Send faktura elektronisk til Forskningsrådet
EHF er statens standardformat for elektronisk fakturering. Som statlig virksomhet er Forskningsrådet etter digitaliseringsrundskrivet pålagt å heldigitalisere håndteringen av fakturaer og kreditnotaer.
Leverandører som sender fakturaer på papir eller pdf (ikke via EHF), får fakturaen i retur. EHF er et standard filformat som dere sender fakturaen i. De fleste som fakturerer elektronisk, bruker dette formatet.
Dersom dere ikke har tatt i bruk elektronisk faktura, anbefaler vi at du tar kontakt med leverandøren av ditt fakturerings- eller økonomisystem. Du kan også følge denne lenken (anskaffelser.no) og få en oversikt over fakturaportaler/leverandører som kan hjelpe til med å levere fakturaer i dette formatet. Merk at oversikten også inkluderer de fleste banker i Norge.
Faktura må inneholde en av disse opplysningene
- Bestillingsnummer/ordrenummer for den aktuelle bestillingen
- Prosjektnummer på fakturaer som gjelder forskningsprosjekter med finansiering fra Forskningsrådet
- Initialer til kontaktperson i Forskningsrådet
Vår fakturaadresse er vårt organisasjonsnummer: 970141669
Utenlandske leverandører må benytte formatet PEPPOL BIS. Landkode 0192 må stå foran vårt organisasjonsnummer, slik 0192:970141669 (dette er vårt participent id).
Dersom en EHF-faktura blir returnert er det på grunn av oppgitte referanser er ugyldige. Ta kontakt med den personen som dere har vært i kontakt med tidligere i Forskningsrådet og korriger etterpå direkte fakturaen med riktige referanser.
Purring på tilskudd: Det skal ikke sendes purring på ikke-mottatt tilskudd fra Forskningsrådet (jfr. kontrakt). Ta i stedet kontakt med saksbehandler for prosjektet.
Det finnes mange felter i EHF som leverandører kan benytte. Her er en beskrivelse av de vi bruker. Forskningsrådet skiller mellom utbetaling av FoU-tilskudd og faktura for kostnader til drift og administrasjon av Forskningsrådet. Se nedenfor hvilken tagg informasjonen skal stå i og hvordan slike referanser kan se for de to typene EHF-faktura som Forskningsrådet mottar.
Utbetaling av FoU-tilskudd mot EHF-faktura
Forskningsrådet utbetaler tilskudd mot faktura, når prosjektet er aktivt. Prosjektansvarlig organisasjon skal sende faktura spesifisert med påløpte kostnader og beløpet som skal utbetales. Se krav til spesifikasjon (lenke med anker)
Faktura må ha Forskningsrådets prosjektnummer som referanse. Denne legges i taggen Invoice/buyerReference
Eksempel: 304566 (vil bli 8 siffer på prosjekter som bevilges fra 2026).
Prosjekter som har fått oppgitt et ordrenummer, kan fortsatt bruke det. Syv-sifret nummer som starter med 3 legges i taggen Invoice / OrderReference/ID
Utbetaling av drifts og administrasjonsfaktura
Deres referanse / bestillerreferanse
Forskningsrådets ønskede referanse på aktuell faktura skal oppgis av Forskningsrådet ved bestilling og skal vises på faktura.
Dersom dere ikke har mottatt ønsket referanse, oppgi initialer til bestiller (kan finnes på bestillers e-postadresse)
- Referansen skal legges i taggen Invoice/buyerReference
Eksempel: 100056 eller JRAA
Kundens bestillingsnummer / ordrenummer
Mottar dere elektroniske bestillinger fra Forskningsrådet (eBestilling), står ordrenummer i bestillingen.
Referansen skal legges i taggen Invoice / OrderReference/ID
Eksempel: 2xxxxxx (varer/tjenester)
Rammeavtale- eller avtalenummer
Har Forskningsrådet har en avtale med dere, skal avtalenummer oppgis.
Referansen skal legges i taggen Invoice/ContractDocumentReference/ID
Eksempel: 18/202
Meldinger ved utskriftstidspunkt 11. desember 2025, kl. 09.32 CET