Region vest: Til finalen i Årets Nysgjerrigper 2015

I konkurranse med 3000 elever har hele seks prosjekter fra Hordaland kapret en plass i finalen i Nysgjerrigper-konkurransen: Fem fra Bergen og et fra Osterøy går videre i den tradisjonsrike forskningskonkurransen for barn.

21 prosjekter av totalt 167 deltok i Region vest, som består av Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane og Hordaland. Seks av disse imponerte juryen ved VilVite så mye at prosjektet ble sendt videre til den nasjonale finalen i Oslo.

-Det blir viktigere og viktigere å ha gode forskningsmiljøer og et høyt kunnskapsnivå i hele samfunnet, sier Forskningsrådets leder, Arvid Hallén. - Det begynner i skolen, og gjennom Nysgjerrigpermetoden får elever tidlige erfaringer med å løse konkrete problemstillinger.

Om prosjektet "Hva må til for at et maisfrø skal vokse høyest mulig?" av 3. trinn ved Skeie skole: En viktig rapport for alle hobbydyrkere av mais – hvilke vekstforhold er optimale? Les hele forskningsrapporten "Hva må til for at et maisfrø skal vokse høyest mulig?" på Nysgjerrigpers nettside.

Om prosjektet "Hvorfor må vi lære å lese på skolen?" av klasse 1A ved Rolland skole: De fleste vet at de må lære å lese på skolen, men ikke alle tenker over hvorfor vi må gjøre det. Leseforskning som er relevant for enhver. Les hele forskningsrapporten "Hvorfor må vi lære å lese på skolen?" på Nysgjerrigpers nettside.

Om prosjektet "Hvorfor får man lyst til å danse av musikk?" av klasse 5A ved Mjølkeråen skole: Har du noen gang lurt på hvorfor rockefoten rører på seg når yndlingslåta spilles på radio? Denne femteklassen søker svar både hos eksperter og medelever. Les hele forskningsrapporten "Hvorfor får man lyst til å danse av musikk?" på Nysgjerrigpers nettside.

Om prosjektet "Hva avgjør hvor mye noe spretter?" av 3. klasse ved Kaland skole: En rekke spretne forsøk med ulike materialer, objekter, form, hulrom og underlag gir konkrete resultater. Les hele forskningsrapporten "Hva avgjør hvor mye noe spretter?" på Nysgjerrigpers nettside.

Om prosjektet "Hva spiste familiene på Haukås under krigen?" av 4. trinn ved Haukås skole: Intervju med folk som var barn under krigen legger grunnlag for kartlegging av hva som sto på menyen i krigsårene. Les hele forskningsrapporten "Hva spiste familiene på Haukås under krigen?" på Nysgjerrigpers nettside.

Om prosjektet "Kva meiner ein med skritt som lengdemål, og kor mange skritt går vi eigentleg på ei veke?" av 6. klasse ved Haus skule: Hvor langt er egentlig et skritt? 6. klassingene finner både historiske fakta og gjør egne undersøkelser for å finne et svar. Les hele forskningsrapporten "Kva meiner ein med skritt som lengdemål, og kor mange skritt går vi eigentleg på ei veke?" på Nysgjerrigpers nettside.

Nå må elevene vente i spenning til 10. juni og dagen hvor hele ti priser offentliggjøres. Førsteprisvinneren får hederstittelen "Årets Nysgjerrigper 2015" og en tredagers premietur spekket med opplevelser. De øvrige prisene er: 2. pris for småskole- og for mellomtrinnet – 20 000 kr 3. pris for småskole- og for mellomtrinnet – 10 000 kr Fagpriser innen helse, matematikk, språk, naturfag og teknologi- og design – premie til en verdi av 10 000 kr. Fagprisene er et samarbeid med henholdsvis Kreftforeningen, Matematikksenteret, Språkrådet, Naturfagsenteret, Teknologi- og designprisen.