Forskningsrådets nettsider benytter seg av informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse av nettstedet.
Ved å lukke denne meldingen, samtykker du i vårt bruk av informasjonskapsler. Personvernerklæringen finner du her.
Lukk påminnelse
Gå direkte til innhold

Glimty

Intelligent kundestøttesystem.

James O'Donnell (f.v.) og Daniel Arevalo (Foto: Maria Ekornes Myhre / Forskningsrådet)

Teamet består av Susanne Wesner (36), Daniel Arevaldo (27) og James O'Donnell (30). Prosjektet er tilknyttet Universitetet i Oslo (UiO).

Wesner har en bachelorgrad i internasjonal markedsføring fra BI. Arevaldo har en bachelorgrad som elektronisk ingeniør fra Harvard University i USA, mens O’Donnell har en bachelorgrad i miljøvitenskap fra University of Technology Sydney (UTS) og i psykologi ved Macquarie University, begge i Australia.

Hva er kundeproblemet og løsningen?
Det er vanskelig for nye nettbutikker og varemerker å konkurrere om å tiltrekke seg kunder med store forhandlere som har et høyere markedsbudsjett. Antallet nettbutikker er stort, og det er tidkrevende for kundene å finne gode produkter, og de har mistet troen på å finne personlige produkter. Vi tror at fremtiden for netthandelen krever digitale assistenter som tilbyr økt personalisering. Glimty ble opprinnelig lansert for å hjelpe brukerne med å kjøpe gaver i Norge. Vår teknologi løser problemet ved å automatisere de vanskelige delene av personlig assistentstøtte på Glimty's Marketplace. Vi tar sikte på å bygge et intelligent kundestøttesystem som inkluderer en chatbot, maskinlæring og et webprogram for å gi nyttige og pålitelige samtaleopplevelser for netthandel.

Hvilken kunnskap bygger prosjektet på, og hvordan bidrar UiO?
Vårt intelligente kunde-støtte system hjelper til med å bygge datasett fra samtaler tilpasset kundeservicebehovet for handling av gaver i Norge. Glimty vil tilpasse ved å automatisere vår chatbot-løsning og øke salget av produkter fra lokale norske merkevarer. Kunnskapen fra vårt masterprogram i innovasjon og entreprenørskap, sammen med råd fra professorene og tilhørende forelesere som støttet søknaden vår, vil hjelpe oss med å utforske hvordan Glimtys løsning kan innføres i andre næringer og internasjonale markeder.

Hva vil støtten fra Forskningsrådet bety for dere?
Takket være finansieringen fra Forskningsrådet vil Glimty-teamet kunne videreutvikle vår løsning. Vi vil bygge videre på vår drøm om å skape en markedsplass for lokale merkevarer for å øke salget på vår plattform. Et mål for dette året er å gjennomføre en markedsføringsstrategi for å skaffe flere brukere og øke nettverket av norske handelspartnere. Vi vil også legge vekt på å forbedre brukeropplevelsen til kunden og integrere modulene for naturlig språkbehandling i tjenesten. Vi ønsker å gjøre jobben til kundeassistenter mer effektiv, slik at bedrifter kan fjerne unødvendige kostnader for kundeservice.

Hvorfor ønsker dere å satse på entreprenørskap og Glimty?
Som gründere tror vi at innovasjon og målte risikoer er nøkkelen til å bidra til økonomien i et prosjekt. Vår visjon er at Glimty skal hjelpe lokale, norske merker til å øke inntektene ved å skape en ny kommersialiseringskanal og stimulere brukerne til å kjøpe lokal, god kvalitet og unike produkter som bidrar til å drive økonomien. Samtidig planlegger vi å fortsette å utvikle vår teknologi i Norge, utvide virksomheten i utlandet og forbinde brukere med nettbutikker som trenger vår personlige chatbot og nettplattform.

Hvordan opplevde dere søknadsprosessen?
Vi begynte prosessen med å søke om STUD-ENT etter å ha sett muligheten gjennom vår universitetsportal. Det første trinnet var å se på tidligere studentselskaper som har mottatt støtte, deretter henvendte oss til dem for å spørre om deres erfaringer. Hensikten var å få innspill til søknadsprosessen. Søknadsprosessen var vekkende og ga oss en god erfaring samtidig som den var krevende og tok tid. Vårt råd er å starte tidlig med søknaden, vurdere arbeidet som er gjort i forkant; og undersøke det som er nødvendig for å gjøre ideen gyldig og tiltalende. Det er lurt å få så mange råd som mulig utenfra. En rekke personer både innenfor og utenfor universiteter kan hjelpe til underveis.

Å stå foran panelet og presentere ideen vår var nervepirrende, men ekspertene fikk oss til å føle oss trygge og slappe av. Det viktigste er å huske å puste og tenke på at panelet allerede har lest søknaden din/deres, at de er interessert i ideen og ønsker å møte personen/personene bak den. Spørsmål fra panelet dekker alle aspekter av ideen, fra det finansielle til markedspotensialet, og hvordan du/dere har planlagt å nå milepælene. Noen i panelet vil være eksperter på ideen, de vil vite at du/dere er lidenskapelig og villig til å satse på den. Du/dere vil også bli stilt relevante spørsmål som omhandler dine/deres potensielle kunder.

Tilbakemeldingen vi mottok etter panelets evaluering, var verdifull. De så hull i ideen vi hadde oversett, og potensielle veier som kan være tiltalende for vårt konsept. Vi tok til oss forslagene som ble gitt, og de hjalp oss med å innse det fulle potensialet for hva vi kan oppnå med Glimty.

 

Skrevet av:
Martin Røsok
Publisert:
02.11.2017
Sist oppdatert:
03.10.2018