Forskningsrådets nettsider benytter seg av informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse av nettstedet.
Ved å lukke denne meldingen, samtykker du i vårt bruk av informasjonskapsler. Personvernerklæringen finner du her.
Lukk påminnelse
Gå direkte til innhold

Playwell

Sosial Gaming

Sjur Hovi og Constandino Leiva (Foto: Steffen Hansen/Forskningsrådet)

Playwell-teamet består av Constandino Leiva (30 år) og Sjur Hovi (24 år). Prosjektet er tilknyttet Høgskulen på Vestlandet (HVL). Constandino Leiva har blant annet stiftet BTS eSports (en student-gruppe i HVL) og GG Bergen (en frivillig organisasjon som har som formål å drive med sosial gaming). Sjur Hovi har 7 års erfaring med arbeid på barneskole/SFO.

Hva er kundeproblemet og løsningen?
Foreldre sliter med å få barn og ungdom ut av barnerommet og frykter de er i ferd med å bli sosialt isolert. Mye av bekymringen er grunnet i at barn samhandler mindre ansikt til ansikt. Kommunal sektor klarer ikke å hjelpe foreldrene da deres nåværende aktivitetstilbud ikke treffer ungdommen. Playwell løser disse utfordringene gjennom å tilby skreddersydde pakker med instruktører, utstyr og Gaming opplegg, fraktet ut til ungdommens nærmiljø. Dette er vist til å ha en engasjerende og integrerende effekt blant spill interessert ungdom.

Hvorfor ønsker dere å satse på entreprenørskap og Playwell?
Vi i dette prosjektet har lang erfaring fra arbeid med spill og ungdom. I et samfunn der barn tilbringer stadig mer tid i hjemmet, alene foran skjermer, ser vi behovet for et tiltak som ivaretar den sosiale utviklingen til ungdom. Vi mener det er avgjørende at en slik utvikling baseres på ungdommens interesser og gjennomføres på deres premisser.

Hva vil støtten fra Forskningsrådet bety for dere?
I første omgang vil midlene sikre drift i prosjektperioden og investering i nødvendig utstyr. Vi har med dette ressursene til å gjennomføre test- og pilotprosjekter i samarbeid med våre pilotkunder. Støtten fra forskningsrådet er avgjørende for at vi kan sette i gang forskningssamarbeid med Høgskulen på Vestlandet, noe som vil etablere et faglig fundament bak tjenesten vår.

Hvilken kunnskap bygger prosjektet på og hvordan bidrar HVL?
Prosjektet bygger på år med frivillig arbeid og organisering av spill aktiviteter blant ungdom. Dette kombineres med forskningen på hvordan teknologi kan brukes til å fremme sosial interaksjon og integrering blant ungdom. Vi vil i samarbeid med Høgskulen på Vestlandet komme frem til spill og skreddersydde spill aktiviteter (f.eks. Gaming kvelder på ungdomshus). Vi ønsker å avdekke spillene og spill aktivitetene, egnet til å skape en arena som tilrettelegger for integrering og sosial interaksjon mellom ungdommer og samtidig gir ungdommene en opplevelse av mestring og trygghet.

 

 

 

Skrevet av:
Steffen Hansen/Forskningsrådet
Publisert:
12.09.2018