Pilot-E 2021: Maritim nærskipsfart – Hydrogen – Energisystem
Last ned utlysningen
Last ned maler
Viktige datoer
4. aug. 2021
Åpen for søknad
15. sep. 2021
Søknadsfrist
1. jan. 2022
Tidligste tillatte prosjektstart
1. jun. 2022
Seneste tillatte prosjektstart
31. des. 2026
Seneste tillatte prosjektslutt
Viktige datoer
Formål
PILOT-E er et finansieringstilbud til norsk næringsliv, etablert av Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova.
Målet med ordningen, er at helt nye produkter og tjenester innenfor miljøvennlig energiteknologi skal bli raskere utviklet og tatt i bruk for å bidra til utslippskutt både i Norge og internasjonalt.
Om utlysningen
Hvordan skal du gripe an søknadsprosessen?
- Les denne utlysningsteksten nøye.
- Gå inn på pilot-e og se igjennom presentasjoner og webinarer som er holdt om utlysningen gjennom våren og forsommeren.
- Gå sammen med partnerne i konsortiet og skriv en prosjektbeskrivelse og sett opp et budsjett for prosjektet.
- Søknaden skal sendes inn via Forskningsrådets søknadsportal. Der oppretter dere en elektronisk søknad (søknadsskjemaet er tilgjengelig fra 4. august), fyll inn administrative opplysninger i henhold til veiledningen og legg ved de obligatoriske vedleggene: Prosjektbeskrivelse, budsjett, partneropplysninger og CV-er.
- Ta gjerne kontakt med oss i prosessen. Vi ønsker å ha dialog med mulige søkere. Du kan kontakte koordinator Trond Moengen eller andre i PILOT-E-teamet, se kontaktinformasjon på denne siden. På PILOT-Es hjemmeside pilot-e.no legger vi ut svar på ofte stilte spørsmål.
- Send søknad innen onsdag 15. september 2021 kl. 13.00. Vi anbefaler å trykke på send-knappen så snart du har fylt inn informasjon i det elektroniske søknadsskjemaet og lagt ved en første versjon av vedlegg. Du kan revidere og trykke send så mange ganger du ønsker fram til fristen. Vi kan ikke se søknaden før fristen er utløpt.
PILOT-E ordningen
PILOT-E er et finansieringstilbud til norsk næringsliv, etablert av Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova. Målet med PILOT-E er å få gode løsninger raskere ut i markedet samtidig som nytt og eksisterende næringsliv utvikles.
Ordningen skal bidra til at miljøvennlige løsninger blir utviklet og tatt i bruk for å bidra til vesentlige kutt i klimagassutslipp og/eller mer effektiv energiutnyttelse i Norge og internasjonalt. PILOT-E vil følge aktørene gjennom hele utviklingsløpet – fra idé til marked.
Status som "PILOT-E-prosjekt" innebærer
- én søknad fra bedriftene og samordnet beslutning om støtte for hele utviklingsløpet, fram til løsningen er klar for å tas i bruk kommersielt for første gang
- tett oppfølging av prosjektene og sterk koordinering mellom Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova.
Et PILOT-E-prosjekt skal
- beskrive hele løpet fra idé til fullskala demonstrasjon av nye konsepter eller innovative løsninger under reelle driftsforhold, inkludert nødvendige forsknings- og utviklingsaktiviteter
- ha utarbeidet en realistisk plan for utviklingsløpet fram til markedsklart produkt eller løsning
- være innenfor tematiske føringer og prioriteringer presentert nedenfor
- ha et forsert utviklingsløp som planlegges gjennomført innen tre år
Utlysningen finnes bare på norsk.
Hvem kan søke?
En bedrift skal være prosjektansvarlig og må stå som søker på vegne av konsortiet. Bedrifter som skal motta støtte, må være registrert i det norske foretaksregisteret. Utlysningen er ikke åpen for søknader fra næringslivsorganisasjoner.
Hvem kan delta i prosjektet?
Et PILOT-E prosjekt utføres av to eller flere bedrifter som utvikler en ny løsning. Prosjektet kan også ha med én eller flere forskningsorganisasjoner som FoU-leverandør. Samarbeidet skal inkludere den første kunden som vil ta løsningen i bruk. Sett sammen det konsortiet som gir det beste prosjektet. Konsortiet må bestå av minimum to uavhengige bedrifter.
Utenlandske samarbeidspartnere kan inngå i konsortiet, men deres innsats vil ikke være utløsende for finansiering fra PILOT-E og vil ikke kunne motta støtte. Merk at det er et krav at prosjektet skal gjennomføres i Norge, og at prosjektet vil bidra til verdiskaping og kunnskapsutvikling i Norge.
I tilfeller der sluttbruker er en offentlig aktør, vil anskaffelsen kunne falle inn under Lov om offentlige anskaffelser. Dette er nærmere diskutert i vedlegget Når sluttbruker er en offentlig aktør.
Hva kan du søke om støtte til?
Du kan søke om støtte til å dekke faktiske kostnader som er nødvendig for å gjennomføre prosjektet. Prosjektansvarlig skal hente inn opplysninger om kostnader fra samarbeidspartnerne i prosjektet. Disse kostnadene skal legges inn i kostnadsplanen under den kostnadstypen de tilhører.
Du kan søke om støtte til
- personal- og indirekte kostnader
- innkjøp av FoU-tjenester fra institutt- og UoH-sektoren
- utstyr (leie/avskrivning instrumenter og utstyr)
- andre driftskostnader (inkl. materialer osv. til prototype/pilot)
I tillegg kan du søke om ev. investeringsstøtte fra Enova. For mer informasjon om hva PILOT-E støtter, og om hvordan statsstøtteregelverket legger føringer for hva og hvem vi kan støtte, se avsnittet Finansiering lenger ned i teksten.
Økonomiske rammer
Utlyst beløp i 2021 er 100-120 millioner kroner pluss en ikke definert ramme fra Enova.
Minimum søknadsbeløp er 10 millioner kroner.
Statsstøtte
Denne utlysningen omfatter flere støtteordninger som er meldt til EFTAs overvåkningsorgan (ESA). Finansering og støttegrad vil bli beregnet for det enkelte prosjekt og den enkelte støttemottaker, og reguleres i henhold til statsstøtteregelverket og hvordan de enkelte ordningene som tas i bruk er notifisert:
- Støtte fra Forskningsrådet og Innovasjon Norge tildeles i henhold til den såkalte gruppeunntaksforordningen (Kommisjonsforordning 651/2014 av 17. juni 2014) artikkel 25. Ordningen skal praktiseres i tråd med EØS-avtalens statsstøtteregler. Herunder skal vilkår og begreper tolkes i tråd med korresponderende vilkår og begreper i støttereglene.
- Støtte fra Enova tildeles innenfor notifiserte eller innmeldte ordninger - all informasjon om hjemmelsgrunnlaget for disse ordningene er samlet her.
Ved eventuell motstrid mellom utlysningen og statsstøttereglene, skal sistnevnte ha forrang. Av samme grunn kan også utlysningen bli justert.
Forutsetninger for tildeling av støtte
- Ordningen skal praktiseres i tråd med EØS-avtalens statsstøtteregler. Vilkår og begreper skal tolkes i tråd med korresponderende vilkår og begreper i støttereglene.
- Støtte kan ikke gis til foretak som ikke har oppfylt krav om tilbakebetaling etter en forutgående beslutning fra ESA/EU-kommisjonsbeslutning der støtten er erklært ulovlig og uforenlig med det indre marked. Støtte kan heller ikke gis til foretak i vanskeligheter i EØS-rettslig forstand, med mindre foretaket ikke var i vanskeligheter per 31.12.2019, men ble et foretak i vanskeligheter i perioden 1.1.2020–30.06.2021. Da kan det likevel få støtte. Bedriftene i prosjektet må avgi egenerklæring som bekrefter at de er berettiget til å motta statsstøtte.
- Tildelt statsstøtte på 500 000 euro eller mer vil bli publisert i Register for offentlig støtte.
Når prosjektansvarlig vet at prosjektet får bevilgning, må den informere eventuelle samarbeidspartnere som er børsnoterte eller har søkt om å bli tatt opp til handel på børsen, slik at alle partnere i prosjektet kan vurdere om tildelingen av prosjektmidler er børssensitiv informasjon.
Les mer om statsstøtteregelverket.
Finansiering
Et PILOT-E-prosjekt får støtte til utviklingsløpet fram til løsningen er klar for å tas i bruk kommersielt for første gang, gitt at milepælene oppnås. Søker i søknaden sannsynliggjøre god økonomisk sikkerhet for sin del av finansieringen.
Kostnadsgrunnlaget som sendes inn i søknaden til PILOT-E vil danne grunnlaget for støtte til utviklingsdelen av prosjektet. Støtten tildeles da under et av Forskningsrådets og/eller Innovasjon Norges virkemidler.
I tillegg vil den første sluttbrukeren kunne kvalifisere for finansiering fra Enova til å ta løsningen i bruk. Støtte fra Enova kan gis til den som skal investere i løsningen og som realiserer miljøgevinsten. Slik støtte tildeles under miljøstøtteregelverket, som har andre regler for tildeling av støtte enn regelverket for støtte til FoU. Investeringsstøtte kan kun gis til prosjekter som gir en miljøgevinst sammenliknet med en alternativ investering, og det er en merkostnad forbundet med å ta i bruk den mer miljøvennlige løsningen.
Det samlede kostnadsgrunnlaget og kontantstrømmen for investeringen vil normalt ikke være klart på søknadstidspunktet, men avklares som et resultat av utviklingen i de første fasene i prosjektet. Prosjekter som trenger investeringsstøtte må derfor supplere med ytterligere konkret informasjon om investeringen før videre finansiering kan innvilges. Enova kan først vurdere prosjektet for støtte når denne informasjonen er innsendt.
Når et prosjekt får status som et PILOT-E prosjekt ved oppstarten, betyr det at forutsetningene for å kunne kvalifisere for støtte fra et av Enovas teknologiprogrammer på et senere stadium vurderes å være stede, basert på informasjonen som er kjent på tidspunktet for vedtak i PILOT-E. Støtte fra Enova til en senere investering fordrer imidlertid at investeringsprosjektet oppfyller vilkårene for støtte under et av Enovas programmer også når kostnadsgrunnlaget er tilstrekkelig modent for å sende inn søknad til Enova. Merk at støtte til prosjekter i fartøy fordrer at fartøyet er registrert i NOR eller NIS, eventuelt skal ha en vesentlig andel av sin operasjon i Norge.
Prosjekter som underveis i prosjektgjennomføringen ikke når de omforente milepælene, vil ikke få videre finansiering under PILOT-E. Disse prosjektene kan eventuelt søke videre finansiering gjennom Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enovas andre utlysninger rettet mot næringslivet.
Forskningsartikler og forskningsdata
Forskningsrådet stiller krav om full og umiddelbar åpen tilgang (open access) for vitenskapelige artikler, se Plan S - åpen tilgang til publikasjoner.
Forskningsdata skal gjøres tilgjengelig i tråd med FAIR-prinsippene (Findable, Accessible, Interoperable and Reusable). For prosjekter som håndterer data skal den prosjektansvarlige organisasjonen utarbeide en datahåndteringsplan i forbindelse med revidert søknad.
Den prosjektansvarlige organisasjonen avgjør hvilke(n) arkivløsning(er) som skal brukes for lagring av forskningsdata som kommer fram i prosjektet.
Aktuelle temaområder for denne utlysningen
Utlysningen er rettet mot tre temaområder:
- Utslippsfri maritim nærskipsfart
- Hydrogen – utvikling mot mulige knutepunkt
- Et energisystem for omstilling
Disse er nærmere beskrevet under overskriften «Energi, transport og lavutslipp» nedenfor.
For alle tre temaene gjelder:
- Rene investeringer i elektrisk infrastruktur og infrastruktur for energioverføring (lading/fylling/bunkring) ligger utenfor denne utlysningen.
- Prosjektene må være nyskapende og ha teknologisk risiko med gjenstående forsknings- og utviklingsutfordringer.
- Næringsmulighetene for involverte partnere må være godt sannsynliggjort og marked og potensialene beskrevet og kvantifisert så langt det er mulig.
- I PILOT-E prosjektene vil koblingen til Enova fortsatt være gjennom en sluttbruker, eller gjennom realisering av pilotprosjekter i nær industriell skala. Dette gjelder for alle tre temaene.
Energi, transport og lavutslipp
Gjennom PILOT-E vil Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova fortsette arbeidet med å akselerere utviklingen av og utbredelsen av nullutslippsteknologi i maritim sektor. Årets utlysning vil prioritere prosjekterer rettet mot overgang til utslippsfri nærskipsfart.
Utfordringen
Maritim virksomhet har direkte og indirekte stor betydning for Norges samlede verdiskaping. Samtidig er det også en næring med betydelige klimagassutslipp. Ifølge Klimakur 2030 er potensialene for reduksjoner beregnet til 7,5 millioner tonn CO2-ekvivalenter i perioden fram til 2030. Ny utslippsfri teknologi er avgjørende for å ta ut dette potensialet.
I stortingsmeldingen «Grønnere og smartere – morgendagens maritime næring» uttrykker regjeringen en ambisjon om å halvere utslippene fra innenriks sjøfart og fiske innen 2030 sammenlignet med 2005, inkludert å stimulere til lav- og nullutslippsløsninger i alle fartøykategorier. Mange fergestrekninger er i ferd med å elektrifiseres. Nå er det viktig å utvikle løsninger, forsyninger og logistikk som gjør det mulig å få en overgang til en utslippsfri nærskipsfart. Blant annet er det et ønske å utvikle løsninger som gjør det attraktivt å flytte godstransport fra veg til sjø. Dette er en av hovedutfordringene denne utlysningen er rettet mot.
Dette vil vi støtte
Utlysningen er åpen for prosjekter som inneholder innovative teknologier og løsninger som muliggjør utslippsfri maritim transport, med et særlig søkelys på nærskipsfart. Løsningene må være skalerbare og ha en helhetlig tilnærming til hvordan løsningen skal tas i bruk. Realisering av innovasjonen skal skje i Norge, og også ha et internasjonalt marked.
Vi vil prioritere ambisiøse prosjekter som kan bidra til betydelig utvikling på teknologifronten og som samtidig tydelig viser hvordan prosjektet kan bidra til å realisere kostnadsreduksjoner for nullutslippsframdrift. Prosjekter som tydelig adresserer konkrete markedsbehov og som sannsynliggjør et betydelig norsk verdiskapingspotensial vil prioriteres.
Prosjekter som har som hovedformål å etablere infrastruktur for energioverføring (lading/fylling/bunkring) er utenfor rammen av utlysningen.
Hydrogen vil bli en viktig energibærer i framtiden for å muliggjøre null- og lavutslippsløsninger til sjøs og på land. På sikt må det utvikles nødvendig infrastruktur for hydrogen og andre karbonfrie hydrogenbærere i kommersiell skala uten behov for offentlig støtte.
I denne utlysningen ser vi spesielt etter prosjekter som bidrar til betydelige kostnadsreduksjoner og som dermed vil gi viktige bidrag til det å gjøre markedsmessig fungerende forsyning og verdikjeder for hydrogen mulig.
Utfordringen
Utvikling av markeder og verdikjeder for framstilling og bruk av hydrogen, er nødvendige steg på veien mot å realisere nullutslipp, særlig i transport- og industrisektorene. Hydrogen kan være en av flere løsninger for det framtidige energisystemet. Dette ligger til grunn for Regjeringens hydrogenstrategi og er grunnlaget for prioriteringene i statsbudsjettet for 2021. Vi ser nå en betydelig framvekst av aktører og løsninger, tidligere teknologiske barrierer er i ferd med å løses og hydrogen framstår som et reelt alternativ i flere segmenter. Men fortsatt er hydrogen en kostbar løsning både i investering og drift.
Flere steder ligger det til rette for bruk av hydrogen på tvers av flere sektorer og bruksområder. For å realisere verdikjeder for hydrogen eller hydrogenbaserte energibærere som fungerer godt i markedet, er det behov for betydelig utvikling av mer kostnadseffektiv teknologi, produksjonsmetoder, forretningsmodeller, logistikk og løsninger i alle ledd av verdikjeden.
Dette vil vi støtte
PILOT-E lyser ut midler for å forsere utviklingen og øke innovasjonstakten. Vi vil støtte innovative prosjekter som går foran på teknologiutvikling og som samtidig synliggjør et klart bidrag til å kunne gi betydelige kostnadsreduksjoner i minst ett ledd av verdikjeden for hydrogen, og som skaper økt konkurransekraft for norsk leverandørnæring.
Det er et mål at midlene kan bidra til å forbedre aktørkoordineringen omkring aktuelle knutepunkter for hydrogen. Vi vil prioritere prosjekter som klarer å forene flere av de pågående initiativene på forbrukssiden, slik at det på sikt kan dannes kommersielt fungerende knutepunkter for forsyning av hydrogen.
Prosjekter der tyngdepunktet er investeringer i infrastruktur, er utenfor rammen av utlysningen.
Høy grad av elektrifisering er avgjørende for omstillingen til et lavutslippssamfunn. Energi- og effektbehov er en begrensing og driver opp investeringene i kraftnettet. PILOT-E lyser ut midler til prosjekter som kan møte utfordringene og utnytte mulighetene på smartere måter med ny teknologi og nye løsninger.
Utfordringen
Energi- og transportsystemene integreres – og i raskt økende grad. Direkte og indirekte elektrifisering av transport på land og til sjøs og utvikling av klimanøytral industri, innebærer høyere effektuttak på mange lokasjoner. Kraftproduksjon og forbruk svinger hyppigere. Omstillingen av samfunnet og reduksjon av de norske klimagassutslippene fordrer utvikling, endringer og tilpasninger i energisystemet. Gode løsninger i operasjonell drift og fleksibilitet (i produksjon, nett og forbruk) bør utnyttes best mulig for å sikre stabilitet i driften av kraftsystemet på kort sikt og å unngå overinvesteringer i infrastruktur på lang sikt. Dette er overinvesteringer som vil måtte belaste husholdninger og næringsliv over nettleien i mange tiår framover.
Dette vil vi støtte
Vi ser nå en rask modning av nye teknologier, som for eksempel sensorikk, IoT, stordatahåndtering, kunstig intelligens og et stadig bedre datagrunnlag og muligheter for deling av data. Denne utviklingen, samt ny erfaring fra aktører i andre næringer og hurtig modning i energibransjen kan få fram gode løsninger på utfordringene beskrevet ovenfor og redusere investeringsbehovet. Med midlene vil PILOT-E kunne mobilisere prosjekter som kan utnytte dette; få fram nye innovative løsninger som løser utfordringene for energibransjen og samtidig utvikle ny norsk næring.
Praktiske opplysninger
Krav til utforming
Du kan endre og sende inn søknaden flere ganger fram til søknadsfristen. Vi anbefaler at du sender inn søknaden så snart du har fylt ut søknadsskjemaet og lastet opp de obligatoriske vedleggene. Når søknadsfristen går ut, er det den versjonen av søknaden som ble sendt inn sist, som vi behandler.
- Søknaden og alle vedleggene skal skrives på norsk eller engelsk.
- Alle vedleggene skal være i PDF-format.
Et PILOT-E-prosjekt skal omhandle teknologi, løsninger eller forretningsmodeller som har et markedsgrunnlag i Norge eller globalt som kan gi de involverte virksomhetene en bærekraftig næringsvirksomhet på sikt.
For å kunne kvalifisere som PILOT-E-prosjekt må:
- søker ha norsk organisasjonsnummer
- prosjektet gjennomføres i Norge og vil bidra til kunnskaps- og næringsutvikling i Norge
- prosjektet være innenfor tematikken i utlysningen
- søker ha beskrevet en strategi og plan for å ta løsningen til markedet
- søker involvere kunder og brukere i utvikling av løsningen
- finansieringen fra PILOT-E være utløsende for at prosjektet blir satt i gang
Obligatoriske vedlegg
- Prosjektbeskrivelse på maks 12 sider. Bruk fastlagt mal.
- Budsjett. Bruk fastlagt mal. Lastes opp under Vedlegg/Annet.
- CV for sentrale prosjektdeltakere. Bruk fastlagt mal.
- Bedriftsopplysninger. Bruk fastlagt mal.
Du kan laste ned alle vedleggsmalene nederst i utlysningen.
Søknader som ikke oppfyller kravene over vil bli avvist.
Vi vil ikke vurdere dokumenter og nettsider det lenkes til i søknaden, eller andre vedlegg enn de som er spesifisert over. Det er ikke teknisk validering på innhold i vedleggene du laster opp, så pass på å laste opp korrekt fil på riktig vedleggtype.
Vurderingskriterier
Vi vurderer søknadene etter disse kriteriene:
Forskning og innovasjon
- Innovasjonsgrad
- Forskningsgrad og forskningens innovasjonsrelevans
Virkninger og effekter
- Nytteverdi for omstillingen til lavutslippssamfunnet
- Verdiskapingspotensial for bedriftspartnere
Gjennomføring
- Gjennomføringsevne
- Realisering og spredning av innovasjonen
Evalueringsprosedyre og utdypende beskrivelse av kriterier er å finne her som vedlegg til utlysningen.
Innovasjonsgrad | PILOT-E
Panelet skal vurdere det foreslåtte prosjektet i forhold til:
• Konkurrerende løsninger på markedet
• Alternative måter å løse problemet på
Innovasjonsområder:
• Nye eller forbedrede teknologier/løsninger/tjenester
• Nye eller forbedrede prosesser
• Nye forretningsmodeller
Forskningsgrad og forskningens innovasjonsrelevans | PILOT-E
Forskningsgraden vurderes i forhold til disse punktene:
• Forskningens bidrag til faglig utvikling
• Forskningens relevans for innovasjonen
• Demonstrert kunnskap om status på forskningsfeltet
Nytteverdi for omstillingen til lavutslippssamfunnet | PILOT-E
Det skal vurderes:
• Potensial for mer effektiv energiutnyttelse og/eller klimagassreduksjon når løsningen realiseres i markedet.
• Om løsningen er dokumentert betydelig bedre enn beste tilgjengelige teknologi
• Hvorvidt prosjektet adresserer problemstillinger som kan gi tydelig bidrag til omstillingen til et lavutslippssamfunn
• Hvorvidt prosjektet har samfunnsnytte ut over klima- og energigevinst – sammenliknet med konkurrerende løsninger
• Når relevant: potensial for reduksjon i eller lave nye infrastrukturkostnader
• Når relevant: potensial for nye samfunnsnyttige energirelaterte tjenester
Verdiskapingspotensial for bedriftspartnere | PILOT-E
Det skal vurderes om prosjektet vil bidra til varig økt økonomisk lønnsomhet i bedriften og styrket konkurransekraft.
Potensialet skal vurderes opp mot de samlede kostnadene for hele denne perioden (dvs. også utover FoU-prosjektets varighet og kostnader). Det skal forutsettes at realiseringen blir vellykket. Verdiskapingspotensialet kan fremkomme som:
• Ny omsetning
• Reduserte kostnader
• Økning eller opprettholdelse av konkurranseevne
Gjennomføringsevne | PILOT-E
• Bedriftene/konsortiet har tilstrekkelig faglig, organisatorisk og teknologisk kompetanse og kapasitet til å gjennomføre prosjektet og kommersialisere løsningen når den er ferdig
• Bedriftene har tilfredsstillende eierskap, styre og ledelse.
• Prosjektet er godt forankret i strategier og hos styre/ ledelse.
• Bedriftene har en realistisk plan for fullfinansiering av prosjektet
• Prosjektet fremstår gjennomførbart ut fra:
- Prosjektplan, inklusiv arbeidspakker, fremdriftsplan og leveranser
- Tydelig forankring hos og involvering av sluttbruker
- Plan for risikohåndtering
- Plan for involvering av regulatoriske myndigheter (hvis relevant)
- Håndtering av immaterielle rettigheter (hvis relevant)
- Plan for innhenting av evt. offentlige tillatelser, dersom dette ikke er på plass
- Målbare milepæler
- Budsjett og ressursinnsats
Realisering og spredning av innovasjonen | PILOT-E
• Det er sannsynliggjort et definert marked for løsningen, både nasjonalt og internasjonalt. Markedet bør være kvantifisert så langt det er mulig.
• Bedriftene/konsortiet har en realistisk plan og gode forutsetninger for å nå et definert marked
• Bedriftene/konsortiet har en troverdig forretningsmodell for prosjektet og for videre spredning av innovasjonen
PILOT-E vil prioritere prosjekter som
- utvikler løsninger som
- har høy innovasjonsgrad og betydelige og kvantifiserte teknologiske eller konseptuelle fortrinn sammenliknet med beste tilgjengelige teknologi (BAT)
- kan gi tydelig bidrag til omstillingen til et energifleksibelt lavutslippssamfunn
- har stort og realistisk potensial for å tas i bruk i markedet også ut over PILOT-E-prosjektet
- vil gi langsiktig verdiskaping for konsortiedeltakerne og som beskriver klart hvordan verdiskapingen skal finne sted og verdien av den
- omfatter ambisiøse forskningsutfordringer og en konkret plan for arbeid med disse
- har realistiske planer for organisering, finansiering, eventuell regulatorisk godkjenning og prosjektgjennomføring, samt konkrete og målbare milepæler
- har avtale med konkret sluttbruker om demonstrasjon/pilotering av løsningen(e)
- med kvinnelig prosjektleder når søknadene ellers vurderes likt
Behandlingsprosedyre
- Søknaden vil bli behandlet av PILOT-Es programledelse og av fageksperter.
- Det gjøres først en forvurdering av om søknaden tilfredsstiller formelle krav. Søknadene vil deretter bli behandlet i en to-trinns-prosess.
- Første trinn omfatter disse vurderingene basert på søknaden med vedlegg: 1) innledende vurdering av hvorvidt prosjektet er kvalifisert som et PILOT-E prosjekt – se kvalifiseringskriterier, 2) vurdering i henhold til fastsatte rangeringskriterier, se vedlegget Evalueringsprosedyre og kriterier.
Vurderingen vil bli foretatt av et PILOT-E- panel bestående av representanter fra Enova, Innovasjon Norge og Forskningsrådet, i tillegg til relevante nasjonale fageksperter. - I andre trinn vil de høyest rangerte prosjektene bli invitert til å presentere prosjektet for PILOT-E-panelet og eksterne eksperter.
Intervjuene gjennomføres i Oslo eller digitalt 20., 21. og eventuelt 22. oktober. Vi forutsetter at søkere kan stille på en av disse datoene. - PILOT-Es felles administrasjon, som består av representanter for virkemiddelaktørene (Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova) beslutter hvilke av prosjektene som gis status som Pilot-E-prosjekt. Bevilgende organer i Forskningsrådet og Innovasjon Norge vedtar koordinert hvilke prosjekter som skal få bevilgning, mens Enova samtidig bekrefter en intensjon om finansiering når løsningen skal demonstreres eller tas i bruk for første gang av en egnet bruker. Merk at støtte fra Enova er betinget at demonstrasjonsprosjektet selvstendig oppfyller kriteriene for støtte, og at det vil bli gjort en egen vurdering av støttebeløp når demonstrasjonsprosjektet er klart for beslutning.
- Forventet svar på søknaden er i løpet av desember 2021.
Oppfølging av PILOT-E-prosjekter
Prosjekter som når opp i konkurransen, vil bli fulgt tett gjennom prosjektforløpet. Oppfølgingen inkluderer:
- ordinær oppfølging som for de aktuelle virkemidlene som benyttes
- oppfølgingsmøter ved milepælene
- observatør fra PILOT-E (Forskningsrådet, Innovasjon Norge eller Enova) med i prosjektets styringsgruppe
Last ned maler
Om søknadsresultatene
- Søkt beløp
- Kr 362 713 000
- Tildelte midler
- Kr 68 146 000
- Mottatte søknader
- 12
- Innvilgede søknader
- 6
Prosjektnr. | Organisasjon | Prosjekttittel | Tema | Søkt beløp | Publisert |
---|---|---|---|---|---|
331846 | VIRIDIS BULK CARRIERS | FlexBulk - NH3 power | N/A | N/A | 16.12.2021 |
331781 | KONGSBERG DIGITAL | FlexOps - Støttesystem for fleksibilitet til bruk i nettdrift | N/A | N/A | 16.12.2021 |
331720 | SKAGERAK ENERGI | Next generation Virtual Power Plant | N/A | N/A | 16.12.2021 |
331796 | FUTUREHOME | HouseholdFlex - Large scale implementation of flexibility from households to support the green transition | N/A | N/A | 16.12.2021 |
331887 | GREEN H | H2nærnode - Hydrogenknutepunkt for nærforsyning | N/A | N/A | 16.12.2021 |
331862 | HEIDELBERGCEMENT NORWAY | HySupply - Samordnet innovasjon, standardisering og effektivisering av verdikjeden for hydrogen. | N/A | N/A | 16.12.2021 |
Meldinger ved utskriftstidspunkt 5. oktober 2024, kl. 15.41 CEST