Gå direkte til innhold

Nyheter

De første Horisont 2020-utlysningene ute nå: Gode muligheter for samfunnsvitere og humanister

Utlysningene for 2014 og 2015 er nå offentliggjort på Kommisjonens hjemmesider.
Dato: 13.02.2014

Vanskeligere enn antatt å være tospråklig

Tospråklige barn har større utfordringer med språklæring enn tidligere antatt, skriver Aftenposten. Dette viser forskning fra et prosjekt finansiert av Forskningsrådets program Utdanning 2020.
Dato: 13.09.2016

- Lærere må være forskere

- Dagens lærerstudenter lever i en totalt annen virkelighet enn vi gjorde. De lærer helt annerledes vi gjorde, sier professor Tony Townsend.
Dato: 13.09.2016

Lyser ut 300 mill. kroner til forskning og innovasjon

Det nye programmet for forskning og innovasjon i utdanningssektoren, FINNUT, vil lyse ut over 300 mill. kroner til nye prosjekter i 2014 og 2015. Om lag halvparten av midlene vil bli lyst ut i desember, med søknadsfrist 13. februar 2014.
Dato: 13.09.2016

Lærerrollen sett fra lærernes ståsted

NTNU Samfunnsforskning har nylig utgitt en rapport om Sidsel og Einar Skaalviks prosjekt ”Skolen som arbeidsplass: trivsel, mestringsforventning, stress og utbrenthet".
Dato: 13.09.2016

Nytt program med rikholdig portefølje

Programstyret i det nye utdanningsprogrammet har startet planleggingen og arbeidet med ny programplan.
Dato: 13.09.2016

Vellykket med «Ung og vellykket»

Wergelandssalen i Litteraturhuset var fylt til randen da Forskningsrådet arrangerte seminaret «ung og vellykket» under Forskningsdagene.
Dato: 13.09.2016

Klart for Science Week

Sikkerhetsforskning og utdanningsforskning er hovedtemaer på årets Transatlantic Science Week i Washington D.C. 12.-13. november.
Dato: 13.09.2016

Ledelse og læring i barnehagen

Barnehagene skal fremme barns læring og også utvikle seg som lærende organisasjoner. Hvordan håndterer barnehageledelsen utfordringene og hva er god ledelse i denne sammenheng?
Dato: 13.09.2016

Ferske lærere ser ikke elevene

Forsker Raymond Bjuland mener nyutdannede lærere ikke alltid ser elevenes behov. Nå vil ei forskergruppe bestående av 19 forskere ved Universitetet i Stavanger undersøke hvordan lærerutdanningen kan bli bedre.
Dato: 16.09.2013

Nytt programstyre oppnevnt

Divisjonsstyret for Divisjon for samfunn og helse oppnevnte 3. juli programstyre for det nye store programmet for utdanningsforskning og innovasjon i utdanningssektoren.
Dato: 13.09.2016

Fritidsaktiviteter inn i klasserommet

Hva lærer skoleelever på fritiden? Og hvordan kan lærere dra nytte av det i klasserommet? Ny studie skal hjelpe lærere med å gjøre undervisningen mer relevant for elevene.
Dato: 24.06.2013

Varierende effekt av spesialundervisningen

Nesten hver tiende skoleelev får spesialundervisning, men mange har ikke utbytte av den. Mer kunnskap om hva som skjer i undervisningen skal bidra til et bedre tilbud for eleven.
Dato: 24.06.2013

Kvalitetsjakt i barnehagen

Åtte av ti barn under tre år går i barnehagen. Et nytt forskningsprosjekt skal blant annet undersøke hva gruppestørrelser og estetisk læring betyr for trivselen til de aller minste.
Dato: 13.09.2016

Gode muligheter for samfunnsvitere og humanister i Horisont 2020

Hvordan blir mulighetene i Horisont 2020 for forskere innenfor humaniora og samfunnsvitenskap? Denne artikkelen beskriver mulighetene slik de fremstår nå, mens Horisont 2020 fortsatt er til behandling i EU.
Dato: 04.06.2013