Gå direkte til innhold

Nå går’n på gummisåler

En av de største utfordringene ved skogsdrift er bløt jord. Norsk institutt for bioøkonomi (NIBIO) koordinerer et Horisont 2020-prosjekt som utvikler og tester en beltegående skogsmaskin. Den ble vist frem i sommer.

Med nytt fottøy skal lassbæreren ta seg lettere fram og lage mindre kjørespor på fuktig mark enn med gummihjul eller metallbelter. (Foto: Astri Kløvstad)

Artikkelen er gjengitt med tillatelse fra Norsk Skogbruk

En lassbærer på gummibelter er et sjeldent syn. Johannes Bergum fra Mjøsen Skog presenterte den som en verdensnyhet da han åpnet skogdagen ved Lillehammer der maskinen ble vist i slutten av juni. Lassbæreren er hesten og transportmaskinen i dagens skogbruk. Den frakter tømmeret fra stubben ut til velteplassen.

Maskinen er et resultat av et stort samarbeids- og utviklingsprosjekt på tvers av både bransjer og landegrenser. NIBIO koordinerer prosjektet som kalles OnTrack og som har støtte fra EU gjennom Horisont 2020-programmet.

NIBIOs forskere har jobbet med å utforme maskinspesifikasjoner, fulgt opp hvordan spesifikasjonene fungerer, ved å montere sensorer som registrerer alle interessante detaljer, og slik fått dokumentert både hvordan maskinen oppfører seg og hvilke skader den gjør.

– NIBIO skal satse sterkere på teknologi framover, og i den sammenheng er dette er en viktig start for oss, sa divisjonsdirektør Bjørn Håvard Evjen i NIBIO. (Foto: Astri Kløvstad) – Men det er maskinprodusentene som har gjort den største jobben med lassbæreren, sa divisjonsdirektør Bjørn Håvard Evjen ved NIBIO. Og fortsatt er det forbedringer og utviklingsarbeid å gjøre.

Men i juni var prosjektet kommet så langt at vidunderet kunne vises fram for allmennheten.

Fortsatt under utvikling

Bruce Talbot, som er en av prosjektmedarbeiderne i NIBIO, forteller at maskinen har gått i nesten 3 måneder i Sverige og kjørt ut om lag 3000 kubikkmeter, og at svenske Skogforsk er svært begeistret.

– Men det er jo en konseptmaskin, det er hele tiden ting som forbedres og utvikles videre. Blant annet har det vært utfordringer knyttet til å få beltene til å føye seg etter hindringer i terrenget raskt nok. Men mye av det er løst, forteller han.

– Ut i fra de erfaringene vi har nå, går maskinen veldig godt på bløt mark. Beltene opererer jo uavhengig av hverandre, men i tillegg har vi gjort noen forbedringer slik at de skal følge terrenget bedre. Den skal gå i test i området rundt Lillehammer en stund etter ferien og deretter skal den til Trøndelag og prøves på bløtere underlag, forteller Johs Owren som forhandler beltemaskiner i Norge.

Mindre vibrasjoner og terrengskader

Det er svenske Fredrik Olers som kjører konseptmaskinen. Hans erfaring er at maskinen fungerer bedre enn forventet, tatt i betraktning at den nettopp har blitt montert sammen, som han sier.

– Men det må selvfølgelig foretas forbedringer fortløpende, og det vil nok ennå ta et par år før den er ferdig utviklet, mener han.

Olers forteller at prosjektet kom i gang etter den store skogbrannen i Västmanland i 2014 der han var maskinfører. Sammen med kollegaen Tommy Blom kom de fram til at man måtte finne en annen løsning enn å kjøre på de stålbeltene som maskinene var utstyrt med da.

– Det ble for mye vibrasjoner, forteller han. Utgangspunktet var altså ikke utelukkende å redusere kjøreskader, men også å bedre arbeidsmiljøet og komforten i hytta.

Terrengskader etter skogsdrift er et kjent tema i mange land. Under demonstrasjonen på Lillehammer var et filmteam fra Discovery Channel til stede for å dokumentere nyvinningen. (Foto: Astri Kløvstad) Men det er ingen tvil om at behovet for maskiner som er mer skånsomme mot terrenget er stort, og større blir det etter hvert som vintrene blir mildere og skogsdrift foregår året rundt. Lenger sør i Europa er dette et tema som i enda større grad enn her har folks oppmerksomhet, og nyvinningen som ble vist på Lillehammer tiltrakk seg ikke bare lokal og nasjonal presse.

Et team fra Discovery Channel var på plass hele dagen og gjorde opptak av maskin og fører, med kameraer montert både i hytta, under maskina og på stativ utenfor. Så etter hvert  kan kanalens 30 millioner seere bivåne det siste nye innen skånsom terrengtransport på Lillehammer i programmet Daily Planet.

 

FAKTA OM PROSJEKTET

OnTrack-prosjektet koordineres av NIBIO og består av ni selskaper og forskningsinstitusjoner fra seks land: finske Ponsse, italienske Prinoth, Konstholmen og Skogforsk fra Sverige, Metsäteho fra Finland, LSFRI fra Latvia, KWF fra Tyskland, i tillegg til Owren og NIBIO fra Norge.

Konseptkjøretøyet som blir utviklet i OnTrack kommer til å bli testet i samtlige deltakerland. OnTrack startet høsten 2016 med to års prosjektperiode. EU-støtten er 622.000 euro.

NIBIO koordinerer også H2020-prosjektet Tech4Effect.

 

Skrevet av:
Astri Kløvstad
Publisert:
07.09.2017
Sist oppdatert:
13.09.2017