Gå direkte til innhold

ColdTech på tokt med Kystvakta

En gruppe forskere fra Norut Narvik og Det Norske Veritas har vært på et 10-dagers forskningstokt i isen omkring Svalbard med kystvaktskipet KV Svalbard.

Toktet ble gjennomført i løpet av mars 2011. Fire personer fra Norut Narvik og tre ansatte fra Det Norske Veritas var med på ferden. De som deltok på toktet ankom Narvik samme dag som den årlige minikonfeansen som arrangeres av ColdTech prosjektet startet. Informasjon om denne finner på sidene til Norut Narvik.

Hvorfor tokt med kystvakta?
ColdTech-prosjektet arbeider blant annet for å øke kunnskapen om vinterisering og ising. Et av forskningsområdene er is-mekanikk. Formålet med forskningstoktet var å finne første-års skrugarder, skrugader er sammentrykte og i visse tilfeller sammenfryste is-segmenter. Vi lykkes i løpet av toktet å finne samt å gjennomføre målinger av i alt tre skrugarder, sier prosjektleder Peter Wide fra Norut Narvik.

Geometriske målinger samt tester på isens egenskaper ble gjennomført i et provisorisk laboratorium om bord på skipet. Tilsammen er ett tonn kjærneisprøver tatt på land og sendt for videre analyser ved Luleå tekniske Universitet i Sverige.

  b Skrugardene kan i tillegg måles gjennom påvirkningene som isen gjør på skipet når det kjører i gjennom isen (bryter is). KV Svalbard er utrustet med avansert utstyr for å måle isens belastninger på skroget, samt fartøyets øvrige respons/oppførsel under fart i is.

Gjennom simuleringer og data fra geometrisk oppmålinger av skrugardene samt gjennomføring av en “ramming-test” med KV Svalbard kan man nå få frem en full-skalamodell av hvilke krefter som skal til for å bryte opp en skrugard.

Skrevet av:
Marte-Eline Stryken Seniorrådgiver mes@forskningsradet.no
Publisert:
 04.04.2011
Sist oppdatert:
07.04.2011