Ytring

Å kunne regne er å forstå matematikk

Jo Røislien
Matematikken er nådeløs. Enten har du regnet rett, eller så har du regnet feil. Det finnes ingen alternative tolkninger eller forklaringer, ingen flotte formuleringer å gjemme seg bak. Det er ikke noe fag man blir så avkledd som i matematikk. Så naken. Det betyr også at vi må være varsomme når vi introduserer matematikk til folk. Det er ubehagelig å få blottstilt sine feil.

Har du lest norskstilene dine fra barneskolen? De er elendige. Fulle av skrivefeil, grammatiske blundere og dårlig språk. Men det sier vi ikke. Du er ikke så glad i diktanalyse? Nei vel, skriv om sommerferien din, klimautfordringene, ting du bryr deg om. Mangler du et ord? Ja vel. Bruk et du kan. Et enklere et. Språk er komplisert, men like fullt fostrer vi opp ikke bare noen, men mange, til å bli glade i å uttrykke seg selv i skrift.

I matematikk er vi ofte ikke like flinke. Vi har en tendens til å sette pekefingeren på det som er galt. Vi gjør det vanskelig for folk å bli glade i matematikken. Til å bygge opp en matematisk intuisjon. Gjennomsnittet er en matematisk utregning, men det betyr ikke automatisk at man må kunne ligningen for å forstå hva den representerer. Hva gjennomsnittet er. Og selv om forskjellen på rett og feil er en hjørnestein i matematikk, handler matematikk om mer enn å kunne gangetabellen og å isolere x. Matematikk handler om å kunne forstå, håndtere og analysere problemer man ikke nødvendigvis kan se, høre eller føle. Med ren tankekraft.Matematikk står i en særstilling blant menneskelig kunnskap. I andre fag bygges kunnskapsbasen opp ved å telle og måle den virkelige verden, ved å utføre eksperimenter, ved å argumentere og drøfte. Matematikk studeres med matematikk. Det er et internt, logisk system, løsrevet fra verden rundt oss. Et gedigent intellektuelt byggverk av absolutt kunnskap.

Til tross for at matematikk ikke ligner på noen annen kunnskap, blir den ofte stemoderlig behandlet. Nærmest som om den ikke har noen egen identitet. Naturvitenskapen var så tidlig ute med å bruke avansert matematikk at vi ofte har lett for å glemme at matematikk ikke er en naturvitenskap, og har til og med laget den særnorske sekkebetegnelsen ”realfag”. Den sterke koblingen man gjør med matematikk til naturvitenskap er med på å undergrave den fundamentale plassen matematikk har. At det er en grunnleggende ferdighet mange fagfelt lener seg tungt på. Lesing. Skriving. Regning.

Matematikk er en så viktig del av mange fag at det er lett å blande matematikk sammen med anvendelsen. At matematikk er fysikk eller økonomi eller analyse av medisinske forsøk. Dette er et vidunderlig paradoks. At man ved å ikke studere naturen har endt opp med å lage et uovertruffent effektivt språk for å beskrive den. Skal man være med, så må man kunne matematikk.Matematikk er som alt annet man skal lære. Noen kan lite, noen kan mye. Men alle kan trenes opp til å lære mer. Og siden matematikken ikke er empirisk vil det aldri dukke opp et eksperiment eller en måling som velter hele byggverket. Et rett svar er et rett svar for alltid. Ingen kan ta det fra deg. Det er ditt. Matematikk er det nærmeste vi mennesker kan komme udødelighet.

 

Denne teksten er skrevet av Jo Røislien på forespørsel fra Kunnskapssenteret for utdanning. På våre hjemmesider finnes flere systematiske kunnskapsoversikter som handler om det å kunne regne. Funnene her viser blant annet at barns tidlige erfaringer med matematikk er viktige for fremtidig læring, og understreker betydningen av at både lærerne, skolen og foreldrene er aktive i å utvikle barnas matematiske identitet. Å kunne regne er en av de grunnleggene ferdighetene i skolen.

 

Denne teksten er skrevet av Jo Røislien på forespørsel fra Kunnskapssenteret for utdanning.
Publisert: 26.03.2014
Sist oppdatert: 31.03.2014