Presseinvitasjon til BIA-dagen: Lyse ideer i mørke tider – Gjør Norge til et u-land igjen!

– Forflytningen av hvor verdens mest spennende tanker tenkes, er kanskje den viktigste forandringen som skjer i verden i dag, sier Fredrik Härén svensk kreativitetsekspert bosatt i Singapore. Med tittelen ”Gjør Norge til et u-land igjen” innleder han årets BIA-dag i regi av Forskningsrådet.

– Vi underutnytter vårt kreative potensial, sier han. For å få fart på de vestlige landene – og ikke minst Norge – må vi mentalt erklære oss som u-land. Vi må være mer nysgjerrige, sultne og vitebegjærlige, først da kan vi ha håp om å komme oss videre. I dag er vi trøtte, matleie og irriterende selvsikre. Sier svensken som har nabolandets mest sette og diskuterte på You Tube.

 

Hvordan overleve etter krisen

 

Tirsdag 28. april har Forskningsrådet invitert bedrifter, forskningsmiljøer og politikere til Det Norske Teatret for å lære om kreativitet og nye forretningsmodeller.

 

– Vi må tenke på tiden etter finans- og økonomikrisen. Hvordan skal vi hevde oss internasjonalt i en verden som er i forandring. De asiatiske landene med Kina i spissen kommer sannsynligvis styrket ut av nedgangstiden. Da er det viktig at våre bedrifter og forskningsmiljøer evner å være innovative og tenke kreativt, sier Lars Espen Aukrust, divisjonsdirektør i Forskningsrådet.

 

Norske bedrifter til inspirasjon

 

Det finnes norske bedrifter som allerede har tatt styringen over sin kreativitet: StatoilHydro, Snøhetta og Point Carbon er eksempler på tre bedrifter som samarbeider i et prosjekt finansiert av Forskningsrådet hvor man ønsker å finne ut hva som gjør dem kreative. På BIA-dagen skal de innvie deltakerne i hva som gjør dem eksepsjonelt gode.

 

Fagdagen setter også fokus på forretningsmodeller og hvordan man designer tjenester. To tema som er dagsaktuelle i et Norge hvor store deler av den tradisjonelle eksportindustrien føler krisen på huden.

 

  På BIA-dagen kan du også høre

 

  • Tore Ulstein: om de endringer som er gjort i Ulsteingruppen
  • Lavrans Løvli fra Live Work: om hvordan man designer tjenester
  • Hampus Jakobsson fra The Astonishing tribe: om hvordan man velger forretningsmodell som er økonomisk suksess.

 

Når: 28. april 10-16 (se vedlagt program)

Hvor: Det Norske Teatret, Oslo

Mer informasjon: Susanne Ringdal 916 24 892