192 millioner kroner til nasjonale forskningssentre for transport
Forskningsrådet gir 192 millioner kroner til tre forskningssentre for transport, som de neste åtte årene skal gi Norge kunnskap vi trenger for å bygge framtidens transportsystem.
– For å bli et lavutslippssamfunn innen 2050, trenger vi kunnskap som hjelper oss å få ned utslippene fra transport. Derfor gir regjeringen nå til sammen 192 millioner kroner til tre sterke forskningsmiljøer. De tre får status som nasjonale forskningssentre for transport. Målet er at vi gjennom forskning kan forbedre infrastrukturen, redusere miljøpåvirkningen, ta i bruk teknologi og øke sikkerheten på veiene, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Forskningssentrene skal drives i åtte år og skal ha et helhetlig og langsiktig perspektiv på transportsystemet. Sentrene skal være tverrfaglige og skal ikke være avgrenset til én transportform.
– Når vi nå peker ut nasjonale forskningssentre for transport, samler vi de fremste kunnskapsmiljøene på feltet. De skal utvikle kunnskapen vi trenger for å utvikle framtidas transportløsninger, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland.
Muligheten for å nyttiggjøre forskningsresultatene i praktisk politikkutforming og myndighetsutøvelse er vektlagt i utvelgelsen av sentrene.
– Sentrene skal knytte aktører fra forskningen, det offentlige og næringslivet sammen. Målet er at ny kunnskap og nye løsninger kan bli tatt raskt i bruk, sier administrerende direktør i Forskningsrådet Mari Sundli Tveit.
De tre tildelte sentrene er følgende:
Transportøkonomisk institutt (TØI) får 70,4 millioner kroner over åtte år. Senteret skal gi svar på hvilken rolle transportsystemet spiller i omstillingen til et lavutslippssamfunn i Norge. Senteret skal utvikle metoder, modeller og analysegrunnlag som er nødvendige for å planlegge en slik overgang. Ved hjelp av banebrytende forskning og tett samarbeid skal senteret støtte Norge i å oppfylle sine klimaforpliktelser og legge til rette for et fremtidig transportsystem som er bærekraftig. Senteret skal samle fragmenterte offentlige aktører, forskningsmiljøer og annen ekspertise i transportsektoren, og legge til rette for en mer koordinert innsats for å forbedre metoder og beslutningsverktøy.
Norges geotekniske institutt (NGI) får 60,8 millioner kroner over åtte år. Senteret skal bidra til at Norges transportinfrastruktur blir mer robust i møte med fremtidige utfordringer fra klimaendringer, ekstremvær, naturkatastrofer og digitale trusler. Senteret skal utvikle verktøy, strategier og anbefalinger for å sikre trygg og effektiv transport for mennesker og varer. Det innebærer å utvikle avanserte metoder for risikovurdering, stresstesting og beslutningsstøtteverktøy for politikkutforming og forvaltning av infrastruktur.
Sintef AS får 60,8 millioner kroner over åtte år. Senteret skal utvikle kunnskap som støtter transportmyndigheter i å lage strategier for å redusere utslipp, samtidig som det tas hensyn til natur, miljø og arealbruk. Det skal også styrke kunnskapen om hvordan internasjonale regelverk utvikler seg og kan fremme nasjonal transportpolitikk, fremme tverrsektorielle tiltak som reduserer transportens miljøpåvirkning, utvikle et helhetlig vurderingsrammeverk for transportens konsekvenser, samt sikre at kunnskap om natur og miljø integreres i praktisk planlegging og beslutningstaking.
Meldinger ved utskriftstidspunkt 19. juni 2025, kl. 11.50 CEST