Gå direkte til innhold

Verdien av norsk ull

Med høy kjendisfaktor og utstilling av eksklusive antrekk for store og små, lanserte Aschehoug forlag tirsdag 8. oktober boka "Ren ull". Slik kan også forskning formidles…

Faksimile av boka Ren ull Begivenheten fant sted i en fullpakket "pop up"-butikk i GlasMagasinet i Oslo under "Ulluka" 7. til 10. oktober. Boka formidler resultater fra forskningsprosjektet "Verdisetting av norsk ull" ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).

Mange kjente nordmenn, fra Road Amundsen til Vegard Ulvang og Kari Traa, gir "ull under" en del av æren for sine seire.

Norsk ull er en viktig del av kulturhistorien, men det har gått mange hus forbi at norske ullvarer i dag stort sett er laget av importert ull.

Forskningsutfordringer

Det var et tankekors for SIFO-forskeren med strikkedilla, Ingun Grimstad Klepp, som i 2010 satte i gang et bredt anlagt forskningsprosjekt om verdien i norsk ull.

Målet har vært å skaffe til veie ny kunnskap om hvordan norsk ull kan bidra til økt miljømessig bærekraftig tekstilproduksjon og konsum, og til å styrke verdiskaping basert på norsk ull i jordbruk, handel og design.

De to forfatterne ved lanseringsplakat Ingun Grimstad Klepp og Tone Skårdal Tobiasson har skrevet den store fortellingen om norsk ull. (Foto: Anne Ditlefsen) I prosjektet ble det også lagt vekt på å skape ideer til nye produkter basert på norsk ull, å identifisere konsepter for markedsføring og kommunikasjon og å spre innovative ideer og kunnskap om norsk ull.

Boka "Ren ull" er et synlig resultat av dette siste delmålet og av samarbeidet mellom Ingun Grimstad Klepp og journalist Tone Skårdal Tobiasson.

Tone Skårdal Tobiasson har vært tilknyttet prosjektet med ansvar for formidling, internasjonalt samarbeid og kontakt.

Kongelig selskap

Bevisstheten om ull øker både i Norge og internasjonalt, og boka ble lansert under den norske "ulluka" som er den norske versjonen av den internasjonale begivenheten "Campaign for Wool". Her står Prins Charles som høyeste beskytter.

– Prince Charles har faktisk skrevet forordet i boka vår, opplyste Ingun Grimstad Klepp ved boklanseringen.

– Hans kampanje, som vakte oppstyr under moteuka i Milano, har samme mål som vårt forskningsprosjekt, nemlig å snu en negativ utvikling når et gjelder bruken av ull i klær og andre produkter. Vi er altså i kongelig selskap, slo hun fast.

Mens de frammøtte til lanseringen kunne vurdere lekre ullkjoler, nydelig norsk mohairgarn og morsomme tekstiler for aktive barn, pekte Ingunn Grimstad Klepp på det pussige i at fortellingen om norsk ull ikke er blitt fortalt før.

Utstilling av modrne ullplagg Norsk ulldesign har utviklet seg gjennom tidene, fra bunader og tradisjonelle strikkemønstre til nytt, moderne uttrykk. Fra utstillingen ved boklanseringen. (Foto: Anne Ditlefsen)

Kulturskatt

– Vi tar ulla for gitt. Men det er ikke alle som vet at det er varmt med ullsokker i gummistøvler. Eller at det er smart med ullundertøy for skuespillere som må opptre i sommerklær når det egentlig er vinter. Dette er en kulturskatt som vi ikke eksporterer, sa Klepp i sin gjennomgang av noen smakebiter fra boka.

Ingun Grinstad Klepp Ingun Grimstad Klepp er en strikkende forsker. (Foto: Anne Ditlefsen) Blant mange gode ullambassadører, som Vegard Ulvang, Per Spook og Arne & Carlos som bidro til lanseringen med prelansering av årets "julekulevin", trakk Ingun Grimstad Klepp også fram Forskningsrådet som en viktig støttespiller.

– Vi er glad for prosjektstøtte fra Forskningsrådets program Natur og næring i konkurranse med mer tradisjonelle forskningsprosjekter om mat og andre viktige temaer. Det har også gitt oss mye oppmerksomhet og skaffet oss nye ullvenner, sa hun.

Boka er gitt ut på Aschehoug forlag og er ifølge forlagets representant den mest originale boka de gir ut i år. Den kan kjøpes i bokhandlere og på nett for kr 349,-

Verdisetting av norsk ull – Valuing Norwegian Wool
  • Prosjektperiode: 2010-2013
  • Finansiering: 3,6 mill. kroner fra Natur og næring/BIONÆR og 0,6 mill. kroner fra Forskningsmidler over Jordbruksavtalen
  • Prosjektleder: Ingun Grimstad Klepp, Statens institutt for forskningsforskning
  • Samarbeid gjennom hele verdikjeden i nettverk som omfatter alt fra førstehåndsselgere og tilvirkningsindustri, til designskoler og moteinstitutter.

 

Skrevet av:
Anne Ditlefsen Seniorrådgiver 22 03 71 54 adi@forskningsradet.no
 

Legg igjen en kommentar


Captchabilde

 
Publisert:
10.10.2013
Sist oppdatert:
13.09.2016