Slik kan du delta

Finn ut hvordan du kan delta i Unge forskere

Les mer

 

Deltaker

Om prosjektet

GULL

David Solesvik

"A Study of Entrepreneurial Intentions among Norwegian students"

Skole: Haugesund International School

 

Oppgaven undersøker tankesettet til unge entreprenører og hva de tenker om å starte sin egen bedrift. Forfatteren ser på faktorene som påvirker en ung persons avgjørelse om å starte deres egen bedrift.

Les oppgaven

SØLV

Anish Athmakoor: 

"Are animal proteins and plant proteins equally effective in building muscle mass?"

Skole: British International School of Stavanger

Oppgaven er en vitenskapelig undersøkelse om animalske eller planteproteiner er best for å bygge muskler. Testen ble utført av forfatteren selv, som utførte prosjektet gjennom trening og kosthold.

Les oppgaven

SØLV: 

Sepehr Salimi: 

"Grow a plant for 30 days autonomously and more efficiently than regular watering by hand"

Skole: The British International School of Stavanger

Oppgaven tester ut en automatisk vanner, basert på sensorer for fukt, lys og temperatur, og sammenligner veksten til en bønneplante som er vannet manuelt. Forfatteren belyser hvordan automatiske vanningssystemer vil være viktig med tanke på en bærekraftig fremtid, ettersom resultatene viste at den automatiske vannede planten ble 23 cm høyere enn den mauelt vannede planten i løpet av 30 dager.

Les oppgaven

BRONSE

Maria Chamanskaya:

"Hvordan endres forståelsen av en bok under oversettningsprosessen?"

Skole: The British International School of Stavanger

I dag oversettes bøker og tekster for å tiltrekke et større publikum, men hvilke implikasjoner har dette? Hvor viktig er det faktisk å lese bøker på originalspråket? Denne oppgaven søker å svare på om det er mulig å få akkurat den samme leseropplevelsen av en og samme bok, men på tre ulike språk gjennom å lese og analysere språket i Harry Potter og de vises stein på norsk, engelsk og russisk.

Les oppgaven