Pilot-E: Fleksibilitet i kraftsystemet og fossilfri høytemperatur varme i industrien
Last ned utlysningen
Last ned maler
Formål
Dette er et varsel om kommende utlysing. PILOT-E er et finansieringstilbud til norsk næringsliv, etablert av Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova. Målet med ordningen, er at helt nye produkter og tjenester innenfor miljøvennlig energiteknologi skal bli raskere utviklet og tatt i bruk for å bidra til utslippskutt både i Norge og internasjonalt.
Viktige datoer
10. aug 2022
Åpen for søknad
21. sep 2022
Søknadsfrist
01. jan 2023
Tidligste tillatte prosjektstart
01. jun 2023
Seneste tillatte prosjektstart
31. des 2026
Seneste tillatte prosjektslutt
Viktige datoer
Om utlysningen
Mer informasjon kommer snart.
Hvem kan søke?
Mer informasjon kommer snart.
Hvem kan delta i prosjektet?
Mer informasjon kommer snart.
Hva kan du søke om støtte til?
Mer informasjon kommer snart.
Aktuelle temaområder for denne utlysningen
Energi, transport og lavutslipp
Høy grad av elektrifisering er avgjørende for omstillingen til et lavutslippssamfunn. Dette gjør at vi trenger økt fleksibilitet for å utnytte ubenyttet kapasitet i kraftsystemet mye bedre enn i dag. PILOT-E lyser derfor ut midler til prosjekter som enda bedre kan hente ut og skalere fleksibilitet både hos husholdningskunder og store forbrukere.
Hvorfor lyser vi ut disse midlene?
Energi- og transportsystemene integreres mer og mer. Direkte og indirekte elektrifisering av transport på land og til sjøs og utvikling av klimanøytral industri innebærer høyere effektuttak på mange lokasjoner. Det siste året har også vist hvor avhengige vi er av ytre forhold som geopolitikk og store endringer i tilgang på – og etterspørsel etter – energi med den tilhørende sårbarheten dette avdekker. Konsekvensene er høyere priser og inndragning av kjøpekraft for husholdninger, økt risiko, høyere kostnader og svekket konkurransekraft for næringslivet.
Det norske kraftsystemet blir ikke fullt ut utnyttet i dag. Økt fleksibilitet mellom ulike brukere og flytting av forbruk i tid, vil derimot kunne øke kapasiteten. Mulighetene for at flere aktører kan utnytte slik fleksibilitet viser at vi trenger delvis utvikling av ny teknologi, bruk av digitale løsninger og algoritmer og evne til å ta i bruk ny teknologi og utvikling av forretningsmodeller.
Disse prosjektene vil kunne få støtte
Vi vil støtte prosjekter som utvikler og har en plan for å iverksette løsninger som er rettet mot to områder:
- Vi ønsker prosjekter som gjør det enklere for helt ordinære husholdningskunder å redusere egne kostnader til elektrisitet gjennom løsninger som gjør det mulig å levere fleksibilitet og dermed redusere kostnaden. Løsningene må kunne aggregeres og tilrettelegges for ordinære husholdningers kompetansenivå.
- Den raske elektrifiseringen fører til mange nye effektuttak, som for eksempel gjennom hurtiglading knyttet til transport, både på land og i sjø. Elektrifiseringen må gjennomføres på en måte der maksimal fleksibilitet søkes ivaretatt, også i slike store effektuttak. Derfor ønsker vi å støtte prosjekter med løsninger som planmessig samler og aggregerer også større punktlaster for på den måten å kunne frigjøre større fleksible volumer.
I dag finnes det flere markedsplasser der fleksibilitet kan omsettes. Dere må vise helt tydelig i prosjektbeskrivelsen hvordan dere kan tilby en slik fleksibilitet.
Relevante lenker
Andre relevante utlysninger med samme tema
Gjennom PILOT-E vil Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova fortsette arbeidet med å akselerere utfasing av fossile energibærere i varmeintensiv industri. Derfor støtter vi prosjekter som tar for seg dette.
Hvorfor lyser vi ut disse midlene?
Norsk fastlandsindustri har årlige klimagassutslipp på 11,4 millioner tonn CO2-ekvivalenter. 93 prosent av industriens utslipp er omfattet av EUs kvotesystem – altså 10,6 millioner tonn. 0,8 millioner tonn er knyttet til energibruk i ikke-kvotepliktige anlegg.
Rundt 4,8 millioner tonn CO2-ekvivalenter av industriens utslipp er knyttet til bruk av fossile energibærere til termiske formål og mekaniske arbeidsprosesser. Dette fordeles på 2,8 millioner tonn som følge av bruk av egen gass, 1,4 millioner tonn fra kjøpt gass og 0,6 millioner tonn fra petroleumsprodukter. Særlig gassbruken har i liten grad modne nullutslippsalternativer i dag.
Industrien som en stor bruker av elektrisk kraft har også et uutnyttet potensial til å bidra med fleksibilitet i energisystemet. Dette er viktig for en mer effektiv overgang til lavutslippssamfunnet.
Disse prosjektene vil kunne få støtte
Vi ønsker å støtte ambisiøse prosjekter som inneholder innovative teknologier og løsninger som erstatter fossile energibærere til varmeformål. Særlig ønsker vi prosjekter som utvikler og demonstrer løsninger som muliggjør fossilfri varmeproduksjon over 150 °C. Dette kan innebære elektrifisering, konvertering til fornybar energi eller bruk av utslippsfrie energibærere, slik som hydrogen.
Vi kommer til å prioritere prosjekter hvor det er tydelig at dere gjennom prosjektet bidrar til å ta ned effektbehov og å bidra med fleksibilitet til energisystemet, inkludert flytting av last og tilgjengeliggjøring av fleksible volumer. I dag finnes det flere markedsplasser der fleksibilitet kan omsettes. Dere må vise helt tydelig i prosjektbeskrivelsen hvordan dere kan tilby en slik fleksibilitet.
Relevante lenker
Andre relevante utlysninger med samme tema
Praktiske opplysninger
Krav til utforming
Mer informasjon kommer snart.
Innovasjonsgrad | PILOT-E
Panelet skal vurdere det foreslåtte prosjektet i forhold til:
• Konkurrerende løsninger på markedet
• Alternative måter å løse problemet på
Innovasjonsområder:
• Nye eller forbedrede teknologier/løsninger/tjenester
• Nye eller forbedrede prosesser
• Nye forretningsmodeller
Forskningsgrad og forskningens innovasjonsrelevans | PILOT-E
Forskningsgraden vurderes i forhold til disse punktene:
• Forskningens bidrag til faglig utvikling
• Forskningens relevans for innovasjonen
• Demonstrert kunnskap om status på forskningsfeltet
Nytteverdi for omstillingen til lavutslippssamfunnet | PILOT-E
Det skal vurderes:
• Potensial for mer effektiv energiutnyttelse og/eller klimagassreduksjon når løsningen realiseres i markedet.
• Om løsningen er dokumentert betydelig bedre enn beste tilgjengelige teknologi
• Hvorvidt prosjektet adresserer problemstillinger som kan gi tydelig bidrag til omstillingen til et lavutslippssamfunn
• Hvorvidt prosjektet har samfunnsnytte ut over klima- og energigevinst – sammenliknet med konkurrerende løsninger
• Når relevant: potensial for reduksjon i eller lave nye infrastrukturkostnader
• Når relevant: potensial for nye samfunnsnyttige energirelaterte tjenester
Verdiskapingspotensial for bedriftspartnere | PILOT-E
Det skal vurderes om prosjektet vil bidra til varig økt økonomisk lønnsomhet i bedriften og styrket konkurransekraft.
Potensialet skal vurderes opp mot de samlede kostnadene for hele denne perioden (dvs. også utover FoU-prosjektets varighet og kostnader). Det skal forutsettes at realiseringen blir vellykket. Verdiskapingspotensialet kan fremkomme som:
• Ny omsetning
• Reduserte kostnader
• Økning eller opprettholdelse av konkurranseevne
Gjennomføringsevne | PILOT-E
• Bedriftene/konsortiet har tilstrekkelig faglig, organisatorisk og teknologisk kompetanse og kapasitet til å gjennomføre prosjektet og kommersialisere løsningen når den er ferdig
• Bedriftene har tilfredsstillende eierskap, styre og ledelse.
• Prosjektet er godt forankret i strategier og hos styre/ ledelse.
• Bedriftene har en realistisk plan for fullfinansiering av prosjektet
• Prosjektet fremstår gjennomførbart ut fra:
- Prosjektplan, inklusiv arbeidspakker, fremdriftsplan og leveranser
- Tydelig forankring hos og involvering av sluttbruker
- Plan for risikohåndtering
- Plan for involvering av regulatoriske myndigheter (hvis relevant)
- Håndtering av immaterielle rettigheter (hvis relevant)
- Plan for innhenting av evt. offentlige tillatelser, dersom dette ikke er på plass
- Målbare milepæler
- Budsjett og ressursinnsats
Realisering og spredning av innovasjonen | PILOT-E
• Det er sannsynliggjort et definert marked for løsningen, både nasjonalt og internasjonalt. Markedet bør være kvantifisert så langt det er mulig.
• Bedriftene/konsortiet har en realistisk plan og gode forutsetninger for å nå et definert marked
• Bedriftene/konsortiet har en troverdig forretningsmodell for prosjektet og for videre spredning av innovasjonen
Behandlingsprosedyre
Mer informasjon kommer snart.
Last ned maler
Meldinger ved utskriftstidspunkt 19. mai 2022, 17.37 CEST