Pilot-E
Important dates
05 Aug 2020
Date call is made active
16 Sep 2020
Application submission deadline
01 Jan 2021
Earliest permitted project start
01 Jun 2021
Latest permitted project start
30 Dec 2025
Latest permitted project completion
Important dates
Purpose
This call for proposals is only in Norwegian.
About the call for proposals
This call for proposals is only in Norwegian.
Who is eligible to apply?
This call for proposals is only in Norwegian.
Who can participate in the project?
This call for proposals is only in Norwegian.
What can you seek funding for?
This call for proposals is only in Norwegian.
Relevant thematic areas for this call
Energy, transport and low emissions
Dette er den tredje utlysningen i PILOT-E på dette temaet. I Klimakur 2030 som ble lagt fram i januar, slås det fast at sjøfart og fiske står for seks prosent av Norges utslipp. Potensialet for reduksjoner er samlet beregnet til 7,5 millioner tonn CO2-ekvivalenter i perioden frem til 2030. Klimakur 2030 anbefaler nye utslippsfrie teknologier som tiltak for å forløse deler av dette potensialet.
Utlysningen er åpen for innovative teknologier og løsninger innen utslippsfri maritim transport. Markedet for løsningene kan være både innenlands og internasjonalt. De kan være rettet både mot nærskipsfart og lengre distanser, inkludert deep sea shipping. PILOT-E ønsker å stimulere til igangsetting av ambisiøse prosjekter som vil bidra til å øke anvendelsen av utslippsfrie løsninger i maritim sektor. Løsningene må være skalerbare og inngå i en helhet som gjør det mulig å ta dem i bruk. Med helhet menes her at det finnes eller er en plan for forsyning og logistikk for energi/bunkring. Hele denne helheten må ikke nødvendigvis være en del av prosjektet, men den må være klarlagt og være en del av den samlede planen.
Det vil også kunne åpnes for prosjekter som omfatter utvikling av innovative løsninger for bunkring/forsyning på land og innovative laste-/losse-systemer av både personer og gods dersom dette er nødvendig for å realisere den utslippsfrie løsningen og/eller få den lønnsom. Støtten vil da knyttes til ny innovasjon og utvikling av denne. Det gis ikke støtte til etablering av infrastruktur alene; slike prosjekter henvises til Enovas ordinære utlysninger. Se mer om vilkårene for støtte fra Enova av PILOT-E-prosjektet nedenfor, under avsnittet «Mer om tilskuddene til PILOT-E- prosjekter».
Med utslippsfritt menes i denne utlysningen:
- helt utslippsfritt hele tiden i drift eller
- hybride løsninger som er helt utslippsfrie under avklarte perioder i driftstiden, for eksempel inn og ut av en fjord eller lignende
- ingen CO2-utslipp og innenfor øvrige forventede utslippskrav i 2030.
Norsk landbasert industri står for ca. 20 % av norsk eksport (50 % av fastlandseksporten) og 20 % av norske utslipp. PILOT-E vil stimulere til etablering av innovative prosjekter som leder til økt verdiskaping og vesentlig mer klimasmarte og energieffektive industriprosesser. Prosjektene kan også omhandle økt ressurseffektivitet, der sirkulærøkonomiske prinsipper kan gi klimanøytral produksjon i et verdikjedeperspektiv.
Prosjekter må
- ha en klar energirelevans
- være nyskapende og
- ha teknologisk risiko med gjenstående forsknings- og utviklingsutfordringer.
Vi legger vekt på at pilot-prosjektene vil bidra til vesentlig reduksjon i klimagassutslipp og/eller utvikling av lavutslippsprosesser, dvs. prosesser som har et lite karbonavtrykk over levetiden, og gjerne der produktene har lave karbonavtrykk – fra produksjon til avfallsbehandling. Økt ressursutnyttelse av avfall, biprodukter eller sidestrømmer kan gi utslippsreduksjoner i globale verdikjeder. Utlysningen dekker også utvikling av prosesser innen sirkulær økonomi, som kan føre til vesentlige utslippsreduksjoner sammenlignet med uttak og bruk av jomfruelige råvarer ved produksjon, i Norge og gjerne globalt. Teknologiprosjekter for økt ressursutnyttelse eller resirkulering av kritiske råvarer – enten for virksomheten selv eller på europeisk nivå (jf. EUs liste over kritiske råvarer) vil bli vektlagt, og potensial for vesentlige forbedringer mht. ressurseffektivitet vil telle positivt.
Practical information
Assessment criteria
Grant applications will be assessed in relation to the following criteria (in Norwegian):
Innovasjonsgrad | PILOT-E
Innovasjonsområder:
• Nye eller forbedrede teknologier/løsninger/tjenester
• Nye eller forbedrede prosesser
• Nye forretningsmodeller
Forskningsgrad og forskningens innovasjonsrelevans | PILOT-E
Forskningsgraden vurderes i forhold til disse punktene:
• Forskningens bidrag til faglig utvikling
• Forskningens relevans for innovasjonen
• Demonstrert kunnskap om status på forskningsfeltet
Samfunnsøkonomisk nytteverdi | PILOT-E
Eksterne effekter kan være:
• Potensial for mer effektiv energiutnyttelse og/eller klimagassreduksjon
• Sysselsettingseffekt
• Nytte for offentlig sektor
• Nytte for det sivile samfunn
• Når relevant: potensial for reduksjon i eller lave nye infrastrukturkostnader
• Når relevant: potensial for nye samfunnsnyttige energirelaterte tjenester
Verdiskapingspotensial for bedriftspartnere | PILOT-E
Verdiskapingspotensialet kan fremkomme som:
• Ny omsetning
• Reduserte kostnader
• Opprettholdelse av konkurranseevne
Plan for gjennomføring av prosjektet og realisering av innovasjonen | PILOT-E
er et uttrykk for i hvilken grad prosjektet fremstår som gjennomførbart ut fra disse punktene:
• Prosjektplan, inklusiv arbeidspakker og leveranser
• Plan for realisering av innovasjonen, herunder involvering av sluttbrukere
• Plan for risikohåndtering
• Plan for innhenting av evt. offentlige tillatelser, dersom dette ikke er på plass
• Målbare milepæler
• Budsjett og ressursinnsats, herunder finansiering
Gjennomføringsevne | PILOT-E
Følgende vurderes:
• Faglig ledelse
• Organisering og administrativ ledelse
• Samarbeidskonstellasjonen (sammensetning, rollefordeling og kompetanse)
Messages at time of print 28 November 2023, 21:27 CET