Forskningskampanjen

I Forskningskampanjen inviterer vi alle elever i landet til å hjelpe forskere med å skaffe data. Vi oppfordrer forskere som vil være med til å sende oss forslag.

Forskningskampanjen er et landsomfattende citizen science-, eller folkeforskningsprosjekt, der elever fra 6 til 19 år inviteres til å hjelpe forskere i et forskningsprosjekt. Med Forskningskampanjen kan du som forsker få tusenvis av medforskere fra skoler i hele landet!

Forskningskampanjen arrangeres under Forskningsdagene i september.

Oppdrag 2021: Sjekk skolens uteområde

Forskere har undersøkt hva som skal til for at uteområdene kan bli bra, men vi vet ikke nok om hvordan skolegårder rundt i landet faktisk er. Det kan elever hjelpe oss med!

Meld dere på her.

Rapport fra 2020-kampanjen: Finn fremmede arter

Høsten 2020 kartla over 115 skoler i hele landet fremmede arter i sitt nærmiljø. Her kan du lese rapporten. Les mer om kampanjen hos miljolare.no.

I rapporten kan du lese om hvilke planter elevene fant flest av, og få nyttige tips når du skal lete etter fremmede arter selv.

Slik foregår Forskningskampanjen

  • Alle elevene gjør de samme undersøkelsene.
  • Resultatene registreres på nett.
  • Forskere analyserer data og skriver rapport.

Er du forsker og ønsker å være med?

Forskerne velger forskningsspørsmål, kvalitetssikrer metoden og har ansvar for å analysere data. Forskningsrådet og Miljolare.no har kontakt med skolene, tilpasser oppgaven til elevene og utvikler materiell.

Eksempler

Tidligere har elever blant annet undersøkt svinn fra kunstgressbaner, kartlagt arter av meitemark, målt innetemperatur i hjemmene sine, registrert innhold i matpakker og utforsket språk- og dialektbruk.

Elever fra 6A på Krohnengen skole i Bergen undersøker nærmiljøet sammen med forsknings- og høyere utdannings minister Iselin Nybø og forsker Marte Haave.
I 2019 var mikroplast tema for kampanjen. Elever fra 6A på Krohnengen skole i Bergen startet Jakten på mikroplasten sammen med forsknings- og høyere utdannings minister Iselin Nybø og forsker Marte Haave. (Foto: Marit Møllhausen)

Flere eksempler på forskningskampanjer