Forskningsrådets nettsider benytter seg av informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse av nettstedet.
Ved å lukke denne meldingen, samtykker du i vårt bruk av informasjonskapsler. Personvernerklæringen finner du her.
Lukk påminnelse
Gå direkte til innhold

Refleks-revolusjonen

Motehuset Moods of Norway samarbeider nå med forskningsmiljøet i Norge og Sverige om å utvikle en helt unik type reflekstråd. I BIA-prosjektet «Reflect your Moods» ønsker de å integrere refleks i moteklær på motebransjens premisser.

Moods-gründer Simen Staalnacke har store forventninger til BIA-prosjektet. – Å jobbe med forskningsmiljøer på denne måten har vi aldri gjort før, og det er utrolig spennende! Klarer vi sammen å skape en reflekstråd som ser ut som helt vanlig stoff, men som fungerer som refleks i mørket, åpner det opp for helt nye muligheter. Vi kan for eksempel designe dresser eller partyklær med skjulte budskap som bare synes når du får lys på deg, for eksempel på et diskotek. Vi gleder oss vanvittig mye til å komme i gang. Det blir utrolig kult, sier en entusiastisk Simen Staalnacke, gründer i Moods of Norway.

Tverrfaglig samarbeid

I det treårige prosjektet samarbeider Moods of Norway med ledende forskningsmiljøer innen materialforskning som SINTEF og det svenske tekstilinstituttet Swerea IVF i Mölndal. Selv om prosjektet startet i 2015, er arbeidet allerede godt i gang.

– Vi er nå i en fase hvor vi har identifisert hvilke komponenter som kan fungere, og nå skal vi i gang med å lage tråden. Samtidig jobber vi med å tilrettelegge for implementeringen i eksisterende sy- og strikkemaskiner. Denne tråden koster litt mer enn vanlig tråd, så det er viktig at vi klarer å maksimere effekt med så lite forbruk som mulig og samtidig ivareta estetikken, sier produktdesigner og forsker Tore Christian Storholmen i SINTEF.

Arbeidet er godt i gang, og i slutten av oktober møttes flere av prosjektdeltakerne i Oslo. – En verdenssensasjon hvis vi lykkes

Dagens refleksstandarder er laget for å gi mest mulig synlighet på arbeidstøy til det profesjonelle markedet. Prinsippet om standardisering fungerer dårlig i motebransjen, der man ønsker å være unik og skille seg ut. Tradisjonell reflekstråd er i realiteten refleksfilm skjært i tynne strimler med grov og tykk finish. Dette gjør dem dårlig egnet til bruk i strikke- og vevemaskiner, og slitasje på produksjonsutstyr er et stort problem. Ingen har hittil lykkes med å skape en reflekstråd som er tynn nok til å brukes i slike maskiner i stor skala.

– Det er jo en skikkelig verdenssensasjon hvis vi lykkes. Da vil vi kunne skape en merkevare á lá Gore-Tex. Får vi patenten kan vi bli en ny norsk eksportvare – ikke bare innen mote, men vi har også fått signaler fra andre nærliggende bransjer som er nysgjerrige, sier Jan Egil Flo i Moods of Norway.

Jan Egil Flo i Moods of Norway (t.v.) og Tore Christian Storholmen i SINTEF håper å skape en ny norsk eksportartikkel. Produktutvikling i gang

Selv om tråden ikke er klar, er designerne i Moods of Norway allerede i gang med å utvikle produkter.

– Vi ønsker å lage noen produkter og «limited editions» for å teste responsen fra forbrukerne, men det er ikke sikkert disse når markedet. Målet er å ha produkter i handelen neste høst. Men vi ligger godt an allerede nå, så det kan hende det kommer produkter med reflekterende tråd før det, røper Flo.

Å jobbe med refleks på denne måten er helt nytt for motebransjen. Et viktig mål med prosjektet er derfor å dokumentere effekt og komme med innspill til bransjeguidelines for bruk av refleks i andre klær enn arbeidstøy.

– Selv om trafikksikkerhet ikke er hovedmålet i prosjektet, skal vi gjennomføre studier for å dokumentere tilstrekkelig reflekseffekt i moteklærne. Vi ser også på løsninger for logistikk og produksjon for småserie- og kundespesifikke løsninger, såkalt masseprodusert skreddersøm, forklarer Storholmen.

Refleks i moteklær er en trend prosjektet kan nyttiggjøre seg, mener (fra venstre) Jan Egil Flo, Tore Christian Storholmen og Simen Staalnacke. Trendy med refleks

– Internasjonale trendstudier viser at refleks er veldig i vinden, så vi forventer å se mer refleks i moteklær fra mange ulike merker fremover. Vi synes det er positivt at flere ser potensialet i dette, for vi kan ikke løse utfordringen med liten refleksbruk alene. Vi har vært på de store internasjonale messene, og vi har hittil ikke sett noen som har løst utfordringen vi søker å løse. Så problemstillingen er akkurat like relevant som da vi skrev søknaden til BIA-programmet, forklarer Storholmen.

Vil utvikle kundeopplevelser

For å lykkes i markedet i dag, holder det ikke å bare levere produkter – man må også kunne tilby en kundeopplevelse som skaper merverdi for kunden.

– Vi ser at vi må være tidlig ute med å skape opplevelser som gjør at vi treffer kundene. Derfor jobber vi også med å utvikle aktiviteter som er knyttet til refleksklær for å øke kundeopplevelsene i butikk. Dette er foreløpig teknologi som har kommet lenger i utlandet, så vi har store forventninger til hva vi kan få til her, avslutter Jan Egil Flo. 

Om prosjektet

Tittel: Reflect your moods

Deltakere: Moods of Norway, Farmhouse, SINTEF og Swerea IVF

Prosjektperiode: 2015-2018

Bevilgning fra BIA: 10,9 millioner kroner

Les tidligere artikkel om prosjektet hos Forskning.no.

Skrevet av:
Anne Cecilie Baltzersen
Publisert:
03.11.2015
Sist oppdatert:
13.09.2016