Gå direkte til innhold

Sci-Code

Stimulerende utdanning og optimalisering av læring.

Magnus Lysfjord (f.v.) og Simen Fossnes (Foto: Martin Røsok / Forskningsrådet)

Sci-Code-teamet består av Magnus Lysfjord (25), Simen Fossnes (22) og Tarek Rahou (23). Prosjektet er tilknyttet Universitetet i Agder (UiA).

Lysfjord har nettopp fullført sin masteroppgave, som legger vekt på bruk av maskinlæring, og han har en bachelorgrad med utmerkelser fra Universitetet i Edinburgh. Fossnes er veldig interessert i å skape og benytte ny teknologi for å løse store problemer. Han har deltatt på European Innovation Academy hvor han ble tildelt "Topp 10 Technical Excecution". Rahou fullfører sin mastergrad med en praksisplass hos Accenture Technology Solutions. 

Hva er kundeproblemet og løsningen?

Norsk høyere utdanning vil smertefullt merke økt endring innenfor læringsteknologien, og norske bedrifter som mangler effektive verktøy for omstilling og kunnskapsformidling, står i fare for å tape stort. Med læringsplattformen sci-code.com hever vi læringen til nytt nivå for utdanningsinstitusjoner og bedrifter. Sci-Code inkluderer kodevisualisering og adaptiv tilbakemelding på oppgaver. På sci-code.com kan man skape stimulerende innhold og oppgaver med automatisk retting og tilbakemelding på kortere tid enn noen gang ved hjelp av et innovativt brukergrensesnitt optimalisert for utdanningsinstitusjoner og bedrifter.

Hvorfor ønsker dere å satse på entreprenørskap og Sci-Code?

Som samfunn står vi overfor en av de største omstillingsprosessene i historien. Det er estimert at hele 50 prosent av verdens arbeidsplasser står i fare for å bli automatisert i løpet av de neste15 årene. Vi lever i en eksponentiell, ikke lineær, verden. Når virkningene begynner å nå oss, er det for sent. Det gjenstår fortsatt å løse mange teknologiske utfordringer og andre problemer, og den viktigste verktøykassen man tar med seg, er det man har lært, enten gjennom trening eller observasjon. Vi jobber med å optimalisere denne læringsprosessen innenfor de kunnskapsområdene vi ser som de viktigste for å kunne blomstre i et nytt, teknologidrevet samfunn. Det gir muligheter til å bygge fantastiske løsninger basert på ny teknologi. Det kan gi mennesker en ekstra sjanse i arbeidslivet, en bedre opplevelse av egen utdanning og være med på å utgjøre en forskjell for folk flest (som i dag ikke har tilgang på de verktøyene de så sårt trenger for dette århundret); det gir oss energi og stå-på-vilje til å satse 100 prosent.

Hva vil støtten fra Forskningsrådet bety for dere?

Med støtte fra Forskningsrådet er det mulig å utvikle en av de viktigste forutsetningene – et nytt system basert på kunstig intelligens som vil optimalisere læringsprosessen for ulike studenter og deres unike behov på individuell basis. Å lære alene er ikke den beste tilnærmingen, og vårt system vil tillate brukeren å invitere kolleger og samarbeidspartnere, slik at de sammen kan ta del i hverandres fremgang. En slik plattform har potensial til å forandre mange menneskers liv og hjelpe samfunnet i en verden i endring. I tillegg gir dette en mulighet til å tilpasse bedrifter til den endringen som vil bli avgjørende i årene fremover. Det er helt klart at støtte fra Forskningsrådet er svært viktig for oss i denne relativt tidlige fasen.

Hvilken kunnskap bygger prosjektet på, og hvordan bidrar UiA?

Prosjektet bygger på kunnskap innenfor feltene maskinlæring, e-læring og datavitenskap. Som et resultat av arbeid som har blitt utført over en periode på nesten to år, kan læreren opprette og redigere kurs kontinuerlig, mens en student/ansatt får umiddelbar tilbakemelding og visualisering av sine prestasjoner. Plattformen veileder også brukeren gjennom avanserte problemer ved hjelp av kunstig intelligens. UiA opprettet Norges første senter for forskning innenfor feltet, CAIR (Center for Artificial Intelligence Research), og har noen av landets beste forskere på dette kompetanseområdet. MatRIC (Center for Research, Innovation and Coordination of Mathematics Teaching), tidligere ledet av professor Simon Goodchild, ble den første sponsoren av Sci-Code og har vært en av våre viktigste støttespillere. De har allerede investert 180 000 kr i utviklingen av nettstedet. Sci-code.org prøves også aktivt ut i undervisningssammenheng av professor Margrethe Wold, som har vært en viktig støttespiller for prosjektet.

 

Skrevet av:
Martin Røsok Lærling maro@forskningsradet.no
Publisert:
01.11.2017
Sist oppdatert:
01.11.2017