Gå direkte til innhold

MYPSY

Digital plattform som kobler psykologer med brukere.

Camilla MYPSY-teamet består av Nina Heir (26) og Camilla Lilleby Kildal (26). Prosjektet er tilknyttet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).

Heir har en mastergrad i Science and Technology Management with Special Entrepreneurship and Sustainable Business Models. Hun var medgrunnlegger av oljevernteknologiselskapet ChemFree, en avspinn fra Sintef i Trondheim. Kildal har en bachelorgrad i pedagogikk fra UiB og er cand.soc. i Human Resources Management fra Copenhagen Business School I Danmark.

Hva er kundeproblemet og løsningen?
Det er i dag lange ventetider for å komme til psykolog, og tilbudet for folk med lettere psykiske utfordringer er nesten ikke-eksisterende. Samtidig øker unges utfordringer knyttet til psykiske problemer, og mental helse forventes å bli vårt største helseproblem i løpet av få år. Vårt Nina Heir produkt MYPSY er en digital plattform som skal senke terskelen for å oppsøke hjelp på et tidlig stadium og tilby raskere og mer effektiv hjelp for psykiske utfordringer. Vi har ikke som mål å erstatte dagens psykologtilbud, men MYPSY skal fungere som et tilleggsverktøy slik at flere kan få hjelp og støtte når de trenger det. Plattformen knytter bruker sammen med psykolog med kortere ventetid og samtale over video eller telefon. På denne måten fjerner vi «sykdomsperspektivet» ved å gå til fastlege, og man trenger ikke møte opp et sted fysisk. Tilbudet er lettere tilgjengelig. MYPSY gir psykologtilbud til flere og vil være med på å forebygge langvarige psykiske problemer senere i livet.

Hvorfor ønsker dere å satse på entreprenørskap og MYPSY?
Vi ønsker å satse på denne ideen fordi vi selv er i målgruppen for et slikt tilbud. Vi mener at det finnes få eller ingen lavterskeltilbud for de som ønsker rask hjelp til å takle det vi kategoriserer som «lettere» psykiske problemer. I tillegg vet mange ikke hvor de skal søke hjelp når de møter utfordrende situasjoner eller perioder i livet, og dette ønsker vi å bedre.

Hva vil støtten fra Forskningsrådet bety for dere?
Støtten fra Forskningsrådet vil bety at vi har mulighet til å bygge en fullverdig pilotplattform og bruke nok ressurser på brukertesting. I tillegg er støtten avgjørende for at vi får mulighet til å utvikle prosjektet i det tempoet vi ønsker.

Hvilken kunnskap bygger prosjektet på, og hvordan bidrar NTNU?
NTNU vil i stor grad kunne bidra med kompetanse innenfor entreprenørskap og kommersialisering av teknologi gjennom miljøet knyttet til NTNUs Entreprenørskole. I tillegg ønsker prosjektet å knytte seg til Psykologiske institutt for å få støtte til den faglige delen av prosjektet. En tett relasjon til de ulike miljøene ved NTNU samt tilgang til studenter og fagkompetanse på området vil danne grunnlaget for hvordan vi velger å utvikle og kommersialisere tjenesten.

Skrevet av:
Martin Røsok Lærling maro@forskningsradet.no
Publisert:
02.11.2017
Sist oppdatert:
02.11.2017