Gå direkte til innhold

Oslo Unbranded

Bærekraftig og verdiskapende kleskonsept.

Mari Nikoline Floden (f.v.) og Ingrid Emma Klaeboe (Foto: Maria Ekornes Myhre / Forskningsrådet)

Oslo Unbranded-teamet består av Ingrid Emma Klæboe Jacobsen (28) og Mari Nickoline Floden (26). Prosjektet er tilknyttet Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).

Klæboe Jacobsen har fem års jobberfaring fra motebransjen. Floden har erfaring fra stillinger og oppdrag innenfor motebransjen og detaljhandelen.

Hva er kundeproblemet og løsningen?

Tekstilbransjen er en av verdens største og mest miljøbelastende industrier. Dominerende forretningsmodeller i mote- og klesindustri drives av fornyelse og trendprodukter med kort levetid. Dette oppfordrer til å kontinuerlig bruke og kaste klær. Oslo Unbranded er vårt bidrag til å løse samfunnsutfordringer relatert til paradokset «miljøvennlig mote». Sentralt vektlegger vi redusert forbruk ved å tilegne klær større verdi og lengre levetid. Inspirert av atferdsteorien “Nudge” har Oslo Unbranded som mål å kombinere mote og forbruk i et lønnsomt og bærekraftig forretningskonsept. Ideen kombineres i skjorte- og broderikonseptet Unbranded. Den klassiske skjorten er et godt utgangspunkt da den er et tidløst plagg som har vært viktig for bekledningen i hundrevis av år. Ideen er at kunden kan gi skjorten et personlig preg ved å bygge på den med broderier. Ulike virkemidler vil gjøre plagget verdifullt for eieren og høyne terskelen for å kvitte seg med det.

Hvorfor ønsker dere å satse på entreprenørskap og Oslo Unbranded?

Vi har lenge hatt en drøm om å skape noe eget. På bachelorprogrammet i mote og produksjon samarbeidet vi om å utvikle et forretningskonsept som siden ble videreutviklet gjennom masterprogrammet i mote og samfunn. Studier og erfaringer fra motebransjen har gjort oss oppmerksomme på konsekvensene av dagens “bruk-og-kast-realitet”, og vi har tilegnet oss et kritisk blikk på dette. Kombinasjonen mote og bærekraft inviterer til kreativitet innenfor et nytt felt, med nye spilleregler, og skaper et spennende rammeverk for utvikling. Dette har gitt oss stor motivasjon til å jobbe for bærekraftige og nytenkende løsninger i moteindustrien og har resultert i oppstarten av bedriften Oslo Unbranded AS. 

Hva vil støtten fra Forskningsrådet bety for dere, og hvordan har dere opplevd søknadsprosessen?

Støtten fra Forskningsrådet er uvurderlig. Den vil gi oss muligheten til å dedikere all vår tid til å realisere det vi har drømt om og jobbet for i flere år. Det er ikke bare en støtte i form av kapital, men også en bekreftelse på at vi er på riktig spor. At vi får bevilget denne støtten, underbygger at forskning innenfor mote og klær er høyst relevant. Med støtten fra STUD-ENT får vi et sterkt konkurransefortrinn. Vi vil bruke midlene strategisk til forskning, utvikling og testing og optimalisering av konseptet for nasjonal lansering ved prosjektslutt.

Vi har søkt STUD-ENT tre ganger med samme forretningsidé. Det har vært en krevende, men også en veldig lærerik prosess som har hjulpet oss med å forme en gjennomtenkt og realistisk forretningsplan. Vi har fått verdifulle innspill fra Forskningsrådet og nettverket vi har bygd, for å gjøre forretningsideen og søknaden så god som mulig. Noe av det viktigste vi har lært i denne prosessen, er å ikke gi opp. Tilbakemeldingene vi har fått i etterkant av bevilgningen, har bidratt til å optimalisere forretningsideen og gjennomføringsevnen i prosjektet. Det er viktig, enten man får avslag eller tilskudd, å tenke gjennom prosess og resultat, slik at man vet hva man skal spørre og grave etter. Da kan man jobbe konkret og målrettet med tilbakemeldinger for å forbedre seg og gjøre det bedre i neste omgang.

Hvilken kunnskap bygger prosjektet på, og hvordan bidrar HiOA?
Våre studieoppgaver ved Høgskolen i Oslo og Akershus de siste årene har handlet direkte om utfordringer tilknyttet bærekraft, nyskapning og forretningsdrift i klesbransjen. Prosjektet bygger på Ingrids masteroppgave “Et dytt i riktig retning – kommunikasjon og bærekraft i klesbedriften”, som skisserer en forretningsmodell der det gripes tak i et økende behov for miljøvennlighet og etiske vurderinger ved kjøp av klær.

HiOA har et bredt fagmiljø og nettverk som under prosjektperioden vil bidra positivt til utviklingen og kommersialiseringen av Unbranded. Fakultet for teknologi, kunst og design bidrar med veiledning fra lærere med høy kompetanse innenfor produkt- og konseptutvikling, mønsterkonstruksjon og FoU innenfor motebransjen. HiOA bistår også med tilgang til verksteder med utstyr og maskiner for utvikling og produksjon av prototyper samt veiledning i entreprenørskap.

Skrevet av:
Anette Haukelidsæter Lærling anhau@forskningsradet.no
Publisert:
01.11.2017
Sist oppdatert:
03.11.2017