Forskningsrådets nettsider benytter seg av informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse av nettstedet.
Ved å lukke denne meldingen, samtykker du i vårt bruk av informasjonskapsler. Personvernerklæringen finner du her.
Lukk påminnelse
Gå direkte til innhold

Gauss Sense

Moderne trafikksensor.

Fredrik Kleven (Foto: Maria Ekornes Myhre / Forskningsrådet)

 

 

 

Gauss Sense-teamet består av Fredrik Kleven (27), Fredrik Vangsal (25) og Vetle Brekmo (20). Prosjektet er tilknyttet Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).

Kleven har en mastergrad i produktutvikling fra NMBU og er medgrunnlegger av Ares Detection AS. Vangsal er student på NMBUs masterprogram i entreprenørskap og har en bachelorgrad i administrasjon og ledelse. Vetle studerer ved NMBUs masterprogram i produktutvikling og har tidligere vært elev ved studieretning for romteknologi ved Andøy videregående skole.

Hva er kundeproblemet og løsningen?

Dagens veinett vil i kommende år oppleve en økende grad av digitalisering for å optimalisere trafikkflyt og -sikkerhet. Optimaliseringsbehovet oppstår på grunn av at kapasiteten til dagens veinett er begrenset ved utbygging av nye veier. Hvis dagens trender fortsetter, vil opphopningen i trafikken øke. Disruptive Engineering (DE) har utviklet en veisensor kalt «Gauss Sense». Med Gauss Sense ønsker vi å bidra til å løse samfunnsmessige problemstillinger knyttet til luftforurensing (lokal og atmosfærisk) i og rundt bykjerner. Gauss Sense skal optimalisere trafikkflyten og generere verdifull statistikk knyttet til kjøremønstre og trafikksikkerhet.

Hvorfor ønsker dere å satse på entreprenørskap og Gauss Sense?

Vi mener det er svært viktig at beslutningstagere har oppdatert og detaljert informasjon om veibruken når det skal tas avgjørelser om fremtidig veiutbygging. Vi mener at vår sensor kan være et godt bidrag til produksjon av slik informasjon.

Hva vil støtten fra Forskningsrådet bety for dere?
Støtten fra Forskningsrådet er helt avgjørende for at vi skal ha muligheten til å satse på et slikt prosjekt.

Hvilken kunnskap bygger prosjektet på, og hvordan bidrar NMBU?Prosjektet bygger mye på erfaringene Kleven har gjort under utviklingen av en piggdekksensor med Ares Detection AS. NMBU bidrar med nettverk, lokaler, tilgang til maskinverksted og kompetanse samt koblinger mot masteroppgaver. 

Skrevet av:
Martin Røsok
Publisert:
01.11.2017
Sist oppdatert:
03.10.2018