Ullprat ga Forskningsrådets formidlingspris

Etnologen Ingun Grimstad Klepp ved Forbruksforskningsinstituttet ved Høgskolen i Oslo og Akershus får pris for engasert formidling om temaer som friluftsliv, klær og husarbeid, miljø og klesvaner.

Etnologen Ingun Grimstad Klepp ved Forbruksforskningsinstituttet får Forskningsrådets formidlingspris for engasjert formidling om temaer som friluftsliv, klær og husarbeid, miljø, klesvaner.
Etnologen Ingun Grimstad Klepp ved Forbruksforskningsinstituttet får Forskningsrådets formidlingspris for engasjert formidling om temaer som friluftsliv, klær og husarbeid, miljø, klesvaner.

Grimstas Klepp har engasjert seg i den politiske debatt om forbruksvekst og miljøbelastning. Hun kombinerer perspektiver fra natur-, kultur- og samfunnsvitenskapelig forskning i foredrag, bøker og utstillinger.

Klepps engasjement for tekstiler og ull har resultert i nye produkter og bedrifter. Ifølge Norilia, som omsetter norsk ull, har Klepp vært med å føre til at norsk ull har hatt økt etterspørsel for første gang på flere tiår.

Hun er dyktig til å tilpasse budskap til kanal og målgrupper, og har for eksempel vært med i TV2 hjelper deg, Lindmo, Puls, Ekko, Norgesglasset, God morgen Norge og Farmen.

Prisvinneren mottar en halv million kroner som er øremerket formidlingsaktiviteter.