3000 nysgjerrigperer – deltakerrekord i forskningskonkurranse for barn

Nysgjerrigper-konkurransen har rekordmange deltakere i sitt 25-årsjubileum. I år har 3000 barneskoleelever levert forskningsrapporter til Forskningsrådet. Nå skal regionene velge hvem som går videre til landsfinalen.

I Region sør, som består av Rogaland, Agder-fylkene, Telemark og Vestfold, konkurrerer 21 prosjekter om en plass i den nasjonale finalen, og her har barna blant annet forsket på kattebæsj, snegleslim, klassemiljø og hvorfor det går fortere å ake på magen enn på ryggen.

- Nysgjerrigper-konkurransen tar barns forskertrang på alvor ved å vise hvordan elever kan kombinere vitenskapelig metode, entreprenørskap og kreativitet for å skape ny kunnskap, sier juryleder Bjørn Samset, som til vanlig er forsker ved CICERO Senter for klimaforskning.

Disse deltar fra Region sør:

  • Fra Bykle i Aust-Agder: Fjellgardane skule deltar med sju prosjekter om mørkeredsel, hvordan hester sover, gummiegg, fart, døgning, luftraketter og neglevekst.
  • Fra Evje og Hornnes kommune i Aust-Agder: Hornnes barneskule deltar med prosjektet ”Kvifor luktar hundebæsj og kattebæsj vondare enn menneskebæsj?”
  • Fra Søgne i Aust-Agder: Samfundets skole Oftenes deltar med prosjektet ”Kroppen vår (Hvordan er skolen vår for en som er blind?)”
  • Fra Sandnes i Rogaland: Buggeland skole deltar med prosjektene ”Presterer vi bedre med musikk?” og ”Hvem husker best av gamle og unge?”
  • Fra Sandnes i Rogaland: Smeaheia skole deltar med prosjektet ”Hvorfor har snegler slim?”
  • Fra Sola Kommune i Rogaland: Storevarden skole deltar med prosjektet ”Hva kan vi gjøre for å bygge videre på vårt positive klassemiljø?”
  • Fra Stavanger i Rogaland: Madlavoll skole deltar med prosjektet ”Hvordan påvirker lyd konsentrasjonen vår?”
  • Fra Suldal i Rogaland: Marvik skule deltar med prosjektet ”Kvifor er dei fleste mobiltelefonar rektangulære?”
  • Fra Nome i Telemark: Lunde 10-årige skole deltar med prosjektene ”Hvorfor går det fortere å ake på magen enn på ryggen?” og ”Hva er det flaueste?”
  • Fra Farsund i Vest-Agder: Farsund Kristne Grunnskole deltar med prosjektene ”Hvordan vil forskjellig lys påvirke oksygen og CO2 i planter og erter?” og ”Hvordan vil forskjellig sukker påvirke CO2 utslipp i gjær?”
  • Fra Nøtterøy i Vestfold: Brattås skole deltar med prosjektet ”Hvilke tiltak kan påvirke klassemiljøet vårt til å bli best mulig?”

Følg med på nysgjerrigper.no

26. mai: Hvilke bidrag fra regionen går videre til landsfinalen?

10. juni: Vinnere av Årets Nysgjerrigper 2015 kåres