Region øst: Til finalen i Årets Nysgjerrigper 2015

I konkurranse med 3000 elever har hele elleve prosjekter fra Østlandet kapret en plass i finalen i Nysgjerrigper-konkurransen: Sju fra Akershus, tre fra Oslo og et fra Hedmark går videre i den tradisjonsrike forskningskonkurransen for barn.

106 prosjekter av totalt 167 deltok i Region øst, som består av Akershus, Buskerud, Hedmark, Oppland, Oslo og Østfold. 11 av disse imponerte juryen ved Vitensenteret Innlandet så mye at prosjektet ble sendt videre til den nasjonale finalen i Oslo.

-Det blir viktigere og viktigere å ha gode forskningsmiljøer og et høyt kunnskapsnivå i hele samfunnet, sier Forskningsrådets leder, Arvid Hallén. - Det begynner i skolen, og gjennom Nysgjerrigpermetoden får elever tidlige erfaringer med å løse konkrete problemstillinger.

Om prosjektet "Hvorfor har vi negler?" av klasse 3B ved Eiksmarka skole: Alle har dem, men vet vi hvorfor? Er de bare til pynt, eller har de en reell funksjon for det moderne mennesket? Les hele forskningsrapporten "Hvorfor har vi negler?" på Nysgjerrigpers nettside.

Om prosjektet "Hvorfor er skummet hvitt når Zaloen er grønn?" av klasse 4C ved Eiksmarka skole: Skumforskere tar en oppvask med forestillingen om at alt skum er hvitt. Les hele forskningsrapporten "Hvorfor er skummet hvitt når Zaloen er grønn?" på Nysgjerrigpers nettside.

Om prosjektet "Hvorfor er det hull i oster?" av klasse 4D ved Eiksmarka skole: Nei, det er ikke musehull, men andre levende vesener som sørger for hull i oster. Forskning som passer til frokostbordet. Les hele forskningsrapporten "Hvorfor er det hull i oster?" på Nysgjerrigpers nettside.

Om prosjektet "Hvorfor opplever vi at maten vokser i munnen når vi blir spurt og skal snakke?" av klasse 5C ved Eiksmarka skole: 5C har undersøkt om maten virkelig vokser i munnen, eller om det bare føles sånn. Les hele forskningsrapporten "Hvorfor opplever vi at maten vokser i munnen når vi blir spurt og skal snakke?" på Nysgjerrigpers nettside.

Om prosjektet "Hva skjer med oss når vi sover for lite?" av klasse 6D ved Eiksmarka skole: Søvnforskerne går gjennom harde fysiske og psykiske prøvelser for å gi verden svar. Les hele forskningsrapporten "Hva skjer med oss når vi sover for lite?" på Nysgjerrigpers nettside.

Om prosjektet "Hvorfor speiler objekter seg i vann?" av klasse 7C ved Løkeberg skole: Elevene gransker speilbildet sitt i vann, og finner interessante forskjeller på ulike vanntyper. Les hele forskningsrapporten "Hvorfor speiler objekter seg i vann?" på Nysgjerrigpers nettside.

Om prosjektet "Hvorfor går tiden fort når man har det gøy og sakte når man har det kjedelig?" av klasse 5A ved Gullhaug skole: Elevene finner svar på det universelle spørsmålet vi alle har lurt på, og oppdager at filosofen og fysikeren har ulike forklaringer. Les hele forskningsrapporten "Hvorfor går tiden fort når man har det gøy og sakte når man har det kjedelig?" på Nysgjerrigpers nettside.

Om prosjektet "Hvorfor prøver mange å røyke og hvordan blir vi avhengige av røyk og sigaretter, når vi vet det er helseskadelig?" av 5. trinn, trio 2 ved Skøyen skole: Forskning på røyking viser tydelig hvorfor det fortsatt er dumt å begynne å røyke. Les hele forskningsrapporten "Hvorfor prøver mange å røyke og hvordan blir vi avhengige av røyk og sigaretter, når vi vet det er helseskadelig?" på Nysgjerrigpers nettside.

Om prosjektet "Hvem gråter mest av jenter og gutter, og hva får oss til å gråte?" av klasse 4A ved St. Sunniva skole: Er det gutter eller jenter, voksne eller barn som gråter mest? Spørreundersøkelser og loggføring over egen gråt gir interessante funn. Les hele forskningsrapporten "Hvem gråter mest av jenter og gutter, og hva får oss til å gråte?" på Nysgjerrigpers nettside.

Om prosjektet "Hvordan smaker mat med bind for øynene?" av klasse 4B ved St. Sunniva skole: Har synssansen noe å si for smaksopplevelsen? Disse elevene smaker seg frem til nye svar. Les hele forskningsrapporten "Hvordan smaker mat med bind for øynene?" på Nysgjerrigpers nettside.

Om prosjektet "Betyr gruppestørrelse og gruppesammensetning noe for hvor mye vi lærer?" av 7. trinn ved Koppang skole: Forskning på læring av de som faktisk skal lære. Svarene de kommer fram til overrasker også elevene selv. Les hele forskningsrapporten "Betyr gruppestørrelse og gruppesammensetning noe for hvor mye vi lærer?" på Nysgjerrigpers nettside.

Nå må elevene vente i spenning til 10. juni og dagen hvor hele ti priser offentliggjøres. Førsteprisvinneren får hederstittelen "Årets Nysgjerrigper 2015" og en tredagers premietur spekket med opplevelser. De øvrige prisene er: 2. pris for småskole- og for mellomtrinnet – 20 000 kr 3. pris for småskole- og for mellomtrinnet – 10 000 kr Fagpriser innen helse, matematikk, språk, naturfag og teknologi- og design – premie til en verdi av 10 000 kr. Fagprisene er et samarbeid med henholdsvis Kreftforeningen, Matematikksenteret, Språkrådet, Naturfagsenteret, Teknologi- og designprisen.