13 tips for å lykkes med forskning og innovasjon i næringslivet

Hvordan lykkes med forskning og innovasjon i næringslivet? Her får du de beste tipsene fra tre aktører som ser inn i framtiden.

Pablo Gonzalez, seniorrådgiver i Skanska

Forskningsprosjektet som Gonzalez står i spissen for, skal redusere avfallsmengden på byggeplassen, en kjent utfordring i bransjen. Slik vil de lettere møte myndighetenes fremtidige krav til avfallshåndtering og samtidig styrke konkurranseevnen.

Bilde av mann og en byggeplass
- Det er viktig å definere roller tidlig, sier Pablo Gonzalez. Foto: Skanska
  • Det er viktig å få med seg relevante samarbeidspartnere, helst fra ulike deler av verdikjeden. Bruk tid på å finne ut hvordan prosjektet kan dekke de forskjellige partnernes behov
  • I vårt prosjekt har vi så langt bare private aktører, men det kan være smart å ha med en partner fra det offentlige. Myndighetene setter premisser for oss, både med krav og som kunder
  • Planlegg slik at alle bidrar og alle får noe ut av det
  • Viktig å tidlig definere de ulike rollene: Hvem skal være prosjekteier og -leder, og avklare hvilke ressurser de har tilgjengelig. Etablere tydelige ansvarsområder for å unngå misforståelser, definere konkret hvor mye tid det vil kreve for ulike roller
  • Det høres kanskje opplagt ut, men det er viktig å finne et tema som er aktuelt og relevant for alle involverte. Det er ikke alltid det sammenfaller, og for oss er det viktig å prioritere riktig når vi skal bruke tid på det og det innebærer noe risiko

Les mer: - Forskning gir oss et konkurransefortrinn

Gaute Ubostad, gründer bak Under restaurant

Ubostad og hans medgründere har brukt forskning for å lykkes med undervannsrestauranten ved Lindesnes, og mener det er nøkkelen til den store suksessen.

Bilde av en mann sammen med bilde fra restauranten Under
- Ikke gjør noe halvgodt, mener Gaute Ubostad. Foto: Aina Regina og Solveig Thiis-Evensen
  • Hvis du har en god idé, strekk deg langt. Ikke gjør noe halvgodt, det appellerer hverken til forskningsmiljøene eller virkemiddelapparatet. Med høye ambisjoner er det lettere å få med seg kompetansemiljøene. Satser du halvveis, blir det neppe realisert eller en suksess
  • God timing og presentasjon er veldig viktig. Ta kontakt med virkemiddelapparatet på et stadium hvor prosjektet er modent, men ikke overmodent. De som skal spille en sentral rolle bør komme med på et riktig tidspunkt, så de kjenner eierskap til prosjektet og føler de har tatt del i prosessen frem til "mål"
  • Jobb hardt og jobb mye!

Les mer: - Forskning er nøkkelen til restaurantsuksessen.

Reid Skjærpe, daglig leder i Aarbakke Innovation

Plugging og forlating av brønner er en kjent utfordring i oljebransjen. Ved hjelp av forskning utvikler Aarbakke Innovation en banebrytende løsning som kan kutte kostnader kraftig og samtidig redusere miljøavtrykket.

- Sørg for å ha trykket og entusiasmen oppe, råder Reid Skjærpe. Foto: Aarbakke
  • Sørg for at du har et marked, og helst en sluttkunde som vil engasjere seg i pilot, input og helst med litt penger
  • Pass på å beskytte teknologien best mulig (IPR) via patentbeskyttelse, om mulig
  • Alliér deg med en god aktør som kjenner virkemiddelapparatet og forstår dens mekanismer 
  • Viktig å etablere et godt team med god gjennomføringsevne
  • Sørg for å ha trykket og entusiasmen oppe. Ikke gi opp om du møter hindringer. Disse er til å forsere!

Les mer: Vil revolusjonere plugging av oljebrønner.