp. Porteføljen velferd, kultur og samfunn slås sammen med utdanning og kompetanse. I tillegg flyttes den målrettede satsingen på samfunnsøkonomisk forskning hit fra demokrati, styring og fornyelse. Inntil nye planer er laget styrer porteføljestyret etter de gamle planene.
Overordnede planer, Portefølje for velferd, kultur og samfunn
Porteføljeplan
Porteføljeplanen beskriver investeringsmål, prioriteringer, tiltak og forventede virkninger og effekter av de totale investeringene innenfor porteføljeområdet.
Porteføljeanalyse
Porteføljeanalysen skal være et grunnlag for porteføljeplaner, investeringsplaner og rapportering.
Investeringsplan
Investeringsplanen inneholder planlagte tiltak og utlysninger av porteføljestyrets strategiske midler i den kommende treårsperioden.
Overordnede planer, Portefølje for utdanning og kompetanse
Porteføljeplan
Porteføljeplanen beskriver investeringsmål, prioriteringer, tiltak og forventede virkninger og effekter av de totale investeringene innenfor porteføljeområdet.
Porteføljeanalyse
Porteføljeanalysen skal være et grunnlag for porteføljeplaner, investeringsplaner og rapportering.
Investeringsplan
Investeringsplanen inneholder planlagte tiltak og utlysninger av porteføljestyrets strategiske midler i den kommende treårsperioden.
Porteføljestyre for velferd og utdanning
Porteføljestyret skal gi strategiske råd om forskning og innovasjon innenfor porteføljeområdet Velferd og utdanning, og gi støtte til prosjekter som bidrar til målene som er satt for porteføljen. Medlemmene er:
Oddrun Samdal (Leder)
Inger Dyrnes
Torberg Falch
Rune Halvorsen
Kjell Hugvik
Ole Marius Hylland
Anna-Sara Lind
Simen Markussen
Marit Lofnes Mellingen
Torjer A. Olsen
Tine Prøitz
Trine Syvertsen
Henrik Daae Zachrisson
Kontakt
FINNUT-kart
Kunnskapssenter for utdanning på UiS har samarbeidet med Forskningsrådet om å lage en oversikt over alle publikasjonene som er resultat av FINNUT-finansiering. Resultatet er et levende kart der du kan finne fram til aktuell forskning, men også avdekke kunnskapshull.
Aktuelt, Portefølje for velferd og utdanning
- Nyhet3. mai 2024
130 millionar kroner til forsking for å inkludere barn og unge
- Nyhet7. mars 2024
Tre forslag til regjeringen for å inkludere flere barn og unge i utdanning, arbeid og samfunnsliv
- Nyhet24. nov. 2023
Nytt kunnskapsgrunnlag om inkludering
- Nyhet5. okt. 2023
Sjå tematiske søkjarkurs til fristar i 2024
- Nyhet5. sep. 2023
Innspel om inkludering av fleire barn og unge
- Nyhet20. jun. 2023
Regjeringen inviterer til nytenkning for å inkludere barn og unge
Aktuelle arrangementer
Prosjekter som har fått støtte i denne porteføljen
- Artikkel11. sep. 2024
Kor vart jentebarna av i fortidas Europa?
Sjølv i dag finst det samfunn der kvinner og jenter blir sett på som mindre verdifulle enn menn. Dette fører ofte til diskriminering som ulik lønn for likt arbeid og til vald i heimen. Forskingsprosjektet "Savnede jenter" utforskar kjønnsdiskriminering i Europas historie. Målet er å få på plass tiltak som kan forbetre situasjonen i dagens utviklingsland.
- Artikkel15. mai 2024
Styrking av barnevernets samtaler gjennom kunstig intelligens
Med nye AI-drevne avatarer kan vi gi barnevernsansatte bedre verktøy for å trene samtaleferdigheter og engasjere barn i samtaler. Dette kan revolusjonere opplæringen av de ansatte og forbedre livene til utsatte barn.
- Artikkel16. feb. 2024
Nytt program for digital læring styrker elevers motivasjon
Elever som har brukt U-Say-programmet har vist tendenser til å velge mer krevende realfag og matematikk. Dette er et lovende tegn på at det digitale læringsprogrammet har reell effekt.
- Artikkel11. jan. 2024
Oslo kommune bruker forskning for å styrke samfunnssikkerheten
Den digitale utviklingen skjer fort, og kunstig intelligens er blitt en del av hverdagen vår. For å sikre at teknologien ikke går forbi oss, kan offentlig sektor bruke forskning, utvikling og kontinuerlig læring.
- Artikkel27. nov. 2023
Vil styrke folkehelsen og løse depresjonsgåten
Promentasenteret forsker på kilden til det gode liv. Med seg har de 46 kommuner som jobber for å fremme god livskvalitet og psykisk helse i befolkningen.
- Artikkel20. nov. 2023
Klargjør samfunnet for ekstremværet som kommer
Hans herjet i sommer, og kostnadene knyttet til skadene anslås til 1,6 milliarder så langt. Klimaforskere forutsier mer ekstremvær i årene som kommer. Gjennom forsknings- og innovasjonsprosjektet Klima 2050 rustes samfunnet for fremtidens vær.