Gull og sølv i Årets Nysgjerrigper 2016

Blant 150 gode prosjekter var det forskning på hvitveis og knekkebrød som gikk helt til topps i Årets Nysgjerrigper 2016. Fjerdeklassingene ved Tokke skole i Telemark vant åpen klasse med sitt hvitveisprosjekt, mens 5. klasse ved Haukås skole i Bergen vant temaklassen for matforskning.

5. klassingene ved Haukås skole forsket seg til topps i temaklassen om mat, mens 4. klasse ved Tokke skule stakk av med gullet i åpen klasse. De unge forskerne ble nylig overrasket av Nysgjerrigper med en heidundrende prisutdelingsfest på egen skole. Her vanket det pengepremier, medaljer, diplomer, is og vitenshow! Prisutdeler var Stian Sandø fra Newton.

Helsprø knekkebrødforskning i Bergen

Hvorfor blir knekkebrød myke i matboksen? "Det er ekkelt å tygge på myke knekkebrød. Vi vil prøve å finne en løsning på dette irriterende problemet", skriver Haukås-elevene i sin prosjektbeskrivelse. Haukås-elevene har gjort mange eksperimenter og forsøk og funnet fram til flere mulige løsninger for å unngå myke knekkebrød. Her er fire gode råd:

1. Pakk pålegget inn i f.eks. alufolie eller plastfolie 2. Bruk pålegg med lite fuktighet, som nugatti, peanøttsmør, brunost eller fårepølse. 3. Bruk innpakning med lufting, som matpapir eller plast-/metallbokser med luftehull. 4. Spis matpakken innen fire timer etter smøring.

https://nysgjerrigper.noArtikler/2016/april/knekkebrod

Hvitveiseksperter i Telemark

På våren plukket elevene hvitveis og vannet med farget vann. Hvitveisen tok farge fra vannet med den blå konditorfargen, men ikke fra den røde og grønne. "Kvifor lar kvitveisen seg farge blå, men ikkje raud og grøn?" Norges nyeste hvitveiseksperter har forsket på et spørsmål ikke engang ekte forskere kunne gi en bedre forklaring på.

https://nysgjerrigper.no/Artikler/2016/april/kvitveis

Sølv i Årets Nysgjerrigper 2016 gikk til:

1.trinn ved Ulsmåg skole, for prosjektet " Hva kan vi gjøre for at frukt og grønnsaker ikke skal bli ødelagt?"

1.–7. klasse ved Tverlandet skole, for prosjektet "Hvorfor er det ingen som plukker blokkebær?"

Klasse 6A ved Mjølkeråen skole, for prosjektet "Hvorfor kaster vi så mye mat?"

4. klasse ved Uvdal skole, for prosjektet "Hvorfor snakker mange barn i Uvdal annerledes enn foreldrene sine?"