Vinnere i Unge forskere 2022
Under finalemøtet fredag 22. april ble årets vinnere i Unge forskere-konkurransen kåret. Til sammen 25 forskningsprosjekter ble premiert med pengepriser og spesialpriser som deltakelse på internasjonale konkurranser.
Se alle vinnere i klassen for naturvitenskap og teknologi
Se alle vinnere i klassen for humanistiske fag og samfunnsfag
Se alle vinnere i ungdomsskoleklassen
Førsteprisvinnere i klassene for "naturvitenskap og teknologi" og "humanistiske fag og samfunnsfag" får 15 000 kr, andreprisvinnere får 10 000 kr og tredjeprisvinnere får 7000 kr.
I ungdomsskoleklassen får førsteprisvinneren 10 000 kr, andreprisvinnere får 5 000 kr og tredjeprisvinnere får 3 000 kr.
I tillegg ble det delt ut noen spesialpriser som er å deltakelse på internasjonale konkurranser og seminarer.
Førsteprisvinnere i klassen for naturvitenskap og teknologi
I klassen for naturvitenskap og teknologi ble det delt ut tre førstepriser. De gikk til Jonas Alexander Smidsrød Simonsen fra Oslo by steinerskole, Nikolai Zemliansky fra Blindern vgs og trioen Alexander Marks, Martin Thormodsrud og August Lukkassen fra Ullern vgs.
Jonas Simonsen
Oppgaven til Jonas Simonsen går ut på å studere skumdanning av ulike tensider og hvordan den blir påvirket av temperatur, salt og spesifikke ioner. Han fant blant annet ut at en vannløsning som Zalo, der det er flere ulike tensider, gir god og stabil skummingsevne. Dette er et krevende tema i krysningen mellom kjemi og fysikk, og Simonsen leverer både lettfattelige forklaringer av kompliserte mekanismer og eksperimentelt arbeid som holder universitetsnivå. Juryen er mektig imponert og spår en lysende karriere som forsker om Simonsen ønsker det.
Nikolai Zemliansky
I sitt prosjekt har Zemliansky bygd LEGO mindstorms-roboter for utforsking på andre planeter, og testa hvor godt tre forskjellige typer sensorer klarte å hjelpe roboten med å navigere gjennom ei hinderløype. Oppgaven er presist og godt skrevet, med en grundig beskrivelse av robot-basert utforsking av verdensrommet som viser stor interesse for temaet. I tillegg peker Zemliansky på andre områder for samme teknologi, for eksempel undersøkelser under is. Prosjektet er metodisk solid med systematisk kontroll av variabler og repeterte forsøk for å få god statistikk. Juryen vil berømme et omfattende arbeid som viser stor kvalitet i fysikkfaglig forståelse, eksperimentelt arbeid og robot-teknologi, og håper Zemliansky dyrker interessen for romforskning videre.
Alexander Marks, Martin Thormodsrud og August Lukkassen
Forskertrioen fra Ullern har studert hvordan E.coli-bakterier blir påvirket av antibiotika. Mer spesifikt har de sett på hvordan mengden frigjort lipopolysakkarid blir påvirket av konsentrasjon og type antibiotika. Slikt frigjort lipopolysakkarid medvirker nemlig sterkt til sykdomsbildet og eventuelt død ved blodforgiftning som følge av infeksjon med E.coli. Arbeidet utmerker seg på flere vitenskapelige vis: Det er godt planlagt og viser stor grad av nøyaktighet og presisjon i den metodiske tilnærmingen. Diskusjonen er fyldig og høyst relevant, der egne resultater blir sett i sammenheng med en lang liste av annen forskning på feltet. Juryen gratulerer!
Se film hvor finalistene presenterer prosjektene sine
Førsteprisvinnere i klassen for humanistiske fag og samfunnsfag
Det ble delt ut tre førstepriser i klassen for humanistiske fag og samfunnsfag. De gikk til Laura Neal fra UWC Red Cross Nordic, Anish Athmakoor fra St Olav vgs og Tuva Mørk fra Stavanger Katedralskole.
Laura Neal
Neal har studert hvordan mennesker med funksjonsnedsettinger er representert i We are the superhumans, en reklamefilm for paralympics i Rio i 2016. Et av funnene til Neal er at det underliggende narrativet i filmen reduserer funksjonsnedsettinger til noe som skal overkommes, slik at det kan virke fremmedgjørende. Arbeidet skiller seg positivt ut blant annet ved å være teoretisk sterkt og hvordan Neal klarer å kontekstualisere We are the superhumans. Hun kommer og med presise og selvstendige poeng, som at filmen laget et skille mellom rette og gale måter å leve med funksjonsnedsettinger på, der det rette er å legge ned stor innsats. Juryen er ordentlig imponert over et arbeid som ga fagkonsulenten tro på framtiden og et ønske om å møte den unge forskerens stemme i sitt eget fagfelt om noen år.
Anish Athmakoor
I sin studie har Athmakoor sett på hvordan etterspørselen etter sukkerholdige produkter avhenger av pris. Den unge forskeren ville finne ut hvor priselastisk produktene er, for å avgjøre om avgifter kan tenkes å redusere forbruket av dem. Metoden er spesielt imponerende, der Athmakoor laget en fiktiv nettbutikk med sukkerholdig mat, luksusartikler og nødvendige produkter alle trenger. Så ble det rekruttert deltakere til å liksom-handle i butikken hver tredje dag over en periode hvor han også endret prisene. Arbeidet viser både kreativ og analytisk evne i lag med kritisk tenking, alle veldig gode kvaliteter i forskning. Juryen gratulerer og håper kandidaten går videre med studier i økonomi.
Tuva Mørk
I sitt prosjekt har Mørk tatt for seg nettsidene til noen skoler for å undersøke hvordan de prøver å trekke til seg potensielle elever. Mer konkret bruker hun diskursanalyse, kommunikasjonsteori og retorikk til å sammenligne nettsidene til tre folkehøyskoler og tre videregående skoler som tilbyr studiespesialisering. Mørk finner at de videregående skolene kommuniserer som om ungdommer går etter faglighet, mens folkehøyskolene legger vekt på det spesielle for å møte ungdom som vil ha noe annerledes og unikt. Oppgaven er velskreven og overbevisende, og analysen viser stor grad av selvstendighet. Juryen er imponert og håper Mørk utvikler interesse for samfunnsvitenskapelige spørsmål videre.
Se film hvor finalistene presenterer prosjektene sine
Førsteprisvinner i ungdomsskoleklassen
I ungdomsskoleklassen ble det delt ut en førstepris. Den gikk til Sara Javin fra BISS - British International School of Stavanger.
I prosjektet sitt undersøkte Janvin en kobling mellom fysisk aktivitet og hukommelse. Hun gjennomførte et kontrollert eksperiment der hun testet hukommelsen til to randomiserte grupper med elever etter korte perioder med fysisk aktivitet eller ro. Hun fant at det spilte en rolle om kroppen er aktiv eller i ro under læringsfasen for hvor godt man husker det man har lært, og foreslår at fysisk trening samtidig som man prøver å lære noe er en god ide. Eksperimentet var solid satt opp og elegant utført, og oppgaven er godt skrevet og relevant for et bredt publikum. Juryen er mektig imponert over kvaliteten denne ungdomsskoleeleven har levert. Gratulerer!
Se film hvor finalistene presenterer prosjektene sine
Se opptak av finalen
Alle prisvinnere i klassen for naturvitenskap og teknologi
Det ble delt ut tre førstepriser, tre andrepriser og fem tredjepriser i denne klassen.
Klikk på tittel for å lese rapport og klikk på bildene for større versjoner. Alle bildene er finalistenes egne.
Pris |
Navn |
Tittel på prosjekt |
Skole (sted) |
1. Pris Deltakelse på Stockholm International Youth Science Seminar i Sverige |
Jonas Alexander Smidsrød Simonsen | SKUM - En fordypningsoppgave om skum og hva som påvirker skummingsevnen til ulike tensider. | Oslo by steinerskole (Oslo) |
1. Pris Deltakelse på International Science and Engineering Fair i Atlanta, USA |
Nikolai Zemliansky | Finding the optimal combination of touch, color, infrared sensors to navigate a robot explorer through simulated space-like conditions. | Blindern vgs (Oslo) |
1. Pris Deltakelse på EU Contest for Young Scientists i Leiden, Nederland |
Alexander Marks, Martin Thormodsrud og August Lukkassen | Antibiotika-indusert frigjøring av lipopolysakkarid hos Escherichia coli. | Ullern vgs (Oslo) |
2. Pris | Pedro Pontes García | How can the behaviour of a pendulum be modelled mathematically? | UWC Red Cross Nordic (Flekke) |
2. Pris | Mark Muravec | Changes in circumferences of body limbs and heart rate after anaerobic exercises | UWC Red Cross Nordic (Flekke) |
2. Pris Deltakelse på den danske Unge forskere-konkurransen i København |
Ida Marie Nervik | Determination of bicycle drag components using the coast-down model | Blindern vgs (Oslo) |
3. Pris Deltakelse på Andøya Space Camp |
Leanda Wenus | Elastics, energy, and efficiency | UWC Red Cross Nordic (Flekke) |
3. Pris | Leah Kiserud | Size of barnacles depending on placement on rock suface | UWC Red Cross Nordic (Flekke) |
3. Pris | Laura Neal | Impact of spotting on balance and perceived dizziness in dancers and non-dancers | UWC Red Cross Nordic (Flekke) |
3. Pris |
Kristina Koka | Determination of dietary effects on supplementary iron | St Olav vgs (Stavanger) |
3. Pris | Tyra Elaine Espedal | The efficiency of the slide rule | St Olav vgs (Stavanger) |
Alle prisvinnere i klassen for humanistiske fag
I denne klassen er det tre førsteprisvinnere, fire andreprisvinnere og fire tredjeprisvinnere.
Pris |
Navn |
Tittel på prosjekt |
Skole (sted) |
1. pris Deltakelse på International Swiss Talent Forum i Sveits |
Laura Neal | Analysis of diability representation in We are the Superhumans by Channel 4 | UWC Red Cross Nordic (Flekke) |
1. pris Deltakelse på EU Contest for Young Scientists i Leiden, Nederland |
Anish Athmakoor | What is the price elasticity of demand (PED) of sugary foods for teenagers at Anish's online shop located in Stavanger, Norway? | St Olav vgs (Stavanger) |
1. pris Deltakelse på London International Youth Science Forum |
Tuva Mørk | En skole for "alle" | Stavanger katedralskole (Stavanger) |
2. pris |
Marija Janeva | What role did the youth popular culture in Yugoslavia play in the creation of a collective identity? | UWC Red Cross Nordic (Flekke) |
2. pris Deltakelse på London International Youth Science Forum |
Fauste Meckovskyte | The use and effect of persuasive rhetoric in pro-eating disorder websites | UWC Red Cross Nordic (Flekke) |
2. pris Deltakelse på London International Youth Science Forum |
Krishan Rai | Tanya Tagaq's musical depiction of environmental issues | UWC Red Cross Nordic (Flekke) |
2. pris |
Yimin Dong | How does theater in prison manifest core values of positive psychology? | UWC Red Cross Nordic (Flekke) |
3. pris Deltakelse på utdelingen av Nobels fredspris |
Sofia Dymova | What philosophical doctrines is Russia imperial nationalism based on? | UWC Red Cross Nordic (Flekke) |
3. pris |
Emma Haugland Martinsen | 20 000 barn i Oslo vokser opp i fattige familier | Oslo by steinerskole (Oslo) |
3. pris |
Hanna Schistad | Self-radicalization on the internet | Oslo by steinerskole (Oslo) |
3. pris |
Máni Snær Ruiz Kolbrúnarson | An Investigation on Competition in the Norwegian Grocery Market | Kristiansand Katedralskole Gimle |
Alle prisvinnere i ungdomssklassen
I denne klassen er det en førsteprisvinner, en andreprisvinner og to tredjeprisvinnere.
Pris | Navn | Tittel på prosjekt | Skole (sted) |
1. pris | Sara Janvin | An experiment on state-dependent memory induced by aerobic exercise | BISS - British International School of Stavanger (Stavanger) |
2. pris | Nandita Anil | A teenager's clouded mind | BISS - British International School of Stavanger (Stavanger) |
3. pris | Berit Simonhjell | Hvorfor dør Tomterskogen? | Kråkstad skole (Kråkstad, Viken) |
3. pris | Per Tobias Gjestad og Jens Wilhelm Ariansen | Vientjernet - Et surt vann | Ski ungdomsskole (Ski, Viken) |
Meldinger ved utskriftstidspunkt 4. juni 2023, 07:04 CEST