Gå direkte til innhold

Astronaut

Anbefal venner til inspirerende jobber og tjen penger på det.

Konstantinos Vaggelakos (f.v.) og Håkon Weløy Aarseth (Foto: Martin Røsok / Forskningsrådet)

 

 

Astronaut-teamet består av Håkon Weløy Aarseth (26), Malin Amle (29), Kostas Vaggelakos (27) og Jon Grøholdt (51). Prosjektet er tilknyttet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).

Aarseth har en mastergrad i entreprenørskap ved NTNUs Entreprenørskole og startet selskapet «Velg Bedre» i 2014. Det ble solgt til Brandr Gruppen i 2016. Malin har en mastergrad i digital markedsføring fra Digital Institute of Dublin, i Irland, og har bakgrunn som profesjonell kitesurfer. Vaggelakos har en mastergrad i Computer Science fra Kungliga tekniska högskolan i Sverige og har 10 års erfaring fra programvareutvikling. Grøholdt har 20 års erfaring fra TV og andre medier og er forretningsutvikler for oppstartsbedrifter innenfor mobiltelefoni og bruk av internett.

Hva er kundeproblemet og løsningen?

Den vanskeligste, men viktigste, jobben til en leder er å ansette dyktige personer som tror på selskapets visjon, og som passer inn i miljøet på jobben. Problemet er at disse menneskene er vanskelig å finne – de beste kandidatene ser ikke aktivt etter jobber, men kan være villig til å bytte jobb om den rette muligheten kommer. Dagens rekruttering består av trege, overfladiske og lukkede prosesser som i tillegg er veldig dyre. Den beste og mest effektive rekrutteringen skjer gjennom nettverk og anbefalinger. Astronaut setter dette i system og gjør rekrutteringen til en åpen prosess som alle kan ta del i. Astronaut har utviklet en webplattform hvor såkalte “connectors” – personer som ser potensial i andre mennesker – får muligheten til å anbefale dyktige folk til inspirerende jobber og får betalt opptil 10 000 kroner når kandidaten blir ansatt.

Hvorfor ønsker dere å satse på entreprenørskap og Astronaut?

Verden står overfor et stort skifte hvor stadig flere har behov for å finne jobber som inspirerer dem. For at dette skal bli en realitet, tror vi at alle må være ærlige mot seg selv om hva som driver dem, og hva de ønsker å bruke tiden sin på. Altfor mange lar seg styre av tidligere ideer om hva de bør drive med, og av forventninger fra personer rundt seg. Gjennom pilotprosjektene har vi fått bekreftet at vi har funnet en ny og innovativ metode for å bidra til at folk reflekterer rundt, og diskuterer med andre, hva som motiverer dem i en jobb. Vi legger til rette for at den enkelte skal ta modige valg rundt karriere og hva de ønsker å bruke tiden sin på.

Hva vil støtten fra Forskningsrådet bety for dere?

Vi har jobbet hardt det siste året med å teste ideen, og ved å gjennomføre pilotprosjekter har vi fått bekreftet at den fungerer godt. Nå skal vi trappe opp tjenesten og åpne opp for flere «connectors». Støtten fra Forskningsrådet samt investeringer fra Telenor Digital gjør det mulig for oss å utvikle den neste versjonen av produktet og satse fullt videre.


Hvilken kunnskap bygger prosjektet på, og hvordan bidrar NTNU?

Ideen om Astronaut oppsto som en del av Aarseths masterstudium på NTNUs Entreprenørskole. På studiet lærer en hvordan en kan teste nye forretningsideer og starte opp en bedrift hvis ideen er god. Aarseth skriver masteroppgave om hvordan Astronaut kan bruke maskinlæring for å gjøre smartere matching mellom mennesker og jobbmuligheter. Gjennom NTNUs Entreprenørskole har Astronaut hatt tilgang til et mentorprogram med erfarne gründere, professorer og tidligere studenter. Professor Federico Lozano, som underviser i Design Thinking på NTNU, har vært en viktig støttespiller siden starten.

Hvordan opplevde dere søknadsprosessen?

Relativt rett frem. Det var mye informasjon å sette seg inn i på forhånd, og det var litt vanskelig å vite i hvilken grad en skulle prioritere de ulike delene. Alle kapitlene er ikke like relevante for alle oppstartsbedrifter. Kanskje det kan inkluderes et memo om at en bør prioritere det som er viktigst for sitt prosjekt? Vi skulle ønske at vi hadde fått tilgang til et søknadseksempel som viser hvor listen bør ligge.

Igjen er det vanskelig å vite hva som burde prioriteres i en så kort presentasjon. Kanskje det er mulig å involvere tidligere prosjekter til en prøvepresentasjon via Skype en uke i forveien? Vi hadde i alle fall vært villig til å stille opp for det i neste runde. Andre tips er: 1) Begynn tidlig. 2) Ikke lag et manus, men bli vant til å snakke om hver slide. 3) Gjør mange gjennomganger av presentasjonen. 4) Snakk i bilder, ikke bli for teknisk. 5) Kom tidlig til presentasjonen og bli vant til rommet hvor en skal presentere.

Vi fikk veldig gode tilbakemeldinger etterpå og slapp å endre noe særlig på søknaden. Vi har derfor ikke så mye å si angående dette.

 

Skrevet av:
Martin Røsok Lærling maro@forskningsradet.no
Publisert:
01.11.2017
Sist oppdatert:
01.11.2017