Forskningsrådets nettsider benytter seg av informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse av nettstedet.
Ved å lukke denne meldingen, samtykker du i vårt bruk av informasjonskapsler. Personvernerklæringen finner du her.
Lukk påminnelse
Gå direkte til innhold

CASTIC 2010

Min fantastiske tur til Kina

Våren 2010 deltok jeg i Konkurransen Unge Forskere, hvor jeg blant annet vant muligheten til å presentere arbeidet mitt i Kina, på ”the 25th China Adolescent Science and Technology Innovation Contest” (CASTIC). Denne turen til Kina var en fantastisk opplevelse. Når jeg ser tilbake på bildene fra turen slår det meg hvor mye spennende vi opplevde på de fire dagene vi var der.

Jeg møtte Sissel og Sophie på Gardermoen før vi la ut på den lange reisen til Guangzhou, med mellomlandinger i København og Beijing. Det var en lang reise, og var relativt ”jet-lagged” den første morgenen, men vissheten av at jeg hadde kommet til Kina ga mye ekstra energi.

CASTIC 2010 Den første dagen tok buss til ”the Science Centre” for å sette opp prosjektene våre. Dette var et utrolig stort og imponerende bygg hvor vi ble møtt av en høy grad av sikkerhet, bl.a. metall detektorer ved inngangene. Det var også begrenset inngang til de områdene hvor utstillingene våre skulle være. De internasjonale studentene hadde alle presentasjonene sine innenfor et lite område, og rundt oss var det utrolig mange kinesiske utstillinger. Sophie og jeg brukte en del tid på å bare gå rundt å se på alle plakatene og utstillingene deres, og prøvde å forstå litt av hva det gikk ut på. Dette var selvfølgelig veldig vanskelig ettersom alt sto på kinesisk. Vi ble veldig imponert over hvor unge mange av de kinesiske deltakerne var. Jeg vil tro at de yngste var rundt ti år.

Etter vi hadde satt opp prosjektene våre dro vi på sightseeing i sentrum av Guangzhou. På veien så vi butikker som H&M og TESCO, som slo meg som spesielt. Gjennom den organiserte sightseeingen fikk vi sett interessante ting som gjerne hadde en link til den kinesiske revolusjonen. Personlig synes jeg kanskje det var andre ting som satte seg mer igjen i hukommelsen som severdigheter. Disse var ting vi selv tok initiativ til å se på kveldene, eller som jeg fikk med meg på bussturene våre. Eksempler på dette er fire personer på samme sykkel, personer som syklet rundt med stråhatt, eller paraply mot solen, Beijing Road og markedet vi besøkte i studentområdet. Den siste kvelden syklet vi til supermarkedet ved dette markedet på tandemsykler, og det var virkelig en opplevelse. Turen til Beijing Road vil jeg heller ikke glemme med det første. Dette er en gågate i Guangzhou hvor det er mange butikker, og vi kom dit med taxi ca. en og en halv time før stengetid, så vi fikk muligheten til litt rask shopping. Det var veldig gøy.

Selve konkurransen begynte den andre dagen vi var der, og det var veldig mange menn i uniformer. Det så ut til at flere profilerte personer var der, men vi fikk med oss veldig lite av hva det var som egentlig foregikk, ettersom alt ble sagt på Kinesisk. Seremonien ble fulgt av en åpen presentasjon, og det var utrolig mange som kom for å besøke oss på utstillingene våre. Over halvparten var riktignok mer interessert i å få tatt et ”photo, photo” med oss enn i å høre på hva det var vi hadde gjort. Dette var en veldig spesiell opplevelse som var veldig smigrende og hyggelig, men som ble litt slitsom i lengden. Det var nemlig også en åpen presentasjon den siste dagen, så det ble veldig mye. Bildetakingen var ellers et positivt element, ettersom det brakte de internasjonale studentene sammen. Vi kunne se på hverandre mens vi ble tatt bilde av, og de andre ville forstå akkurat hva vi mente, som var gøy.

CASTIC 2010

Den tredje, og nest siste, dagen var det presentasjoner for jurymedlemmene. Dette besto hovedsakelig av å vente ved utstillingen sin til det kom en dommer bort som skulle høre om oppgaven. Dette var annerledes enn hva jeg hadde opplevd i Norge, hvor juryen faktisk var kjent med oppgaven min på forhånd. I tillegg lurer jeg på hvor mye de egentlig forsto av engelsken min.

Den siste kvelden var det en ”Award Ceremony”, hvor opplegget nok en gang foregikk på kinesisk. Det var også en del av seremonien hvor vi skulle opp på scenen, og enkelte av de internasjonale studentene fikk utmerkelser for bra arbeide. Vi fikk også sett mange kunstneriske innslag. Det var mye bra dans, og et helt utrolig nummer med akrobater.

Alt i alt var den en utrolig tur, og jeg sitter igjen med minner jeg vil leve på lenge.