Mer miljøvennlig e-handel

PostNord som skal måle effekten av å sette opp smarte pakkeautomater i Oslo-området. Antagelsen er at det vil gi mer miljøvennlig og effektiv logistikk, samtidig som forbrukerne kan hente pakkene når de vil og uten å stå i kø. Nylig fikk de støtte fra Forskningsrådets Pilot T-ordning til prosjektet.

- Vi tror at dette vil gi betydelige forbedringer for oss, forbrukerne og samfunnet. Mange individuelle hjemleveringer krever flere biler og sjåfører. Det øker både kostnadene og miljøbelastningen, sier Victoria Rummelhoff, e-handelsekspert i PostNord Norge og leder av prosjektet.

- Ved å kunne fylle opp et pakkestativ i nærheten av der folk bor, kan vi levere mange pakker på én gang samtidig som forbrukerne får en individuell løsning og kan hente pakkene når det passer dem, sier Victoria Rummelhoff, e-handelsekspert i PostNord Norge og leder av prosjektet. Foto: PostNord

Det er også meningen pakkeboksene skal kunne brukes til å returnere pakker og i neste omgang også sende pakker til andre. Boksene åpnes ved hjelp av mobiltelefonen.

Lavere kostnader og miljøforbedringer

I tillegg til forskning på effekten av pakkebokser, skal prosjektet vurdere såkalt kontaktløse hjemleveranser der mottaker ikke behøver å være hjemme. Dette vil supplere kontaktløse leveranser via pakkebokser, og er særlig aktuelt for større og tyngre leveranser.

-Hypotesen er at dette vil gi betydelige miljø- og kostnadsforbedringer, som vil komme forbrukerne og samfunnet til gode. Nå får vi anledning til å teste hypotesen ved å gjennomføre vitenskapelige målinger. Prosjektet skal også utrede praktiske måter å dele nytt utstyr og sikre alle leverandører lik tilgang til oppganger, slik at vi ikke dublerer utstyr og systemer, sier Rummelhoff

Som en del av prosjektet skal det utvikles løsninger som gjør at forbrukeren selv kan styre måten pakkene leveres på og når de skal komme. I tillegg skal en kalkulator som beregner CO2-utslippet for ulike pakker og leveransealternativ oppgraderes.

Prosjektet startet i 2021 og går over to og et halvt år. Budsjettet er på 20,2 millioner kroner, hvorav Forskningsrådet finansierer 8,1 millioner kroner. Transportøkonomisk institutt skal delta i prosjektet med tre av sine forskere.

Meldinger ved utskriftstidspunkt 2. desember 2021, 07.06 CET

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.