FORSKNING OG ANALYSE

FoU i lærerutdanning

Kunnskapssenteret laget våren 2014 et notat om FoU i lærerutdanningen etter henstilling fra Kunnskapsdepartementet. Dette notatet bygger på innspill fra sentrale fagpersoner i norsk lærerutdanning.

Kunnskapsdepartementet ønsker å utvide sitt kunnskapsgrunnlag om lærerutdanning, utvikling av studieprogram og FoU-aktivitet i utdanningen, og har bedt om innspill fra Kunnskapssenter for utdanning. Kunnskapssenteret inviterte derfor fire sentrale fagpersoner til å skrive notater hvor de diskuterer spørsmål om hva som bør kjennetegne gode lærerutdanningsmiljø. Disse fagpersonene har både forskningsbakgrunn og bred kunnskap om hva som skal til for å utforme gode lærerutdanningsprogrammer. Forventningen var at når notatene både bygde på erfaring og forskning, ville de gi et bredere kunnskapsgrunnlag enn bare forskning eller bare erfaring kan gjøre. I bestillingen ble det gjort klart at tekstene skulle stå for den enkelte forfatters mening. Noen av notatene har flere bidragsytere, og et par bygger på seminarer om temaet ved institusjonen. De som har levert notater til Kunnskapssenter for utdanning er Elaine Munthe (UiS), Andreas Lund og ProTed (UiO), Sonni Olsen og Mary Brekke (UiT, Norges Arktiske Universitet) og Jens-Christian Smeby og kollegaer ved Senter for profesjonsstudier (HiOA).

Kunnskapssenter for utdanning har syntetisert notatene i dette samledokumentet, som også har vært på kommentarrunde blant de som leverte grunnlagsnotatene.

Ansvaret for den endelige teksten ligger hos Kunnskapssenter for utdanning.

 

Rapport fra KSU
Rapport KSU er en publikasjon produsert og utgitt av Kunnskapssenteret.
Publisert: 29.10.2014
Sist oppdatert: 29.10.2014
PDF PDF - 1,6 MB