3000 nysgjerrigperer – deltakerrekord i forskningskonkurranse for barn

Nysgjerrigper-konkurransen har rekordmange deltakere i sitt 25-årsjubileum. I år har 3000 barneskoleelever levert forskningsrapporter til Forskningsrådet. Nå skal regionene velge hvem som går videre til landsfinalen.

I Region øst, som består av Oslo, Akershus, Buskerud, Østfold, Oppland og Hedmark, konkurrerer 105 prosjekter om plass i den nasjonale finalen, og her har barna blant annet forsket på fotball, hvorfor vi må følge regler i spill og om godteri gir større løpefart.

- Nysgjerrigper-konkurransen tar barns forskertrang på alvor ved å vise hvordan elever kan kombinere vitenskapelig metode, entreprenørskap og kreativitet for å skape ny kunnskap, sier juryleder Bjørn Samset, som til vanlig er forsker ved CICERO Senter for klimaforskning.

Disse deltar fra Region øst:

  • Fra Bærum i Akershus: Blommenholm skole deltar med prosjektet ”Kan en maiskolbe bli til popcorn hvis vi legger den i microbølgeovnen?”
  • Fra Asker i Akershus: Hagaløkka skole deltar med prosjektet ”Drager - hvordan virker de best?”
  • Fra Asker i Akershus: Vettre skole deltar med prosjektet ”Hvorfor blir det ikke mye blod samlet i beina, som er nederst hele tiden når vi er våkne?”
  • Fra Bærum i Akershus: Bærum Montessoriskole deltar med prosjektet ”Blodsukkerprosjektet (Hvordan påvirker ulike typer mat blodsukkeret vårt?)”
  • Fra Bærum i Akershus: Eiksmarka skole deltar med 25 prosjekter om blant annet banning, håndsopprekning, fnising og hull i oster.
  • Fra Bærum i Akershus: Gullhaug skole deltar med prosjektene ”Hvorfor går tiden noen ganger fort og noen ganger sakte?” og ”Hvorfor er noen kilne, og ikke andre?”
  • Fra Bærum i Akershus: Jar skole deltar med prosjektene ”Hvorfor har flere jenter enn gutter langt hår?”, ”Hvorfor elsker man noen få?” og ”Hvorfor liker mus ost?”
  • Fra Bærum i Akershus: Skui skole deltar med prosjektene ”Hvorfor er puberteten så flau?” og ”Hva er det mest vanlig å være allergisk mot her vi bor, og hvorfor er det sånn?”
  • Fra Høvik i Akershus: Høvik skole deltar med prosjektene ”Hvorfor klistrer tape?”, ”Hvorfor får noen fregner?”, ”Hvorfor vokser mose på stein?” og ”Hvorfor bruker folk merkeklær?”
  • Fra Nesodden i Akershus: Nesoddtangen skole deltar med prosjektet ”Slipp naturen inn!”
  • Fra Nittedal i Akershus: Rotnes skole deltar med prosjektet ”Tankens påvirkningskraft”
  • Fra Oppegård i Akershus: Kolbotn skole deltar med prosjektene ”Hva kan vi gjøre for å bli sterkere?”, ”Hva skal til for at en barnefilm blir mye sett på kino?” og ”Hvorfor smaker usunn mat bedre enn sunn mat?”
  • Fra Skedsmo i Akershus: Volla skole deltar med prosjektene ”Hva gjør hjernen smartere?”, ”Hvorfor ser vi lite i mørket?” og ”Hva er tannkrem laget av?”
  • Fra Ås i Akershus: Åsgård skole deltar med prosjektet ”Husker barn bedre enn voksne?”
  • Fra Ås i Akershus: Nordby skole deltar med prosjektet ”Allergi”
  • Fra Drammen i Buskerud: Øren skole deltar med prosjektene ”Hvilken tannkrem er den beste å bruke?”, ”Hvorfor liker vi godteri bedre enn grønnsaker?” og ”Hvorfor er fotball så populært blant barn?”
  • Fra Hemsedal i Buskerud: Ulsåk skole deltar med prosjektet ”Hva skjer med tenner når de ligger i ulike typer væske i en uke?”
  • Fra Nore og Uvdal i Buskerud: Uvdal skole deltar med prosjektet ”Hvordan lager vi den høyeste brusfontenen?”
  • Fra Sigdal i Buskerud: Eggedal skole deltar med prosjektet ”Er det godt for barn å vokse opp i Sigdal kommune?”
  • Fra Alvdal i Hedmark: Plassen skole deltar med prosjektet ”Når på årets spirer frø best og hvorfor?”
  • Fra Løten i Hedmark: Hedemarken friskole deltar med prosjektet ”Hvilken hamburger råtner fortest, og hvorfor?”
  • Fra Stor-Elvdal i Hedmark: Koppang skole deltar med prosjektet ”Betyr gruppestørrelse og gruppesammensetning noe for hvor mye vi lærer?”
  • Fra Lillehammer i Oppland: Kringsjå skole deltar med prosjektet ”Hvorfor liker vi en musikk bedre enn en annen?”
  • Fra Nord-Aurdal i Oppland: Nord-Aurdal barneskole deltar med 13 prosjekter om blant annet mugne limstifter, favoritt-Cola, sminke og lærerens ringfinger
  • Fra Oslo: Bekkelaget skole deltar med ti prosjekter om blant annet gjesping, forelskelse, grimaser og kløing.
  • Fra Oslo: Hallagerbakken skole deltar med prosjektene ”Hvilke farger er best likt?” og ”Hva smaker best av sunn og usunn mat når du ikke vet hva som er hva?”
  • Fra Oslo: Ila skole deltar med prosjektene ”Hvordan kan farger påvirke følelser?”, ”Er det sant at det er sunt å kjede seg?” og ”Er jenter og gutter tøffe på forskjellige måter?”
  • Fra Oslo: Karlsrud skole deltar med prosjektet ”Tann i cola”
  • Fra Oslo: Rommen skole deltar med prosjektet ”Hvorfor blir de som ser annerledes ut mobbet?”
  • Fra Oslo: Ruseløkka skole deltar med prosjektet ”Såpeboblenes hemmeligheter”
  • Fra Oslo: Skøyen skole deltar med prosjektene ”Høyre og venstrehendte”, ”Hvorfor blir noen svimmel når man snurrer? ” og ”Hvorfor prøver mange å røyke og hvordan blir vi avhengige av røyk og sigaretter, når vi vet det er helseskadelig? ”
  • Fra Oslo: St. Sunniva skole deltar med prosjektene ”Hvem gråter mest av jenter og gutter, og hva får oss til å gråte?” og ”Hvordan smaker mat med bind for øynene?”

Følg med på nysgjerrigper.no

26. mai: Hvilke bidrag fra regionen går videre til landsfinalen?

10. juni: Vinnere av Årets Nysgjerrigper 2015 kåres